Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Jo så är det. Men i detta fall är frågan mer vem som står för dom extrakostnaderna. Jag tror knappast man slänger på +100% belåning på en förening det skulle ju aldrig hålla och ingen skulle köpt nyproduktion.

Men om någon har mer erfarenhet av detta här på swec så lyssnar jag gärna.

Varje hus är unikt man kan omöjligt ge rakt svar utan att få kolla på den ekonomiska planen dock så är ett enkelt knep att helt enkelt jämföra ifall det blir rimiligt.

Ta en likanden nyproduktion som stog färdigt 2021-2022 och kolla vad de har i lån per kvm dessa bör vara under 12K för att för att det ska vara rimligt för byggherren att bygga.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Vad tror vi räntorna ligger på 2027/2028? Ner eller upp jämfört med idag?

Sitter och tittar på nyproduktion idag och de har räknat med 4.3% i kalkylen. De räknar med att vara klara 2027 och erbjuder att betala all extra ränta över 3.5% som föreningen har i 18 månader efter att huset står klart vilket landar på 2028.

Vad tror vi? Föreningen belånas till 12000kr/kvm.

Att förbinda sig att köpa något som är klart om fyra år var en bra deal när priserna steg. Jag skulle personligen dra mig för det. Signalerna är att det ökade ränteläget ännu inte fått fullt genomslag på bostadspriserna. Visserligen har nyproduktion sina fördelar, men om det landar i en väsentligt högre kostnad jämfört med befintligt bestånd vid inflyttning det riktigt segt.

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Jo så är det. Men i detta fall är frågan mer vem som står för dom extrakostnaderna. Jag tror knappast man slänger på +100% belåning på en förening det skulle ju aldrig hålla och ingen skulle köpt nyproduktion.

Men om någon har mer erfarenhet av detta här på swec så lyssnar jag gärna.

Det beror på vad, det kommer antingen bli byggherrens vinst eller föreningenslån.

Sen hur ser hyreshöjning ut i planen? Vissa nybyggen har 20% höjning inräknad från början per år

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Att förbinda sig att köpa något som är klart om fyra år var en bra deal när priserna steg. Jag skulle personligen dra mig för det. Signalerna är att det ökade ränteläget ännu inte fått fullt genomslag på bostadspriserna. Visserligen har nyproduktion sina fördelar, men om det landar i en väsentligt högre kostnad jämfört med befintligt bestånd vid inflyttning det riktigt segt.

Dessutom brukar verkligheten vara rejält sminkad. Likvärdig avgift som äldre lägenheter 1:a året som sedan skall höjas 10-20% per år första fem åren är inget ovanligt i den ekonomiska planen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Att förbinda sig att köpa något som är klart om fyra år var en bra deal när priserna steg. Jag skulle personligen dra mig för det. Signalerna är att det ökade ränteläget ännu inte fått fullt genomslag på bostadspriserna. Visserligen har nyproduktion sina fördelar, men om det landar i en väsentligt högre kostnad jämfört med befintligt bestånd vid inflyttning det riktigt segt.

Så kan man tänka. Eller så kan man vända på det, att man köper nyproduktion när de som bygger behöver räkna med 4-5% i ränta och göra det så attraktivt som möjligt för köparna för att de ska få sålt.

Bostaden jag kikar på är sista etappen i ett område. De flesta husen som byggdes hade en kostnadskalkyl som gjordes med räntor på 1,% + 1,0% i påslag. När de sedan stod klara 2022 så gick deras avgifter upp med 20-30%.

Det som sker med huset jag kikar på är att de först sänkt lån/kvm från 15000 till 12000. För det andra har de räknat med en ränta på 4,3%. För det tredje har de sänkt priserna på bostäderna med cirka 5-8% jämfört med den första kalkylen från 2022.

Nu är ju frågan - om räntorna går ner till 2027 och framåt så är föreningen i ett väldigt bra läge jämfört med andra nyproduktioner som stod klara 2022-2023. Och då bör även värdet på bostaden stabilisera sig eller kanske t.o.m. öka.

Det finns föreningar som har cirka 4000kr/kvm i lån som behöver belåna dig upp till 7000kr/kvm pga enorma renoveringar. Allt är inte svart och vitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Så kan man tänka. Eller så kan man vända på det, att man köper nyproduktion när de som bygger behöver räkna med 4-5% i ränta och göra det så attraktivt som möjligt för köparna för att de ska få sålt.

Bostaden jag kikar på är sista etappen i ett område. De flesta husen som byggdes hade en kostnadskalkyl som gjordes med räntor på 1,% + 1,0% i påslag. När de sedan stod klara 2022 så gick deras avgifter upp med 20-30%.

Det som sker med huset jag kikar på är att de först sänkt lån/kvm från 15000 till 12000. För det andra har de räknat med en ränta på 4,3%. För det tredje har de sänkt priserna på bostäderna med cirka 5-8% jämfört med den första kalkylen från 2022.

Nu är ju frågan - om räntorna går ner till 2027 och framåt så är föreningen i ett väldigt bra läge jämfört med andra nyproduktioner som stod klara 2022-2023. Och då bör även värdet på bostaden stabilisera sig eller kanske t.o.m. öka.

Det finns föreningar som har cirka 4000kr/kvm i lån som behöver belåna dig upp till 7000kr/kvm pga enorma renoveringar. Allt är inte svart och vitt.

Du får väl länka ekonomiska planen så man kan titta isåfall. Sen kan de omöjligt veta vad som händer till 2028

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Avstängd

Det är svårt att förutspå framtida räntor. Troligtvis får vi ingen mer ränta så låg som runt 1% igen och troligtvis stannar höjningar av runt årsskiftet för att sänkas lite och ligga runt 3% i framtiden. Kollar man på svenska 10års räntan så ligger den på ca 2.7% och det är den nivån som marknaden tror på lång sikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Så kan man tänka. Eller så kan man vända på det, att man köper nyproduktion när de som bygger behöver räkna med 4-5% i ränta och göra det så attraktivt som möjligt för köparna för att de ska få sålt.

Bostaden jag kikar på är sista etappen i ett område. De flesta husen som byggdes hade en kostnadskalkyl som gjordes med räntor på 1,% + 1,0% i påslag. När de sedan stod klara 2022 så gick deras avgifter upp med 20-30%.

Det som sker med huset jag kikar på är att de först sänkt lån/kvm från 15000 till 12000. För det andra har de räknat med en ränta på 4,3%. För det tredje har de sänkt priserna på bostäderna med cirka 5-8% jämfört med den första kalkylen från 2022.

Nu är ju frågan - om räntorna går ner till 2027 och framåt så är föreningen i ett väldigt bra läge jämfört med andra nyproduktioner som stod klara 2022-2023. Och då bör även värdet på bostaden stabilisera sig eller kanske t.o.m. öka.

Det finns föreningar som har cirka 4000kr/kvm i lån som behöver belåna dig upp till 7000kr/kvm pga enorma renoveringar. Allt är inte svart och vitt.

Är det en stabil byggherre? Kan vara lockande lovord men vad händer om de går i KK? Med tanke på byggtakten just nu är typ 0%...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är det en stabil byggherre? Kan vara lockande lovord men vad händer om de går i KK? Med tanke på byggtakten just nu är typ 0%...

Att byggherren sänkt lånen per kvm innebär ett lägre anskaffning värde för den nya BRF handlar om ganska stora summor pengar för byggherren ifall vi säger att den total bo arean är 12 000 kvm så handlar det om 36 miljoner kostnad lägg på att de behöver rea ut bostäderna och lägg på ytterliga 10-20 miljoner kronor beroende på hur många lägenheter det gäller räknar runt 100 000 rabatt för 100-200 lägenheter i genomsnitt.

Går att minska förlusten genom att använda sämre material eller att marken blir en tomträtt du som jobbar inom branschen kanske vet mer.

Som du säger låter det ganska otroligt att en byggherre är villig att garantera ett fast pris på ett stort projekt utan att salta på notan rejält

Undantag existerar men det är bättre ifall @Bobiri kontaktar någon som kan granska den ekonomiska planen.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem

Står i valet och kvalet om man skall köra rörligt eller binda på 1 år nu vid byte av bank i september. Som det verkar kommer det två höjningar till. Tror ni det kommer stå still sen ellee kommer det börja sjunka direkt? Självklart jättesvårt att veta men vad tror ni?

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Står i valet och kvalet om man skall köra rörligt eller binda på 1 år nu vid byte av bank i september. Som det verkar kommer det två höjningar till. Tror ni det kommer stå still sen ellee kommer det börja sjunka direkt? Självklart jättesvårt att veta men vad tror ni?

Marknaden verkar tro på mindre sänkningar slutet 2024-2025. Avspeglas bl.a. i bankernas räntor de erbjuder för olika bindningstider. Men som vanligt, allt är ju kvalificerade gissningar. Det kan gå åt andra hållet också. Mjuklandar ekonomin så lär räntorna fortsätta vara på dagens nivå (något högre då, vi ska ju upp minst 0.5 till), blir det en djup lågkonjunktur och högvis med människor blir arbetslösa så kan det tänkas sänkas för att stimulera ekonomin igen.

Binda på 1 år ger nog inte mycket (mer än samma kostnad varje månad), antingen kör man rörligt eller binder på längre tid.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Står i valet och kvalet om man skall köra rörligt eller binda på 1 år nu vid byte av bank i september. Som det verkar kommer det två höjningar till. Tror ni det kommer stå still sen ellee kommer det börja sjunka direkt? Självklart jättesvårt att veta men vad tror ni?

Det bästa svaret (läs: kvalificerade gissningen) är att kika på vilka räntor bankerna erbjuder och vilken ränta statsobligationer ger på olika löptider. Enkelt kan man väl säga att de två är marknadens gissning och så mycket bättre gissning är nog svårt att hitta. Tänk bara på att bolåneränta till kund brukar ligga kring 0.80-1.00% över statsobligationerna.

Kring 4% är väl rimligt att anta på lite längre sikt alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Står i valet och kvalet om man skall köra rörligt eller binda på 1 år nu vid byte av bank i september. Som det verkar kommer det två höjningar till. Tror ni det kommer stå still sen ellee kommer det börja sjunka direkt? Självklart jättesvårt att veta men vad tror ni?

Allt beror på kronan och konjunkturen.

Kronan har blivit en skitvaluta som ingen vill röra. Då vi importerar det mesta (många har åsikter om datorkomponenters kostnad exempelvsi) så importerar vi en väldigt massa inflationen denna vägen. Sverige skulle behöva "chockhöja" räntan för att få någon effekt på kronan och då lär man döda hela eknomin istället så vi sitter i skiten hur som. Att övriga Europa fått högre löneökningar gör även att EU kommer ha högre ränta vilket sänker kronan än mer så en negativ spiral.

En annan sak är energipriset. Ena dagen negativt, andra dagen 300 öre. Inte lätt för företag att beräkna en kostnad här utan de går gå på worst case, därför tror jag inte elpriserna kommer sänka inflationen heller.

"Greedflation" har ju drivit mycket av inflationen. Hur långt går det pressa när allt förre har några pengar över?

Hur påverkar en potential masskonkursvåg inom byggandet Sverige? Står för en stor andel av BNP och många bygg och fastighetsbolag verkar ha en ekonomisk plan som inte klarar mycket mer än 0-ränta.

Många om och men med andra ord. Kör på rörligt om du har marginal och bind om det är tight i eknomin brukar vara det generella rådet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Står i valet och kvalet om man skall köra rörligt eller binda på 1 år nu vid byte av bank i september. Som det verkar kommer det två höjningar till. Tror ni det kommer stå still sen ellee kommer det börja sjunka direkt? Självklart jättesvårt att veta men vad tror ni?

Ser inte riktigt vitsen i att binda på så kort sikt med tanke på de räntorna vi har, på den sikten lär det vara så små skillnader att det inte känns lönt det.

Permalänk
Medlem

Hej!
Frun och jag har lite funderingar kring bolån / lånelöfte.

Hon har nyligen bytt tjänst från tillsvidare till timtjänst då hon har startat eget företag (enskild firma).

Den stora frågan är: Påverkar det bankens beslut gällande lånelöfte om hon gör månatliga uttag (kaptitaluttag) för att efterlikna någon form av lön?
(Hon har inte behov av uttaget rent ekonomiskt.)

Tack på förhand och vilken bra tråd!

Visa signatur

Hejhej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ogar555:

Hon har nyligen bytt tjänst från tillsvidare till timtjänst då hon har startat eget företag (enskild firma).

Den stora frågan är: Påverkar det bankens beslut gällande lånelöfte om hon gör månatliga uttag (kaptitaluttag) för att efterlikna någon form av lön?

Banker älskar att man är tillvidare-anställd, de har fått för sig att det är en garanti för en stabil inkomst (de verkar ha missat helt att även tillvidare-anställda blir uppsagda. ) Med det sagt så "ogillar" de egenföretagare eftersom de anser att det inte är garanterad stabil inkomst, så vägen runt det är som du säger att långvarigt kunna visa upp att man haft möjlighet att ta ut en bra lön. Så rådet är att hon tar ut en bra lön och gör det i ett par år, då lugnar bankerna ner sig något och kan acceptera att man inte är en högrisk kund. Kör man AB så hjälper även en årsredovisning som visar på överskott i bolaget (som möjliggör utbetalning av lön löpande framåt).

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av ogar555:

Hon har nyligen bytt tjänst från tillsvidare till timtjänst då hon har startat eget företag (enskild firma).

OT: Men hon borde verkligen starta AB, enskild firma är mer om man gör något litet vid sidan om en vanlig anställning och inte räknar med några större inkomster. Tänker man livnära sig på det så ska man absolut köra AB. (det underlättar även för banken i deras egna tankar eftersom man är mer lik en vanlig anställd i sitt egna AB)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

Hade mäklaren hemma idag och fick villan värderad till 4,3, ligger då på en belåning på ca 74%. Möte med nuvarande bank imorgon samt en till bank. Lägsta räntan hitills är 4.44 från swedbank. Får se om någon annan kan möta det. SBAB verkar inte kunna sänka något utifrån den dom fick fram vid sin kalkyl.

Synd dedär med omdömena om Nordea, va sugen på dom…

Jag har Nordea, har 1,3 punkter rabatt(kommer "bara" få 1,25 punkter rabatt i fortsättningen dock) Jag har hört att max rabatten är 1,25 för dem flesta men om du ligger på lite så tror jag inte det är några problem för dig att få den rabatten även hos Nordea. Jag fick det bara genom att skicka iväg ett mejl behövde inte ens ringa.

Jag är annars nöjd med Nordea, de svarar snabbt och smidigt överlag. Personliga bankkontakten är bra då han / hon svarar snabbt men möterna man hade i början var ingen höjdare. De ville bara lura in en på fonder med höga avgifter! Men tror absolut du blir nöjd med Nordea(oavsett om den hade fått dålig betyg i någon undersökning)

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

OT: Men hon borde verkligen starta AB, enskild firma är mer om man gör något litet vid sidan om en vanlig anställning och inte räknar med några större inkomster. Tänker man livnära sig på det så ska man absolut köra AB. (det underlättar även för banken i deras egna tankar eftersom man är mer lik en vanlig anställd i sitt egna AB)

Tack! Absolut, just nu går tankegångarna att utvärdera företagandet ett tag innan hon övergår till AB. Finns ju lite större skillnader i arbetsinsats och kunskapskrav mellan typerna.

Visa signatur

Hejhej!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Jag har Nordea, har 1,3 punkter rabatt(kommer "bara" få 1,25 punkter rabatt i fortsättningen dock)

Det låter som en väldigt dålig rabatt. Du har inte blandat ihop punkter och procent? 100 punkter är 1 procentenhet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joakim99:

Det låter som en väldigt dålig rabatt. Du har inte blandat ihop punkter och procent? 100 punkter är 1 procentenhet.

Jo givetvis har jag det. Sorry my bad menar så klart 130 respektive 125 punkter.

Visa signatur

| 4090 | 7900x | Samsung Odyssey Neo G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlommaNN:

Jag har Nordea, har 1,3 punkter rabatt(kommer "bara" få 1,25 punkter rabatt i fortsättningen dock) Jag har hört att max rabatten är 1,25 för dem flesta men om du ligger på lite så tror jag inte det är några problem för dig att få den rabatten även hos Nordea. Jag fick det bara genom att skicka iväg ett mejl behövde inte ens ringa.

Jag är annars nöjd med Nordea, de svarar snabbt och smidigt överlag. Personliga bankkontakten är bra då han / hon svarar snabbt men möterna man hade i början var ingen höjdare. De ville bara lura in en på fonder med höga avgifter! Men tror absolut du blir nöjd med Nordea(oavsett om den hade fått dålig betyg i någon undersökning)

Härligt att höra!

Fick erbjudande på länsförsäkringar idag, 1,38% rabatt i 24mån om jag blir guldkund, dvs hemförsäkring och sätter upp ett sparande där.
Hamnar då på en ränta på 4,36% vilket är lägst hitills av alla. De kunde dock inte bevilja amorteringslättnad under tiden frun är föräldraledig.

Kan nordea fixa samma rabatt så blir det dom då de kunde fixa amorteringslättnad i 12mån direkt

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Så kan man tänka. Eller så kan man vända på det, att man köper nyproduktion när de som bygger behöver räkna med 4-5% i ränta och göra det så attraktivt som möjligt för köparna för att de ska få sålt.

Bostaden jag kikar på är sista etappen i ett område. De flesta husen som byggdes hade en kostnadskalkyl som gjordes med räntor på 1,% + 1,0% i påslag. När de sedan stod klara 2022 så gick deras avgifter upp med 20-30%.

Det som sker med huset jag kikar på är att de först sänkt lån/kvm från 15000 till 12000. För det andra har de räknat med en ränta på 4,3%. För det tredje har de sänkt priserna på bostäderna med cirka 5-8% jämfört med den första kalkylen från 2022.

Nu är ju frågan - om räntorna går ner till 2027 och framåt så är föreningen i ett väldigt bra läge jämfört med andra nyproduktioner som stod klara 2022-2023. Och då bör även värdet på bostaden stabilisera sig eller kanske t.o.m. öka.

Det finns föreningar som har cirka 4000kr/kvm i lån som behöver belåna dig upp till 7000kr/kvm pga enorma renoveringar. Allt är inte svart och vitt.

Från DN idag:
"Nu vill allt fler köpare hoppa av sina kontrakt på nybyggda bostäder. Ökningen är hela 65 procent i år, enligt SBAB och Booli. Försäljningen av nyproduktion har störtdykt, och nu hotar avstannade byggen och konkurser i bostadsbranschen, spår SBAB."

Visa signatur

i7-12700K - Asus Z690-Plus D4 - Asus GeForce TUF OC 3080 - Corsair HX850 // Acer LG OLED42C2 // Intel NUC NUC5i3RYH // Synology DS214play // Synology DS1019+ // Ipad Pro 11" // Macbook Pro late 2016 samt Macbook Pro 14" 2021

Permalänk
Medlem
Skrivet av bubbelbabbel:

Från DN idag:
"Nu vill allt fler köpare hoppa av sina kontrakt på nybyggda bostäder. Ökningen är hela 65 procent i år, enligt SBAB och Booli. Försäljningen av nyproduktion har störtdykt, och nu hotar avstannade byggen och konkurser i bostadsbranschen, spår SBAB."

Tack för denna artikeln.

Sitter i en jobbig sits känner jag. Vi väntar barn och behöver större, så oavsett så behöver vi flytta.

De har ju sänkt föreningens lån från 15k/kvm till 12k/kvm. Så förutsättningarna för oss som köper är redan bättre än allt som såldes från 2018 och framåt.

9/18 av bostäderna är bokade. Alla 5or och 4or är tagna. 2or och 3or säljer ej lika fort.

Fan alltså, jag är kluven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Tack för denna artikeln.

Sitter i en jobbig sits känner jag. Vi väntar barn och behöver större, så oavsett så behöver vi flytta.

De har ju sänkt föreningens lån från 15k/kvm till 12k/kvm. Så förutsättningarna för oss som köper är redan bättre än allt som såldes från 2018 och framåt.

9/18 av bostäderna är bokade. Alla 5or och 4or är tagna. 2or och 3or säljer ej lika fort.

Fan alltså, jag är kluven.

Närmast jag varit till att köpa nytt var 2010 när jag köpte min första lägenhet som var från 2007. De berättade om hur de hade höjt avgiften rejält så fort det var färdigbyggt och sålt. Vi fick höja mycket mer också i flera år innan det började gå runt även med relativt låga räntor. Vet inte hur det är där nu för flyttade ifrån 2016. Men verkar vara vanligt med så kallade ”glädjekalkyler” och lär vara mer vanligt nu när det är svårt att sälja.

Förstår problemet med att behöva större. Jag har flyttat från 2a till 3a till nu 5a för vi fått barn. Nu räknar vi med att bo här länge dock. Bundit på 8 år.

Jag tipsade mamma om att binda på 5 år förra året. Hon fick 2,3%. Hon är väldigt glad för det nu. Jag missade binda när det var som lägst tyvärr men är ändå skönt att man slipper oroa sig även om det mycket möjligt kan bli så att räntan kraschar om nått år men det känns mer och mer som att den kommer ligga kvar på rätt högt länge även när de väl slutar höja.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bobiri:

Tack för denna artikeln.

Sitter i en jobbig sits känner jag. Vi väntar barn och behöver större, så oavsett så behöver vi flytta.

De har ju sänkt föreningens lån från 15k/kvm till 12k/kvm. Så förutsättningarna för oss som köper är redan bättre än allt som såldes från 2018 och framåt.

9/18 av bostäderna är bokade. Alla 5or och 4or är tagna. 2or och 3or säljer ej lika fort.

Fan alltså, jag är kluven.

Boka ett rådgivning möte med banken de flesta banker har det och ta med den ekonomiska planen banken kommer ge dig råd ifall planen är vettigt eller ifall det är några fallgropar de ser med den ekonomiska planen.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Banker älskar att man är tillvidare-anställd, de har fått för sig att det är en garanti för en stabil inkomst (de verkar ha missat helt att även tillvidare-anställda blir uppsagda. ) Med det sagt så "ogillar" de egenföretagare eftersom de anser att det inte är garanterad stabil inkomst, så vägen runt det är som du säger att långvarigt kunna visa upp att man haft möjlighet att ta ut en bra lön. Så rådet är att hon tar ut en bra lön och gör det i ett par år, då lugnar bankerna ner sig något och kan acceptera att man inte är en högrisk kund. Kör man AB så hjälper även en årsredovisning som visar på överskott i bolaget (som möjliggör utbetalning av lön löpande framåt).

Både ja och nej, en fast anställning är enkel i det hänseendet att man vet vad personen har för lön och att det troligen kommer stanna kvar på ungefär den nivån även i framtiden. Har jobbat kanske 8 år och med krediter i lite olika stor utsträckning men det är på riktigt skrämmande hur många egna företagare som inte har någon koll ö.h.t. Vågar lova att 70%+ av alla ansökningar med folk som har egna företag ganska grovt överskattar vilken lön de har. Allt ifrån att de tror att omsättningen är lönen, att de räknar med företagets totala kostnad för anställningen som lön och till att de tror att "men det kommer komma igång mer i år så jag angav 45 tkr i lön" fast omsättningen är 200k per år.

De kunderna som faktiskt driver framgångsrika företag, behöver absolut inte vara stora, men som har stabil kassa, bra marginaler och har så haft i alla fall ett par år är väldigt eftertraktade kunder. Där finns det möjligheter till all möjlig typ av uppförsäljning som pension, försäkringar och företagsengagemang etc.

Permalänk
Medlem

En fråga till er med erfarenhet.
Sitter mitt i bankbyte pga bolånen går ut.
Har idag amorteringslättnad pga föräldraledighet, observera att vi har råd att amortera.

Vid flytt nu så ökar vår räntekostnad per månad med ca 9000kr.
Alla banker förutom den som vi helst vill ha och som erbjuder lägst ränta beviljar fortsatt amorteringslättnad.
Vi har fortfarande råd att amortera med den ökade räntekostnaden men det blir inte mycket kvar.

Motiveringen från banken är att kalkylen går ihop med min heltidslön samt fruns föräldrapenning och de anser då att vi har råd att amortera och kan inte bevilja amorteringslättnad när man flyttar dit och blir ny kund.

Hur hade ni gjort?

Den näst billigaste banken är ca 600kr dyrare i månaden på räntan och de beviljar amorteringslättnad.
Men vi båda önskar förstnämnda då det ger rabatter på andra fasta månadskostnader.

Visa signatur

1: i5 3570k @4.2ghz---1070TI---ASRock extreme4---Noctua NH-U12A---Fractal Design R3---Be quiet L8 630w---Intel 330 180gb---Seagate/Samsung HDD 1tb---Asus Xonar DX---Corsair 16GB CL9 1600Mhz VENGEANCE LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inteno:

En fråga till er med erfarenhet.
Sitter mitt i bankbyte pga bolånen går ut.
Har idag amorteringslättnad pga föräldraledighet, observera att vi har råd att amortera.

Vid flytt nu så ökar vår räntekostnad per månad med ca 9000kr.
Alla banker förutom den som vi helst vill ha och som erbjuder lägst ränta beviljar fortsatt amorteringslättnad.
Vi har fortfarande råd att amortera med den ökade räntekostnaden men det blir inte mycket kvar.

Motiveringen från banken är att kalkylen går ihop med min heltidslön samt fruns föräldrapenning och de anser då att vi har råd att amortera och kan inte bevilja amorteringslättnad när man flyttar dit och blir ny kund.

Hur hade ni gjort?

Den näst billigaste banken är ca 600kr dyrare i månaden på räntan och de beviljar amorteringslättnad.
Men vi båda önskar förstnämnda då det ger rabatter på andra fasta månadskostnader.

Skulle tagit den billigaste, låter väl också som en rimlig förklaring från bankens sida så skulle inte utgå från att de nödvändigtvis ger sämre service än de andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kakann:

Både ja och nej, en fast anställning är enkel i det hänseendet att man vet vad personen har för lön och att det troligen kommer stanna kvar på ungefär den nivån även i framtiden. Har jobbat kanske 8 år och med krediter i lite olika stor utsträckning men det är på riktigt skrämmande hur många egna företagare som inte har någon koll ö.h.t. Vågar lova att 70%+ av alla ansökningar med folk som har egna företag ganska grovt överskattar vilken lön de har. Allt ifrån att de tror att omsättningen är lönen, att de räknar med företagets totala kostnad för anställningen som lön och till att de tror att "men det kommer komma igång mer i år så jag angav 45 tkr i lön" fast omsättningen är 200k per år.

De kunderna som faktiskt driver framgångsrika företag, behöver absolut inte vara stora, men som har stabil kassa, bra marginaler och har så haft i alla fall ett par år är väldigt eftertraktade kunder. Där finns det möjligheter till all möjlig typ av uppförsäljning som pension, försäkringar och företagsengagemang etc.

Rolig uppdatering angående det här som jag stötte på nyligen. Person som hade angett 70k i månadslön och eget företag, men företaget var inte startat ännu utan pengarna från lånet skulle gå till att starta upp det. Yes, det kör vi på! 😀