Permalänk
Medlem

ASUS ROG G752V

Hej

Jag har en laptop som jag är i behov av att uppgradera.
Länk till specsida:https://icecat.dk/p/asus/g752v-mgc043t/rog-notebooks-g752v-mgc043t-33507770.html

Jag öppnade luckan och där får plats ett M.2 kort till vilket är bra då det som sitter i inte räcker. men kan jag ta vilket som? eller vad bör jag satsa på?

de nya antar jag inte lirar så bra med denna gamla maskin? typ:
https://www.inet.se/produkt/4305358/wd-black-sn770-2tb-gen-4

Eller någon som inte är gen4?

Samt så är där 2 st tomma platser till minne.
Men vad skall jag välja här att uppgradera med?
eller är det kanske värt att öppna upp mer och byta ut de 8 GB som sitter där nu istället för att försöka matcha? går detta, dessa två sitter inte under "uppgraderings " luckan

Säg två st https://www.inet.se/produkt/5300549/corsair-8gb-1x8gb-ddr4-24...

Har läst lite om eGPU. då skulle man kunna koppla denna till den lediga M.2 platsen, eller är detta bara slöseri med tid och pengar? kommer ju billigare undan än att köpa helt ny dator några år till
En fördel är att man kan ju återanvända GPU eventuellt i nästa bygge som blir stationärt.

Tack!

Permalänk
Hedersmedlem

Är du helt säker på att det är en till M.2-plats? Och att den isåfall klarar av att ha en PCIe/NVMe-SSD till där? (Det finns M.2-platser som är till för annat, som WiFi-kort.)
Jag hittar inget om det varken på sidan du länkade eller i vad som verkar vara manualen för de datorerna; manualen pratar om M.2-platsen i singular överallt.

Om datorn klarar en M.2 NVMe till så funkar det med Gen4, den kommer bara inte utnyttja den fulla bandbredden. Kan du få en bra Gen3-enhet klart billigare kan det vara ett bättre val dock.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Är du helt säker på att det är en till M.2-plats? Och att den isåfall klarar av att ha en PCIe/NVMe-SSD till där? (Det finns M.2-platser som är till för annat, som WiFi-kort.)
Jag hittar inget om det varken på sidan du länkade eller i vad som verkar vara manualen för de datorerna; manualen pratar om M.2-platsen i singular överallt.

Om datorn klarar en M.2 NVMe till så funkar det med Gen4, den kommer bara inte utnyttja den fulla bandbredden. Kan du få en bra Gen3-enhet klart billigare kan det vara ett bättre val dock.

Så som jag ser det när jag öppnar och flyttar den som är där nu så skulle det gå att uppgradera?

Frågan är då med minnet. Vad bör jag välja?. Öppnade upp och flyttade minnet som satt från framsidan till baksidan. Så tänker jag kan ta bort det om det behövs och köpa 2 st nya och enkelt byta.

Sen tänkte jag en annan sak. Är det värt ansträngningen att byta kylpastan på cpu å gpu? Den är ju typ 10 år gammal.

Permalänk
Medlem

Testa att sätt in disken i andra porten och starta upp och se om det fungerar, det fungerade fint på min laptop när jag testade. Då vet du om det kommer fungerar med ytterligare en disk där också.

Kolla vad du har för ramminnesspecifikationer på nuvarande minne och köp samma eller något bättre, men 2st nya likadana.

När det kommer till att byta kylpasta så kan det klart vara värt det om man har lite tålamod och är någorlunda van att pilla med sånt.
Jag har bytt på mina äldre laptops som har gjort stor skillnad och egentligen är det inte superkrångligt, men det kan vara många skruvar att hålla reda på och flera komponenter man måste montera bort innan man kan få bort kylaren. Kom ihåg att plocka ur batteriet innan bara.

Visa signatur

| Asus ROG Strix G533ZW | Intel i9 12900H | GeForce RTX 3070Ti 16GB | DDR5 16GB 4800MHz | Windows 11 Pro |