Permalänk

Vit gaming pc. Budget 50k

Hej. Sonen ska köpa ny dator. Spelar idag på en Lenovo legion t5. Ryzen 5 3600 och ett rtx2070. Han spelar gta, fivem och csgo. Skärm AOC 27G2U 27" 144hz
Hans krav är att det ska vara vitt så långt det bara går (Nzxt h9 elite är ett måste) och givetvis rgb så långt ögat når. Men han kanske går att övertyga att det är bättre att lägga pengarna på prestanda än rgb. Skärmen va tänkt att behålla för att uppgradera senare, men det kanske inte är optimalt. Och gärna så nära 50k det bara går. Han har fått lite förskottsplåster på såren från en olycka, så pengarna ska ut (Annars brinner dom inne) Själv har jag läst spaltmeter med trådar men känner mig bara mer vilsen. Så överlämnar mitt dilemma till proffsen…😁

Tack på förhand /jocke

Permalänk
Medlem

Hej
Måste det vara NZXT H9 Elite?
Tänkte mest på Corsair.
Om du ska köra allt vit. Corsair o blir 1 program för styra allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke5150:

Hej. Sonen ska köpa ny dator. Spelar idag på en Lenovo legion t5. Ryzen 5 3600 och ett rtx2070. Han spelar gta, fivem och csgo. Skärm AOC 27G2U 27" 144hz
Hans krav är att det ska vara vitt så långt det bara går (Nzxt h9 elite är ett måste) och givetvis rgb så långt ögat når. Men han kanske går att övertyga att det är bättre att lägga pengarna på prestanda än rgb. Skärmen va tänkt att behålla för att uppgradera senare, men det kanske inte är optimalt. Och gärna så nära 50k det bara går. Han har fått lite förskottsplåster på såren från en olycka, så pengarna ska ut (Annars brinner dom inne) Själv har jag läst spaltmeter med trådar men känner mig bara mer vilsen. Så överlämnar mitt dilemma till proffsen…😁

Tack på förhand /jocke

https://www.inet.se/datorbygge/b1428628/vit

Man ska köpa fler fläktar på det där. Samma fläktar. SÅ man har o samma. Och blir 1 kabel dragning.

Permalänk
Skrivet av Munya:

Hej
Måste det vara NZXT H9 Elite?
Tänkte mest på Corsair.
Om du ska köra allt vit. Corsair o blir 1 program för styra allt.

Han kanske går med på annat! men troligtvis inte 😅

Permalänk
Medlem

Så nära 50k som möjligt, då är det ju bara att maxa allt 😅.
Kan medge att "vita rgb" byggen inte är min starkaste sida. Kanske finns bättre eller snyggare val till fläktar (kanske som Munyas förslag ovan). Valde i alla fall saker jag känner till från recensioner så att det inte är dåligt. Annars utgick jag från den bästa gamingprestandan man kan få och la till vitt och rgb tills det blev 50k 😅
Har också antagit att det ska vara färdigbyggt men rätta gärna om ni bygger själv.
https://www.inet.se/datorbygge/b1428711/50k-vit-rgb-max

Finns bättre RAM (CL30 istället för CL36). Blir då lite dyrare så man får gå ner i t.ex. moderkort där jag i alternativet ovan valde något sinnessjukt overkill för det var snyggt. Ett sådant alternativ här. Även detta moderkort är fortfarande grymt ju, allt är överdimensionerat för att nå de 50k. Detta går dock mer i silver än vit kanske.
https://www.inet.se/datorbygge/b1428713/alternativ

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/sNgcAVgEMbhZCV9AlCOJ1CKGyHc/jocke5150

Visa signatur

AMD Ryzen 5 7600X - ASRock B650i Lightning - G.Skill 32GB 6000MHz Trident Z5 - ASUS TUF Gaming RX 7900 GRE OC - Corsair SF750 - Thermalright Peerless Assassin 120 Mini - Cooler Master NR200P

Permalänk

Tack för tipsen. Vi har nu suttit och plockat lite fram och tillbaka och det ser ut såhär. Synpunkter!! Försökte få ner corsair 6000mhz cl30 i kundvagnen som i ett av förslagen ovan men det verkar inte va kompatibelt! Nått jag missar?
Hur ska man tänka angående ssd, ska man ha en separat till operativet kanske.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke5150:

Tack för tipsen. Vi har nu suttit och plockat lite fram och tillbaka och det ser ut såhär. Synpunkter!! Försökte få ner corsair 6000mhz cl30 i kundvagnen som i ett av förslagen ovan men det verkar inte va kompatibelt! Nått jag missar?
Hur ska man tänka angående ssd, ska man ha en separat till operativet kanske.

https://www.inet.se/kundvagn/bild/f-AcAdljaYKNarVHl6K60hnIUDo/j

Annars är en synpunkt SSDn.
Samsungen är inte prisvärd. Där är Kingston (både KC3000 och Fury Renegade) och Seagate Firecuda 530 bättre. Dessutom behöver ni inte med värmespridare. Det är på moderkortet redan på alla fyra platser vad jag kan se (och då dessutom vit ju).
Man behöver inte två men ja ni kör ju max på allt annat så varför inte 😅

Visa signatur

Nr 1: Prime X670-P, 7700X, Peerless Assassin SE, Fury Beast 32GB 6000MHz CL36, 4070 Ti Super, SN850X 1TB + MP600 Pro 2TB, V850 Gold i Multi, North.
Nr 2: B550-A Pro, 5700X, Hyper 212 Evo V2, Vengeance 32GB 3200MHz CL16, 1080 Ti, Firecuda 510 1TB + HDD 3TB, Focus GX 650W, Pure Base 500DX.
Någon laptop eller två.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jocke5150:

Hej. Sonen ska köpa ny dator. Spelar idag på en Lenovo legion t5. Ryzen 5 3600 och ett rtx2070. Han spelar gta, fivem och csgo. Skärm AOC 27G2U 27" 144hz
Hans krav är att det ska vara vitt så långt det bara går (Nzxt h9 elite är ett måste) och givetvis rgb så långt ögat når. Men han kanske går att övertyga att det är bättre att lägga pengarna på prestanda än rgb. Skärmen va tänkt att behålla för att uppgradera senare, men det kanske inte är optimalt. Och gärna så nära 50k det bara går. Han har fått lite förskottsplåster på såren från en olycka, så pengarna ska ut (Annars brinner dom inne) Själv har jag läst spaltmeter med trådar men känner mig bara mer vilsen. Så överlämnar mitt dilemma till proffsen…😁

Tack på förhand /jocke

Är det från en försäkring? Låter lustigt att det måste spenderas, kan man inte ta ut dom och lägga hälften på en barnuppsparing eller nåt?

Permalänk
Skrivet av tBiorrith:

Är det från en försäkring? Låter lustigt att det måste spenderas, kan man inte ta ut dom och lägga hälften på en barnuppsparing eller nåt?

Ja det är det! Men kan inte tas ut och spenderas. Dom sitter säkert och växer tills han blir 18. Vi har dock bett om ett uttag till ny dator (enligt hans önskan) och han har fått det beviljat. Efter inköp ska kvitton in för redovisning så därför ska det gärna upp i 50k. Det finns ingen anledning att snåla, det finns en hel del kvar i säcken efter dessa 50 räknats bort 😁 Och vad gäller ”barnuppsparing” så är det helt okej ställt där redan innan allt detta hände 😅