Permalänk
Medlem

Har en bit av ett gammalt scengolv från Göteborgsoperan (nån stadig plywood), som jag målat om i svart (den var rätt sliten efter alla Don Juan osv.)

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem
Skrivet av QRikard:

Ska du olja själv kolla på osmo hårdvaxolja (top oil). Har det på både köksbord och vardagsrumsbord (ek) och blir riktigt snygg matt och hård yta som är lätt att underhålla. Känns inte lika kallt som lack och mer resistent än vanligt olja.

Annars köp valfri billig skriva + regel som mrqaffe säger. Skruva (och limma) fast regeln så kommer det bli riktigt stabilt.

Stämmer in på Osmo hårdvaxolja, den är suverän. Enkel att applicera, torkar fort, känns inte så artificiell och plastig som vissa ytbehandlingar. Enda nackdelarna är att man bör bättra på typ var femte år med nytt lager och att den är ganska dyr.

Mitt tips är att köra den halvmatta, två tunna lager med roller, och efter torkning stryka längs träets fiber med en grov disksvamp. Det blir en jättefin och len halvmatt yta med väldigt lite effort.

Visa signatur

Gaming: 5800x, 32Gb Dual Rank B-Die 3800MHz 16-16-16-32, RTX4080S
Desktop: 4750G, 32Gb 3200MHz, A300 DeskMini Hotrod
På huvudet: ZMF Auteur & Verité closed, Feliks Echo 2, Topping E30

Permalänk
Medlem
Skrivet av jockos:

Stämmer in på Osmo hårdvaxolja, den är suverän. Enkel att applicera, torkar fort, känns inte så artificiell och plastig som vissa ytbehandlingar. Enda nackdelarna är att man bör bättra på typ var femte år med nytt lager och att den är ganska dyr.

Mitt tips är att köra den halvmatta, två tunna lager med roller, och efter torkning stryka längs träets fiber med en grov disksvamp. Det blir en jättefin och len halvmatt yta med väldigt lite effort.

Dyrt, ja, fast å andra sidan räcker en liten sketen burk till ofantligt mycket mer än man tror

Brukar pensla på så tunt jag bara kan med bred lackpensel, tycker till och med skumgummiroller blir för flödigt. Blir förvisso rätt mycket arbete med själva penslingen för att få det så tunt jag vill ha det, men ett bord är ju en ganska begränsad yta, som dessutom erbjuder bra arbetsställning. Det är inte ett brädgolv i en balsal liksom.

På hårt trä tycker i alla fall jag man inte behöver bättra ens var femte år. Mitt matbord i ek var det nog tio år sedan jag behandlade. Man får väl dock reservera sig för att jag inte har några barn, och att det vanliga avtorkandet med fuktig trasa kanske hjälper till att hålla ytan i skick

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Jag körde på Bauhaus arbetsskiva men IKEAs höj och sänkbara stomme.

Skivan rundade jag hörnen på med fräsen och sedan en omgång med sandpapper. Slutligen behandlade jag den med en vit hårdvaxolja för att den ska klara fläckar bra. Sjukt robust jämfört med alla andra skivor jag kollade på till ett vettigt slutpris. Nu ett par år senare är den fortfarande som ny!

Helheten:

Närbild:

Mvh
z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Jag sov tydligen inte bra inatt har ändrat nu.

Ah, maguttag. Typ istället för en rak kant där man sitter så svänger den in lite?

Permalänk
Medlem

Letade för ett par år sen efter en 200x80 skiva i massivt trä men det var antingen svindyrt eller tunnare än IKEAs skräp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zonar:

Jag körde på Bauhaus arbetsskiva men IKEAs höj och sänkbara stomme.

Skivan rundade jag hörnen på med fräsen och sedan en omgång med sandpapper. Slutligen behandlade jag den med en vit hårdvaxolja för att den ska klara fläckar bra. Sjukt robust jämfört med alla andra skivor jag kollade på till ett vettigt slutpris. Nu ett par år senare är den fortfarande som ny!

Helheten:
<Uppladdad bildlänk>

Närbild:
<Uppladdad bildlänk>

Mvh
z

Ser stabilt ut! Vet du exakt vad för hårdvaxolja det var? Hur fick du till den bruna färgen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av giga0:

Ser stabilt ut! Vet du exakt vad för hårdvaxolja det var? Hur fick du till den bruna färgen?

Jag har inte burken i bakfickan just nu men ge mig några dagar så kan jag nog leta fram den.

/z

Visa signatur

C2D E6300 @ 3.2HGz 1.2V | Thermalright 120 Extr. | Gainward 8800 GT Golden Sample |Samsung 2x500Gb | Corsair VX 550V | Antec P182 [img]http://valid.x86-secret.com/cache/banner/421648.png[/img]