Tips på NAS till nybörjare

Permalänk
Medlem
Skrivet av JaneDoe:

Tråkigt att höra. Hur överför man annars eller synkar saker från sin kamerarulle? Så man slipper överföra och göra manuell backup av bilder/videor från telefonen till sin NAS?

Du öppnar ds photo och den laddar upp bilderna, sedan indexerar den.
När jag lade upp mina foton, ca 12 000, så tog den första indexeringen ca 36h.

DS photo kan man ställa in vart den alltid auto laddar upp från en speciell Map när nya filer lägga in

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Håller på och ska sätta upp USB Copy och har precis formaterat om externa hårddisken. Kollar på guider och läser på Synology men första fönstret jag får upp när jag går in på USB Copy är inte det som visas eller beskrivs i första steget.

Jag får först upp "Inställningar" enligt följande bild:
https://www.dropbox.com/scl/fi/4hi5vop8w4xaqcth4e9as/Sk-rmavb...

Kan bara välja disken i min NAS som databasens plats så antar att det är det jag ska göra. Vad menas med maximalt antal användare? Det där med ljudsignal fattar jag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JaneDoe:

Kan bara välja disken i min NAS som databasens plats så antar att det är det jag ska göra. Vad menas med maximalt antal användare? Det där med ljudsignal fattar jag.

Det verkar vara inställningen för logfilen och hur många raders logg du vill spara. Manualen säger mellan 5-100000 och du kan ändra det i efterhand.

Förslagsvis 100 eller så, det tar i princip ingen plats, det är bara lite text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Det verkar vara inställningen för logfilen och hur många raders logg du vill spara. Manualen säger mellan 5-100000 och du kan ändra det i efterhand.

Förslagsvis 100 eller så, det tar i princip ingen plats, det är bara lite text.

Tack för svar.

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av JaneDoe:

Har dock ingen aning om var jag ska placera den utanför hemmet... Hur gör ni?

Extern disk hos mor och far eller på jobbet någonstans är väl ett tips ?
Bara det är en annan fysisk brandzon brukar man säga så är man safe.

Skall man sedan ha denna disk igång från och till och kunna skjuta in ny data över internet ställer det ju lite andra krav.
Men det går ju likväl att ibland ta med den extern disken hem, synca över förändringar, och ta med till den externa platsen igen.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Ska välja kopieringsmetod: Multi-versioned, Mirroring och Incremental. Multi-versioned, då kopierar den alltså allt varje gång den körs? Så det blir flera kopior så att säga. Det vill jag inte ha. Mirroring då speglar den speglar aktuellt innehåll (lägger till nya filer, ändra modifierade filer och ta bort borttagna filer). Spegling låter rätt. Incremental gör samma sak som Mirroring fast tar inte bort borttagna filer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JaneDoe:

Ska välja kopieringsmetod: Multi-versioned, Mirroring och Incremental.

Mirroring: Den försöker hålla både källan och destinationerna identiska. D.v.s om du har en bild på din NAS och raderar den (av misstag eller med flit) och sedan kör en "backup" så raderas den filen även i din "backup". Inte vad du vill ha

Incremental: Första gången kopieras allt. Nästa gång kopieras bara nya filer. Filer som ändrats på din NAS skrivs över till din backup. Skulle du t.ex. få in ett kryptovirus eller bara t.ex. råka skriva över en fil med skräp och trycker på "backup" så hamnar skräpet i din backup. Kanske vad du vill ha.

Multi-versioned: Alla filer kopieras varje gång, och hamnar i en separat mapp.

Men kanske viktigast: Jag minns inte varför du skulle köra USB Copy. Enda jag minns den har som hyperbackup inte har är att den kan starta en backup automatiskt när man pluggar in en disk, var det därför?
Med hyperbackup kan du ha en usb-disk som destination och starta backupen manuellt (eller schemalagt, men den kommer inte starta när du pluggar in den utan på den förutbestämda tiden) och använda en bättre version av multi-versioned/incremental som samtidigt bara kopierar förändringar och behåller all historik utan att den tar upp mer plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kamouflage:

Mirroring: Den försöker hålla både källan och destinationerna identiska. D.v.s om du har en bild på din NAS och raderar den (av misstag eller med flit) och sedan kör en "backup" så raderas den filen även i din "backup". Inte vad du vill ha

Incremental: Första gången kopieras allt. Nästa gång kopieras bara nya filer. Filer som ändrats på din NAS skrivs över till din backup. Skulle du t.ex. få in ett kryptovirus eller bara t.ex. råka skriva över en fil med skräp och trycker på "backup" så hamnar skräpet i din backup. Kanske vad du vill ha.

Multi-versioned: Alla filer kopieras varje gång, och hamnar i en separat mapp.

Men kanske viktigast: Jag minns inte varför du skulle köra USB Copy. Enda jag minns den har som hyperbackup inte har är att den kan starta en backup automatiskt när man pluggar in en disk, var det därför?
Med hyperbackup kan du ha en usb-disk som destination och starta backupen manuellt (eller schemalagt, men den kommer inte starta när du pluggar in den utan på den förutbestämda tiden) och använda en bättre version av multi-versioned/incremental som samtidigt bara kopierar förändringar och behåller all historik utan att den tar upp mer plats.

Jag vill använda USB Copy för att hårddisken kan läsas av alla datorer. Kör jag Hyperbackup kan den ju bara läsas eller köras i Synology NAS? Backup ska jag redan ha i molnet så ser hårddisken bara som en tredje backup men som gärna får fungera självständigt. Fel tänkt? Bör jag använda Hyperbackup istället?

Mellan mirroring, incremental och multi-versioned är det bättre att köra multi-versioned då? Vad händer när eller om den blir full? Tänker den blir det snabbare när den skapar flera kopior/versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JaneDoe:

Jag vill använda USB Copy för att hårddisken kan läsas av alla datorer. Kör jag Hyperbackup kan den ju bara läsas eller köras i Synology NAS? Backup ska jag redan ha i molnet så ser hårddisken bara som en tredje backup men som gärna får fungera självständigt. Fel tänkt? Bör jag använda Hyperbackup istället?

Ah just ja! Det är ju faktiskt en rimlig anledning.
Hyperbackup kan läsas på en vanlig dator med hjälp av en mjukvara från synology men skulle synology gå upp i rök eller att du vill läsa disken om 10+ år så vet man aldrig.

Jag tycker du gör rätt i att ha en avancerad backup via hyperbackup i molnet som din 'primära' backup och en simplare (som är med kompatibel) på en offline hårddisk dagen superviruset som äter upp allt uppkopplat kommer..

Skrivet av JaneDoe:

Mellan mirroring, incremental och multi-versioned är det bättre att köra multi-versioned då? Vad händer när eller om den blir full? Tänker den blir det snabbare när den skapar flera kopior/versioner.

I det här fallet tycker jag incremental nog är bäst. Risken är som sagt att du modifierar en fil och att den då är trasig i din tredje backup, men för att du ens ska vilja använda den tredje så ska ju alltså din andra backup (som har kvar den modifierade filen i sin versionshistorik) också ha försvunnit. Man börjar komma in på procent av procent risk..

Kör du multi-versioned kommer ju din backup växa fort och ta lång tid (relativt sett, det var väl inte så mycket data du skulle spara) så det kan bli att du kommer ta backupen mer sällan för att det är krångligt eller inte får plats. Så det är teoretiskt säkrare men i praktiken kanske inte? Det viktigaste kravet på backup är ju trots allt att den ska existera.