kan ni förklara kortfattat om hur olika GPU serier fungerar

Permalänk
Medlem

kan ni förklara kortfattat om hur olika GPU serier fungerar

hej. jag har läst på nätet lite osv men förstår fortfarande inte, de flesta är bara reklam om nya GPU:er

så min fråga lyder:
vad är skillnaden på ex ett 4060 och ett 4070 samt 3060 och 3070. är det första siffran (dvs 4 och 3) som visar vilken serie(collection eller vad man kallar det) eller är det 6 och 7 som visar det.???

sen hur AMDs GPU:er fungerar

tacksam för alla svar

Permalänk
Medlem

Första siffran visar "årgången" och andra siffran prestandan. Ungefär. 3060 kom före 4060. 4070 är bättre än 4060.

Permalänk
Moderator
Moderator

Kort sagt för båda - första siffran är i princip generationen, senare siffrorna (2:a eller 3:e position) en grov uppdelning i vilket segment kortet ligger.
4090 t.ex. är det nyaste toppkortet från Nvidia, 4060 också nytt, men en mycket lägre prestandanivå.
Sen finns det suffix också, XTX heter t.ex. AMDs nuvarande toppkort och Nvidia brukar haka på Ti eller Super på senare "upphottade" versioner.

Finns recensioner på i princip alla vanligare modellerna här på Swec så det finns mycket att läsa där som kan hjälpa dig att välja.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

AMD: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_AMD_graphics_processing...

Nyast är Radeon HD 7000 series

Nvidia: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Nvidia_graphics_process...

Nyast är GeForce 40 series

Värt att notera är att man inte kan jämföra mobila/integrerade gpu:er (iGPU) med diskreta gpu:er avsedda för stationära datorer.

Och här har du sweclockers prestandaindex för att snabbt jämföra skillnad i prestanda mellan olika modeller: https://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestan...

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

Läs Sweclockers tester på grafikkort, där finns jämförelser också, t.ex. som denna:

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Sorry lite offtopic.

@jreklund

Kolla vad du kan höra åt dessa grafer.
i mörkt läge är texten knappt läsbar svart mot mörkgrå bakgrund för att bakgrunden på bilden är transperent är ingen bra kombo...

du behöver inte svara mig här så tråden hålls till ämnet.

Edit:

ser ut såhär för mig

Firefox 119.0.1 (64-Bit)

såg att jag kunde uppdatera till 120.0 nu se om de hjälper.

Edit2
nope ingen skillnad

Edit3

Samma sak i mobilen också med firefox både mobilsidan och desktop
version på firefox okänd men troligen senaste.

återgå till topic tack
nothing to see here
these are not the droids you are looking for.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Sorry lite offtopic.

@jreklund

Kolla vad du kan höra åt dessa grafer.
i mörkt läge är texten knappt läsbar svart mot mörkgrå bakgrund för att bakgrunden på bilden är transperent är ingen bra kombo...

du behöver inte svara mig här så tråden hålls till ämnet.

Huh, intressant värre. Bildens text är vit på test-sidan när man kör mörkt läge. Vi har hittat en bugg

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Huh, intressant värre. Bildens text är vit på test-sidan när man kör mörkt läge. Vi har hittat en bugg

Verkar som att bilderna är statiska men att de har lagt in script som inverterar hela bilden om man kör mörkt läge. Det kan ju dock inte göras när bilden läggs in i ett foruminlägg så då visas originalbilden bara. Dvs den bild som är tänkt för är tänkt för ljust läge.

En till hint om att bilderna inverteras är att det blir lila färg på staplarna.

Korrekt @jreklund ?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO