Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Läser ofta inlägg om MEB-bilarna (ffa. Enyaq och iD4) och MY som tre olika alternativ beroende på vad man prioriterar. Men lite yxigt förenklat:

- Antingen bekväm körning med schysst interiör i Enyaq och iD4, men med substandard mjukvara.

eller

- Model Y med spartansk interiör med världsledande mjukvara.

Alla tre lastar mycket och således rimliga som en vardagsbil.

Inte sett någon nämna gamla familjelastaren Renault Scenic som nu kommer i elutförande.

https://youtu.be/msrKf6CDsRg?si=4o5297HU7BZByhVE

Gällande mjukvara är det Android Automotive som gäller. Verkar lovande om man vill ha något praktiskt och inte bryr sig särskilt mycket om drivlinan (framhjulsdrivet och lite dåligt med pulver) - en vettig vardagsbil! Att glastaket går att elektrokromatiskt justera känns riktigt najs, har ju hittills varit reserverat för skrytigare bilar. Måhända att denna lastar lite mindre men inne i kupén verkar den ganska ombonad och väldigt rymlig.

En annan modell som verkar ha passerat nyhetsflödena utan att diskuteras här är Smart #3. Eller som många valt påpeka: en snyggare elbil från Mercedes med Geely-teknik.

https://youtu.be/HnGGyw1Wfag?si=Ip9PlCD30oXlJHCb

(OBS: detta är Brabus-versionen)

Jag gillar den! Helt klart värt att åtminstone ha som jämförelse jämte populära XC40.

Renaulten såg inte så dum ut, känns bra att fler normala bilar börjar dyka upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Renaulten såg inte så dum ut, känns bra att fler normala bilar börjar dyka upp.

Hela 540 L bagageutrymme med. Äntligen en konkurrent till Enyaq.
2024 blir ett spännande år!

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

- Model Y med spartansk interiör med världsledande mjukvara.

Vad är det som gör att du tycker att Teslas mjukvara är världsledande?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Vad är det som gör att du tycker att Teslas mjukvara är världsledande?

Det spelar ingen roll vad jag tycker. Den är det.

Är den perfekt? Nej.

Kan den slås av exempelvis Google? Ja.

Är vi där ännu? Inte riktigt, men kanske snart.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av cracko:

Händer det något med teslas parkeringsfunktioner?

Efter att ha provat BMW där det är next level på just den delen så undrar man ju vad de sysslar med. Funderar på Model Y juniper om de löser parkeringsbiten.

Det blir ju såklart ren spekulation från min sida. Men jag skulle säga ”nej”. Nya faceliftade Model 3 har ju exakt samma lösning (med kameror som ”ersätter” sensorer) som den tidigare Model 3. Jag ser ingen anledning till att de skulle göra annorlunda med faceliften av Model Y.

Tyvärr, bör tilläggas. För Tesla gick från att ha marknadens bästa sensorer med tillhörande visualisering - till att ha de absolut sämsta. Min 2021 Model 3 har sensorerna och är top-notch med avståndsbedömning ner på centimetern runt hela bilen. De nya är helt värdelösa, bara att titta på diverse tester på Youtube.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Det spelar ingen roll vad jag tycker. Den är det.

Är den perfekt? Nej.

Kan den slås av exempelvis Google? Ja.

Är vi där ännu? Inte riktigt, men kanske snart.

UX, stabilitet, funktioner är helt klart överlägset på Tesla. Inte bara mjukvaran på infotainment utan mycket annat runtikring är smart och väl genomfört.

Det dom brister på är väl att dom ibland litar för mycket på vad dom kan göra med mjukvara. Dom slänger ut dedikerade sensorer, och förlitar sig på kameror och mjukvara för att försöka lösa ett problem som aldrig fanns. Att inte kunna parkera mot en vägg och ha koll på avståndet år 2023 är nästintill ett tecken på hybris.

Skrivet av Xyborg:

Det blir ju såklart ren spekulation från min sida. Men jag skulle säga ”nej”. Nya faceliftade Model 3 har ju exakt samma lösning (med kameror som ”ersätter” sensorer) som den tidigare Model 3. Jag ser ingen anledning till att de skulle göra annorlunda med faceliften av Model Y.

Tyvärr, bör tilläggas. För Tesla gick från att ha marknadens bästa sensorer med tillhörande visualisering - till att ha de absolut sämsta. Min 2021 Model 3 har sensorerna och är top-notch med avståndsbedömning ner på centimetern runt hela bilen. De nya är helt värdelösa, bara att titta på diverse tester på Youtube.

Det som pratas om kommer skilja är väl att facelift verkar få en kamera på fronten, istället för att förlita sig på den högre upp. Det borde göra det lättare att få en klar sikt över hinder, och om inte annat får man en tydligare kamerabild när man tittar på kameran.

Tillräckligt bra? Det vettetusan. Tesla är oerhört kompetenta ingenjörer och så, men ibland är den enklaste vägen den bästa, och då är inte Tesla Vision den enklaste vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Det som pratas om kommer skilja är väl att facelift verkar få en kamera på fronten, istället för att förlita sig på den högre upp. Det borde göra det lättare att få en klar sikt över hinder, och om inte annat får man en tydligare kamerabild när man tittar på kameran.

Tillräckligt bra? Det vettetusan. Tesla är oerhört kompetenta ingenjörer och så, men ibland är den enklaste vägen den bästa, och då är inte Tesla Vision den enklaste vägen.

Ingen vet om det ens finns en kamera i fronten, fanns inte på de bilarna som pressen kollat på. Personligen tycker jag att ultraljudssensorerna är värdelösa på alla bilar jag haft så jag bryr mig inte om dem, jag parkerar nämligen närmare saker än vad deras upplösning tillåter så de tjuter bara hela tiden ändå och säger att jag är för nära något så jag använder hellre kameror. Men man måste ju ha något i fronten, min i4 hade en väldigt bra kamera där så man kunde använda den så hoppas väl att nya Model 3 får dem när de börjar levereras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ingen vet om det ens finns en kamera i fronten, fanns inte på de bilarna som pressen kollat på. Personligen tycker jag att ultraljudssensorerna är värdelösa på alla bilar jag haft så jag bryr mig inte om dem, jag parkerar nämligen närmare saker än vad deras upplösning tillåter så de tjuter bara hela tiden ändå och säger att jag är för nära något så jag använder hellre kameror. Men man måste ju ha något i fronten, min i4 hade en väldigt bra kamera där så man kunde använda den så hoppas väl att nya Model 3 får dem när de börjar levereras.

Såg nåt tidigt inlägg på Reddit med en skärmdump där en kamera fanns, men sen verkade den vara borta. Frågan var om man försökte dölja kamerorna medvetet från bilderna eller om fel bilder hade lagts ut. Kan ha varit fake också, vet ej, men det skulle säkert ge en rejäl förbättring.

Angående ultraljudssensorerna så tycker jag alltid de har varit klockrena. På de VAG-bilar jag ägt har den förvisso tjutit på ett rätt långt avstånd, men jag tror mer det är för att man ska få varningen med en god marginal. På skärmen brukar jag kunna se att det finns marginal (alltså inte på kamera, utan på markeringarna som symboliserar sensorernas utslag) även om den tjuter för fullt. Äldre Passaten vi hade som firmabil förr tjöt mycket senare, men då var det nästan så att om man körde lite för fort och lät den pipa lite för länge så rammade man extraljusen i väggen så jag tror det är ett medvetet val.

Oavsett så är USS väldigt svåra att lura, medan Tesla Vision ser helt katastrofalt ut. Björn Nylands teståkning av nya Model 3 visade ju också några helt katastrofala visualiseringar av närliggande bilar så jag tvivlar på att det blivit bättre med den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Såg nåt tidigt inlägg på Reddit med en skärmdump där en kamera fanns, men sen verkade den vara borta. Frågan var om man försökte dölja kamerorna medvetet från bilderna eller om fel bilder hade lagts ut. Kan ha varit fake också, vet ej, men det skulle säkert ge en rejäl förbättring.

Angående ultraljudssensorerna så tycker jag alltid de har varit klockrena. På de VAG-bilar jag ägt har den förvisso tjutit på ett rätt långt avstånd, men jag tror mer det är för att man ska få varningen med en god marginal. På skärmen brukar jag kunna se att det finns marginal (alltså inte på kamera, utan på markeringarna som symboliserar sensorernas utslag) även om den tjuter för fullt. Äldre Passaten vi hade som firmabil förr tjöt mycket senare, men då var det nästan så att om man körde lite för fort och lät den pipa lite för länge så rammade man extraljusen i väggen så jag tror det är ett medvetet val.

Oavsett så är USS väldigt svåra att lura, medan Tesla Vision ser helt katastrofalt ut. Björn Nylands teståkning av nya Model 3 visade ju också några helt katastrofala visualiseringar av närliggande bilar så jag tvivlar på att det blivit bättre med den.

Typ alla ultraljudssensorer jag testat i bilar har kring 30 cm som minsta avstånd innan de inte vågar säga något mer än ”stanna”, upplösningen är helt enkelt för dålig för att säga om du är 10 eller 15 cm från objektet. Så de hjälper inte mycket när man parkerar 5-10 cm från saker utan då är det kameror som är viktigt. Ska jag parkera 30+ cm från väggen så behöver jag inte ultraljudssensorerna alls utan då räcker backkameran och fronten ser man genom rutan.

Tesla har ju varken en rätt dålig kamerasetup för parkering just nu så då blir det svårt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Det spelar ingen roll vad jag tycker. Den är det.

Är den perfekt? Nej.

Kan den slås av exempelvis Google? Ja.

Är vi där ännu? Inte riktigt, men kanske snart.

Haha ok bro.

Det är klart att det spelar roll vad man tycker vad gäller det rent subjektiva delarna, vilka är många.
UI, funktioner, integrering med mobila OS osv.

Sen kanske dom har bäst mjukvara för t ex parkeringssensorn och farthållning, men blir omkörda av bilar med enklare mjukvara som har bättre hårdvara anpassad för uppgiften. Den adaptiva farthållningen i Model Y är nog det sämsta jag har varit med om personligen, men det kanske inte är mjukvarans fel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Haha ok bro.

Det är klart att det spelar roll vad man tycker vad gäller det rent subjektiva delarna, vilka är många.
UI, funktioner, integrering med mobila OS osv.

Sen kanske dom har bäst mjukvara för t ex parkeringssensorn och farthållning, men blir omkörda av bilar med enklare mjukvara som har bättre hårdvara anpassad för uppgiften. Den adaptiva farthållningen i Model Y är nog det sämsta jag har varit med om personligen, men det kanske inte är mjukvarans fel?

Vad är problemet med Teslas adaptiva farthållare?

De MY-ägare jag känner, säger att den fungerar bra.
(men de kanske har Tesla-tatueringen på insidan av ögonlocken, vad vet jag.)

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Vad är problemet med Teslas adaptiva farthållare?

De MY-ägare jag känner, säger att den fungerar bra.
(men de kanske har Tesla-tatueringen på insidan av ögonlocken, vad vet jag.)

Tror det brukar klagas på att den ligger onödigt nära framförvarande bilar eftersom kamerasystemet inte klarar att bedöma avståndet på ett bra sätt när avståndet blir för långt, och att den då är lite för aggressiv med att ligga baki kofångaren innan den pallnitar när avståndet börjar krympa. Men jag har inte provat själv utan bara läst diverse kommentarer runt FSD och autopilot i allmänhet, det är ju förmodligen de som klagar värst som jag har läst synpunkter från.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Vad är problemet med Teslas adaptiva farthållare?

De MY-ägare jag känner, säger att den fungerar bra.
(men de kanske har Tesla-tatueringen på insidan av ögonlocken, vad vet jag.)

För mig så har det varit problem dagtid med värmereflektioner i vägen t ex när man passerar en backe så verkar den tro att det står en bil parkerad och får panik, det kan hända flera gånger på en åktur. Det problemet hade förmodligen inte förkommit då radar ser rakt igenom reflektionerna vilket en kamera inte gör.

Skrivet av Lidodido:

Tror det brukar klagas på att den ligger onödigt nära framförvarande bilar eftersom kamerasystemet inte klarar att bedöma avståndet på ett bra sätt när avståndet blir för långt, och att den då är lite för aggressiv med att ligga baki kofångaren innan den pallnitar när avståndet börjar krympa. Men jag har inte provat själv utan bara läst diverse kommentarer runt FSD och autopilot i allmänhet, det är ju förmodligen de som klagar värst som jag har läst synpunkter från.

Ja det är också ett problem, onödigt aggresiv med acceleration och inbromsningar ofta. På natten kan den ha problem med att se ordentligt verkar det som och ballar ur pga det.

Ett annat relaterat problem är att det det inte går att inaktivera regenerativ bromsning vilket gör att jag måste möta upp med pedalen om jag vill slå av farthållaren. Kan alltså inte glida ner långsamt i hastighet (coasting) på det sätt som jag gillar inför en rondell eller vad det nu kan vara, det är ett mjukvaruproblem.

Permalänk
Medlem

Verkar dröja bra länge med Id4 2024. Enligt VW säljare är det fokus på id7 i fabrikerna, sälja ut lagerbilarna på Id4 2023 och början av 2024 starta igång tillverkning av Id4 2024 med leverans mars 2024.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Tror det brukar klagas på att den ligger onödigt nära framförvarande bilar eftersom kamerasystemet inte klarar att bedöma avståndet på ett bra sätt när avståndet blir för långt, och att den då är lite för aggressiv med att ligga baki kofångaren innan den pallnitar när avståndet börjar krympa. Men jag har inte provat själv utan bara läst diverse kommentarer runt FSD och autopilot i allmänhet, det är ju förmodligen de som klagar värst som jag har läst synpunkter från.

Jag kan inte svara för alla, men jag har en tesla. Jag har haft tesla i 5 år och det har alltid varit problem med att bilen bromsar utan anledning. Förra hösten blev den helt kamerabaserad, och blev då markant sämre. Fler spökinbromsningar, den är mer tveksam på vad som upptäcks, den är långsam på att accelerera, funkar dåligt/inte alls i dimma och starkt motljus.

Tesla har i perioder "börjat om" med AP. Den blir bättre och bättre ett tag, sen byter de tänk och börjar om, och den blir dålig igen.

Visa signatur

"Det här systemet fungerar urkasst." - operatör.
"Hur ska det fungera då?" - jag
"Gör så att det fungerar som jag vill." - operatör.
/facepalm

Permalänk
Medlem
Skrivet av Purgatory:

Haha ok bro.

Det är klart att det spelar roll vad man tycker vad gäller det rent subjektiva delarna, vilka är många.
UI, funktioner, integrering med mobila OS osv.

Sen kanske dom har bäst mjukvara för t ex parkeringssensorn och farthållning, men blir omkörda av bilar med enklare mjukvara som har bättre hårdvara anpassad för uppgiften. Den adaptiva farthållningen i Model Y är nog det sämsta jag har varit med om personligen, men det kanske inte är mjukvarans fel?

Latest Study Finds Tesla Autopilot in a Class of Its Own Outshines Competitors
https://energy5.com/a-study-of-teslas-autopilot-capability-co...

Sant, åtminstone i USA.

Rent objektivt spelar det ingen roll vad du eller jag tycker. OK, bro?

OTA uppdateringar är ju något som många tillverkare fortfarande kämpar med, för att inte tala om UX.

Tesla Hardware 4 – Full Details and Latest News
Antar att inte alla kan hålla koll på vad man hos Tesla försöker göra. Bilar med HW3 prioriteras för mjukvaruuppdateringar. HW4 finns redan men för att inte segmentera Teslor med FSD för mycket vill man få mjukvaran/FSD för bilar med HW3 att fungera "super well".
https://www.autopilotreview.com/tesla-hardware-4-rolling-out-...

När HW4 får skina fullt ut, tror jag att det kan bli riktigt bra.

Tesla Vision och deras parkeringshjälp är dock i nuläget sämre än i bilar med UL-sensorer. Model S: en som jag körde för några veckor sedan fick spel när jag skulle parkera bilen.

Den här gräskanten, eller bara förändringen/kanten mellan armeringen och asfalten gjorde att systemet tjöt som att jag var på väg att köra in i en vägg. Och när jag en knapp timme innan hade skrivit på avtal om ansvar för ev. skador på denna nya demobil för ca. 1,3 miljoner, blev jag lite nervös.

Återigen: i dagsläget är mjukvaran för Tesla Vision, oavsett om det är HW3 eller HW4, långt ifrån perfekt eller ens lika bra som när bilarna hade UL-sensorer. Men UX, OTA och dylikt fungerar fortfarande bättre än för de flesta biltillverkare. Och vad gäller Auto Piloten - den är bäst, i USA, enligt Consumer Reports.

Permalänk
Medlem

Tesla vision kommer aldrig klara mäta avstånd lika bra som radar eller ultraljud, hoppas de inser det till slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Latest Study Finds Tesla Autopilot in a Class of Its Own Outshines Competitors
https://energy5.com/a-study-of-teslas-autopilot-capability-co...

Sant, åtminstone i USA.

Rent objektivt spelar det ingen roll vad du eller jag tycker. OK, bro?

OTA uppdateringar är ju något som många tillverkare fortfarande kämpar med, för att inte tala om UX.

Tesla Hardware 4 – Full Details and Latest News
Antar att inte alla kan hålla koll på vad man hos Tesla försöker göra. Bilar med HW3 prioriteras för mjukvaruuppdateringar. HW4 finns redan men för att inte segmentera Teslor med FSD för mycket vill man få mjukvaran/FSD för bilar med HW3 att fungera "super well".
https://www.autopilotreview.com/tesla-hardware-4-rolling-out-...

https://youtu.be/zcpfeMXM344?si=DRbtvGHnHZBGDMDv

När HW4 får skina fullt ut, tror jag att det kan bli riktigt bra.

Tesla Vision och deras parkeringshjälp är dock i nuläget sämre än i bilar med UL-sensorer. Model S: en som jag körde för några veckor sedan fick spel när jag skulle parkera bilen.

<Uppladdad bildlänk>
Den här gräskanten, eller bara förändringen/kanten mellan armeringen och asfalten gjorde att systemet tjöt som att jag var på väg att köra in i en vägg. Och när jag en knapp timme innan hade skrivit på avtal om ansvar för ev. skador på denna nya demobil för ca. 1,3 miljoner, blev jag lite nervös.

Återigen: i dagsläget är mjukvaran för Tesla Vision, oavsett om det är HW3 eller HW4, långt ifrån perfekt eller ens lika bra som när bilarna hade UL-sensorer. Men UX, OTA och dylikt fungerar fortfarande bättre än för de flesta biltillverkare. Och vad gäller Auto Piloten - den är bäst, i USA, enligt Consumer Reports.

Den där artikeln sa ju inte så mycket om VAD den är bäst på. Nämns det ens när studien gjordes? "Senaste studien", med 3 konkurrenter. Försökte googla fram, och det enda jag hittade var en rapport från samma källa (Consumer Reports) som sa att Autopiloten halkat efter: https://www.consumerreports.org/cars/car-safety/active-drivin...

Men då verkar dom fokusera på t.ex övervakning av vad föraren gör i kupén. Kanske är så att dessa olika studier mäter hur bra systemet fungerar utifrån helt olika kriterier. Det nämns t.ex att Autopiloten hanterar filbyte bra i artikeln du länkade (vilket väl är en EAP-funktion, så är det FSD dom testar eller bara basic AP? Eller har jag missuppfattat vad EAP gör?) och anpassar hastigheten bra, men är det utifrån skyltar eller utifrån övrig trafik? För det säger ju många att AP hanterar rätt ryckigt. Finns säkert att hitta nån artikeln men att dra slutsatsen att dom är rent objektivt bäst totalt sett blir svårt när man inte vet vilka områden man testat eller hur man viktat dom.

FSD är säkert bäst på att hantera vissa komplexa scenarion som t.ex en BMW inte kan hantera, men när det gäller vanlig hederlig adaptiv farthållare kanske den är sämre. Vilket system är då bäst? Å ena sidan är Teslas system kanske mer imponerande med tanke på vilken hög topp systemet har, medan det samtidigt är rätt svagt att inte kunna hålla lika bra avstånd och sakta ner lika mjukt som min 8 år gamla Passat kunde, men det beror väl på om man fokuserar på hygienfaktorerna eller de mest avancerade funktionerna.

Oavsett så håller jag med om att UX-mässigt, funktionsmässigt, stabilitetsmässigt och hur långt fram dom ligger i sina processer för utveckling, testning och deployment av mjukvara är skrattredande långt före övriga tillverkarna, bortsett från de som valt Google Automotive (som förmodligen ligger efter men inte med lika sanslösa marginaler). Man kan tycka att min smart-TV från 2013 har bättre mjukvara än en Apple TV också, men då tycker man fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Garpen0:

Verkar dröja bra länge med Id4 2024. Enligt VW säljare är det fokus på id7 i fabrikerna, sälja ut lagerbilarna på Id4 2023 och början av 2024 starta igång tillverkning av Id4 2024 med leverans mars 2024.

Det här stämmer inte. Min nya Id 4 2024 står i exporthamnen nu. Den har däremot inga nya motorer eller infotainmentsystem vilket jag antar är det de syftar på när de säger 2024.

Det är dock konstigt att göra förändringar mitt i modellåret men det är väl för att man inte vill vänta till 2025

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det här stämmer inte. Min nya Id 4 2024 står i exporthamnen nu. Den har däremot inga nya motorer eller infotainmentsystem vilket jag antar är det de syftar på när de säger 2024.

Det är dock konstigt att göra förändringar mitt i modellåret men det är väl för att man inte vill vänta till 2025

Är det en årsmodell 2024 då enligt VGS? Låter snarare som att du har en 2023:a. Senaste jag läste var att 24:orna skulle börja tillverkas v43.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Är det en årsmodell 2024 då enligt VGS? Låter snarare som att du har en 2023:a. Senaste jag läste var att 24:orna skulle börja tillverkas v43.

Det är en 2024 enligt SAMS (VGS ordersystem för de som inte vet). Den var en 2023 från början men uppdaterades till 2024.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det är en 2024 enligt SAMS (VGS ordersystem för de som inte vet). Den var en 2023 från början men uppdaterades till 2024.

OK, då är det inte helt en årsmodellsuppdatering med andra ord. Kanske blir så att dom ser till att skeppa alla beställda bilar enligt den spec dom beställts som. Tycker mig läsa nåt om att Enyaq ökat i pris i tyska konfiguratorn sen uppgraderingarna tillgängliggjordes, så det vill dom väl inte bjussa på.

Skönt om det är så, för mig som suttit och haft ångest över att just ha snubblat på målsnöret med att få en årsmodell 24 "gratis" i alla fall. Jag menar, man vill ju inte att andra ska få massa goa grejor medan man själv fick nåt gammalt och sunkigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Det här stämmer inte. Min nya Id 4 2024 står i exporthamnen nu. Den har däremot inga nya motorer eller infotainmentsystem vilket jag antar är det de syftar på när de säger 2024.

Det är dock konstigt att göra förändringar mitt i modellåret men det är väl för att man inte vill vänta till 2025

Jag blir inte klok på VW... Nåväl, hoppas du blir nöjd med din!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

OK, då är det inte helt en årsmodellsuppdatering med andra ord. Kanske blir så att dom ser till att skeppa alla beställda bilar enligt den spec dom beställts som. Tycker mig läsa nåt om att Enyaq ökat i pris i tyska konfiguratorn sen uppgraderingarna tillgängliggjordes, så det vill dom väl inte bjussa på.

Skönt om det är så, för mig som suttit och haft ångest över att just ha snubblat på målsnöret med att få en årsmodell 24 "gratis" i alla fall. Jag menar, man vill ju inte att andra ska få massa goa grejor medan man själv fick nåt gammalt och sunkigt

Känns som de jobbar så snabbt möjligt för att få ut uppdateringen och då blir det mitt i modellåret.

Skrivet av Garpen0:

Jag blir inte klok på VW... Nåväl, hoppas du blir nöjd med din!

Det vet jag att jag kommer att bli då jag redan har en

Men den nya har head up display och area view vilket jag saknat på den nuvarande så det blir ändå en trevlig uppgradering även om ny hårdvara för infotainment hade varit kul.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Latest Study Finds Tesla Autopilot in a Class of Its Own Outshines Competitors
https://energy5.com/a-study-of-teslas-autopilot-capability-co...

Sant, åtminstone i USA.

Rent objektivt spelar det ingen roll vad du eller jag tycker. OK, bro?

OTA uppdateringar är ju något som många tillverkare fortfarande kämpar med, för att inte tala om UX.

....

Återigen: i dagsläget är mjukvaran för Tesla Vision, oavsett om det är HW3 eller HW4, långt ifrån perfekt eller ens lika bra som när bilarna hade UL-sensorer. Men UX, OTA och dylikt fungerar fortfarande bättre än för de flesta biltillverkare. Och vad gäller Auto Piloten - den är bäst, i USA, enligt Consumer Reports.

Säkert en jättefin studie men för min egen del är autopilot ointressant. Det var inte speciellt intressant innan (oavsett biltillverkare). Efter att ha testat det i 500 mil runt Kalifornien och fått rycka in nog många gånger för att undvika kollision eller att den ballar ur för att det kommer en påfartsfil som den tror är filen den ska ligga i så har dom totalt tappat mitt förtroende gör det ännu mindre intressant. Det var i perfekta förhållanden i Maj/Juni ska tilläggas. Samma med Adaptiv farthållare, har aldrig varit med om dom problem som Tesla lyckats trolla fram.

Sen är UI subjektivt vilket ingen studie kan svara på vad som är bäst, det är därför jag frågade om dina synpunkter för att få ditt perspektiv. Jag personligen saknade mycket som fanns i andra bilar, men det fanns annat som var bättre också. Om någon vill ha Android Auto eller Apple Carplay så kan knappast Tesla ha den bästa lösningen som ett exempel.

Permalänk

När jag laddar elbilen hemma med 11 kW laddare mår batteriet bättre om det är 20 grader istället för 4 grader i garaget?

När jag laddar batteriet blir det mycket spillvärme då? Har isolerat garage men ingen värme på i garaget.

Visa signatur

NR200P || 5600X || 3080 Strix ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninotramp:

När jag laddar elbilen hemma med 11 kW laddare mår batteriet bättre om det är 20 grader istället för 4 grader i garaget?

När jag laddar batteriet blir det mycket spillvärme då? Har isolerat garage men ingen värme på i garaget.

Det finns, någonstans i tråden, länk till test gällande verkningsgrad vid olika effekter. Verkningsgraden är aningen sämre vid låg effekt men ändå är spillvärmen någon enstaka procent, så du tillför kanske 100-200 W värme till garaget vid 11 kW.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Tror det brukar klagas på att den ligger onödigt nära framförvarande bilar eftersom kamerasystemet inte klarar att bedöma avståndet på ett bra sätt när avståndet blir för långt, och att den då är lite för aggressiv med att ligga baki kofångaren innan den pallnitar när avståndet börjar krympa. Men jag har inte provat själv utan bara läst diverse kommentarer runt FSD och autopilot i allmänhet, det är ju förmodligen de som klagar värst som jag har läst synpunkter från.

Den håller det avstånd man ställer in till framförvarande bil, funkar bra, kamerorna upptäcker bilar framför på ca 100-200 meter vid normalt väder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Det finns, någonstans i tråden, länk till test gällande verkningsgrad vid olika effekter. Verkningsgraden är aningen sämre vid låg effekt men ändå är spillvärmen någon enstaka procent, så du tillför kanske 100-200 W värme till garaget vid 11 kW.

Förlusterna är mellan 10-20% beroende på laddeffekt och bilmodell vad jag har läst i tester.. och all förlust blir värme

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Förlusterna är mellan 10-20% beroende på laddeffekt och bilmodell vad jag har läst i tester.. och all förlust blir värme

Nu blev jag nyfiken och sökte i tråden. Hittar såklart inte länken/grafen jag tänkte på men 5-10 % vid 11 kW och mer vid lägre effekt verkar återkomma, så mitt minne svek mig denna gång. Således snarare 0,5-1 kW spillvärme.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)