Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Kollade av en slump på amerikanska sidan för Kia EV9 då jag är nyfiken på den men kanske inte just på GT-line för 870 kkr. 7 säten, 100 kWh och 2500 kg dragvikt kan man bara få för långt över miljonen hos andra märken.

Hur som helst, enklaste nivån som ändå har AWD och stort batteri har ett listpris på ca 85 % av GT-line vilket ger oss en potentiell EV9 här för ca 750 kkr, vilket fortfarande är skitmycket pengar men ändå kanske står utan konkurrens i närtid?

https://www.kia.com/us/en/ev9

Fast det där är utan Moms, och det går ändå inte att jämföra USA-priser med sverige, för de är alltid mycket billigare på bilar än vad sverige är.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Lian Li Hydroshift II 360 AIO | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Tror att vi firat detta för tidigt. Gäller bara bilar med nya ccNC-infotainmentsystemet (EV9 exvis.).
Har uppdaterat bilen och denna nyhet finns inte ens under "Vad är nytt?". Fortsatt med kabel eller trådlöst via dongel, är det som gäller. Sorry.

Buu!

Fast det där är sjukt otydligt i instruktionen alltså.

Står ingenstans i texten, bara bildtexten ser jag nu.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Lian Li Hydroshift II 360 AIO | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Fast det där är utan Moms, och det går ändå inte att jämföra USA-priser med sverige, för de är alltid mycket billigare på bilar än vad sverige är.

Ja, det är en ren spekulation. GT-line går ju att beställa nu för 870 så det handlar bara om vilket spann som.kan tänkas finnas. Jämför man med EV6 så verkar enklaste AWD:n ligga kring 90 % av GT-Line t ex., vilket skulle placera EV9 i enklare utförande strax över 780 kkr vid samma relativa skillnad.

Om de nu släpper någon mer variant alls i närtid. Den som lever får se.

Visa signatur

- Om du är osäker, skriv dom! :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

Tror att vi firat detta för tidigt. Gäller bara bilar med nya ccNC-infotainmentsystemet (EV9 exvis.).
Har uppdaterat bilen och denna nyhet finns inte ens under "Vad är nytt?". Fortsatt med kabel eller trådlöst via dongel, är det som gäller. Sorry.

Stämmer. Ioniq 6 och EV9 får det.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Buu!

Fast det där är sjukt otydligt i instruktionen alltså.

Står ingenstans i texten, bara bildtexten ser jag nu.
<Uppladdad bildlänk>

Väldigt otydligt. Försvann en del i översättningen. På Koreanska sidan står det lite mer. Bla en asterisk om just ccNC och vilka bilar det gäller.
Lär väl bli ccNC i EV6an också iom kommande fejsliften.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ghoti:

Ja, det är en ren spekulation. GT-line går ju att beställa nu för 870 så det handlar bara om vilket spann som.kan tänkas finnas. Jämför man med EV6 så verkar enklaste AWD:n ligga kring 90 % av GT-Line t ex., vilket skulle placera EV9 i enklare utförande strax över 780 kkr vid samma relativa skillnad.

Om de nu släpper någon mer variant alls i närtid. Den som lever får se.

Sett flera offerter på lägre priser från handlare så man bör pruta på EV9 Pratade med Kia i förra veckan och man hade ”inga planer i nuläget” att ta in en lägge modell men det är klart det kommer, frågan är bara när Kommer lite provkörningar på den imorgon, embargo går ut vid midnatt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Sett flera offerter på lägre priser från handlare så man bör pruta på EV9 Pratade med Kia i förra veckan och man hade ”inga planer i nuläget” att ta in en lägge modell men det är klart det kommer, frågan är bara när Kommer lite provkörningar på den imorgon, embargo går ut vid midnatt!

Jasså vad är rimligt att pruta på den?

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Jasså vad är rimligt att pruta på den?

5-6% i rabatt har det delats offerter på.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

5-6% i rabatt har det delats offerter på.

Ändå typ 50k?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ändå typ 50k?

Jupp, någon på tesla club sweden som hade fått 53k tror jag det var. Sett att det delats i EV9-gruppen på facebook också

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläcken:

Intressant, var det stor skillnad? Och var hittar man videon?

En video med Björn och en med en annan som testar.

https://www.youtube.com/watch?v=equ1wPjeETU
https://www.youtube.com/watch?v=81sU-OYu05k

Visa signatur

Moderkort: B550M AORUS PRO , Minne: 64GB 3600Mhz HDD1: Intel 660P M2 1TB, HDD2: Kingston A400 960GB CPU: 5700X, Kylning: NH-D15 black GPU: RTX 4080 VENTUS 3X OC Låda: Define 7 Compact Glass, PSU: RM650i
Mus: G502 Wireless Lightspeed, Tangentbord: Strafe RGB MK.2, Monitor: LC49G95TSSRXEN
Surfplatta: Galaxy Tab S9 FE, Telefon: Pixel 9

Permalänk
Medlem
Skrivet av vinylens:

Skulle nog föredra något mer genomgående test, än någon som youtubat enstaka bilmodell på en enda vägstrecka.
Men givetvis har inte återladdningen 100% verkningsgrad heller.
Troligen många om och men inblandat här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det är inga problem alls att frirulla med OPD på Tesla Model 3, Volkswagen ID4 och Volvo C40 i alla fall (de enda jag provat). Gaspedalen är ju inte digital. Det är ju bara att ha gaspedalen i lagom rätt läge. Jag finner den här kritiken lika konstig som när folk inte gillar OPD för att bilen bromsar in "för hårt" när de släpper upp gaspedalen. Man styr ju själv hur hårt bilen ska bromsa genom att släppa upp pedalen lagom mycket.

Själv föredrar jag att köra med maximal regenerering inställd - sen doserar jag lagom mängd bromsverkan/regenerering med högerfoten. Vill jag rulla framåt utan bromsverkan så placerar jag gaspedalen i just det läget bara. Det kräver lite finkänsla med det lärde man sig snabbt.

Jag föredrar att ha regnereringen bakom ratten med olika inställningar. Jag känner till friläget i Teslas men är du helt säker på att ingen ström går till motorn och hjulen? Min gissning är att du inte riktigt frirullar utan lite energi går ändå till motorn.

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fläcken:

Skulle nog föredra något mer genomgående test, än någon som youtubat enstaka bilmodell på en enda vägstrecka.
Men givetvis har inte återladdningen 100% verkningsgrad heller.
Troligen många om och men inblandat här.

Eftersom du aldrig kan regenerera den mängd el du använder för att hålla igång motorn (när du kör med OPD) så blir det givet att coasting är mer effektivt eftersom motorn då inte använder någon el alls.
Finns många uträkningar på detta och jag vet att vissa menar att termodynamikens 2:a huvudsats träder in och bevisar detta.

Hur stor skillnaden är har jag ingen aning om men jag misstänker att den är inte större än att man väljer det som man tycker är mest bekvämt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Det är inga problem alls att frirulla med OPD på Tesla Model 3, Volkswagen ID4 och Volvo C40 i alla fall (de enda jag provat). Gaspedalen är ju inte digital. Det är ju bara att ha gaspedalen i lagom rätt läge. Jag finner den här kritiken lika konstig som när folk inte gillar OPD för att bilen bromsar in "för hårt" när de släpper upp gaspedalen. Man styr ju själv hur hårt bilen ska bromsa genom att släppa upp pedalen lagom mycket.

Själv föredrar jag att köra med maximal regenerering inställd - sen doserar jag lagom mängd bromsverkan/regenerering med högerfoten. Vill jag rulla framåt utan bromsverkan så placerar jag gaspedalen i just det läget bara. Det kräver lite finkänsla med det lärde man sig snabbt.

Det är just det som jag har problem med, att hela tiden behöva pilla med gaspedalen vilket inte är lika avslappnande körning som att köra med farthållare som slås på av vid behov och coasting där mellan. Men jag kanske har en väldigt egen körstil. OPD vill jag gärna kunna aktivera i dom lägen jag annars hade motorbromsat, men inte i övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Eftersom du aldrig kan regenerera den mängd el du använder för att hålla igång motorn (när du kör med OPD) så blir det givet att coasting är mer effektivt eftersom motorn då inte använder någon el alls.
Finns många uträkningar på detta och jag vet att vissa menar att termodynamikens 2:a huvudsats träder in och bevisar detta.

Hur stor skillnaden är har jag ingen aning om men jag misstänker att den är inte större än att man väljer det som man tycker är mest bekvämt.

Säg aldrig aldrig... Har genererat mer el till batteriet, än vad jag har gjort av med några gånger.
Men det är väl inget man gör till vardags och jämt, men det går, om man kör i långa nerförsbackar.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Säg aldrig aldrig... Har genererat mer el till batteriet, än vad jag har gjort av med några gånger.
Men det är väl inget man gör till vardags och jämt, men det går, om man kör i långa nerförsbackar.

Haha, ja jo, men under normala förutsättningar och utan nerförsbackar så går det inte

Permalänk
Medlem

"Jag kan ärligt talat inte rekommendera den här bilen och är frestad att säga: ’Köp inte en Volvo EX30!’”, skriver brittiska Autocar."

https://www.mestmotor.se/recharge/artiklar/nyheter/20231107/v...

Intressant. Men håller med. EX30 är sista jag skulle välja mellan Smart #1 och Zeeker X som delar plattform.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

"Jag kan ärligt talat inte rekommendera den här bilen och är frestad att säga: ’Köp inte en Volvo EX30!’”, skriver brittiska Autocar."

Intressant. Men håller med. EX30 är sista jag skulle välja mellan Smart #1 och Zeeker X som delar plattform.

Håller med och sa själv samma sak om att det inte finns t.ex. skärm bakom ratten, förstår ärligt inte varför man väljer att plocka bort den typen av saker.
Vissa basic saker som man är van vid i en bil (t.ex. skärm bakom ratten, knappar och spakar på ratten) tycker jag är självklara och jag har svårt att se att jag skulle välja bort det förrän den dagen jag mer eller mindre är tvingad till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Håller med och sa själv samma sak om att det inte finns t.ex. skärm bakom ratten, förstår ärligt inte varför man väljer att plocka bort den typen av saker.
Vissa basic saker som man är van vid i en bil (t.ex. skärm bakom ratten, knappar och spakar på ratten) tycker jag är självklara och jag har svårt att se att jag skulle välja bort det förrän den dagen jag mer eller mindre är tvingad till det.

Varför? Att ersätta allt med skärmar går ut på att spara pengar (för tillverkaren) och tar man även bort skärmar, skippar "onödiga" kablar till dörrarna osv så sparar man ännu mer pengar. Budgetbil, men ej till budgetpris.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ztenlund:

Varför? Att ersätta allt med skärmar går ut på att spara pengar (för tillverkaren) och tar man även bort skärmar, skippar "onödiga" kablar till dörrarna osv så sparar man ännu mer pengar. Budgetbil, men ej till budgetpris.

Jo jag begriper att dom vill spara pengar, det var en retorisk fråga.
Tar man bort dom sakerna blir det som du säger en budget känsla, iaf för mig.

Permalänk
Medlem

En bekant spontanköpte en Tesla X Plaid för nån månad sen och idag körde jag den från sthlm till Örebro. Förjädra skön bil.

Den känns otroligt välbyggd. Tyst och smart. Blinkers utan spak tar ett tag att vänja sig vid... Accelerationen är helt galen! Det var lite blött så det var dendens till hjulspinn även vid acceleration i 100 km/h. Sjukt!

Lite småkrångel. En stol bak har låst sig och går inte att köra fram och bak. Är givetvis låst i främre läge så den går inte att sitta i. Svårt att få det fixat när personalen strejkar.

Min Polestar 2 känns plötsligt gammal

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnabelostSWE:

En bekant spontanköpte en Tesla X Plaid för nån månad sen och idag körde jag den från sthlm till Örebro. Förjädra skön bil.

Den känns otroligt välbyggd. Tyst och smart. Blinkers utan spak tar ett tag att vänja sig vid... Accelerationen är helt galen! Det var lite blött så det var dendens till hjulspinn även vid acceleration i 100 km/h. Sjukt!

Lite småkrångel. En stol bak har låst sig och går inte att köra fram och bak. Är givetvis låst i främre läge så den går inte att sitta i. Svårt att få det fixat när personalen strejkar.

Min Polestar 2 känns plötsligt gammal

Spontanköpte en plaid.... Okej...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Spontanköpte en plaid.... Okej...

Ja, man skulle ha satsat på att måla linjer på flygplatser istället för IT.

Permalänk
Medlem

BYD Säl, hörni.

Har ögnat igenom produktbladet. Ser mycket bra ut på pappret. Det är mycket bil för pengarna. "Model 3-killer", på riktigt.

Pris: från 559 900kr

Vad tycker ni?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

BYD Säl, hörni.

Har ögnat igenom produktbladet. Ser mycket bra ut på pappret. Det är mycket bil för pengarna. "Model 3-killer", på riktigt.

Vad tycker ni?

Bara provsuttit i BYD Atto men satt riktigt bra i den bilen jämfört med trånga MG. Byd Seal kan bli något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MP-Jan:

BYD Säl, hörni.

Vad tycker ni?

Den här verkar grym.

Hade med varit sugen om man inte redan har bra elbil.

Väldigt säker bil med enligt ncap!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Ser ut som att dom samlat allt som är fel med moderna bilar i en liten fin låda Spännande att se hur många trender som finns kvar när marknaden mognat om 10-20 år.

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av MP-Jan:

BYD Säl, hörni.

Vad tycker ni?

Njae. 6 mil längre räckvidd för 40tkr mer än vad Tesla Model 3 kostar. Betydligt mer osäkert kort gällande verkstäder och liknande? Jag är inte imponerad.

Den 4-hjulsdrivna modellen ligger åtminstone mer rätt i pris.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5700X3D RAM Corsair Vengance 32GB @ 36000 MHZ
GPU Gigabyte 4070 Super Gaming OC Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Njae. 6 mil längre räckvidd för 40tkr mer än vad Tesla Model 3 kostar. Betydligt mer osäkert kort gällande verkstäder och liknande? Jag är inte imponerad.

Den 4-hjulsdrivna modellen ligger åtminstone mer rätt i pris.

Jag håller med.

@MP-Jan: Vad har BYD Seal som är betydligt bättre än Tesla Model 3?
Ser inga "killer features" när jag skummar igenom produktbladet.

Skillnaden i räckvidd blir mindre med 18" på Teslan.
BYD 570 km med 19"
Tesla 554 km med 18"

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Nobara KDE

Steam Deck har tagit över datorn :)