Handhållna Playstation Portal kostar 2 600 kronor

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Vilken jävla SUPERFULLTRÄFF detta hade varit om den hade haft stöd för streamade spel från sonys servrar, i stället för att man bara kan steama från en egen PS5.

Bör ju komma, annars är det en DOA produkt

Visa signatur

Dell S2721DGFA ■ 5800X3D (Noctua NH-U12P) ■ RTX 3070 AORUS Master ■ 16x2 3200 CL16 ■ MSI B450M Mortar Max ■ Samsung EVO 970 1 TB ■ Fractal Design North + Switch OLED

Old: Pentium 4 -> Core 2 Duo E6750 -> i7 2600k -> R7 3700X

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Är det bara jag som reagerar på namnet?

"Portal" är ju ett spel av Valve, som innehåller orange:a och blåa portaler, väldigt lika de som visas på bilden.

Valve råkar ju även tillverka Steam Deck som är en konkurrent till detta, så det borde väl finnas någon viss förväxlingsrisk varumärkesmässigt?

Jag tror den här produkten kommer behöva byta namn

Hur är detta en konkurent till steam deck? Steam deck behöver inte nåt att streama från...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

En av de mest meningslösa podukterna som jag sett

För visst kan man väl använda sin mobil för att streama spel? Det enda är att man får en fastvuxen handkontroll.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

För visst kan man väl använda sin mobil för att streama spel? Det enda är att man får en fastvuxen handkontroll.

Japp kan använda valfri padda eller mobil och bara streama på exakt samma sätt
Sen finns det massa billiga hållare som t ex OIVO PS5 Controller Phone Mount

Permalänk
Medlem
Skrivet av KorvMos:

Bör ju komma, annars är det en DOA produkt

Det känns verkligen som det borde komma, bara att de inte riktigt blivit klarar innan launch. Men varför säger dem inte det isf? ... Behövs mer tester för att garantera kvalité på upplevelsen eller är det osäkra på om de vill eller ... Tja ... Finns lite stöd för båda utfallen.

De skulle kunna vara rädda att folk som en sådan i stället, men och andra sidan så låser dem isf in folk i subscriptions, så det borde väga upp det.

Det hade inte skadat om den var billigare också

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av suhrim:

Hur är detta en konkurent till steam deck? Steam deck behöver inte nåt att streama från...

Det är en handhållen pryl du kan spela spel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SwedenVirre:

Varför inte bara göra en ny Vita istället? .

För att det innebär en helt ny plattform att utveckla spel till*. Spelutveckling har blivit extremt kostsamt och då vill man inte sprida sig tunt (pss som man tids nog vill frångå PS4 som är påväg mot EOL på olika nivåer)

Näe, tror mer på att nyttja den befintlig PS5-världen i så fall. Dvs en variant av PS5, pss som PS5 Pro.

Eller för att vända på det hela, varför göra en ny Vita när den gamla inte föll jätteväl ut?

* (i och med PSVR2 så har man på sätt och vis redan där även om det finns kopplingar till PS5 förstås. Och resultatet ser vi ju redan att spelutbudet, iaf det unika, är fattigare än önskat. Men det är VR, nått som Sony uppenbarligen vill ha en fot i av nån anledning så PSVR2 är snarare undantaget som bekräftar regeln)

Men ja, Portal är obegriplig. Speciellt att det inte stödjer PSNow eller vad det heter nu för tiden.

Permalänk
Medlem

Den saknar blåtand… man måste köpa deras egna trådlösa ”ear buds” som kör något proprietärt protokoll… yay!

Visa signatur

All your base are belong to us

Permalänk
Skrivet av ipac:

För att det innebär en helt ny plattform att utveckla spel till*. Spelutveckling har blivit extremt kostsamt och då vill man inte sprida sig tunt (pss som man tids nog vill frångå PS4 som är påväg mot EOL på olika nivåer)

Näe, tror mer på att nyttja den befintlig PS5-världen i så fall. Dvs en variant av PS5, pss som PS5 Pro.

Eller för att vända på det hela, varför göra en ny Vita när den gamla inte föll jätteväl ut?

* (i och med PSVR2 så har man på sätt och vis redan där även om det finns kopplingar till PS5 förstås. Och resultatet ser vi ju redan att spelutbudet, iaf det unika, är fattigare än önskat. Men det är VR, nått som Sony uppenbarligen vill ha en fot i av nån anledning så PSVR2 är snarare undantaget som bekräftar regeln)

Men ja, Portal är obegriplig. Speciellt att det inte stödjer PSNow eller vad det heter nu för tiden.

Hade Sony, precis som jag skrev i mitt inlägg använt sig av en AMD APU så är det inte en helt ny plattform som t.ex PS vitan var.

Det hade varit likadant att utveckla till den som det är att utveckla spel till PS5an då det är samma arkitektur som ligger bakom. Det är väldigt effektivt sätt till resurser. AMD har redan praktiskt taget en mobil gaming platfrom i katalogen som är beprövad och fungerar.

Det hade varit som att utveckla spelen till en PS4 vilket också hade kunnat vara ett sälj argument för den, Då hade den inte dragits med problemen vitan hade med lite halv taskigt spel bibliotek i början.

Mycket av det var för den japanska marknaden endast, samt att folk inte köpte den då spel biblioteket var dåligt. När folk inte köpte den så lade Sony inte några resurser på att utveckla nya spel. En ond spiral helt enkelt.

För mig verkar det solklart jämfört med denna lösningen dom har tagit fram nu. Sure det hade inte varit gratis, men många av blueprintsen finns där, och den handhållna konsolen hade hade haft en mycket bättre start än vad vitan hade(vilket var också varför den dog)

Vi ser ju hur populär Nintendo Switch är(mycket pga Nintendo, men folk gillar också handhållet). Sony hade kunnat haft något som ligger där och tävlar.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem

Passar på att påminna om den otroligt dåliga batteritiden den tydligen ska ha. Men visst, har man inget problem med att faktiskt använda den som stationär spelkonsol och alltid måste ha sladden inkopplad utöver alla andra negativa aspekter så kommer ingen att stoppa er.

Permalänk
Skrivet av ramlösa:

Har du en TV på 5-pers så är det väll ganska normalt att den är uppbokad?
Förstår inte riktigt hur du får ihop din logik, 2.4k för att få det lugnt framför TV är kaffepengar.

Jag tänker är man en familj och man har råd med en PS5, så har man nog också råd att ha en extra TV eller två. Så ser inte riktigt poängen med denna produkten utifrån det. Sen kan du få en begagnad TV som är bättre än att spela på en liten skärm för 3k.

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk

Jag kommer köpa en när den ligger på kampanj för runt 2000kr, lägga den i byrålådan och ta fram den när man blir sugen att spela lite i sängen.

Visa signatur

Out on the streets and ragin tonight
full blast adrenaline and ready to fight
everywhere we go the record fuckin skip
low life bastards and we don't give a shit

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Det är en handhållen pryl du kan spela spel på.

Steam deck är en handhållen pryl du kan spela på (och dessutom en rätt öppen plattform) detta är en pryl som du endast kan streama spel från en ps5 med.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av suhrim:

Steam deck är en handhållen pryl du kan spela på (och dessutom en rätt öppen plattform) detta är en pryl som du endast kan streama spel från en ps5 med.

Och hur är detta relevant ur ett varumärkesperspektiv?

Det är ungefär som att säga att det är OK att kinatelefoner får heta iPhone för det är ändå inte en konkurrent till en "riktig" iphone

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Och hur är detta relevant ur ett varumärkesperspektiv?

Det är ungefär som att säga att det är OK att kinatelefoner får heta iPhone för det är ändå inte en konkurrent till en "riktig" iphone

Jag har inte sagt nåt om huruvida jag tycker namnet är ok eller inte bara att det handlar om olika typer av produkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av majo889:

Jag förstår till viss del hur du tänker, men det känns som att det hade varit en produkt med ganska kort livslängd? Hur länge tror du PS4an kommer leva? Och varför är det en bra ide att tvinga spelutvecklare att fortsätta göra spel till PS4an?

Bakåtkompatibilitet för PS4 spel är ju en sak men att satsa på att bygga upp en helt ny hårdvaruplattform och knyta den till PS4an känns inte alls som den logiska vidareutveckling, men jag kanske missförstår dig.

Sony hade behövt en Series S i sin lineup, den hade nog gått att göra portabel redan nu och alla spelutvecklare måste anpassa spelen för denna lite sämre hårdvara

Absolut är PS4 döende, men hade de släppt den vid lanseringen PS5 hade det varit mer rimligt

Permalänk
Skrivet av halvars90:

Jag tänker är man en familj och man har råd med en PS5, så har man nog också råd att ha en extra TV eller två. Så ser inte riktigt poängen med denna produkten utifrån det. Sen kan du få en begagnad TV som är bättre än att spela på en liten skärm för 3k.

Så istället för att göra det smidigt för sig själv och familjen så ska man koppla in/ur och flytta runt på en PS5 mellan flera olika TV skärmar flera gånger om dagen? Eller ska man ha ett rum eller en TV enbart för PS5? Eller flera PS5or?

Så vitt jag vet kan en TV inte använda RemotePlay, så du behöver ju i vilket fall en enhet som kan streama kopplat till TVn om du inte ska flytta runt PS5an varje gång den TVn den är kopplad till är i användning av någon annan.

Sen är en stor skärm inte alltid bättre, sitter jag på skithuset eller balkongen har jag hellre en handhållen enhet. Samt att man ju även kan streama från utanför hemmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anwest:

Det här med att den inte kommer kunna strömma annat än lokalt från PS5, det måste väl ändå kunna ändras i framtiden med en uppdatering? Sony verkar satsa på att kunna spela strömmande spel, jag är övertygad att denna PlayStation Portal är en del av den satsningen. Det behövs väl fortfarande inte mer än en stabil wifi-uppkoppling, medan den nödvändiga hårdvaran finns i "molnet", tänker jag?

Du vill att de gör som xbox xcloud antar jag?
Vad jag förstått så är det inte sådant sony satsar på.
Åtminstone inte att du kan spela ps5 på datorn utan att äga någon konsol. Men ja kanske det funkar till portal, i så fall skulle en ps5 inte behövas men gissar att sony fortfarande vill sälja ps5 konsoler.

Permalänk
Medlem

för dom som diskuterar "portabel ps4" och en del svarar med att den är död/döende... visst är den det. men bara för att ps5 finns och spel "portas upp", ps4 spel är redan kompatibla med ps5, de patchas bara för lite högra grafikinställningar eftersom ps5 klarar mer.
på samma sätt borde ps5 kunna köra på ps4. det skulle bara lagga utan sänkta settings.

med andra ord OM sony hade gjort en "PS4 portable", alltså baserad på samma architektur som ps4/5. så hade dom förlängt livet på ps4 och då den nya bärbara konsolen. likt på PS Vitas tid då fick den ju alla möjliga portable ports/hd remasters/makes. dels från tidigare konsoler som ps1/2 och dessutom ps3. och jag tror det hade sålt som smör. folk köper ju AAA ports till switch som kör i 15-20 fps ffs lmao.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av halvars90:

Jag tänker är man en familj och man har råd med en PS5, så har man nog också råd att ha en extra TV eller två. Så ser inte riktigt poängen med denna produkten utifrån det. Sen kan du få en begagnad TV som är bättre än att spela på en liten skärm för 3k.

Med risk för att bli väldigt off topic så vill ja bara säga att detta är en väldigt konstig sak att förutsätta.

Permalänk
Skrivet av majo889:

Med risk för att bli väldigt off topic så vill ja bara säga att detta är en väldigt konstig sak att förutsätta.

Tycker jag inte. Konsolen går på 7k, har man råd med det så har man också råd men en till TV, om man dessutom funderar på att köpa detta tillbehör.

Visa signatur

En vis man pissar inte i motvind

Permalänk
Medlem

Är man ute och reser mycket, eller bor växelvis på olika ställen eller spenderar mycket tid i sommarstugan så kan jag se en nytta med denna om man inte har en iPad för att köra remote play på. Nu får du handkontroll och skärm i ett.
Min son spelar mycket remote play på sin iPad till PS5:an som är hemma, men han måste dra med sig en handkontroll som är kopplad till paddan och se till att den också är laddad.

Kommer definitivt inte säljas så många men jag kan se nyttan av den för en del.

Visa signatur

Play by the rules, die by the rules.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Urme:

Är man ute och reser mycket, eller bor växelvis på olika ställen eller spenderar mycket tid i sommarstugan så kan jag se en nytta med denna om man inte har en iPad för att köra remote play på. Nu får du handkontroll och skärm i ett.
Min son spelar mycket remote play på sin iPad till PS5:an som är hemma, men han måste dra med sig en handkontroll som är kopplad till paddan och se till att den också är laddad.

Kommer definitivt inte säljas så många men jag kan se nyttan av den för en del.

Finns handkontroller med sladd.. Sen tar man väl med sig en laddare till stugan för att även, jag vet inte, ladda telefon och plattan och andra grejer? Extra handkontroll kommer ta lika mycket plats som handkontroll-delen av project Q så jag förstår inte riktigt problemet då plattan förmodligen följer med oavsett och kommer alltså inte ta någon extra plats.

Varför gör så många här allt för att inte spara pengar och använda den lösning som redan finns helt kostnadsfritt med påhittade exempel som man redan har lösningen på?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crustlust:

Så istället för att göra det smidigt för sig själv och familjen så ska man koppla in/ur och flytta runt på en PS5 mellan flera olika TV skärmar flera gånger om dagen? Eller ska man ha ett rum eller en TV enbart för PS5? Eller flera PS5or?

Så vitt jag vet kan en TV inte använda RemotePlay, så du behöver ju i vilket fall en enhet som kan streama kopplat till TVn om du inte ska flytta runt PS5an varje gång den TVn den är kopplad till är i användning av någon annan.

Sen är en stor skärm inte alltid bättre, sitter jag på skithuset eller balkongen har jag hellre en handhållen enhet. Samt att man ju även kan streama från utanför hemmet.

Varför ska du flytta ditt PlayStation? Du har väl en smartphone? Kör remote play på den och koppla mot den andra TVn så är problemet löst.

Ska du ta med dig till dasset är det ju bara dra ur sladden och plocka med din enhet. Funkar precis lika bra för alla som äger en platta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Är detta sant bör artikeln uppdateras för att reflektera detta. Att kunna streama till sin PS5'a via vilket WiFi som helst, istället för bara på samma lokala WiFi enheten är uppkopplad mot, är ju enorm skillnad.

Det skulle ta produkten från "ptja, vore väl najs att ha i vissa situationer", till "var har du varit hela mitt liv?!".

Lösningen är ju enkel?
VPN alt någon annan schysst lösning så kan du spela var som helst så det är ju knappast ett problem (..under förutsättning att det inte ligger någon blockering (ex. Bluetooth koppling med konsollen) men korkade kan dem knappast inte vara .

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Ok.

Är ni taggade inför Armored Core 6?!

Permalänk
Skrivet av Keneay:

Varför ska du flytta ditt PlayStation? Du har väl en smartphone? Kör remote play på den och koppla mot den andra TVn så är problemet löst.

Ska du ta med dig till dasset är det ju bara dra ur sladden och plocka med din enhet. Funkar precis lika bra för alla som äger en platta.

Alla har inte en smartphone, speciellt inte barn.
Jag har ingen aning hur Remote Play praktiskt funkar på en telefon då jag aldrig testat det men såvida telefonen inte kan användas helt fritt samtidigt som Remote Play körs i bakgrunden så skulle det vara ett helt uteslutet alternativ för min del. Jag vill inte behöva avbryta ett spel för att svara på ett meddelande, ta ett samtal, lyssna på en podd eller ljudbok, eller någon annan sak jag vill göra på mobilen samtidigt som jag spelar.

Sen kan/vill inte alla ha flera TV apparater oavsett om man bor 5 i en villa eller ett par i en etta.

Jag skulle heller aldrig vilja spela ett "riktigt" spel på en liten smartphonedisplay.

Poängen är att det definitivt finns ett syfte för produkten.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cerb:

Varför skulle den inte fungera om man inte är hemma... med en simpel VPN borde det väl gå fint att spela remote?

Det går naturligtvis att köra den remote om man ansluter till sin PS5 via vpn. Men då måste du ju etablera en vpn-länk mellan Playstation Portal och din PS5. Hur ska du göra det? Portal lär knappast innehålla en vpn-klient, så då måste du etablera ett lan-till-lan-vpn mellan ditt hemmanät och nätet som Portal ansluter till. Du måste alltså konfigurera en router eller annan nod hemma som utgör den ena ändpunkten i vpn-länken, samt ha med dig en router eller motsvarande som du ansluter till internet där du befinner dig, och som utgör den andra ändpunkten i vpn-länken, samt etablerar ett wlan som du kan ansluta Portal till.

Finns det mobil-appar som gör detta? I så fall kanske det är tillräckligt smidigt för att vara användbart.

Men hur blir det med fördröjningar? Går det att spela action-spel, eller får man nöja sig med turordningsbaserade strategispel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mhult:

Det går naturligtvis att köra den remote om man ansluter till sin PS5 via vpn. Men då måste du ju etablera en vpn-länk mellan Playstation Portal och din PS5. Hur ska du göra det? Portal lär knappast innehålla en vpn-klient, så då måste du etablera ett lan-till-lan-vpn mellan ditt hemmanät och nätet som Portal ansluter till. Du måste alltså konfigurera en router eller annan nod hemma som utgör den ena ändpunkten i vpn-länken, samt ha med dig en router eller motsvarande som du ansluter till internet där du befinner dig, och som utgör den andra ändpunkten i vpn-länken, samt etablerar ett wlan som du kan ansluta Portal till.

Finns det mobil-appar som gör detta? I så fall kanske det är tillräckligt smidigt för att vara användbart.

Men hur blir det med fördröjningar? Går det att spela action-spel, eller får man nöja sig med turordningsbaserade strategispel?

Kör själv OpenVPN mellan mobil och router hemma, ingen latens att tala om. Så med telefonen som hotspot för Wi-Fi så är jag redan redo för en sådan lösning.