SweClockers drop!

Edgerouter X port forwaring för UniFi kontroller

Permalänk
Medlem

Edgerouter X port forwaring för UniFi kontroller

Hej

Sitter idag med en raspberry pi som kör "unifipi" där jag hostar min UniFi kontroller. Funktionen jag vill uppnå är att kunna ha samma kontroller för flera olika geografiska platser. Har bredband idag via fiber från Tele2 och kör min egna Edgerouter X.

Problemet kommer när jag ska öppna portarna: 8080 (tcp, inform-porten) och 3478 (udp, för stun). 8080 öppnas utan problem och är OK när jag kör en "Open port checker". Men av någon anledning så får jag ingen kontakt på port 3478. Vad ska jag göra/vad kan felet vara?

Jag har kollat att porten inte blockeras av raspberry pi. Men det ska ju inte påverkas för trafiken verkar inte ens komma fram till routern?

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att det beror på att du valt protokoll UDP, testet du kör kollar förmodligen mot TCP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lajser:

Jag gissar på att det beror på att du valt protokoll UDP, testet du kör kollar förmodligen mot TCP.

Det är absolut en bra poäng. Men jag testade en udp port scanner och den nekades.

Permalänk
Medlem

Någon annan som har ett förslag?

Permalänk
Medlem

Det där ska räcka. Notera dock att STUN inte är strikt nödvändigt för att du ska kunna adoptera din AP och pusha konfiguration eftersom den biten går via port 8080 (eller porten som du når inform-URL:en på). Det enda jag märkt kräver STUN är möjligheten att få ett shell för din AP i GUI:t. Därför kan du testa att skapa din site och placera ut din AP och sedan fixa det senare om STUN faktiskt är trasigt. Du kommer att se en liten varning i GUI:t om så är fallet.

Tänk på att du behöver SSH:a in på AP:n och peka om inform-URL:en, som du säkert sett beskrivet i deras guide.

EDIT: Ska man tro hemsidan för unifipi så ser den inte ut att uppdateras längre. I så fall hade jag sett till att installera senaste Ubuntu eller Debian och installera Unifi-controllern där istället.

Det finns skript som gör det enkelt att installera rätt versioner av de övriga paket som behövs men som i vissa fall inte finns i Ubuntus repos (MongoDB 4.4 och libssl1.1). Skriptet nedan ser vettigt ut exempelvis:

https://gist.github.com/thimslugga/52c0159ddafdb100478542ddad...

Visa signatur

Antec P280 | FSP Hydro Ti Pro 1000W | MSI X670E Carbon | Ryzen 7 9800X3D | Kingston Fury Beast 6000MT/s CL30 2x32GB | Nvidia RTX 4090 FE | 2x Samsung 990 Pro 4TB | Kingston KC3000 4TB | Samsung 970 Pro 1TB | 2x Samsung PM863a 3.84TB | 2x ASUS PG279Q