Permalänk

Uppgradera min sons gaming-dator

Hej!
Min son fyller 13 och jag skulle vilja uppgradera hans gaming-dator, eftersom han klagar på att den laggar ibland när han spelar Overwatch. Vad skulle ni rekommendera att vi gör för att piffa upp den lite?

Han har en Predator G3-710, men vi har redan uppgraderat vissa delar, som ett NVIDIA GeForce RTX 4060, och ett Samsung SSD 870 EVO 500GB, som borde också vara tillräcklig. RAM 8GB DDR4.

Men kanske behövs en ny processor och/eller moderkort?

> Han har ett Intel Core i5-6400 3GHz.

Datorn går på Win 10. Kan inte installera 11, den klagar på långsam CPU tror jag.

Vill helst in spendera för mycket pengar såklart, så behövs inte värsta grejerna, men vill att det ska flyta på bra när han spelar. Vad rekommenderar ni?

Tack
/ Anders

Hade skrivit RTX 460 istället för 4060
Permalänk
Medlem

Ska du uppgradera CPU blir det ju per automatik också en uppgradering av moderkortet. Det kommer nog kosta en slant oavsett. Jag vet inte exakt hur krävande overwatch är men jag tänker mig att det borde fungera fint på en i7 6700 och ett rtx 4060. Beror kanske på vad han spelar med för grafikinställningar och eller det kanske handlar om något nätverksstrul annars?

Visa signatur

SSUPD Meshroom D -- MPG B650 EDGE WIFI -- AMD Ryzen 7800X3D
NH-D12L -- Corsair Vengeance PRO 32GB 6000 MHz
Palit RTX 3080 ti deshroud 2xNF-A14 IPPC3000 -- Corsair SF750
Corsair Force MP510 1920 GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk
Medlem

Jag hade letat rätt på en 8 GB sticka DDR4 till och en i7-6700 processor som en slutgiltig billig uppdatering av den datorn.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk

Ok, tack för snabbt svar!

Verkar som att det skulle vara bra att uppgradera moderkortet/CPU. Men hur vet jag vilka moderkort som passar till hans chassi? Antar att det finns olika modeller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersnilsson:

Ok, tack för snabbt svar!

Verkar som att det skulle vara bra att uppgradera moderkortet/CPU. Men hur vet jag vilka moderkort som passar till hans chassi? Antar att det finns olika modeller?

När vi pratar om att uppgradera en pre-build dator så är det rätt mycket att tänka på. Det ser ut som att det är ett standard ATX moderkort där, vilket bör betyda att så länge du köper ett moderkort titulerat "ATX" bör det passa. Problemen börjar istället när du sedan ska koppla in ström osv. Det är inte säkert att nätaggregatet har de kablar som krävs av ett "standard" ATX utan endast finns för det som krävs på just detta specifika OEM ATX. Det är bara en varning. Jag skulle aldrig få för mig att uppgradera en prebuild dator mer än att byta ett grafikkort. RAM brukar vara specialare, moderkort specialare, processorstöd i BIOS är ingen självklarhet med något annat än exakt det som fanns från början.

Jag förstår att man vill komma undan så billigt som möjligt men mitt egentliga tips för att få en bättre fungerande dator är att istället antingen titta på en begagnad dator med dåligt grafikkort där du kan stoppa in ditt 4060 eller alternativt bygga något nytt från scratch. Man kan komma relativt "billigt" undan iaf om det är overwatch som ska spelas.

Visa signatur

SSUPD Meshroom D -- MPG B650 EDGE WIFI -- AMD Ryzen 7800X3D
NH-D12L -- Corsair Vengeance PRO 32GB 6000 MHz
Palit RTX 3080 ti deshroud 2xNF-A14 IPPC3000 -- Corsair SF750
Corsair Force MP510 1920 GB M.2 -- WD Black SN750 NVMe 1TB M.2

Permalänk

Ok, det låter klokt att hitta begagnat/bygga eget. Är ju ingen datanörd, så vill inte riskera något. Tack så mycket!

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersnilsson:

Ok, det låter klokt att hitta begagnat/bygga eget. Är ju ingen datanörd, så vill inte riskera något. Tack så mycket!

Behöver inte bli någon jättesumma för en helt okej dator eftersom du har GPU och SSD redan. Det krävs dock att du bygger den själv men här är ett förslag:

Permalänk
Skrivet av Muumin:

Behöver inte bli någon jättesumma för en helt okej dator eftersom du har GPU och SSD redan. Det krävs dock att du bygger den själv men här är ett förslag:
https://komponentkoll.se/bild/THJod.png

Verkligen överkomligt, tack så mycket!