Sonen önskar sig en andra skärm - Hur funkar det? (Nybörjare)

Permalänk
Medlem

Sonen önskar sig en andra skärm - Hur funkar det? (Nybörjare)

Sonen har idag en Acer XV 270, 27" skärm till sin stationära dator. Han önskar sig en till skärm i julklapp. Spelar det någon roll vad för typ av skärm han köper i förhållande till den han redan har?

Ni får gärna ge förslag på bra skärm för spel Roblox och Fortnite. Prisbild max 3500.

Permalänk

Nej, bara grafikkortet har en ledig utgång av rätt modell.

Finns så många bra skärmar idag, så handlar lite om vad han/ni prioriterar. Vill ni tex har högre upplösning än 1920x1080? Supersnabb skärm? Bra bild/färgåtergivning?

Permalänk
Medlem

Det spelar ingen roll för datorn, men däremot så kan det vara trevligt att matcha storlek och upplösning på skärmarna för användarens skull. Annars blir det t.ex. att muspekaren hoppar i höjdled när man flyttar den mellan skärmarna.

Men det beror lite på vad syftet med den nya skärmen är, är den tänkt som en uppgradering och att den gamla ska användas som extraskärm så kanske ni t.ex. vill gå upp i storlek och/eller upplösning mot vad ni har. Om det däremot är tänkt att den nya bara ska komplettera den gamla så kanske det är viktigare att matcha vad ni har nu.

Är du säker på att den gamla är 23.5" förresten? Alla XV27-modeller jag hittar är 27" som modellnamnet antyder, men Acers namngivning brukar å andra sidan vara helt hopplös att försöka förstå sig på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det spelar ingen roll för datorn, men däremot så kan det vara trevligt att matcha storlek och upplösning på skärmarna för användarens skull. Annars blir det t.ex. att muspekaren hoppar i höjdled när man flyttar den mellan skärmarna.

Men det beror lite på vad syftet med den nya skärmen är, är den tänkt som en uppgradering och att den gamla ska användas som extraskärm så kanske ni t.ex. vill gå upp i storlek och/eller upplösning mot vad ni har. Om det däremot är tänkt att den nya bara ska komplettera den gamla så kanske det är viktigare att matcha vad ni har nu.

Är du säker på att den gamla är 23.5" förresten? Alla XV27-modeller jag hittar är 27" som modellnamnet antyder, men Acers namngivning brukar å andra sidan vara helt hopplös att försöka förstå sig på.

Tack för svar! Jo, det är 27". Det är jag som snurrade till det med alla siffror.

Den nuvarande skärmen har upplösning 1920x1080. Om man köper en skärm med högre upplösning kan man ställa ner den till 1920X1080 då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av museo12:

Tack för svar! Jo, det är 27". Det är jag som snurrade till det med alla siffror.

Den nuvarande skärmen har upplösning 1920x1080. Om man köper en skärm med högre upplösning kan man ställa ner den till 1920X1080 då?

Jag kan inte rekommendera att använda någon annan upplösning än den som skärmen är gjord för.
Det går givetvis att sänka upplösningen men det brukar bli fult som helveta.

Själv har jag en huvud monitor på 32 tum/ 1440p och till höger om den har jag en 24 tum 1080p monitor, det fungerar bra och ser ej knostigt ut tycker jag.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |