Öppna laptop utan att bryta clips - hur?

Permalänk

Öppna laptop utan att bryta clips - hur?

Jag har sett massor av videos hur folk öppnar datorn o oftast med ett tunt plastverktyg. Oftast ser det ut som att de bara bänder loss delarna. Vid en video kom en lite bättre förklaring som hastigast men inte heller där helt solklart.

Är dessa clips alltid sådana "plast-ben" ? Dessa ben, men en "krok" på ben-spetsen, ska alltså pressas in mot datorn så att "korken" på benet trycks in, o därmed kommer ur från sin fasthakade position?

Min 8 år gamla Thinkpad har ben, o minns jag rätt finns också byglar, typ "skåpdörrshandtag" , som benet krokar fast i. I mitt försök gick några ben av, o kanske någon bygel också. Jag kommer köpa ny dator o vill inte knäcka clipsen/benen där också.

Någon som har en bra länk till video som visar just detta lite mer tydligt? Eller bekräftar/beskriver i text. tack

Permalänk
Medlem

Jag har en "nyare" thinkpad T14 tror jag det är och jag bara körde på försiktigt, jag gjorde inget speciellt mer än att ta lite åt gången och gick hela varvet runt.
Dock glömde jag att ta bort simkort platsen så det är väl något att tänka på också ifall du har en sådan på den nya

Visa signatur

I just live with the anxiety of knowing I f*cked it all up as soon as I typed sudo …

Permalänk
Medlem

Minns inte riktigt hur det såg ut, men jag öppnade både en Ideapad V-någonting och en Thinkpad T480 för något år sedan och hade inte sönder något. Skulle väl i och för sig kunna öppna T480 och kolla då den ändå är trasig (öppnade för att ta ur och behålla M.2) och jag inte har gjort mig av med samlingen elektronikskrot än. Jag har för mig att det bara är motstånd, dvs inte så att man trycker undan för att det ska släppa.

Inte omöjligt att det står i servicemanualen om du letar. Brukar finnas en dylik till Thinkpad.

Permalänk

Brukar använda naglarna, eller ett typ plektrum

Permalänk
Medlem

Brukar använda plektrum... från min lokala spel-butik. Små tre-kantiga, av hårdplast och olika färger. Används väl till att skrapa triss-lotter med.