Baldurs Gate 3 högst betygsatta PC-spel hittills

Permalänk
Melding Plague

Baldurs Gate 3 högst betygsatta PC-spel hittills

Dungeons & Dragons-baserade Baldur's Gate 3 har klättrat upp i betygstopplistan bland PC-spel på både Metacritic och Opencritic.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

är någon förvånad?

Visa signatur

Nuvarande dator: 5900x, 3080ti, 64gb ddr4

Permalänk
Medlem

ZA/UM;s äventyrsspel? Är det en horribel slips som valt att kalla det äventyrsspel istället för rollspel?`

Bäst att ändra innan någon blir kränkt.

Jag är kränkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas-2400:

är någon förvånad?

Jag är förvånad då det var minst sagt utmanande att försöka leva sig in i deras tidigare titlar i Divinity-världen.
Men nu slog dom till guld med en superspännande spelvärld som påminner om bg2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av binnen97:

Jag är förvånad då det var minst sagt utmanande att försöka leva sig in i deras tidigare titlar i Divinity-världen.
Men nu slog dom till guld med en superspännande spelvärld som påminner om bg2.

Wot? Jag älskade Divinity! Ettan var väll sådär men tvåan var riktigt grymt! Ända anledningen till varför jag skaffa BG3 EA direkt den fanns tillgänglig, visste att Larian skulle lyckas, dom har ialf förtjänat mitt förtroende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas-2400:

är någon förvånad?

Efter att ha plöjt ner nästan 100 timmar: nej. Det är egentligen inte ens min typ av spel men tycker ändå att det är det bästa spelsläppet på mycket, mycket länge. Efter den enorma besvikelsen och bittra eftersmaken som Diablo IV-släppet gav har det påmint mig om hur magiska och uppslukande spel faktiskt kan vara. Hade börjat misströsta och fundera på om jag bara blivit för gammal eller om speljättarna kör någon kartellbildning för att trycka ner kvaliteten på nysläpp.

Helt sinnessjukt hur mycket kvalitetscontent de har lyckats trycka in med alla miljöer och detaljer, side quests, NPC's med röstskådespel och så vidare. Kan förstå jättarnas desperation över att det inte får bli en ny ribba.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Wot? Jag älskade Divinity! Ettan var väll sådär men tvåan var riktigt grymt! Ända anledningen till varför jag skaffa BG3 EA direkt den fanns tillgänglig, visste att Larian skulle lyckas, dom har ialf förtjänat mitt förtroende.

Hade svårt för alla dialogträd.
Hade svårt för röken som dödar den som rör vid den.
Hade svårt att bry mig om mytologin / magi-fientligheten som hela ploten byggde på.
Hade svårt för att all strategi skulle handla om olika vatten, is, olja etc som låg på marken och man skulle interagera med.
Hade svårt för att balansering i striderna kretsade kring physical/magic armor. Även om det var lite intressant så störde det mest.
Det var lite som att man blev force:ad in i en rätt så ointressant storyline där spelkaraktären utmärks av att vara utvald och speciell.
I bg3 samt de tidigare bg1-2 upplever jag det snarare som att man utforskar en värld som vecklar ut sig. Det är lite mer rakt på sak i konversationer, och man ska inte hoppa igenom alla möjliga dialogförslag som finns i en NPC för att få höra om lore, utan man gör ett val och det får en konsekvens för hur personen svarar. Ofta går det ju inte ens att "försöka igen" om man väl har gett någon ett visst intryck vilket jag älskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av binnen97:

Hade svårt för alla dialogträd.
Hade svårt för röken som dödar den som rör vid den.
Hade svårt att bry mig om mytologin / magi-fientligheten som hela ploten byggde på.
Hade svårt för att all strategi skulle handla om olika vatten, is, olja etc som låg på marken och man skulle interagera med.
Hade svårt för att balansering i striderna kretsade kring physical/magic armor. Även om det var lite intressant så störde det mest.
Det var lite som att man blev force:ad in i en rätt så ointressant storyline där spelkaraktären utmärks av att vara utvald och speciell.
I bg3 samt de tidigare bg1-2 upplever jag det snarare som att man utforskar en värld som vecklar ut sig. Det är lite mer rakt på sak i konversationer, och man ska inte hoppa igenom alla möjliga dialogförslag som finns i en NPC för att få höra om lore, utan man gör ett val och det får en konsekvens för hur personen svarar. Ofta går det ju inte ens att "försöka igen" om man väl har gett någon ett visst intryck vilket jag älskar.

Jag förstår men de mesta där typ som element på marken kunde man helt och hållet skippa, Dialogerna kunde du typ också skippa för den viktiga typ TLDR infon fanns ju i journalen ändå om du inte var intresserad av loren eller kanske lite extra info och tips. Sen om du inte gillade världen kan jag förstå att du inte gillade spelet, det är helt okej att tycka olika

Alltså missförstå mej inte, BG3 är bättre. Det är ju en raffinering utav systemen som användes i Divinity 2, till och med samma motor och allt. BG3 är ju egentligen ett väldigt förbättrat Divinity 2 i en för många mer intressant värld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Jag förstår men de mesta där typ som element på marken kunde man helt och hållet skippa, Dialogerna kunde du typ också skippa för den viktiga typ TLDR infon fanns ju i journalen ändå om du inte var intresserad av loren eller kanske lite extra info och tips. Sen om du inte gillade världen kan jag förstå att du inte gillade spelet, det är helt okej att tycka olika

Alltså missförstå mej inte, BG3 är bättre. Det är ju en raffinering utav systemen som användes i Divinity 2, till och med samma motor och allt. BG3 är ju egentligen ett väldigt förbättrat Divinity 2 i en för många mer intressant värld.

Ja, jag kan känna igen lite element från divinity, ex

Den där death blight eller vad det hette, och skugg-förbannelsen i akt 2

Dold text

Kompanjoners interaktion och även personliga storylines
Och fällorna som var helt sjukt frustrerande i DoS.

Men allt detta görs på ett mycket bättre sätt i bg3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moton:

Alltså missförstå mej inte, BG3 är bättre. Det är ju en raffinering utav systemen som användes i Divinity 2, till och med samma motor och allt. BG3 är ju egentligen ett väldigt förbättrat Divinity 2 i en för många mer intressant värld.

Jag är inte såld på att D&D 5E är det bästa systemet för omgångsbaserade strider i ett CRPG. Ibland när man går upp i level händer det inget speciellt med karaktären för många klasser. Varje nivå borde vara en stor grej med tanke på att max level är 12.

Permalänk
Medlem

Larian är väl värda all hyllning de får. Man verkligen känner att detta är ett passionproject för dem.

Som en långtida fan av BG 1 och 2 sedan 1998 är jag så jävla nöjd med hur detta spelet ter sig än så länge. Har kommit in i andra akten. Visst, det finns en del minor gripes som jag gärna hade sett var lite mer "hardcore" men rent krasst kan man ju själv spela så iaf genom att göra vissa val (eller ickeval) när man skapar sin karaktär och lite annat. En annan minor är att man väldigt fort kom in sina kompanjoner på livet vilket kändes lite billigt men men, det är ju inte varje dag man är en grupp där alla fått exakt samma, ska vi säga lite halvjobbiga bekymmer Så jag kan se förbi det.

Spelar långsamt och njuter verkligen av all detaljrikedom i miljöer och annat. Läser så gott som alla böcker, brev, notes etc och undersöker nästan alla items bara för att supa in stämningen.

Ska bli spännande att se om de knyter an till Bhallspawn-sagan på ett bra sätt (för den kändes väldigt avklarad efter Throne of Bhaal enligt mig). Håller tummarna för att de inte skohornar in något...

Visa signatur

CPU: 5600X - NH-D15S. GPU: 3070Ti
RAM: 16GB DDR4 3600MHz Cl 14-15-15-35.
Moderkort: MSI X570 Tomahawk.
Nätagg: Corsair RMX 850W

Permalänk
Medlem

Har redan 107h loggade på Steam

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Skumt då spelet verkar vara skit!

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Skrivet av DasIch:

ZA/UM;s äventyrsspel? Är det en horribel slips som valt att kalla det äventyrsspel istället för rollspel?`

Bäst att ändra innan någon blir kränkt.

Jag är kränkt.

Åtgärdat! Rullade kasst på Encyclopedia.

Permalänk
Medlem

Spelat runt 10h och spelet är verkligen grymt, men ändå så har jag inte spelat på några dagar. Det känns så otroligt maffigt/stort/oändligt så jag får ont i magen av bara tanken och hoppar på Diablo 4/Remnant 2 i några timmar istället och slaktar monster.

Får se om jag orkar hugga nya tag i det så småningom

Visa signatur

7600x | 32gb DDR5 | RTX 4080 | 27" LG OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas-2400:

är någon förvånad?

Ja. BG1 och 2 var visserligen älskade av många en gång i tiden men inte lätt att följa upp det mer än 20 år senare. Jag hade knappt spelet på min radar alls förens det släpptes och man började höra att det var bra.

Jag är fortfarande skeptisk till om jag skulle gilla det. Kom aldrig in i BG1 och 2 fast man försökte flera gånger från runt 2000 och senare. Jag är mer för Kotor, Dragon Age mm men kanske detta är mer gjort så man inte måste vara hardcore D&D spelare. Tyckte de gamla spelen var så sega för man kunde använda en magi en gång sen måste man sova. Van med att ha mana eller MP som i Final Fantasy eller Diablo eller force i Kotor. Kotor hade ju också klassiska 1-20 tärning i bakgrunden men det kändes ändå gjort för ”vanliga” spelare.

Många prisade divinity för några år sedan men även om det var en del saker väldigt bra med det så var det inte riktigt för mig heller.

Men man kanske kan köra på lättaste svårighetsgraden bara för att se storyn i BG3 för den verkar ju bra.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas-2400:

är någon förvånad?

Lite förvånad är jag nog allt.

Och det är inte för att jag inte tycker om spelet själv eller att jag inte tycker att det förtjänar detta. Jag har själv sett fram emot detta spel länge och det lever definitivt upp till förväntningarna, så långt jag kommit så är det verkligen kanonbra!

MEN det är ändå ett D&D-baserat rollspel, så det finns ju potential för att intrycket dras ned av att det t.ex. upplevs som krångligt och "smalt" oavsett hur bra det är i sin egen genre.
Det är nog främst på den punkten som jag känner mig lite glatt överraskad över hur positivt mottagandet verkar vara totalt sett.

Skrivet av Nyhet:

Om förstaplatsen håller i sig återstår däremot att se eftersom många publikationer ännu inte hunnit publicera sina recensioner av spelet. Det är inte ovanligt att stora titlar som Baldur's Gate 3 i slutändan får långt över 100 recensioner inräknade i sitt snittbetyg på Metacritic.

Och med ovanstående resonemang i bakhuvudet misstänker jag väl snarare att betyget riskerar att dala något när fler recensioner trillar in.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag litar inte på de tidiga betygen skulle bli förvånad om det landar på över 90 till slut. Hade hellre velat ha ett mer klassiskt RPG likt de gamla i Infinite Engine men förstår de måste göra det mera casual för massorna med 5E och turbaserade strider. Eller snarare är det enklast för dem att köra samma stridssystem som i deras tidigare spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Haziza:

Skumt då spelet verkar vara skit!

Va? Denna varkar ju riktigt bra för den genre som den hamnar i. Inte min typ av spel, men att säga att det är skit bara för det är ju märkligt.

Permalänk
Medlem

Gillar inte Turnbased om det inte är som i warhammer, dock kommer det bli ett köp efter jag tröttnat på Remnant 2, men det lär dröja ett tag till.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Ja. BG1 och 2 var visserligen älskade av många en gång i tiden men inte lätt att följa upp det mer än 20 år senare. Jag hade knappt spelet på min radar alls förens det släpptes och man började höra att det var bra.

Jag är fortfarande skeptisk till om jag skulle gilla det. Kom aldrig in i BG1 och 2 fast man försökte flera gånger från runt 2000 och senare. Jag är mer för Kotor, Dragon Age mm men kanske detta är mer gjort så man inte måste vara hardcore D&D spelare. Tyckte de gamla spelen var så sega för man kunde använda en magi en gång sen måste man sova. Van med att ha mana eller MP som i Final Fantasy eller Diablo eller force i Kotor. Kotor hade ju också klassiska 1-20 tärning i bakgrunden men det kändes ändå gjort för ”vanliga” spelare.

Många prisade divinity för några år sedan men även om det var en del saker väldigt bra med det så var det inte riktigt för mig heller.

Men man kanske kan köra på lättaste svårighetsgraden bara för att se storyn i BG3 för den verkar ju bra.

Är samma magisystem som innan, men man kan sova i princip när som helst. Eller skippa magiklasserna. Nåt som var jobbigt i bg1-2 var ju att turn-baset fightingen skedde "in real time" och man behövde egentligen pausa spelet för att dirigera om sina karaktärer hela tiden. Fighterna nu är turbaserade och inte lika svåra att komma in i, däremot kan det ibland bli utdraget att sitta och vänta på att allt ska hända.

Shout out till multiplayern är att man ofta kan göra sina handlingar samtidigt och behöver inte alltid vänta på sin tur.

Permalänk
Medlem

Ouff! Håll det där spelet borta från mig. Skulle nog ta en livstid att klara i min nuvarande speltakt.

Men kanske bara kan testa det liiite?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TuHack:

Ouff! Håll det där spelet borta från mig. Skulle nog ta en livstid att klara i min nuvarande speltakt.

Men kanske bara kan testa det liiite?

Ja, testa liiiite bara. Det kan ju inte skada? 😈

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

önskar jag kunde gilla såna här typer av spel. Har verkligen försökt. Divinity, pillars of eternity. Alla slutar på samma sätt; jag blir uttråkad efter några timmar. Shame.

Fast kul för alla fans! Det ser coolt ut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragande:

Efter att ha plöjt ner nästan 100 timmar: nej. Det är egentligen inte ens min typ av spel men tycker ändå att det är det bästa spelsläppet på mycket, mycket länge. Efter den enorma besvikelsen och bittra eftersmaken som Diablo IV-släppet gav har det påmint mig om hur magiska och uppslukande spel faktiskt kan vara. Hade börjat misströsta och fundera på om jag bara blivit för gammal eller om speljättarna kör någon kartellbildning för att trycka ner kvaliteten på nysläpp.

Helt sinnessjukt hur mycket kvalitetscontent de har lyckats trycka in med alla miljöer och detaljer, side quests, NPC's med röstskådespel och så vidare. Kan förstå jättarnas desperation över att det inte får bli en ny ribba.

Instämmer. Det är ett jäkligt bra spel, men det har ändå svagheter, inte så perfekt som det framställs.

Också tänkt tanken att det är någon slags omvänd betygsraid med rötter i att typ alla andra hypade "storspel" varit för uppenbara med sitt huvudsyfte att generera största möjliga vinst till minsta möjliga insats åt aktieägarna på senare tid. Spelupplevelsen och spelarna har hamnat på en väldigt tydlig andraplats. Äntligen ett färdigt spel utan mikrotransaktioner överallt typ...

Att andra spelhus går ut och gnäller på den höjda ribban och att spelarna inte kan förvänta sig samma sak från dem, är att hälla bensin på elden.

Förstår också var desperationen har sin grund, men tycker de åtminstone kunde ha den goda smaken att hålla käften om den. Det ställer ju inte precis dem i någon god dager. Det normala när man inte håller måttet är att skärpa sig eller göra något annat man faktiskt klarar av, man gnäller inte om att de som faktiskt klarar av jobbet är för bra.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Gillar inte Turnbased om det inte är som i warhammer, dock kommer det bli ett köp efter jag tröttnat på Remnant 2, men det lär dröja ett tag till.

Hade samma inställning, samt är inte så intresserad av singel player spel.
Var uttråkad och köpte spelet i lördags. Herregud... varför köpte jag inte det tidigare. Kan inte slita mig från spelet.

Och tiden IRL ska vi inte snacka om, helt plötsligt så har det gått 4h och man tycker man har hunnit med några enstaka fighter och utforskning av världen.

Ångrar inte en sekund att jag köpte spelet.

Permalänk
Medlem

Tror betyget kommer sjunka över tid, det var ett bra spel men inte ett masterpiece of its time så som BG2 var.

Tyckte det skulle varit fler akter för att skapa en bättre pacing genom spelet och ge chansen till en bättre story(men förstår att det var näst intill omöjligt pågrund av den höga grad av permutation som finns i spelet). Act 3 var ganska svag och en besvikelse både karaktär & storymässigt utöver alla gamebreaking buggar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

önskar jag kunde gilla såna här typer av spel. Har verkligen försökt. Divinity, pillars of eternity. Alla slutar på samma sätt; jag blir uttråkad efter några timmar. Shame.

Fast kul för alla fans! Det ser coolt ut!

Prova och kör det i coop med några vänner.
Blir lite mer kaotiskt... Och väldigt mycket roligare
Lättare att hålla sig engagerad då med, plus alla friendly fire misstagen är guld värda!

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Har svårt se spelet är så pass bra ?

Permalänk
Medlem

Har aldrig varit intresserad av denna typ av spel, för långsamt och för mycket läsande, testade divinity 2, köpt på rea, och la ner efter en timme, på grund av att jag inte förstod/orkade sätta mig in i det.... Med det sagt så har jag inte haft så roligt och varit så nyfiken på ett spel som jag är i detta på mycket länge, det är en riktigt underlig, positiv känsla av att ladda om till en tidigare sparning, och göra något annorlunda bara för att direkt få ny, eller annan dialog och annan utkomst. Smyga runt och loota, combat, story, jag hittar nya saker hela tiden som går att göra på så många olika sätt och är mind blown nästan dagligen, "ska bara" och helt plötsligt så har 3 timmar passerat.

Visa signatur

MerLox