Permalänk

Chassits front har gulnat

Tjo,

Fronten på min låda har gulnat, finns det något medel som kan ta bort denna gulnad ?
Något man sprayar på låter verka och sedan torkar av tex ?

/Force

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Tjo,

Fronten på min låda har gulnat, finns det något medel som kan ta bort denna gulnad ?
Något man sprayar på låter verka och sedan torkar av tex ?

/Force

Beror ju lite på vad orsaken är, är det plast som gulnat på grund av ålder/uv så finns ju "Retrobright", googla på det så hittar du guider hur man får bort gulnad på plast.
Alternativet är att måla.

Permalänk
Skrivet av loefet:

Beror ju lite på vad orsaken är, är det plast som gulnat på grund av ålder/uv så finns ju "Retrobright", googla på det så hittar du guider hur man får bort gulnad på plast.
Alternativet är att måla.

Ja plasten har gulnat pga åldern. Kollar detta tackar

Permalänk

Hittat som troligvis är bäst att bleka plast är en uv-lampa och väteperoxid. Nu nästa fråga finns olika flaskor som innehåller väteperoxid. Kan man ta vilken som ?

Permalänk
Medlem

Skippa UV lampa och använd solen istället.
En plastbunke med ett par cm 5% blandning i botten och så pallar du upp din panel så den ligger fritt från lösningen.
På med ett lock och ut i solen, rotera var 30'e minuter eller så i ett par timmar.
Fördelen med att inte dränka prylen i lösning är dels att det går år mycket mindre av lösningen plus att chansen att man får en ojämn blekning minskar.

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Skippa UV lampa och använd solen istället.
En plastbunke med ett par cm 5% blandning i botten och så pallar du upp din panel så den ligger fritt från lösningen.
På med ett lock och ut i solen, rotera var 30'e minuter eller så i ett par timmar.
Fördelen med att inte dränka prylen i lösning är dels att det går år mycket mindre av lösningen plus att chansen att man får en ojämn blekning minskar.

Jasså skall den inte ligga i lösningen ?
Det spelar ingen roll vilken lösning man använder då bara den innehåller väteperoxid ?
Dom jag kollade på youtube rekommenderade väteperoxid minst 12% gärna mer, en plastlåda insidan täckt med ungsfolie. Att man fyller lådan med väteperoxid så det täcker plasten man vill bleka. Ställer en uv-lampa så nära lösningen som möjligt. Och ett nästan täckande lock som också har ungsfolie, sedan stå ett dygn och sedan klart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Jasså skall den inte ligga i lösningen ?
Det spelar ingen roll vilken lösning man använder då bara den innehåller väteperoxid ?
Dom jag kollade på youtube rekommenderade väteperoxid minst 12% gärna mer, en plastlåda insidan täckt med ungsfolie. Att man fyller lådan med väteperoxid så det täcker plasten man vill bleka. Ställer en uv-lampa så nära lösningen som möjligt. Och ett nästan täckande lock som också har ungsfolie, sedan stå ett dygn och sedan klart.

Den kan ligga i lösningen, men det är betydligt enklare att ha den utanför och jäsa i gaserna (mest syre från väteperoxiden) än att försöka väga ner en stor frontpanel och täcka den med vätska.

Men tänk på att det måste vara en plastlåda som släpper igenom de götta UV strålarna och med ett lock som låter gaserna vara kvar.
Det syns ganska snabbt om det fungerar då vätskan bubblar som kolsyrat vatten.

Och visst kan du använda starkare lösning, men tänk på att väteperoxid är lite läskigt att hålla på med.
Starkt oxiderande saker kan ge reaktioner man inte riktigt räknat med.
Själv körde jag med 30% VP (starkaste man kan köpa som privatperson) som späddes rejält när jag använde den, kanske 1 dl på 2 l vatten.
Och använt varmt vatten för att snabba på det hela

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Svensktiger:

Den kan ligga i lösningen, men det är betydligt enklare att ha den utanför och jäsa i gaserna (mest syre från väteperoxiden) än att försöka väga ner en stor frontpanel och täcka den med vätska.

Men tänk på att det måste vara en plastlåda som släpper igenom de götta UV strålarna och med ett lock som låter gaserna vara kvar.

Och visst kan du använda starkare lösning, men tänk på att väteperoxid är lite läskigt att hålla på med.
Själv körde jag med 30% VP (starkaste man kan köpa som privatperson) som späddes rejält när jag använde den, kanske 1 dl på 2 l vatten.

30% får inte säljas inom EU, gränsen går vid 6%
Använd skyddsglasögon och helst också handskar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

35%
https://roslagensexpress.com/products/vateperoxid-35-1l-inkl-...
12%
https://www.hylte-lantman.com/5etta-trofeblekning-vateperoxid...-

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har för mig försäljningsförbudet vid > 6% gäller för kosmetiska produkter och hygienprodukter (alltså för användning på kroppen).

För att som privatperson inneha väteperoxid > 12% krävs tillstånd från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, varför mycket av den väteperoxid som säljs som blek-/rengöringsmedel har en koncentration på 11,9%. För privatpersoner gäller också totalförbud att inneha väteperoxid > 35%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PeCe:

Har för mig försäljningsförbudet vid > 6% gäller för kosmetiska produkter och hygienprodukter (alltså för användning på kroppen).

För att som privatperson inneha väteperoxid > 12% krävs tillstånd från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, varför mycket av den väteperoxid som säljs som blek-/rengöringsmedel har en koncentration på 11,9%. För privatpersoner gäller också totalförbud att inneha väteperoxid > 35%.

Den lokala färghandeln har 1L 30% att köpa.
Eller hade iaf. sist jag handlade för ett år sen kanske.
Ser till att köra slut på det när jag köper, vill inte ha det i bostaden i onödan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Den lokala färghandeln har 1L 30% att köpa.
Eller hade iaf. sist jag handlade för ett år sen kanske.
Ser till att köra slut på det när jag köper, vill inte ha det i bostaden i onödan.

https://www.msb.se/contentassets/d689e6af2a16495bb4703902a950...

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Okej, så det är gaserna från väteperoxiden som bleker plasten ?
Hur länge bör den stå ?
Sol har vi inte så gött om här i Sverige så blir jobbigt att träffa den gången solen tittar fram
Funkar inte en uv lampa ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Okej, så det är gaserna från väteperoxiden som bleker plasten ?
Hur länge bör den stå ?
Sol har vi inte så gött om här i Sverige så blir jobbigt att träffa den gången solen tittar fram
Funkar inte en uv lampa ?

Jag brukar ge det en dag i solen, kanske 6 timmar.
Och jovisst funkar en UV lampa, men varför krångla när man redan har en fin UV lampa gratis ute
Plus att solen ju "flyttar på sig", så ännu mindre risk att få en ojämn blekning.