Var kan man få bästa mobilabonnemanget just nu?

Permalänk
Medlem

Var kan man få bästa mobilabonnemanget just nu?

Hej!

Jag är intresserad av att uppgradera till en Pixel 8 Pro.
Har just nu en S22. Dock har jag några månader kvar hos 3 mobiloperatör.

Man kan ju när man har 6 mån uppgradera till ny telefon och nytt abonnemang (eller behålla samma) men då är man ju fast hos 3 igen. Har dock haft dom nästan alltid.

Men har ni några tips eller så för att sänka månadskostnaden för ens mobilabonnemang? Hur tänker ni när ni ska uppgradera telefon och vill ha ett bra och smidigt abonnemang?

Jag har inte råd att köpa en telefon i nuläget så därför jag frågar efter abonnemang.

Tacksam för hjälp!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Benham20:

Jag är intresserad av att uppgradera till en Pixel 8 Pro.

Jag har inte råd att köpa en telefon i nuläget så därför jag frågar efter abonnemang.

Har du inte råd är det väl vettigare att köra vidare på din befintliga telefon?

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Comviq har bra deals på abb+telefon nu under black Friday, vet inte om det bara gäller till midnatt men du får passa på. 100gb per månad för 195kr är oslagbart

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Har du inte råd är det väl vettigare att köra vidare på din befintliga telefon?

Jo i och för sig. Men har alltid haft abonnemang och så länge det inte går över särskilt mycket så är det ju samma kostnad. Jag menar att jag inte har råd att lägga 10k direkt på en ny telefon tex.

Skrivet av underwatch:

Comviq har bra deals på abb+telefon nu under black Friday, vet inte om det bara gäller till midnatt men du får passa på. 100gb per månad för 195kr är oslagbart

Okej ska kolla där. Tack!

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Benham20:

Jo i och för sig. Men har alltid haft abonnemang och så länge det inte går över särskilt mycket så är det ju samma kostnad. Jag menar att jag inte har råd att lägga 10k direkt på en ny telefon tex.

Bättre då att byta till ett billigare abonnemang och hoppa över att delbetala för en ny telefon.

Hela upplägget med att "uppgradera till ny telefon och nytt abonnemang" är att operatören lockar dig binda dig igen till en hög månadskostnad mot att du byter ut din fullt fungerande mot en ny som du i bästa fall villhöver. Bryter du det mönstret kommer du ha mer pengar över till annat.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Bättre då att byta till ett billigare abonnemang och hoppa över att delbetala för en ny telefon.

Hela upplägget med att "uppgradera till ny telefon och nytt abonnemang" är att operatören lockar dig binda dig igen till en hög månadskostnad mot att du byter ut din fullt fungerande mot en ny som du i bästa fall villhöver. Bryter du det mönstret kommer du ha mer pengar över till annat.

Jo det är sant. Kanske värt att vänta tills jag betalat av telefon helt.

Men kommer ju inte från att delbetala om jag ska byta telefon (om man nu vill uppgradera, och inte känner man har råd att lägga alla pengarna direkt). Så kan ju försöka hitta ett billigare abbonemang då.

Och det här med att dom lockar har du säkert rätt i. Men man blir bara sugen ibland på att uppgradera 🙈
Ska försöka vänta denna gången. Tack för svar!

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Benham20:

Hej!

Jag är intresserad av att uppgradera till en Pixel 8 Pro.
Har just nu en S22. Dock har jag några månader kvar hos 3 mobiloperatör.

Man kan ju när man har 6 mån uppgradera till ny telefon och nytt abonnemang (eller behålla samma) men då är man ju fast hos 3 igen. Har dock haft dom nästan alltid.

Men har ni några tips eller så för att sänka månadskostnaden för ens mobilabonnemang? Hur tänker ni när ni ska uppgradera telefon och vill ha ett bra och smidigt abonnemang?

Jag har inte råd att köpa en telefon i nuläget så därför jag frågar efter abonnemang.

Tacksam för hjälp!

Skrivet av Benham20:

Jo det är sant. Kanske värt att vänta tills jag betalat av telefon helt.

Men kommer ju inte från att delbetala om jag ska byta telefon (om man nu vill uppgradera, och inte känner man har råd att lägga alla pengarna direkt). Så kan ju försöka hitta ett billigare abbonemang då.

Och det här med att dom lockar har du säkert rätt i. Men man blir bara sugen ibland på att uppgradera 🙈
Ska försöka vänta denna gången. Tack för svar!

Så många bra tips som redan har kommit men:
Om du inte har råd att köpa en ny mobil så ska du inte köpa på delbetalning (att köpa "via abonnemang" är delbetalning).

Om du fortfarande är bunden så finns det inget att flytta, inte minst ska du absolut inte ha två abonnemang samtidigt utan syfte. (typ ett till företaget, ett privat). Om mobilen inte är avbetalad så är det ännu tydligare att du inte ska hålla på med detta, speciellt om du inte har råd med en ny mobil så lär du inte ha råd med två samtidigt!?

Jag tror att utifrån det du skriver så är du en solklar kandidat som skulle gynnas av:
Köpa mobilen kontant framledes.
Köra på endast ett billigt abonnemang och inte koppla samman abonnemang och mobil i ett kombinerat avtal.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Comviq har bra deals på abb+telefon nu under black Friday, vet inte om det bara gäller till midnatt men du får passa på. 100gb per månad för 195kr är oslagbart

Vad trist att jag missade detta erbjudande. Var det ett tidsbegränsat erbjudande (av typen "rabatt" i 6 månader) eller fick man behålla 100GB för 195 kr/månad för alltid bara man tecknade abonnemanget innan tidsfristen gick ut? 🤔

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radovic:

Vad trist att jag missade detta erbjudande. Var det ett tidsbegränsat erbjudande (av typen "rabatt" i 6 månader) eller fick man behålla 100GB för 195 kr/månad för alltid bara man tecknade abonnemanget innan tidsfristen gick ut? 🤔

Nja man får behålla den i två år, efter den tiden så går det tillbaka till ordinarie pris. Har dock svårt att se att man betalar fullpris efter två år, bara hota med att man kommer lämna så får man tillbaka dealen

Visa signatur

if young metro don't trust you

Permalänk
Medlem
Skrivet av underwatch:

Nja man får behålla den i två år, efter den tiden så går det tillbaka till ordinarie pris. Har dock svårt att se att man betalar fullpris efter två år, bara hota med att man kommer lämna så får man tillbaka dealen

Det är ju det som. Är så dumt:

a) det finns ett uttryck - La Costumbre se vuelve ley, LCVL - vanan [seden i kontraktet] blir lag ⚖ d.v.s. Att om någon har tillhandahålligt nån detalj (som silverskedar till honungs 🍯 burken, av misstag, av hävd eller för att det "passade sammanhanget just då", under omständigheterna etc.) då kan kunden förvänta sig att detaljen som inte var inskriven i kontraktet, som "accepterades då" helt enkelt fortsätter att gälla (och vill inte motparten att silver 🥈skeden 🥄 ska fortsätta ingå i LCVL så måste motparten fråga om lov, helst skriftligt, att få frånträda skedarnas vara eller icke vara. Men oftast är det så små saker som det handlar om så parterna brukar inte bråka om dessa LCVL detaljer SOM ett lägre pris 🏆 under två år. För om det gällde under två år, varför kan det inte gälla i två år till? Vem "skadas av" att priset är detsamma?

b) detta verkar inte finnas i Sverige annat än s.k. Goodwill

c) om LCVL hade funnits hade nog operatörerna gjort någon form av friskrivning för att motverka LCVL men men...vilket man inte får 🐑 göra men de hade sannolikt försökt att få in någon bromskloss mot idén som sådan.

Tack för svar. Uppskattar det. Tack Jesus.

Visa signatur

Att jaga Krokodil 🐊 med en känd profil gör att internetfakturan blir betald med Stil. 🏖

En dammsugare som Suger och inte är Sugen betyder bara att det är ett dåligt märke utan drag i - Ett felaktigt köp...😃