Helgsnack: Varför började du koda?

Permalänk
Melding Plague

Helgsnack: Varför började du koda?

Att börja koda kan kännas läskigt och främmande, så därför ber vi kodare, nya som gamla, att hoppa in i tråden och berätta om sina upplevelser vid uppstarten.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Skolan man hade sin miniräknare, man fick se någon gjorde ett program som man då tyckte var skoj. Det var mer ett program där det stod en text att tryck ej på enter, när man tryckte på enter så kom det upp någon text som stod att man hade förstört miniräknaren.

Man lärde sig denna och sedan jobbade vidare. Jag umgicks ej med andra som programmerade och jag hade ej tillgång till internet någonstans, så det var att lista ut själv vad kommandona gjorde. Det medfölje en manual till miniräknaren som jag läste.
Sedan gick det vidare med hemsidor etc.

Min känsla är att mindre personer idag som har datorer kodar än vad som kodade på 90talet, varenda person i min omkrets hade då en väldigt tafatt hemsida. Men de hade något, jämfört emot idag..

Permalänk
Medlem

Började koda vid 12 års ålder i Basic på min Commodore 64, mest i brist på spelkasetter då de var svåra att få tag på lokalt. Kändes kul att kunna att skapa något eget.

Hittade först en kodsnutt i en engelsk Commodore64 tidning (som kom ut varje månad och såldes i kiosken för över 100kr på den tiden, rätt galet) hur man skapade en sprite-ballong som kunde flyga runt på skärmen och studsa mot kanterna. Blev helt såld efter det.

Började med enkla saker i början, sen fick jag till att kunna styra sprite-gubben med tangentbordet, sen snickrade jag ihop en egen primitiv metod för kollision-detection och enkel AI för gubbar som kunde gå runt själva. Kodning blev som en drog. Tror jag kodade mer än faktiskt spelade på denna C64. Sedan dess har jag alltid gillat att koda, gärna grafiska gränssnitt och enkla spel. Kodade både på gymnasiet och högskolan då jag valde dator-relaterade linjer. Men jobbar inte med kodning idag.

Visa signatur

Europeisk marknadschef för Pimax Technology.
SweViver - Min officiella VR Gaming & Review YouTube kanal: https://www.youtube.com/SweViver/
PC: Palit RTX 4090 Gamerock OC - AMD 5950x - 32GB DDR4 3600MHz - HX1000i
Go-to VR headset: Pimax 8KX & Pimax Crystal

Permalänk
Hedersmedlem

Nyfikenhet och intresse främst. Jag har programmerat på ett eller annat sätt sedan väldigt ung ålder. Att programmera en dator är ett nödvändigt (men inte tillräckligt) steg i att förstå hur datorer fungerar, så det blir en naturlig aspekt av det.

Idag jobbar jag som IT-konsult, och även om det ibland händer att man programmerar som en del av sina arbetsuppgifter så programmerar jag inte på heltid. Kunskaperna inom programmering gör det möjligt för mig att förstå underliggande processer i system som jag jobbar med, och förstå varför de beter sig som de gör. Det ger väldigt mycket att sätta sig ner och försöka sätta sig i sitsen för den som byggt systemet, för att kunna förstå hur systemen är uppbyggda bakom kulisserna.

Alla bör kunna programmera, även om inte alla bör bli programmerare. Precis som alla bör lära sig matte, utan att de blir matematiker. Det ger en förståelse för vad datorer är, hur de fungerar, och vad de kan göra. Att kunna programmera gör det också möjligt att lära sig automatisera jobbiga, upprepade arbetsuppgifter, och göra saker på det sätt man själv vill att det ska vara, om ingen tänkt ut att göra ett program exakt för detta.

När jag skriver program idag är det ofta korta, enkla program för att lösa specifika arbetsuppgifter. T.ex. analysera en loggfil från ett system för att hämta ut information jag är intresserad av, när det är för mycket text att läsa själv. Eller allra senast, skriva ett script som går igenom filerna i ett filsystem och byta namn på dem så att filnamnen är normaliserade enligt Unicodes normalform C, något som orsakade problem för ett annat program. Och att ens förstå att det var det jag behövde göra krävde att jag tänkte som en programmerare och förstod varför det andra programmet inte kunde processa vissa filer.

Permalänk

Jag känner mig personligt träffad!

Kom i kontakt med C++ när jag var typ 12 år gammal hos min farbror som hade pluggat det på folkhögskola. Fattade nada och blev rädd så fort jag såg ett kompilatorfel. Pluggade sedan Programmering A, B & C på gymnasiet, men förstod fortfarande inte riktigt vad jag höll på med trots att jag fick G och VG i kurserna.

Spola fram 14 år och jag hoppade på en Webbutvecklingsutbildning på distans då jag ville prova på något nytt och samtidigt lära mig koda från grunden och faktiskt förstå vad jag håller på med. Än så länge förstår jag ändå inte riktigt vad jag håller på med. Men nu får jag iaf fungerande webb-appar skapade med minimalt antal buggar och inga (JIT) kompilatorfel längre!

Nästa steg vore att sätta mig in i att åtminstone förstå hur JS-motorn fungerar med bland annat Creation & Execution Phases. Frågan är om den slags djupdykning ens är nödvändigt numera? Jag siktar inte precis på att koda mjukvara som ska ta oss till mars med Ordo-optimerad energiförbrukning. Jag vill bara kunna koda coola och kanske lukrativa appar och sen gå vidare med livet!

Det återkommande intresset kommer troligen från mitt generella intresse i skriftliga språk.

Mvh,
WKL.

Visa signatur

<WKL:"En kodrad i taget!";/>

Permalänk

Skriva en .bat fil som öppnar sig själv tills datorn kraschar var ett roligt bus på mellanstadiet,
Ändra html för att få nyhets sidan att säga vad man vill och lite enklare skript till game maker på högstadiet fick mig att välja programmerings inriktning på gymnasiet, nu pluggar jag datateknik.

Visa signatur

CPU: Intel 12700 GPU: GTX 1070 Lagring: 2x 1tb m2 ssd Minne: 2x 16gig DDR4 Moderkort: Asus z690-p
Kylning: 240 beQuiet Rad + 4 beQuiet fläktar Chassi: Corsair 4000D
Mus: Mx master 2s Tb: corsair strafe red

Permalänk
Medlem

Har hobbyprogrammerat sen 1989. Först i Basic till C64, sen Amos Basic till Amiga några år senare. Där fick man utnyttja olika chip (Amigan hade ett special chip för vissa sprite-relaterade operationer så i princip en gpu ).
Sen blev det assembler o C. Sen vid millennieskiftet blev det c++ följt av Java. Även lite kodning av shaders för Glide o directX.
Idag är det mest Python i arbetet och en del CSS/HTML.

Började för att jag ville göra spel helt enkelt. Har hittills inte gjort något, men skam den som ger sig! (Fipplar med Godot för tillfället)

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

För att slippa arbeta.

Visa signatur

Mobile Work - MacBook Pro 16 M1 Max 64GB

Permalänk
Medlem

Det var något som följde naturligt av ett starkt datorintresse redan som tidig tonåring. Mina första stapplande steg togs i QBasic som på den tiden följde med Windows 95, vilket gjorde det enkelt att komma igång. Jag växte dock snabbt ur QBasic och lyckades få tag på en kopia av Visual Basic från någonstans, det var ett stort steg eftersom det plötsligt gick att göra grafiska program istället för enbart textbaserade. Senare tog mitt Linux-intresse också fart, och då blev det mer C++ istället för Microsoft-språk.

Permalänk
Snusfri

Började för att koda gjorde de "balla" killarna i skolan, så gjorde lite i Qbasic i DOS 6.22, gjorde bla ett "demo" med ett flytande plasma-mönster som var lite småsegt på skolans 486/33 burkar.

Detta var i mitten på 90-talet, det blev en kort sejour på kanske 2-3 månader innan man slutade och började koda html i notepad istället.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

För att kunna tjäna 70k i månaden utan att behöva arbeta såklart!

Skämt åsido så hade vi en kurs med VB på gymnasiet, och även lite grundläggande webbutveckling. Sedan blev det ett år på högskolan där det blev lite mer programmering, men jag hoppade av efter ett år.

Umgicks med personer som jag spelade tillsammans med som var intresserade av moddning så det var något vi gjorde tillsammans på fritiden. Lärde mig nog mer av det än jag gjorde i skolan

Sen när jag tröttnat på att jobba ströjobb inom industri och handel så hoppade jag på en YH-utbildning inom .NET. Fick jobb i branchen och nu 5 år senare så börjar man närma sig det där mytomspunna 70k-strecket

Visa signatur

| EVGA Z170 FTW | i7 6700k | ASUS RTX 3070 | 16GB DDR4 3200MHz | Cooler Master V850 | Samsung 840 Evo 250GB + 2x WD Black 500GB + Seagate 2TB SSHD + Samsung 970 Evo M.2 500GB |

Permalänk
Medlem

När skrev du din första Hello World och varför?
-Jag började inte med "Hello World", jag började med "Vad heter du?" och det var nog cirka 1993. Hello World skrev jag inte förrän i skolan 1999 i C/C++, programmering fanns inte att plugga officiellt innan dess.

Har du skrivit kod sedan datorer dök upp på marknaden, eller är du ett stycke färsking som försöker lära dig att koda?
-Försökt lära mig ganska länge, så jag kan en del, men det har inte tjänat mig ett öre...än.

Så, vad var det som fick dig att börja egentligen?
-Ville göra egna spel, trött på rollspel och att rita labyrinter på papper.

Vilket språk började du med?
-Quick Basic i Dos.

Har du kanske varit sugen på att koda sedan urminnes tider, men har inte kommit till skott?
-Exakt.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweViver:

Började koda vid 12 års ålder i Basic på min Commodore 64, mest i brist på spelkasetter då de var svåra att få tag på lokalt. Kändes kul att kunna att skapa något eget.

Hittade först en kodsnutt i en engelsk Commodore64 tidning (som kom ut varje månad och såldes i kiosken för över 100kr på den tiden, rätt galet) hur man skapade en sprite-ballong som kunde flyga runt på skärmen och studsa mot kanterna. Blev helt såld efter det.

Började med enkla saker i början, sen fick jag till att kunna styra sprite-gubben med tangentbordet, sen snickrade jag ihop en egen primitiv metod för kollision-detection och enkel AI för gubbar som kunde gå runt själva. Kodning blev som en drog. Tror jag kodade mer än faktiskt spelade på denna C64. Sedan dess har jag alltid gillat att koda, gärna grafiska gränssnitt och enkla spel. Kodade både på gymnasiet och högskolan då jag valde dator-relaterade linjer. Men jobbar inte med kodning idag.

Lol, exakt kopia på mig om man bytar ut C64 mot Spectrum och skippar sista meningen!
Alltså dom där tidningarna med 10 sidor kod som skulle skrivas in ❤️ alltid nåt tryckfel nånstans.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av perost:

Det var något som följde naturligt av ett starkt datorintresse redan som tidig tonåring. Mina första stapplande steg togs i QBasic som på den tiden följde med Windows 95, vilket gjorde det enkelt att komma igång. Jag växte dock snabbt ur QBasic och lyckades få tag på en kopia av Visual Basic från någonstans, det var ett stort steg eftersom det plötsligt gick att göra grafiska program istället för enbart textbaserade. Senare tog mitt Linux-intresse också fart, och då blev det mer C++ istället för Microsoft-språk.

Jag ritade en gubbe med geometriska figurer i Quick Basic (LINE, SQUARE, TRIANGLE, CIRCLE), så det gick visst. Den kunde till och med röra sig i 4 olika väderstreck (gubben vände sig korrekt) med hjälp av piltangenterna(ASCII-kod) och vandra mellan 4 olika skärmar på en grön bakgrund.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Hade en kompis som kunde det, vi lekte med wargames mest för att ha något att göra

Det är liknande matematik, finns oändligt med saker att lära sig och testa, och intressant problemlösning genomgående

Det gör att inte hjärnan stannar helt

Permalänk
Hedersmedlem

Vet inte ens säkert. Sannolikt inspirerat av att storebrorsan (11 år äldre) var riktigt duktig. Han gjorde en rätt trevlig editor för DOS när det var aktuellt (projektet slutade väl typ 1-2 år efter Windows 95). Text-UI med en filbrowser för att kopiera/ändra filer, hex-editor med inbyggd disassembler och debugger, och en väldig massa mera. (Lite halvbloatat allt-i-allo-program på sina sätt.)

Började med Pascal, okänd ålder, men sannolikt före 12. Det första jag kan minnas att jag gjorde utöver helt meningslösa program var ett väldigt simpelt spel, grafik i stil med Castle Adventure men ännu simplare gameplay; man kunde bara flytta runt gubben och plocka upp olika items (ASCII-tecken). När man plockat upp alla kom man till nästa bana.
Minns att brorsan var delaktig där också, och åtminstone gjorde koden för att lagra/läsa in nivåer in något binärformat.

Omkring millenieskiftet hängde jag mycket på IRC och gjorde lite grejer relaterade till musikuppspelning, som en mIRC-plugin som visade vad man lyssnar på, och ett program för att ge globala hotkeys till Winamp (senare även andra musikspelare) som blev halvpopulära i de kanalerna jag hängde i.

Sedan har det väl bara fortsatt. Gör fortfarande många program som är främst eller enbart för eget bruk, antingen för att det är specifikt nog att få andra skulle bry sig, eller för att jag inte orkar hantera 500 feature requests när jag är nöjd med programmet som det är...

Gör en del annat på hobbynivå dock. Just nu en mod till spelet Celeste.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Ville inte jobba som mekaniker längre så hoppade på en utbildning inom .NET.
Flash forward och idag jobbar jag som IT-konsult sen 5år tillbaka och skriver mjukvara mest varenda dag.

Visa signatur

SteamDeck + Lenovo docka

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Jag ritade en gubbe med geometriska figurer i Quick Basic (LINE, SQUARE, TRIANGLE, CIRCLE), så det gick visst. Den kunde till och med röra sig i 4 olika väderstreck (gubben vände sig korrekt) med hjälp av piltangenterna(ASCII-kod) och vandra mellan 4 olika skärmar på en grön bakgrund.

Jag kanske uttryckte mig lite otydligt, men jag menade Windows GUI-program.

Permalänk
Datavetare

WarGames

Hyrde en VIC20 första gången 1982, då var det enbart som "TV-spel".

Efter att sett filmen War Games kunde jag inte låta bli att testa en del av promptarna, även fast jag fattade tillräckligt om hur datorn fungerade för att inse att svaret inte skulle bli "SHALL WE PLAY A GAME?"

det blev istället bara något i stil med Nonsens in BASIC eller något liknade på den ZX Spectrum 48k jag hade då.

Började då lära mig BASIC, blev senare även lite assembler på C=64. Var uteslutande för att göra enklare spel och grafik/ljud-demos... Först många år senare, tidigt 90-tal, som det blev Pascal och C++ (började med C++ innan STL fanns...).

Lärde mig x86-assembler vid köp av första PC 1993, men det sög verkligen jämfört med 68k assembler hos AtariST/Amiga. Så från den punkten var det (med dåtidens referensramar) "högnivåspråk" som C och C++.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Jag var intresserad av att lära mig hur datorn fungerade och programmerade ett glosinlärningsprogram i BASIC på min Commodore 64 när jag var 10 år, med rastereffekter programmerade i maskinkod. Implementerade om det på Amigan 2 år senare. Först i AmigaBASIC, sedan AMOS.

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig kodat (värjer mig mot ordet), men skrev mina första program på en miniräknare; först skrev jag väl av något ur instruktionsboken, sedan skrev jag själv program som använde Pythagoras sats, Herons formel, och annat jag hittade i matteböcker. Programmerade sedan lite assembler på Commodore 64, basic också (fast då nog mer i Commodore 128-läge).

Skaffade Amiga, skrev lite snutt-program i C mest, något av dem hamnade på en cover-diskett i Storbritannien tydligen, det var lite roligt men läskigt att vara så exponerad. Mina program var inte så bra eller stabila liksom, skämdes en smula över hur oproffsiga de var. Men de löste ett par problem eller fyllde någon funktion, samt var kul att göra.

Sedan började jag studera programmering vilket gjorde att jag slutade programmera på fritiden. Jag upplevde mig inte ha tid längre. Det kan tyckas paradoxalt, men universitetsstudier med mycket matematik var tydligen inte min grej. Så efter att jag hoppade av studierna har jag i stort sett inte programmerat alls, ens på fritiden. (Att Amigan var en roligare dator på flera sätt, än Windows, Linux och MacOS spelar nog också in)

Mina barn "kodar" microbit etc, men än så länge bara med "symboler". Även om jag själv inte programmerar längre känns det ju bra att kunna hjälpa till och fatta "tänket".

Massa auto korrekt
Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Sent 80tal för att jag snubblade över en bok om hypercard (enkelt programbyggarverktyg på mac) som jag började bläddra i och byggde enklare program.
Över nästa 30 år gick resan via
turbo basic -> pascal -> java -> .net -> js -> ts -> .pptx (blev chef så nu sitter jag bara i möten, rip)

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Varför började du koda?

Med en ABC80 utan bandspelare gick det inte att använda datorn alls utan att man programmerat något först.

Permalänk
Medlem

Jag har alltid gillat att leka runt med datorer och genom detta intresse så har programmering varit väldigt intressant att lära mig. Jag försökte lära mig både Java och Python, men min adhd har fått mig att ge upp tidigt. Det var genom mitt jobb som jag fick chansen att pröva att jobba som web utvecklare och sen dess så har jag jobbat med JavaScript/Typscript.

Permalänk
Medlem

När skrev du din första Hello World och varför?
Runt 1993 någon gång. Vet inte om det var exakt "hello world", men samma nivå.
Kom i kontakt med något på liknande nivå på en släktings C64 något tidigare, men det var mer att de visade något, jag hade ju aldrig tid att lära mig någon riktig substans i det läget.

Har du skrivit kod sedan datorer dök upp på marknaden, eller är du ett stycke färsking som försöker lära dig att koda?
Har väl hållt på sedan dess. Och jobbat med det sedan 2000 ungefär.

Så, vad var det som fick dig att börja egentligen?
Nyfikenhet först och främst.
Intresset av att öht dyka djupare hade väl först väckts av alla trick man behövde lära sig för att få spel att fungera under DOS. Anpassa config.sys och autoexec.bat för att optimera minneshanteringen (på olika sätt för olika spel), osv.
Det var ju inte programmering, men jag ser det som relaterat i den meningen att det öppnade ögonen för att man som datoranvändare inte behöver vara passagerare, man kan ta kontroll själv och göra så att saker fungerar.

Vilket språk började du med?
QBASIC, eftersom det följde med i DOS. Hade ju varken koll på vad det fanns för alternativ eller någon direkt tillgång till något annat, så det blev ju naturligt att man började med det som fanns på datorn redan.
Första användandet av själva QBASIC kommer jag ihåg var att någon visat GORILLA.BAS som var ett av exempelprogrammen/spelen som följde med DOS, och att då bara starta det från QBASIC-editorn.
Men senare då att börja knacka eget, i början vill jag minnas att det var en del att skriva av programlistningar ur någon tidning/bok, sedan anpassa dessa, och senare att bli allt mer mer självständig.

Har du kanske varit sugen på att koda sedan urminnes tider, men har inte kommit till skott?
Får nog räknas som att jag ändå kom till skott. Men det finns väl alltid något mer man skulle vilja komma till skott med.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Skrev väl en och annan hello world på C64:an genom att följa programmeringsboken till den slaviskt, men i ärlighetens namn var den mestadels speldator.

Kodat av nödvändighet när jag velat lösa en uppgift det inte funnits något färdigt för. Om man nu kan kalla det att "koda" när man mestadels snor andras kod och sätter ihop någon slags lapptäcke...

Arduino gjorde hursomhelst kodandet roligt. Det fina med Arduino är att många saker man faktiskt vill göra är relativt enkla ur programmeringsaspekten. Nybörjarstadiet blir mer än att bara traggla övningsexempel till ingen annan nytta än själva lärandet

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Batman från Ocean på c64an var som en rak höger på näsan för mig. Tänk att kunna göra en sak som har den påverkan på andra människor. Det ville jag verkligen göra. Provade programmering men sög rätt hårt på det. Sedan hade jag vänner som var långt före mig som redan skrev demos i assembler så försökte få med dem på speltåget utan större framgång. Revanshlustan låg kvar och på äldre dagar pluggade jag vidare och har jobbat som programmerare i tio år nu. Inser dock att jag inte vill göra spel själv även om jag nu har alla verktyg. Men det är ändå svårt att få till det. För ska man lägga tiden och energin det tar att göra ett spel och inte få betalt vill man gärna att iden kommer från en själv vilket blir ett bekymmer när man är flera. Men vem vet kanske man träffar någon med liknande ideer i framtiden och då kanske det funkar. Utan Batman hade jag iaf aldrig programmerat. 😄

Permalänk
Medlem

När skrev du din första Hello World och varför?
Någon gång under 2008 när man gick IT i gymnasiet. Då var det C#.

Har du skrivit kod sedan datorer dök upp på marknaden, eller är du ett stycke färsking som försöker lära dig att koda?
Färsking Lite för ung för att ha kört på så länge, men inte slutat på 16 år iaf, halva mitt liv.

Så, vad var det som fick dig att börja egentligen?
Jag gick en utbildning och jag var superkass på det och ville vara bäst i klassen och strävade efter det. Sen visste jag inte vad jag skulle göra efter skolan (vet fortfarande inte det) och gick fler utbildningar inom programmering. Och här är vi nu

Vilket språk började du med?
C# och JavaScript.

Har du kanske varit sugen på att koda sedan urminnes tider, men har inte kommit till skott?
Nej, jag var nog på väg mot utbildning inom ekonomi faktiskt. Ren slump.

Visa signatur

Citera om du vill ha svar, hjälpte jag dig, gilla svaret!
Felkod40

Permalänk
Medlem

I början av 90-talet när vi gick på högstadiet så var vi en grupp Amiga-kompisar som började koda i AMOS osv. 3 av oss fortsatte med det och har det nu som jobb.

Permalänk
Medlem

Jag började koda första gången på gymnasiet, i programmering 1 kursen. Vi körde mestadels c#. Jag minns att jag tyckte det var rätt hemskt för jag förstod ingenting men till slut började det släppa. När man börjar koda får man räkna med att sitta förvirrad en bra stund hahah

ingen jättespeciell ingång till kodning och eftersom jag slutade gymnasiet för några år sen är det inte jättelängesen heller