Windows 11, återställ användare (ej hela burken) innan jag lämnar in datorn.

Permalänk
Medlem

Windows 11, återställ användare (ej hela burken) innan jag lämnar in datorn.

Hej,
Jag kommer sluta på mitt nuvarande jobb där jag har en dator med Windows 11. På datorn finns två lokala konton, ADMIN och min användare (min användare är också admin). Det jag skulle vilja göra är att ta bort all data på mitt konto. Jag är tex inloggad på Chrome med mina sparade lösenord, har andra personliga filer i dokumentsmappen med mera.

Finns det ett sätt att "factory restore" endast en användare?

Visa signatur

Poff

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppezon:

Hej,
Jag kommer sluta på mitt nuvarande jobb där jag har en dator med Windows 11. På datorn finns två lokala konton, ADMIN och min användare (min användare är också admin). Det jag skulle vilja göra är att ta bort all data på mitt konto. Jag är tex inloggad på Chrome med mina sparade lösenord, har andra personliga filer i dokumentsmappen med mera.

Tror inte det går. Däremot kan du ju t.ex. avinstallera Google Chrome innan du lämnar in den.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Lika bra att återställa hela datorn iom jobbdator och att du inte skall ha tillbaka den. Eller lämna in till IT och se på när de startar återställningen beroende på policy.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Skrivet av jeppezon:

Hej,

Finns det någon orsak att du inte vill att hela datorn ska återställas?
I teorin ”borde” det räcka att logga in som en annan adminanvändare och ta bort ditt konto, så länge inga program lagrar data om dig någon annanstans än i din användarkatalog, men då har du inga garantier att datorn verkligen är tömd på allt som har med sig att göra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Det Otroliga Åbäket:

Finns det någon orsak att du inte vill att hela datorn ska återställas?
I teorin ”borde” det räcka att logga in som en annan adminanvändare och ta bort ditt konto, så länge inga program lagrar data om dig någon annanstans än i din användarkatalog, men då har du inga garantier att datorn verkligen är tömd på allt som har med sig att göra.

Den enda anledningen till att jag inte vill tömma hela burken är för att jag ej vet vad de har uppsatt på admin-kontot. Det kanske blir massor jobb för dem ifall jag blåser allt istället för "bara" mitt.

Visa signatur

Poff

Permalänk
Skrivet av jeppezon:

Den enda anledningen till att jag inte vill tömma hela burken är för att jag ej vet vad de har uppsatt på admin-kontot. Det kanske blir massor jobb för dem ifall jag blåser allt istället för "bara" mitt.

Prata med IT-avdelningen. Gör de sitt jobb rätt är hela utrullningen av nya maskiner automatiserad, men om du är osäker, gör vad de vill att du ska göra.