Permalänk
Medlem

Oöppnade laptops på Blocket

Det är alltid några oöppnade fina MacBooks och Dell laptops på Blocket som folk säljer typ 5000kr billigare än affären. Upplysa mig. What’s the catch?

Visa signatur

Alienware AW2723DF- LCD2C-
MacBook Pro M1
Aune X1S GT- RTX3080- NCase M2
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Det är alltid några oöppnade fina MacBooks och Dell laptops på Blocket som folk säljer typ 5000kr billigare än affären. Upplysa mig. What’s the catch?

Är det ett för bra erbjudande så är det oftast scam.

Nu beror det ju på vad 5000:- är i skillnad mot.
100k eller 10k? Det får man ta i beaktning.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 4x Noctua A14x25 2xT30, 1x Noctua A12x25, 3x ek loop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är det ett för bra erbjudande så är det oftast scam.

Nu beror det ju på vad 5000:- är i skillnad mot.
100k eller 10k? Det får man ta i beaktning.

Jag tänkte på dyrare laptop som ligger uppe vid 23-27k

Visa signatur

Alienware AW2723DF- LCD2C-
MacBook Pro M1
Aune X1S GT- RTX3080- NCase M2
Everybody has a plan until they get their mouthgard punched out of the ring in the first round!

Permalänk
Medlem

Kan såklart vara fuffens etc. En rimlig förklaring kan vara att någon handlat när de varit utomlands. En av de dyrare MacBook pro är exempelvis rätt rejält mycket billigare i ex. Thailand.

Men det kan såklart vara stöldgods eller annat fuffens också...

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

Jag tänkte på dyrare laptop som ligger uppe vid 23-27k

Antingen ren bluff eller stöldgods.

Permalänk
Medlem

Samma fråga om Tradera med Nvidia 4090: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1699815-billiga-4090-p...

De troligaste svaren enligt min uppfattning:

- Ren bluff, t ex tegelsten eller förfalskning istället för riktiga varan i paketet
- Stöldgods
- Ekonomisk brottslighet: inköpt till ett företag utan moms, plus att de kan minska vinstskatten

Permalänk
Medlem

Vet att det förr var vanligt att folk köpte svindyra grafikkort på avbetalning för att sedan sälja dessa vifare helt nya för att få ut kontanter. Sedan sket man i att betala skulden. Möjligt att man använder sig av falsk id. Ingen större kunskap i hur det verkligen skulle fungera. Oavsett så får man en ny vara med ursprungskvitto vilket är helt schysst. Ingen kan ta tillbaka varan som jag kan förstå i och med att det blir kredittagaren som sätter sig själv i skiten.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem

En annan grej bedragare gör är att de säljer varan för att sedan anmäla den stulen och får ut cash på försäkringen. Med en dator är det väl inget större bekymmer för köparen, men med telefoner så blir IMEI spärrat hos operatörerna, vilket förstås inte är så skoj.

Visa signatur

---

Permalänk
Skrivet av VinceAkStyle:

Beror på hur gamla de är pratar vi om nyaste M3 modellerna?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VinceAkStyle:

What’s the catch?

Många som kör egna firmor kan köpa datorutrustning för kaffepengar.

Dvs istället för att ta ut 50000:- extra i lön där hälften försvinner i skatt och arbetsgivaravgifter, så kan man köpa datorutrustning momsfritt.

Sälj det sedan på exempelvis Blocket till inköpspris (riktpris - moms), så blir det vinst för alla inblandade (utom för kanske staten då)

Ett tips! Be alltid om kvitto!