Tänd lampa utomhus enligt sol upp/nedgång? Samt smart uttag till bilgaraget

Permalänk
Medlem

Tänd lampa utomhus enligt sol upp/nedgång? Samt smart uttag till bilgaraget

Funderat på något smart sätt att automatiskt slå på en lampa när det blir mörkt, antingen via ljussensor eller helst enligt när solen går upp/ner om någon har tagit fram något sån lösning till Home Assistant t.ex. så man inte behöver justera tidschemat då och då.

Har idagsläget en del Philips Hue produkter, har även byggt ut wifi ända till bilgaraget där jag har en övervakningskamera bl.a.

Även skulle behöva få något smart uttag för att tända motorvärmaren förutom vid schema då jag behöver, har ju en extra Philips Hue Smart Plug som iofs inte är utomhus klassificerad men det är ju under tak den skulle placeras så egentligen kvittar i det fallet.

Sitter lite i valet och kvalet ifall det lönar sig att satsa på Zigbee för just detta ändamål (tänker på eventuella framtida utomhus belysning om jag skulle vilja utöka) eller bara köra något Wifi alternativ istället, osäker om en Zigbee lampa vid ytterdörren skulle vara tillräckligt för att sen också få kontakt med motorvärmar uttaget i bilgaraget kanske en 20~25m bort.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Om du redan har Philips hue är det bara att gå in på automatisering i hue appen och ställa in vilka lampor du vill ska tändas/släckas vid sol upp-/nedgång.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Tänk på att utomhus är utomhus. Om den är under tak eller inte spelar mindre roll, det är kondensering som är faran. Så länge utrustningen inte håller 4-5 grader över omgivningen bildas kondens och då funkar inte inomhusgrejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Om du redan har Philips hue är det bara att gå in på automatisering i hue appen och ställa in vilka lampor du vill ska tändas/släckas vid sol upp-/nedgång.

Ahh, hade missat det alternativet, trodde bara var timer som gällde. Fanns tydligen under "anpassad" alternativet.

Skrivet av ZX81:

Tänk på att utomhus är utomhus. Om den är under tak eller inte spelar mindre roll, det är kondensering som är faran. Så länge utrustningen inte håller 4-5 grader över omgivningen bildas kondens och då funkar inte inomhusgrejer.

Jo jag vet, men hade redan googlat på detta och hittat en 2st personer som kört Philips Hue Smart Plug för motovärmare i kall garage i flera vintrar så tycks nog funka. Går det sönder så går det sönder, byter till något annat då, np.

Kommer troligtvis testa då flytta en Philips Hue E27 taklampa till ytterdörrslampan för att testa om den skulle samtidigt orka hålla förbindelsen uppe mellan garaget och hue bridge.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Herregud, varför krångla till det?:
https://www.jula.se/search/?query=skymningssensor

Permalänk
Medlem

HA har ju en virtuel sensor för sol upp- och nedgång. bara att använda den: När du lägger in en ny "Trigger" så väljer du "Sun" helt enkelt. Se till att du satt rätt på kartan också.

Permalänk
Medlem

Astrour är inte en dålig grej annars. Snarare väldigt bra.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RPGWiZaRD:

Jo jag vet, men hade redan googlat på detta och hittat en 2st personer som kört Philips Hue Smart Plug för motovärmare i kall garage i flera vintrar så tycks nog funka. Går det sönder så går det sönder, byter till något annat då, np.

Jag har använt Hue smart plugs utomhus i ett par vintrar, utan problem. Jag använde dem just för motor- och kupévärmare till bilarna.

Permalänk
Medlem

Du kan trigga en automation med solen som trigger. Och vill man snyggt justera den så kan man basera det på solens vinkel. Pm det är dåligt väder enligt väderprognosen så tänder jag tidigare