Missa inte! Fyndchans i Månadens Drop

Utbytbara batterier blir EU-krav år 2027

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Nej, jag är för valfrihet vilket är varför jag är emot sådana här lagar. Idag kan tillverkare bygga både telefoner där batteribytet sker på ett sätt som är okej enligt den här lagen (vilket görs t.ex. Fairphone) vilket medför kompromisser och tillverkare kan också bygga telefoner där det inte går att byta batteri så enkelt. Om du tar bort den möjligheten att välja hur batteriet skall implementeras blir det objektivt sett färre antal möjlig permutationer av telefoner.

Så det är du som förespråkar minskad valfrihet bara för att du och din minoritet gynnas av den, då blir det hyckleri på hög nivå när du anklagar andra för att förespråka minskad valfrihet (speciellt när dessa andra vill bibehålla en ökad valfrihet).

Är jag i minoritet?

Det kan vi inte veta, tänk ifall du har två olika mobiler med samma spec, men ena kan du enkelt byta ut batteriet men variant nummer 2 så måste du lämna in telefonen till någon servicebutik som tar x antal kronor för att byta batteriet.

Vilket telefon hade du då köpt från början?

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Är jag i minoritet?

Det kan vi inte veta, tänk ifall du har två olika mobiler med samma spec, men ena kan du enkelt byta ut batteriet men variant nummer 2 så måste du lämna in telefonen till någon servicebutik som tar x antal kronor för att byta batteriet.

Vilket telefon hade du då köpt från början?

Ja, enligt den statistik vi sett i tråden verkar de flesta enheter som hamnar på återvinningen ha relativt bra batterier i sig så det verkar inte som de flesta behöver byta batteri i tid och otid. Om du vill hävda att en majoritet ändå byter batteri i sin telefon får du visa statistik på det för det vi fått se hittills tyder på motsatsen.

Det är med dagens tillverkningsteknik omöjligt att göra en telefon med exakt samma spec för samma pris där du enkelt kan byta batteriet i den ena om du försöker göra den telefonen där du inte kan byta batteriet så bra som möjligt. Att limma dagens glasbakstycke är det mest effektiva sättet att fästa det på vad gäller vikt/utrymme/vattentäthet och t.ex. en vikbar telefon hade inte ens gått att lösa utan limmet (ifall du skall behålla alla övriga specifikationer) då du har skärm på båda sidorna av den.

Så ditt scenario hade inte inträffat utan den telefonen du enkelt kan byta batteriet hade behövt ha någon sorts kompromiss på någonting, och då hade jag valt den telefonen där tillverkaren fått byta batteriet. Det hade nämligen inte påverkat mig alls medan kompromisserna hade det.

Vad hände med valfriheten för övrigt? Var det inte lika viktigt att vi skulle ha maximal valfrihet när det visade sig att det du ville uppnå krävde mindre valfrihet på marknaden?

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll, nu får vi möjligheten att köpa mobiler med batterier som man kan byta! Mindre strul och miljöförstöring!

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Det spelar ingen roll, nu får vi möjligheten att köpa mobiler med batterier som man kan byta! Mindre strul och miljöförstöring!

Ja om det får en stor miljöeffekt håller jag med, men än så länge har det inte presenterats något som tyder på att det skulle bli så vilket gör att jag förblir negativ. Jag är en sådan som tycker det är vettigt att gå hårt fram när det gäller miljö- och klimatnytta så hade helt klart tyckt det var bra med åtgärder som löser miljöproblem.

Men det verkar snarare som att de som kollat på det tycker att folk lämnar enheter till återvinningen med relativt hälsosamma batterier samt förvarar gamla enheter som har full dugliga batterier i sig som inte återvinns, dvs vi byter ut enheterna innan batterierna blivit dåliga. Men kan vi hitta statistik och liknande som tyder på att detta faktiskt kan få stora miljöeffekter så ser jag gärna det, jag har googlat men hittar inget sådant.

Hade faktiskt hellre sett att man ställde krav på att tillverkarna lämnade garantier på batterierna, säg att de måste klara X år utan att gå under 80% hälsa och om de gör det så måste tillverkaren byta ut batteriet utan kostnad för konsumenten. Det är ju sådana krav som kommer ställas på elbilstillverkarna och deras batterier och sådana krav skapar dessutom incitament för tillverkaren att investera i batterier som håller bra.

Permalänk
Medlem

Om jag uppfinner ett batteri som funkar 100 år, kommer det fortfarande vara olagligt att göra en enhet med det batteriet om det inte går att byta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av trudelutt:

Om jag uppfinner ett batteri som funkar 100 år, kommer det fortfarande vara olagligt att göra en enhet med det batteriet om det inte går att byta?

Ja.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

Nu brukar ju billiga telefoner sälja i större mängd så det finns mer incitament för tillverkarna att göra dessa lättare att återvinna om det ansvaret finns på dom, med färre antal komponenter som tex kamerasensorer så är det ju färre olika delar att ta rätt på dessutom. Sen måste man ta i beaktande att det är det dyraste märket som lett utvecklingen av mobiler som är svåra att plocka isär överlag.

Jag håller helt med, har tillverkaren krav på sig att återvinna så kommer man designa prylar därefter. Tror dock att skulle det finnas sådana krav så skulle dessa lurar inte vara lika billiga.

Vet inte vilket det dyraste märket är men gissar att det är Samsung och Apple, de senare har ju skapat maskiner för att kunna återvinna telefoner snabbt och effektivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av letin:

Det spelar ingen roll, nu får vi möjligheten att köpa mobiler med batterier som man kan byta! Mindre strul och miljöförstöring!

Jo det går byta batteri själv redan nu, även på en iPhone. Verkar vara någon genomgående fantasi i tråden om batteriluckans återkomst, eller verktygslöst batteribyte, vilket det inte finns några som helst krav på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jo det går byta batteri själv redan nu, även på en iPhone. Verkar vara någon genomgående fantasi i tråden om batteriluckans återkomst, eller verktygslöst batteribyte, vilket det inte finns några som helst krav på.

Fast du får en varning om att batteriet inte är original och måste använda värme.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Fast du får en varning om att batteriet inte är original och måste använda värme.

Jag har bara kollat på sentida modeller på Youtube, och batterivarningen är väl bara med piratbatteri? Det här med att sänka prestandan beroende på batteriet slutade de väl med på iPhone 6 annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har bara kollat på sentida modeller på Youtube, och batterivarningen är väl bara med piratbatteri? Det här med att sänka prestandan beroende på batteriet slutade de väl med på iPhone 6 annars.

Vilket är lite onödigt när det är krav på att batterihanteringssystemet ska kunna lära sig batteriet. Självklart är det öppet för tredjepartsbatterier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Jag har bara kollat på sentida modeller på Youtube, och batterivarningen är väl bara med piratbatteri? Det här med att sänka prestandan beroende på batteriet slutade de väl med på iPhone 6 annars.

Batterivarningen kommer upp så fort du inte har använt original batteri

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Batterivarningen kommer upp så fort du inte har använt original batteri

Det verkar väl ändå som en rimlig grej som mest gynnar konsumenten. Aldrig behövt lämna in min på reparation men varit med kompisar där butiken inte informerar om att de byter till ett piratbatteri, om än av ”originalkvalitet”, som tycks vara standardfrasen. Går ju knappast öppna sin telefon för att kolla vad man fått, och det gäller ju även andra reservdelar.

Det generella problemet här på forumet är ju att folk diskuterar iPhone ur ett perspektiv som en bråkdel av kunderna har, som snarare är av typen som kan väldigt lite och inte har en aning om att marknaden är fullproppad av sekunda piratkopior på alla reservdelar.

Permalänk
Medlem

En del användare har behov av att ladda var tredje dag medan andra laddar oftare än 1 gång om dagen. Så slitaget är väldigt olika mellan användarna.

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Förut så hade Apple ett ok pris, inte bra, men ändå ok på batteribyte på 890:-, men den avgiften har nu ökat så det kostar nästan 1200:- för batteribyte vilket är för mycket enligt mig.

Om det är 1200:- inkl själva batteriet så skulle jag säga det är ett bra pris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, enligt den statistik vi sett i tråden verkar de flesta enheter som hamnar på återvinningen ha relativt bra batterier i sig så det verkar inte som de flesta behöver byta batteri i tid och otid. Om du vill hävda att en majoritet ändå byter batteri i sin telefon får du visa statistik på det för det vi fått se hittills tyder på motsatsen.

Folk köper ju nya telefoner när batteriet blir dåligt just för att det är så krångligt/dyrt att byta. Så att fråga efter statistik på antal utbytta batterier blir ju bara löjligt.

Visa signatur

Chassi> FD Define S CPU> i7 10700 GPU>RTX 3070 MB> GB B460 Aorus Pro AC Ram> 32GB PSU> Corsair AX1200

"Server"> Enthoo Pro CPU> i7 5960x @ 4,2 Ghz GPU>GTX 760 MB> Asus x99 Deluxe Ram> 32GB 2666mhz PSU> Corsair CX650

Kringutrustning> Philips 70PUS7304, AOC AGON AG271QG, Roccat ISKU Fx, Logitech G502 Spectrum, MX 5500, MX Revolution, Arctis Nova Pro Wireless, Behringer Ms40, HP Reverb G2, MSI GF65 Thin 10SER, USB 990 Pro 2tb,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikos:

Galenskap är folks oförmånga till självbevarande. Om man gör valet att köpa skräp som inte är CE märkt och skräpet eldar ner ditt hem, synd för dig. Jag kan tycka att ska det bli en grej med att byta batterier osv, så borde litium celler nå samma nivå som AA-batterier har i standarder och användarvänlighet. Något som är fullt möjligt även med rätt tät-packade batterier.

Mindre kul dock när man bor i lägenhet/flerfamiljshus eller när planet till Mallorca får vända när en telefon börjar brinna. 🤓

Permalänk
Medlem

Det trista med detta är att det högst sannolikt kommer att innebära att vattentäta mobiler upphör att existera. Jag tror inte nån tillverkare orkar garantera det när de ska kunna öppnas så in på djupet så enkelt. Blir att hålla hårt i de sista modellerna som kommer med bra vatteninträngningsskydd.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Mindre kul dock när man bor i lägenhet/flerfamiljshus eller när planet till Mallorca får vända när en telefon börjar brinna. 🤓

Ser fortfarande dålig kvalitet/design som ett betydligt större problem än att gemene person lär sig installera batterier. Men visst. Folk lär som vanligt sträva efter det billigaste oavsett hur stor risk det medför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det trista med detta är att det högst sannolikt kommer att innebära att vattentäta mobiler upphör att existera. Jag tror inte nån tillverkare orkar garantera det när de ska kunna öppnas så in på djupet så enkelt. Blir att hålla hårt i de sista modellerna som kommer med bra vatteninträngningsskydd.

Tror inte det är något bekymmer, vill du inte behöva öppna telefonen kan du ha ett batteripack med trådlös laddning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Och hur många batterier som kommer att bytas i onödan.
Så fort batteritiden börjar bli dålig så hoppar folk till att det är fel på batteriet även fast telefonen är typ 1 år gammal och har en batterihälsa på 98%

Tror nog det är mycket få som kommer att byta batteri för nöjes skull. Varför skulle speciellt många göra det om batteritiden fortfarande upplevs som bra?

Det gjorde iallafall inte jag under den långa perioden då faktiskt batteriet gick att byta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Det trista med detta är att det högst sannolikt kommer att innebära att vattentäta mobiler upphör att existera. Jag tror inte nån tillverkare orkar garantera det när de ska kunna öppnas så in på djupet så enkelt. Blir att hålla hårt i de sista modellerna som kommer med bra vatteninträngningsskydd.

Det har skrivit tidigare i tråden så återigen, nej det behöver det inte betyda. Fanns telefoner med utbytbart batteri och IP-klass på 68. Samsung S5 som exempel. Sedan är det ingen garanti på nuvarande telefoner heller. Får t.ex. iPhone vattenskada så gäller inte någon garanti även om telefonen ska ha ip68 skydd

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig