Google Chrome dominerar i Sverige

Permalänk
Melding Plague

Google Chrome dominerar i Sverige

I studien "Svenskarna och internet" är Google Chrome ohotad etta. Var sjunde använder Firefox regelbundet och Safari knycker yngre användare.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kör Firefox på allt typ, Chrome har jag aldrig gillat.
Räcker att google äger större delen av internet, Både browsern folk använder, sökmotorn google, videotjänsten Youtube, ja i princip totalt dominerande.

Permalänk
Medlem

Av ren vana kör jag Chrome, gjort ända sedan den lanserades... blivit bättre och bättre med tiden, men har börjat snegla lite mot Firefox då den läsaren har steppat upp rejält i hastighet, säkerhet m.m.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Firefox, baby!

Permalänk
DingDongerMcDongface
Skrivet av pa1983:

Kör Firefox på allt typ, Chrome har jag aldrig gillat.
Räcker att google äger större delen av internet, Både browsern folk använder, sökmotorn google, videotjänsten Youtube, ja i princip totalt dominerande.

Jag föredrar också Firefox, använt det nästan uteslutande sedan första egna datorn vid kanske 11-12 års ålder. Ändå lite intressant att se det mer detaljerat indelat i åldersgrupper. Statistiken stämmer ju rätt väl in på marknadsandelar som ex. Statcounter visar för de olika webbläsarna, men där ser man ju inget om användarna i sig

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

Av ren vana kör jag Chrome, gjort ända sedan den lanserades... blivit bättre och bättre med tiden, men har börjat snegla lite mot Firefox då den läsaren har steppat upp rejält i hastighet, säkerhet m.m.

Lustigt det där. De första 6-7 åren jag använde Firefox var den överlägset snabbast jämfört med de andra stora. Senaste åren har jag inte jämfört, men jag har svårt att tro att den skulle avvika åt ena eller andra hållet.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Viking

Bytte till Firefox för bara någon vecka sedan på grund av att jag fick låg framerate på min laptop när jag skrollade i Chrome. Nu ser jag mina 90 Hz även i webbläsaren.

Bytet var betydligt enklare än vad jag trodde. Ett knapptryck och allt sparat i Chrome fördes över till Firefox.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Safari pga. Mac OS och den är snabb som attsingen där. Annars Firefox.

Permalänk
Medlem

Kör primärt Firefox men har även Chromium för alla Google konto sakerna (YT/Gmail/Drive/Keep/Carlander). Testar Brave nu på mobilen och tycker den e rätt OK.

Visa signatur

Ryzen R9 5900X | Dark Rock Pro 4 | Gigabyte Pro 3060 Ti | MSI B450 PRO CARBON AC | 32GB Corsair Vengeance LPX 3600 MHZ

Permalänk
Medlem

Själv skulle jag aldrig använda chrome, kör med Firefox.

Permalänk
Medlem

Jag bytte till Firefox när Chrome började strula med annonsblockering. Väldigt enkelt byte och jag har inte saknat Chrome sedan dess.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 7800X3D | Gigabyte Windforce RTX 4080 | Kingston Fury Beast DDR5 32GB @ 6000MHz | MSI MAG B650 | Arctic Liquid Freezer II 360 | Kingston KC3000 1TB + WD SN850X 4TB | Arctic Liquid Freezer II 360 | Phantek G360A | Corsair RM1000e

Laptop: Lenovo X1 Carbon G9

Permalänk
Medlem

Chrome användes under många år när jag började spela på datorn. När sedan Edge kom fram som ett bra alternativ i en del tester bytte jag över och har varit nöjd sedan dess. Har även testat Mozilla under åren men aldrig fastnat för det, nu senast pga Youtube stuttering i 4K.

Använder också Safari väldigt mycket men det beror på att jag kör iPhone, funkar bra där med.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk

Kör Edge sedan länge, den är helt enkelt långt bättre än Chrome på det mesta i mitt tycke. Dessutom fungerar Tillägg för Chrome.

Permalänk
Medlem

Sen typ ett år tillbaka så kör jag Brave på både datorer och mobil.
Fungerar nästintill perfekt hela tiden, några få sidor får man stänga av att cookies ska blockeras.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Kör Edge helt klart. Känns som en bättre variant av Chrome.

Visa signatur

||Ryzen 5800X3D, Asus TUF X570 Plus, 32GB RAM, Intel ARC a750|| Surface Pro 2017 || Samsung Flip 4|| Saab 9-3 Aero Cab|| BMW f750 GS 2023

Permalänk
Medlem

Netscape Navigator så klart.

75% av alla Safaris anv är kvinnor?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Kör med Edge eftersom den kommer inbyggd i Windows redan, har stöd för tillägg och fungerar bra.
Tycker Microsoft har uppdaterat Edge med lite mycket bloat dock. Men det går att dölja som tur är.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Kört chrome sedan betan(eller ja, kör chromium nu) Gick att köra på skoldatorerna då det gick att köra utan att installera, och på så sätt kunde man kringå alla spärrade sidor då spärrarna bara låg i IE 😇

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Det folk verkar glömma i den här tråden är att i princip alla webbläsare, förutom Firefox, är baserade på Google's motor Blink. Att köra något annat än Firefox hjälper alltså Google att dominera webben, då de aktivt kan missgynna hemsidor som inte utvecklas med specifikt Blink i åtanke. Exempelvis genom att införa egna, arbiträra regler som går emot den universella standarden.

Permalänk

Är firefox användare sedan firefox 2 fanns. och firefox var min primära/only choice webbläsare efter FF3.

har provat chromium baserad skit men gillar det inte, Gillar inte hur chrome hanterar pluggins jämfört med FF. Giller inte Edge UI alls.

Första gången man startar Edge är också en pina, det är en halv windows installation bara för att trycka nej i stort sätt.

Gillade Opera faktiskt både före och efter chrome övergången men firefox ligger bäst till.

Ogillar dock än idag att tabbarna är överst, jag använder förvisso tree style tabs så att dölja dom hade varit trevligare

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Median:

Det folk verkar glömma i den här tråden är att i princip alla webbläsare, förutom Firefox, är baserade på Google's motor WebKit. Att köra något annat än Firefox hjälper alltså Google att dominera webben, då de aktivt kan missgynna hemsidor som inte utvecklas med specifikt WebKit i åtanke. Exempelvis genom att införa egna, arbiträra regler som går emot den universella standarden.

Mjae, WebKit använder Apple i Safari, Google forkade WebKit (delar av det iaf) 2013 och har utvecklat det vidare sedan dess, de är inte jämförbara riktigt längre.
https://en.wikipedia.org/wiki/WebKit

Men i övrigt ja, Google har blivit Microsoft sett till hur standarder hanteras på webben, håller helt med dig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibis:

Mjae, WebKit använder Apple i Safari, Google forkade WebKit (delar av det iaf) 2013 och har utvecklat det vidare sedan dess, de är inte jämförbara riktigt längre.
https://en.wikipedia.org/wiki/WebKit

Men i övrigt ja, Google har blivit Microsoft sett till hur standarder hanteras på webben, håller helt med dig!

Ah såklart, lever kvar i det förflutna. Men problemet kvarstår absolut som sagt!

Permalänk
Medlem

Edge till 95% sedan 6 månader.

Permalänk

Jag är skyldig! Använder uteslutande Chrome sedan ca 5 år tillbaka och trivs bra med den. Snabb och användarvänlig tycker jag

Visa signatur

Asus B550 F Gaming, AMD Ryzen 7 5800X3D, Radeon RX 7900 XT (Saphire Nitro+)
32 GB Corsair Vengeance RGB RT @3600 Mhz (cl 18), 2 TB Samsung 980 Pro + 2 TB Samsung 860 Evo.
Skärm: Asus ROG XG27WQ (1440p @165hz)
Övrigt: Nintendo Switch och Xbox series S

Permalänk
Medlem

Stackars lilla Opera, som är min daily driver sedan typ 2005. Ja, jag vet att de numera använder Chromium (KHTML/WebKit/Blink) men Opera ger ändå en helt annan upplevelse än Chrome (som jag givetvis också har installerat). Funderar på att gå över till Vivaldi men trots ett par försök har jag inte kommit till skott. Har kört Opera på mobil nästan lika länge, jag tycker Opera Mini funkar bättre än många andra. Brave funkar rätt bra på mobil också, men det har så fult namn att jag inte vill använda det.

Kör dock även Firefox tämligen regelbundet, det underlättar att ha ett par olika webläsare när man ska vara inloggad på olika konton samtidigt.

Det är inte lätt att vara "mindre" spelare, har ibland råkat ut för att siter varnat för att min webläsare inte stöds längre, osv, vilket ju är dumheter. Tradera klagar på Opera, det kan nog få ovana användare att kanske ändå byta till Chrome eller Safari för att slippa gnället.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Chrome på desktop och Safari på telefon.

Visa signatur

Jämför billiga mobilabonnemang på https://mobilabonnemangi.se/

Permalänk
Medlem

Fungerar bra med Edge för mig, men det är ju Chrome i botten

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk
Medlem

Jag börjar bli så pass gammal att jag har svårt att byta till något annat än chrome. Har ju till och med svårt i windows 10/11 i jämförelse med 95/98/ME/XP/7... Dom kan jag utantill. I både Edge och Firefox är jag vilsen..

Andreas 36 år..

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Det fanns ju en period där alla använde firefox, men sedan var det ju inne att byta till Chrome... fast nu finns det en stark Firefox-användarbas igen.

Permalänk
Medlem

Firefox på hemdatorn och Safari på mobilen. Har även lyckats få in Firefox på jobbdatorn då jag är tjenis med IT

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO