Specifikationerna för Google Pixel 8 Pro läckta

Permalänk
Melding Plague

Specifikationerna för Google Pixel 8 Pro läckta

Google kan få svårt att överraska med kommande Pixel 8 och Pixel 8 Pro efter att flera viktiga specifikationer letat sig ut i förtid.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Pro-modellen ser lite lockande ut, men jag antar att priset kommer ligga en bra bit över vad jag egentligen vill lägga på en telefon. Tyvärr. Antar det är UFS 4.0-lagring som gäller på båda också - någon som vet?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Pro-modellen ser lite lockande ut, men jag antar att priset kommer ligga en bra bit över vad jag egentligen vill lägga på en telefon. Tyvärr. Antar det är UFS 4.0-lagring som gäller på båda också - någon som vet?

Du får hålla dig till black friday. Köpte min 7 Pro med 24 mån abonnemang från Tre förra året. Betalar totalt 3500 för mobilen. Helt ok. Brukar inte binda mig men detta var värt det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

7 Pro är toppen men jag hoppas de kan förbättra kylningen och att prestandan blir lite bättre.

Permalänk
Rekordmedlem

Så en Nvidia Titankrets, det ger väl en batteritid på 20 sekunder ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vanliga Pixel 8 låter perfekt åt mig som är ute efter lite mindre format kring 6.1 ~ 6.3". Tror ni lyckats kasta om batteri specsen för enligt artikeln skulle Pixel 8 ha större batteri än 8 Pro, 4950 mAh är väldigt stort för endast 6.17" telefon och normalt brukar va typ 4200 - 4400mAh i den storleken ungefär, måste ha bra batteritid isåfall.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så en Nvidia Titankrets, det ger väl en batteritid på 20 sekunder ?

Men tänk,på prestandan

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Innan man får veta hur lång den blir är det helt ointressant för mig dessvärre. Telefoner behöver vara max 145 mm på längden, helst mindre å mina vägnar. Underlättar enhandsanvändning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Så en Nvidia Titankrets, det ger väl en batteritid på 20 sekunder ?

Titan är Googles FIDO2-enhet. En sån inbyggd antar jag

https://store.google.com/us/product/titan_security_key?hl=en-...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Laddin:

Innan man får veta hur lång den blir är det helt ointressant för mig dessvärre. Telefoner behöver vara max 145 mm på längden, helst mindre å mina vägnar. Underlättar enhandsanvändning.

Det brukar gå att rotera bilden så du kan köra widescreen

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Mög att det är två vidvinklar på icke-pro igen, det är typ det enda jag saknar på sjuan. Kan man få en 50mm och en supervid? Eller en långfokus och en vid?

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem

Är det vanligt att man sätter i ett sämre batteri i en Pro-version?

Eller har Pro-versionen fått så många andra fördelar så att det går jämt ut (tänker om andra delar kanske är energisnålare än icke pro?)

Edit: redaktionen har ändrat så det står rätt nu.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Är det vanligt att man sätter i ett sämre batteri i en Pro-version?

Eller har Pro-versionen fått så många andra fördelar så att det går jämt ut (tänker om andra delar kanske är energisnålare än icke pro?)

Känns som om det ska vara tvärtom.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elakekocken:

Är det vanligt att man sätter i ett sämre batteri i en Pro-version?

Eller har Pro-versionen fått så många andra fördelar så att det går jämt ut (tänker om andra delar kanske är energisnålare än icke pro?)

Ja det var knasigt. Undrar om det har att göra med att komponenterna tar mer plats i Pro? Typ som Titan-kretsen?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Ingen trådlös laddning på 8:an utan bara på 8 Pro?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Snusfri

Min 7 Pro får hålla ett tag till.
Känns inte som att 8 Pro kommer ha något som gör att jag behöver byta.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk

24 watts laddning? Nej tack.

Xiaomi levererar 120W och en fulladdad lur på 17 minuter, till hälften av priset. Hur kan det vara acceptabelt att ha så långsam laddning 2023, på sina flaggskepp?

Permalänk
Medlem

Pixel 8 Pro verkar lockande. Bara man kan stänga av den vanliga över-processningen av foton så att de ser naturliga ut. Fattar inte varför alla moderna mobilkameror defaultar till något i stil med unsharp mask +100, shadows +100, highlights -50, saturation +50, och på många modeller kan man inte ens ändra default-inställning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuzzmeister:

24 watts laddning? Nej tack.

Xiaomi levererar 120W och en fulladdad lur på 17 minuter, till hälften av priset. Hur kan det vara acceptabelt att ha så långsam laddning 2023, på sina flaggskepp?

För att man inte vill slita på batteriet? Snabbladdning är inte bra för batteriet. Alla de telefoner jag snabbladdat blir väldigt varma under laddning något som batterier inte mår bra av. Jag laddar under natten och då behöver jag ingen snabbladdning. Jag hatar att många tillverkare inte ger användaren valmöjlighet att stänga av snabbladdningen i mjukvaran.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Vanliga Pixel 8 låter perfekt åt mig som är ute efter lite mindre format kring 6.1 ~ 6.3". Tror ni lyckats kasta om batteri specsen för enligt artikeln skulle Pixel 8 ha större batteri än 8 Pro, 4950 mAh är väldigt stort för endast 6.17" telefon och normalt brukar va typ 4200 - 4400mAh i den storleken ungefär, måste ha bra batteritid isåfall.

Skrivet av Elakekocken:

Är det vanligt att man sätter i ett sämre batteri i en Pro-version?

Eller har Pro-versionen fått så många andra fördelar så att det går jämt ut (tänker om andra delar kanske är energisnålare än icke pro?)

Skrivet av Joppis:

Ja det var knasigt. Undrar om det har att göra med att komponenterna tar mer plats i Pro? Typ som Titan-kretsen?

Jag skickade in en rättelse och frågade om det verkligen stämde att Pixel 8 har större batteri än Pixel 8 Pro och nu har de ändrat

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vill ha en provariant med liten skärm

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

För att man inte vill slita på batteriet? Snabbladdning är inte bra för batteriet. Alla de telefoner jag snabbladdat blir väldigt varma under laddning något som batterier inte mår bra av. Jag laddar under natten och då behöver jag ingen snabbladdning. Jag hatar att många tillverkare inte ger användaren valmöjlighet att stänga av snabbladdningen i mjukvaran.

Alt fråga vi ikoppling. Det är ju supernice att kunna snabbladda ordentligt de där få gångerna man behöver göra det, typ långresa om man har 10 min vid ett uttag på flygplatsen/tåget/toan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuzzmeister:

24 watts laddning? Nej tack.

Xiaomi levererar 120W och en fulladdad lur på 17 minuter, till hälften av priset. Hur kan det vara acceptabelt att ha så långsam laddning 2023, på sina flaggskepp?

Hört talas om slitage på batteriet ?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av cheben:

Alt fråga vi ikoppling. Det är ju supernice att kunna snabbladda ordentligt de där få gångerna man behöver göra det, typ långresa om man har 10 min vid ett uttag på flygplatsen/tåget/toan

Hade en OnePlus 3 med snabbladdning och det var 0 gånger på de nästan 3 åren som jag verkligen kände att jag behövde snabbladdning. Använde laddaren typ 1 eller 2 gånger under de 3 åren.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Enligt rykten denna gång med en fingeravtrycksläsare som fungerar nästan 50% av försöken, en dramatisk ökning jämfört med tidigare versioner /ironi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fuzzmeister:

24 watts laddning? Nej tack.

Xiaomi levererar 120W och en fulladdad lur på 17 minuter, till hälften av priset. Hur kan det vara acceptabelt att ha så långsam laddning 2023, på sina flaggskepp?

Kanske för att den nivån av snabbladdning är något som en extremt liten kundskara bryr sig om. Det är troligen slående få personer som behöver ladda en enhet som normalt sett räcker ett till ett och ett halvt dygn på 17 minuter.

Man sover åtminstone 6 timmar av dessa. Kanske sitter något i bilen, vid ett skrivbord etc...

Jag har aldrig förstått och kommer aldrig förstå varför man behöver ladda en telefon på 17 minuter.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jockos:

Mög att det är två vidvinklar på icke-pro igen, det är typ det enda jag saknar på sjuan. Kan man få en 50mm och en supervid? Eller en långfokus och en vid?

Det är med dagens kommersiella teknik omöjligt att få plats med en sådan optik i en telefon av normal typ om man ska ha något vettigt ljusinsläpp för 50 mm är avståndet mellan optiken och punkten den fokuserar mot. Det finns en del ideer om att böja optiken men den är ännu inte riktigt mogen för serieproduktion.

När man anger brännvidd i telefoner fuskas det ofta och tillverkarna anger nått värde som egentligen inte anger brännvidden utan nått bildutsnitt som motsvarar en optisk brännvidd av en viss storlek medans den riktiga brännvidden pga hur en telefon ser ut är mycket liten,

Samsung gjorde dock Galaxy Zoom telefoner och det finns också en del kamerahus man kan ringa med men de är inte riktigt designade som det folk normalt kallar mobiler.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det är med dagens kommersiella teknik omöjligt att få plats med en sådan optik i en telefon av normal typ om man ska ha något vettigt ljusinsläpp för 50 mm är avståndet mellan optiken och punkten den fokuserar mot. Det finns en del ideer om att böja optiken men den är ännu inte riktigt mogen för serieproduktion.

När man anger brännvidd i telefoner fuskas det ofta och tillverkarna anger nått värde som egentligen inte anger brännvidden utan nått bildutsnitt som motsvarar en optisk brännvidd av en viss storlek medans den riktiga brännvidden pga hur en telefon ser ut är mycket liten,

Samsung gjorde dock Galaxy Zoom telefoner och det finns också en del kamerahus man kan ringa med men de är inte riktigt designade som det folk normalt kallar mobiler.
https://image-us.samsung.com/SamsungUS/pim/migration/mobile/phones/galaxy-s/sm-c105azwaatt/Pdpdefault-sm-c105azwaatt-600x600-C1-052016.jpg?$product-details-jpg$

Haha, vad dillar du om? Det är ingen som bett om en f0,95 Noctilux, bara en bildvinkel som inte automatiskt ger folk en djävla pomperipossanäsa.
Samsung S-modellerna lyckas ypperligt att få in tre kameror i sina telefoner som är lika stora som pixlarna där inte samtliga är mögiga vidvinklar, google har av någon anledning valt gå en annan väg och det är trist i mitt tycke.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av Perrablerra:

Du får hålla dig till black friday. Köpte min 7 Pro med 24 mån abonnemang från Tre förra året. Betalar totalt 3500 för mobilen. Helt ok. Brukar inte binda mig men detta var värt det.

Frågan är väl hur mycket du betalar för abonnemanget, datamängd och om datamängden verkligen är anpassad till vad du faktiskt använder?

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Haha, vad dillar du om? Det är ingen som bett om en f0,95 Noctilux, bara en bildvinkel som inte automatiskt ger folk en djävla pomperipossanäsa.
Samsung S-modellerna lyckas ypperligt att få in tre kameror i sina telefoner som är lika stora som pixlarna där inte samtliga är mögiga vidvinklar, google har av någon anledning valt gå en annan väg och det är trist i mitt tycke.

Det är inte vidvinkeln i sig som ger pomperipossanäsa, det är avståndet mellan linsen och subjektet. En vidare vinkel gör att man får med mer bild runtomkring, vilket gör att man håller kameran närmare ansiktet om man inte vill ha med så mycket bild runtomkring, vilket orsakar pomperipossanäsa. Att croppa vidvinkelbilden ger samma effekt som att ha en mindre vid vinkel på objektivet (även om det också ger sämre bildkvalitet eftersom man då inte nyttjar hela sensorytan för bilden) eftersom man då håller kameran längre bort från näsan när man fotar. Egentligen måste kameran komma så långt bort som 2-3 meter från ansiktet för att man ska se naturlig ut med rätlinjig lins om man inte är exakt i mitten av bilden. Med en lätt fatförvrängning/fisheye-effekt kan man se naturlig ut betydligt närmare (men då ser omgivningen förvrängd ut istället).