Gigabyte x570 vägrar vara stabil med nyare BIOS

Permalänk
Medlem

Gigabyte x570 vägrar vara stabil med nyare BIOS

Utrustning:
X570 AORUS ELITE
AMD 3900X, ingen överklockning.
4 x 8 G.Skill Trident Z Neo
Win11.
Moderkortsbatteri är bytt.

Senaste BIOS på deras hemsida är F38g.
Senaste som är stabil för mig är F34, 5 versioner äldre.
Jag har prövat alla däremellan.

Så det som händer:
Flashar nytt BIOS.
Omstart.
Lägger in dom inställningar jag vill ha, som XMP, virtualisering.
Omstart.
Efter boot in i Windows fungerar allt perfekt.

Nästa gång datorn har varit avstängd så tar det extra lång tid att boota och därefter har BIOS-inställningar återställts till fabrik.

Idéer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SadShark:

Utrustning:
X570 AORUS ELITE
AMD 3900X, ingen överklockning.
4 x 8 G.Skill Trident Z Neo
Win11.
Moderkortsbatteri är bytt.

Senaste BIOS på deras hemsida är F38g.
Senaste som är stabil för mig är F34, 5 versioner äldre.
Jag har prövat alla däremellan.

Så det som händer:
Flashar nytt BIOS.
Omstart.
Lägger in dom inställningar jag vill ha, som XMP, virtualisering.
Omstart.
Efter boot in i Windows fungerar allt perfekt.

Nästa gång datorn har varit avstängd så tar det extra lång tid att boota och därefter har BIOS-inställningar återställts till fabrik.

Idéer?

Låter ju som något är knas med moderkortet? Har du någon form av bios reset? Vet att asus har det ibland

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Låter ju som något är knas med moderkortet? Har du någon form av bios reset? Vet att asus har det ibland

Tänker du någonting utöver det som återställs när man tar ur batteriet/kortsluter pinnarna på moderkortet?
Mer reset än så hittar jag inte på mitt.

Och allt funkar ju felfritt med F34 och lägre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SadShark:

Tänker du någonting utöver det som återställs när man tar ur batteriet/kortsluter pinnarna på moderkortet?
Mer reset än så hittar jag inte på mitt.

Och allt funkar ju felfritt med F34 och lägre.

Med detta "Nästa gång datorn har varit avstängd så tar det extra lång tid att boota och därefter har BIOS-inställningar återställts till fabrik."

Men jag läste det som du kom tillbaka till F34 igen

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Med detta "Nästa gång datorn har varit avstängd så tar det extra lång tid att boota och därefter har BIOS-inställningar återställts till fabrik."

Men jag läste det som du kom tillbaka till F34 igen

Ah, nej.

F38g ligger kvar men vid varje kallstart glömmer den bios-inställningar.
Tills man flashar till F34.

Permalänk
Medlem

Vad har du för inställningar på ram? Prova command rate 2, geardown mode alt. 3200-3400mhz på minnen eller bara stäng av XMP

Visa signatur

Quake, världens bästa e-sport!
5800x @ 4.85Ghz 1.35v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem

Inga problem alls för mig men bara två stickor ram och en 5900X istället. Låter också som att något är trasigt.

Permalänk
Medlem

Jag är ganska säker på att det är minnena, dom nyare agesa versionerna gör minnena mindre stabila. Zen är lite kassare på att driva fyra stickor, 3600 cl16 kan nog vara gränsfall vad zen 2 klarar. Min Zen 3 som har förbättrad minneskontroller blir det som en vägg nästan om man ska gå över 3600 cl16 med fyra stickor, det är knappt så den vill köra 3400 cl14.
Minnena är bara stabila för att boota en gång vilket är inte ovanligt, sen blir dom varma eller bios behöver träna om dom nå jada jada. Då blir det svartskärm kommande boot för moderkortet för 2-3 rundor där den försöker boota innan det nollställer bios.

Om du klockar ner minnena och datorn beter sig normalt kan du prova att antigen fetta på volten till 1.4-1.45v (men håll koll på temp så att det inte går över 40) eller så provar du ställa in ProcOdt till en början, prova 43ohm om du kör 1.35v. Funkar inte det finns det massa annat att pilla på för att öka stabilitet som jag kan hjälpa dig med bara vi vet att det är minnena.

Visa signatur

5800x @ 4.85Ghz 1.35v // 2070 super @ 1935Mhz 0.875v // 4x8Gb 3733 cl16-16-16-32 @1.42v

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Cimex:

Jag är ganska säker på att det är minnena, dom nyare agesa versionerna gör minnena mindre stabila.

Bingo!

Med minnen på 3200 MHz istället för 3600 behåller datorn inställningarna efter avstängning.
I 3Dmark förlorar jag 1% prestanda så jag testkör såhär ett tag innan jag börjar pilla på fler inställningar.

Tack för bra input.

Permalänk
Medlem

Dock började spel låsa sig strax efter start istället.
Men då vet jag var felet ligger i alla fall.

Permalänk
Medlem

Alla Gigabyte-BIOS med bokstav sist är beta-versioner. F99 är alltså senare och stabilare än F99z. F98 är stabil medan F99q är en beta av nästkommande version. Och så vidare.

Om jag inte minns fel finns det ett forum någonstans på någon av de större teknikinriktade internetpublikationerna där dessa BIOS diskuteras och som eventuellt kan vara en väg att nå utvecklarna och säga till dem vad de borde testa.

Permalänk
Medlem

Tänkte bara passa på att fråga, då jag också tror mig ha problem med mitt x570 Aorus Elite: Kan man bara installera en äldre BIOS utan problem? Alltså nergradera eller behövs ngt särskilt? har för övrgit 5900x om det spelar roll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SadShark:

Bingo!

Med minnen på 3200 MHz istället för 3600 behåller datorn inställningarna efter avstängning.
I 3Dmark förlorar jag 1% prestanda så jag testkör såhär ett tag innan jag börjar pilla på fler inställningar.

Tack för bra input.

Skrivet av SadShark:

Dock började spel låsa sig strax efter start istället.
Men då vet jag var felet ligger i alla fall.

Gött, ingen orsak! Även fast det bara är en procent så kan det göra ganska mycket i att få upp FPS 1%/lowest i spel.

Vet inte hur det ser ut på Gigabyte men där man skriver in timings så bör ohm gå att ställa in. Prova då istället;
ProcOdt: 43(.6 lr vad det är)ohm
RttNom: RZQ/7 alt. 34,3ohm
RttWr: Off
RttPark RZQ/5 alt. 48ohm

ClkDrvStr: 24ohm
AddrCmdDrvStr: 20ohm
CsOdtDrvStr: 24ohm
CkeDrvStr: 24ohm.

Börjar den att krångla med att boota så prova byta ProcOdt till 40 eller 36.9

Skrivet av Golvspaden:

Tänkte bara passa på att fråga, då jag också tror mig ha problem med mitt x570 Aorus Elite: Kan man bara installera en äldre BIOS utan problem? Alltså nergradera eller behövs ngt särskilt? har för övrgit 5900x om det spelar roll.

Det ska bara vara att nedgradera, dock kan du förlora alla profiler i UEFI.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Cimex:

Gött, ingen orsak! Även fast det bara är en procent så kan det göra ganska mycket i att få upp FPS 1%/lowest i spel.

Vet inte hur det ser ut på Gigabyte men där man skriver in timings så bör ohm gå att ställa in. Prova då istället;
ProcOdt: 43(.6 lr vad det är)ohm
RttNom: RZQ/7 alt. 34,3ohm
RttWr: Off
RttPark RZQ/5 alt. 48ohm

ClkDrvStr: 24ohm
AddrCmdDrvStr: 20ohm
CsOdtDrvStr: 24ohm
CkeDrvStr: 24ohm.

Det ska bara vara att nedgradera, dock kan du förlora alla profiler i UEFI.

Tack, jag provar detta snart. Fan svårt att bara få igång datorn nu för tiden. Lite småjobbigt varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anton_Cimex:

Funkar felfritt med dina förslag än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Golvspaden:

Nu var det längesedan jag fifflade med BIOS och jag minns inte alla detaljerna men det var något i stil med att om man flashar BIOS så läggs det som ett "lager" ovanför gamla BIOS vilket oftast är okej om man byter upp sig men byter man ned sig kan det i vissa fall bli lite struligt. Det ska gå att göra någon form av CMOS reset plus något mer som verkligen rensar ROM så att det inte blir strul när man flashar en äldre BIOS version. Givetvis bör man inte använda profiler från annan version när man gör detta.

Jag kanske är helt ute och cyklar så verifiera gärna detta.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 5090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM1000x | Antec Flux Pro | MSI 321URX QD-OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Nu var det längesedan jag fifflade med BIOS och jag minns inte alla detaljerna men det var något i stil med att om man flashar BIOS så läggs det som ett "lager" ovanför gamla BIOS vilket oftast är okej om man byter upp sig men byter man ned sig kan det i vissa fall bli lite struligt. Det ska gå att göra någon form av CMOS reset plus något mer som verkligen rensar ROM så att det inte blir strul när man flashar en äldre BIOS version. Givetvis bör man inte använda profiler från annan version när man gör detta.

Jag kanske är helt ute och cyklar så verifiera gärna detta.

Tack för info. Jag testade F34 och hittills (typ 2-3 dagar) så har jag inte haft frysningar eller dylikt och datorn har startat på första försöket. Även genomgått en Windowsuppdatering (Alltså när den startar om, rullar lite uppdateringar och sen stänger av). Jag får väl kolla på andra lösningar om problemet kvarstår. Bryr mig inte om BIOS version egentligen. Så länge den fungerar så.