Permalänk

Vi visar inget i mtab

Hej,

Jag har en gammal NAS som jag har kopplat upp till med ssh.
När jag försöker läsa filen /etc/mtab med vi så visas en tom fil men när jag tittar i den med cat så finns det innehåll.
Vad kan detta bero på?

Permalänk
Hedersmedlem

Intressant, har nog aldrig varit med om det... det är inte bara att scrolla (1G för att gå upp t ex)?
Oavsett dock, är du medveten om att mtab inte är en fil man ändrar i? Den visar vad som är monterat, så man använder mount/umount för att ändra.
Åtminstone på min dator är det en symlink till /proc/self/mounts, som i sin tur inte går att skriva till.

Motsvarigheten /etc/fstab används för att lista filsystem så att de är lättare att montera, samt vad som ska monteras vid boot.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk

Tack för svar.

Det jag vill göra är att lägga till noatime till min raid 0 partition med hårddiskar för att snabba upp det hela lite.

Monteringen hittas inte i fstab utan bara i mtab.

Nasen måste alltså använda sig av någon annan fil där den monterar partitioner vid boot, frågan är bara vilken.

Nasen är en gammal intel SS4000-E från typ 2010

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte hittar något om det online så skulle jag först grep:a efter partitionens namn, främst i /etc men om inget finns där på andra ställen. Det verkar som att det ska finnas en configfil som innehåller NAS:ens filsystem.
Så kolla först i /etc/mtab vad den din RAID0 heter, t ex /dev/md0 eller något annat i /dev, sedan kan du köra "grep -R /dev/xxx /etc" för att få en lista över alla filer i /etc som matchar. Om inget där verkar stämma kan du söka i andra ev relevanta mappar som NAS:en har.

Alternativt kan man sannolikt fulhacka det med kommandot "mount -o remount,noatime /dev/xxx" (eller ange mountpoint istället för /dev/xxx), isåfall måste du få det kommandot att köras någon gång efter att den monterats klart.

Om du inte hittar på var den monteras, men det funkar att köra remount-kommandot manuellt, så kan jag hjälpa till med ett script som väntar på mount, om du vill.
Då är dock frågan istället hur man kör saker vid boot på den, och vilket shell som finns tillgängligt. (bash? sh? annat?)

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"

Permalänk

Det enda jag hittar med grep är i etc/mtab

Men remount verkar fungera. Kör jag: mount -o remount,noatime /dev/vbdi2 /nas/NASDisk-00002 xfs rw,nosuid,usrquota 0 0
och sen tittar i etc/mtab med cat så kan jag se att den lagt till noatime.

Den kör sh som shell. Du får gärna hjälpa till med ett script om du har möjlighet
I värsta fall får jag väl köra remount kommandot manuellt efter uppstart.

Permalänk
Hedersmedlem

Något sånt här bör fungera:

# while [ ! -d "/nas/NASDisk-00002/någon/mapp" ]; do while ! mountpoint -q /nas/NASDisk-00002; do sleep 30 done mount -o remount,noatime /dev/vbdi2

Spara som en .sh-fil och kör med något i stil med: /bin/sh /root/noatime.sh

Den väntar 30 sekunder i taget tills /nas/NASDisk-00002 är monterad.
Om inte while-raden skulle funka (t ex om programmet "mountpoint" saknas), testa att ta bort den och sätta in den kommenterade, och byt ut sökvägen mot någon mapp som alltid finns på den disken, så väntar den istället på att den mappen ska dyka upp.

Om det fungerar så är väl nästa problem att få den att köras automatiskt vid boot.

Kolla om filen /etc/rc.local existerar. Om den gör det, lägg till raden ovan (/bin/sh sökväg-till-filen.sh) i den, längst ner.
Om den inte gör det, testa att skapa den och lägga in det innehållet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Funkar det inte att använda fstab då?

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 7 5700X3D - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Samsung 990 PRO 1TB M.2 - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - Asus Radeon RX7800 XT DUAL OC 16 GB - OS Debian Sid

Permalänk
Medlem

mtab är en symlänk till /proc/self/mounts, så det kanske är därför vi får problem. Vad är syftet med att läsa den med vi? Det är alltså inte möjligt att editera /etc/mtab.

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Något sånt här bör fungera:

# while [ ! -d "/nas/NASDisk-00002/någon/mapp" ]; do while ! mountpoint -q /nas/NASDisk-00002; do sleep 30 done mount -o remount,noatime /dev/vbdi2

Spara som en .sh-fil och kör med något i stil med: /bin/sh /root/noatime.sh

Den väntar 30 sekunder i taget tills /nas/NASDisk-00002 är monterad.
Om inte while-raden skulle funka (t ex om programmet "mountpoint" saknas), testa att ta bort den och sätta in den kommenterade, och byt ut sökvägen mot någon mapp som alltid finns på den disken, så väntar den istället på att den mappen ska dyka upp.

Om det fungerar så är väl nästa problem att få den att köras automatiskt vid boot.

Kolla om filen /etc/rc.local existerar. Om den gör det, lägg till raden ovan (/bin/sh sökväg-till-filen.sh) i den, längst ner.
Om den inte gör det, testa att skapa den och lägga in det innehållet.

Tack för ditt engagemang och för scriptet
rc.local finns inte men annars kanske init.d kan användas, jag får läsa på lite

Permalänk
Skrivet av dlq84:

mtab är en symlänk till /proc/self/mounts, så det kanske är därför vi får problem. Vad är syftet med att läsa den med vi? Det är alltså inte möjligt att editera /etc/mtab.

Okej, syftet var att lägga till noatime till monteringen. Jag trodde man kunde editera mtab precis som man gör med fstab men tydligen inte