Ska man vänta tills Windows 12 släpps ?

Permalänk

Ska man vänta tills Windows 12 släpps ?

Hej.
Eller ska man köpa en burk nu med 11:an i ? tänkte om ett år, då finns kanske Windows 12 ute, och jag har ingen stress, värt att vänta ?

Permalänk
Medlem

Kör på 11 varför vänta om du behöver det nu, antar också att man kommer kunna uppgradera från 10/11 till 12 med nuvarande licens.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Om du inte behöver en dator idag så känns det onödigt att köpa en dator.

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt frågeställningen. Vad skulle anledningen att vänta vara? Datorn fungerar ju med båda och det lär väl vara fri uppgradering till 12 när den släpps.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av bärplockaren:

Kör på 11 varför vänta om du behöver det nu, antar också att man kommer kunna uppgradera från 10/11 till 12 med nuvarande licens.

Skrivet av joakim99:

Om du inte behöver en dator idag så känns det onödigt att köpa en dator.

Skrivet av Alphahanne:

Förstår inte riktigt frågeställningen. Vad skulle anledningen att vänta vara? Datorn fungerar ju med båda och det lär väl vara fri uppgradering till 12 när den släpps.

Min cpu klarar tydligen inte Windows 11 om jag förstår det rätt, så har 10:an nu. Har en Ryzen 1800 x.

Permalänk
Medlem

Köper du senaste processor och moderkort så ska det inte vara något problem att uppgradera till 12an.

Permalänk
Skrivet av EneRgiZE_MFZ83:

Min cpu klarar tydligen inte Windows 11 om jag förstår det rätt, så har 10:an nu. Har en Ryzen 1800 x.

Win 10 är inte eol förrän tidigast nästa år.
Att din cpu inte vill va med på win 11 är att 11 och frammåt har krav på tpm modul och tror din ev saknar helt eller för gammal version på den.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Hedersmedlem

Du har iofs en stor fördel i och med att du köpt en dator på AM4-plattformen. Du kan uppgradera till en mycket mer kraftfull CPU på samma sockel, som har stöd för Win11 om du vill, förutsatt att ditt moderkort har stöd för det. Du skulle kunna stoppa in en 5700X t.ex., men kolla moderkortsstödet först.

Personligen hade jag inte lagt någon energi på det specifikt för att få Win11, det är inte så mycket bättre (eller sämre) än Win10 att det är värt mödan att byta mellan versionerna, i alla fall inte just nu.

Permalänk

Så man blir ju lite fundersam när en cpu med endast några år bakom sig inte änns klarar ett operativsystem, så darför jag kanske tänkte bättre att försäkra sig till 100 % att köpa en pc med 12:an i direkt, för då vet jag att den klarar det. Borde kanske varit tydligare med det i inledningen i rubriken isåfall ber jag om ursäkt, så darför jag inte vet exakt just nu eller kanske väntar.

Permalänk

Så man blir ju lite fundersam när en cpu med endast några år bakom sig inte änns klarar ett operativsystem, så darför jag kanske tänkte bättre att försäkra sig till 100 % att köpa en pc med 12:an i direkt, för då vet jag att den klarar det. Borde kanske varit tydligare med det i inledningen i rubriken isåfall ber jag om ursäkt, så darför jag inte vet exakt just nu eller kanske väntar.

Tpm krav är helt nytt för win 11 och frammåt och en helt syntetisk lösning som microsoft valt att lägga till och de kan mycket väl pga det göra att man måste uppdatera ännu tätare om de vill och kräva finktioner bara tillgängliga från senaste generationerna cpu om de känner för det.

Och några år är väl att ta i 1000 serien cpu är väl iaf 5-6 år vid det här laget minst en 4 generationer gammal amd cpu
Och inte amd uikt heller intels cpuer före typ 7000 serien kan inte heller uppgradera pga samma anledning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Finns egentligen ingen anledning uppgradera till ens Windows 11 ännu om det inte är någon funktion där som du absolut behöver.

Som dessutom redan nämnts i tråden så kan du med största sannolikhet uppgradera din CPU och då få det stödet som din nuvarande saknar, det beror dock på vilket moderkort du har vilken CPU du kan skaffa.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem

Ryzen 7 1800X kom ut 2 mars, 2017, så den är ju inte superny direkt. Har ju hänt en hel del på marknaden sedan dess. Sen att Microsoft valt att inte stödja CPU:er som är så gamla har mer mer Microsoft att göra än något annat.

Permalänk
Medlem

Nu har både 10 och 11 funkar rätt bra sedan första release, annars brukar man vänta till första stora uppdatering så de har fixa till diverse barnsjukdomar.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279AQDM|Asus PG279QZ
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Skrivet av Alphahanne:

Finns egentligen ingen anledning uppgradera till ens Windows 11 ännu om det inte är någon funktion där som du absolut behöver.

Som dessutom redan nämnts i tråden så kan du med största sannolikhet uppgradera din CPU och då få det stödet som din nuvarande saknar, det beror dock på vilket moderkort du har vilken CPU du kan skaffa.

Hej.
Mitt moderkort klarar 5000 serien om jag minns rätt, men sen om man köper en ny cpu för minst 2 tusen kr sen vill man ju ha ett bättre grafikkort för minst 4 tusen sedan en större ssd för 1500 cirka, och sedan vet men inte om man måste köpa win 12 eller om man får den, så kostanden går upp i minst 8 eller 9 tusen, och en ny burk under rea går att fixa för runt 10 till 12 tusen som är ok, så frågan är om det är värt eller bara köpa nytt färdigt och klart och sedan koppla in, lite så jag tänkt. Och vill ha nytt helst och inte begagnat.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej.
Mitt moderkort klarar 5000 serien om jag minns rätt, men sen om man köper en ny cpu för minst 2 tusen kr sen vill man ju ha ett bättre grafikkort för minst 4 tusen sedan en större ssd för 1500 cirka, och sedan vet men inte om man måste köpa win 12 eller om man får den, så kostanden går upp i minst 8 eller 9 tusen, och en ny burk under rea går att fixa för runt 10 till 12 tusen som är ok, så frågan är om det är värt eller bara köpa nytt färdigt och klart och sedan koppla in, lite så jag tänkt. Och vill ha nytt helst och inte begagnat.

Du behöver inget nytt grafikkort bara för att du ska ha en ny CPU för att du ska ha stöd för Windows 11?

Permalänk
Skrivet av pv2b:

Du behöver inget nytt grafikkort bara för att du ska ha en ny CPU för att du ska ha stöd för Windows 11?

Givetvis inte, men ska spela framtida spel.

Permalänk
Medlem

Tänk bara på att Windows 12 kanske blir det första operativsystemet från Microsoft som kommer att bli helt molnbaserat. Microsoft funderar på om de ska göra detta för privatpersoner, och då via Microsoft 365 (källa). Tekniken finns nämligen redan för Windows 11, men då för kommersiella kunder. Och om detta sker för privatpersoner, så kan priserna kanske bli $10 mindre än de som är för deras kommersiella kunder.

Så om detta blir verklighet, att Windows 12 kommer bli ett 100% molnbaserat operativsystem, vet vi inte om det är Microsofts servrar som kommer använda resuserna vid spelande, eller om det är ens egna (på något magiskt sätt).

Bara en liten heads-up.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.