Epic Games varslar personal – har spenderat för mycket pengar

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Som jag tolkar det är det bara det gamla vanliga, att trots att Fortnite växer (och alltså inte blöder pengar) så växer det inte lika mycket som de bortskämda gnällspikarna till aktieägare fantiserar om, varpå de börjar böla som pepparsprejade krokodiler.

Epic Games är ett privat bolag (de finns inte publikt att investera i). Sweeney äger över 50% och Tencent äger ungefär 40%. Det som blöder pengar hos Epic är Epic Games Store, men de väljer att fortsätta göra det för att öka marknadsandelar. Vilket de har gjort, men det kostar en hel del pengar.

Permalänk
Medlem

De har fortfarande nästan 4400 anställda! Helt galet stort för att vara vad de är.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Seriöst undrar jag vad närmare 5500 personer gör på ett sånt bolag.

25% HR, 40% chefer. 30% tvärfunktionell BS som "verksamhetsutvecklare" och 5% som gör något vettigt.

Det är i varje fall så myndighetsmodellen ser ut. Jag vet inte om Epic anammat den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Devil May Cry:

Låt mig gissa VDn däremot gjorde rekordvinst

Varför inte? Det är trots allt han som står där i vått och torrt.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

25% HR, 40% chefer. 30% tvärfunktionell BS som "verksamhetsutvecklare" och 5% som gör något vettigt.

Det är i varje fall så myndighetsmodellen ser ut. Jag vet inte om Epic anammat den.

Säkert ett gäng advokater också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whitepilledoomer:

Säkert ett gäng advokater också.

Ja, men ännu fler konsulter. Jag glömde konsulterna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

nu jobbar jag i en av sveriges största myndigheter så jag vet att det inte är så. Jag söker ett seriöst svar på min fråga.

Visa signatur

MB Gigabyte X570 I AORUS PRO RAM Corsair 16GB DDR4 3200MHz CL16 SSD Gigabyte AORUS NVMe Gen4 SSD 500GB CPU Ryzen 5 3600 GPU ASUS GeForce GTX 1660 Ti Chassi FD Node 202

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

nu jobbar jag i en av sveriges största myndigheter så jag vet att det inte är så. Jag söker ett seriöst svar på min fråga.

Alla som har erfarenhet från myndigheter och inte jobbar med trams, och/eller gör vänner på hundars vis, vet att det är så.

Permalänk
Skrivet av DasIch:

Ja, men ännu fler konsulter. Jag glömde konsulterna.

Behövs säkert chefer för konsulterna, och konsulter till cheferna över konsulter.

Permalänk

Är väl egentligen ingen konstig nyhet, de hade planerat att spendera mer än de tjänar, det är ju inget beslut som togs nyligen, vad de inte kunde förutse är konjunkturen, varenda streamingtjänst går igenom ungefär samma just nu, dåliga tider gör självklart att färre lägger pengar på nöjen oavsett om det gäller spel, film eller något annat.
VW stoppar tex utbyggnaden av sina elbilsfabriker för att efterfrågan sjunker, företaget jag jobbade på tidigare har varslat ett par hundra och skickat hem visstidare och inhyrda för att folk inte bygger och renoverar hus i samma omfattning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Alla som har erfarenhet från myndigheter och inte jobbar med trams, och/eller gör vänner på hundars vis, vet att det är så.

Låter som något du lärt dig i livets hårda skola.

Permalänk

Egentligen inget speciellt med detta varslet om det inte vore för att marknaden är orolig. I högkonjektur hade de snabbt fått jobb igen.

Allt prat om ineffektivitet så tycker jag så mycket fokus är på pengar just nu, detta tankesätt är tråkigt nog ofta även det bästa. Men det bidrar till att många gör uppgifter som borde gå effektiviseras bort.

Ett annat problem är riskerna idag. Hur många har inte filer i ett format och vill konvertera det till ett annat, bara en googlesökning och man hittar hur många webbtjänster som helst som gör exakt det man vill. Men vågar man använda dessa webbtjänster idag även om filerna man konverterar är offentliga? (man vet vad för skit de skickar med i filerna.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av fjollkraken:

Låter som något du lärt dig i livets hårda skola.

Om lång erfarenhet som exekutiv tjänsteman räknas så...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Borde man inte sparka Sweeney som misslyckats så hårt med att ta hand om företaget?

Nej förfan, det är ju aldrig en VD:S fel att ett företag kan gå dåligt.. Alltid nån annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Seriöst undrar jag vad närmare 5500 personer gör på ett sånt bolag.

Alltså förutom deras interna spelutveckling (Man kan förutsätta att dom jobbar på fler grejer än fortnite som inte är announcade), Unreal Engine (och all support, r&d osv som ingår där, sjukt mycket grejor som pushats där senaste åren för film, tv, archviz osv som inte är riktat mot spel så kanske inte så känt) och storefronten så äger dom ju massa olika andra bolag vilka många har flera hundra anställda typ:

Psyonix (Rocket League), Harmonix (Rockband osv), Mediatonic (Fall guys mm), 3Lateral, Cubic Motion, ArtStation, Quixel (Alltså Epic Games Stockholm kontoret), Rad Game Tools, Sketchfab med mera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edson:

Slut med gratisspelen då 🧐

Skulle va intressant och veta vad man har kostat Epic under dessa år. Jag tar alla gratisspel av princip även om jag vet att jag aldrig kommer installera dom!

Det är min hämd på Tim för att han tvingade mig att installera klienten en gång i tiden med sina förbannade deals för exklusivitet. Tror jag har köpt 2st spel totalt för pengar på plattformen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grimpe:

Hoppas innerligt att det leder till färre exklusivitetsköp, eller helst inga alls.

Så att de hamnar på Steam, PS4, Xbox istället då?

Finns alltid någon som nappar på exklusivitet, fungerar åt båda hållen, alla vill ha pengar, snabbt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Om lång erfarenhet som exekutiv tjänsteman räknas så...

Ja verkligen, det triggar alla fördomsklockor här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

Nej förfan, det är ju aldrig en VD:S fel att ett företag kan gå dåligt.. Alltid nån annans fel.

Måste varit Satoru Iwata som hade otur antar jag då han tog personligt ansvar under Nintendos dåliga år:
https://www.eurogamer.net/nintendo-boss-iwata-halves-pay-miya...

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av fjollkraken:

Vi har enheter med fem medarbetare på en chef. Vad är det för speciellt med fem, frågar du? Det är det minsta antal som det centrala systemet för medarbetarenkäter accepterar.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Det ligger i linje med andra techföretag. Tråkigt men tydligen nödvändigt. De anställda som sparkas har fått generösa uppsägningsvillkor, så de kommer antagligen hitta ett nytt jobb innan pengarna tar slut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Måste varit Satoru Iwata som hade otur antar jag då han tog personligt ansvar under Nintendos dåliga år:
https://www.eurogamer.net/nintendo-boss-iwata-halves-pay-miya...

1 eller 2 bland flera hundra stycken räknas inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Myten att bara myndigheter har byråkrati är väl allmänt vedertagen att det inte stämmer med tanke på hur många privata företag det finns med byråkrati idag. Det finns också exempel där privata aktörer tagit över verksamhet från kommunala eller statliga myndigheter och resultaten har blivit sämre och mindre effektiva.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av fjollkraken:

Du måste vara den första som räknar akademiker till "livets hårda skola".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Awsmkiid:

1 eller 2 bland flera hundra stycken räknas inte.

Jag vet. Det behövs fler som han däremot.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.