Logitech utforskar nya format med G Pro X 60

Permalänk
Melding Plague

Logitech utforskar nya format med G Pro X 60

Logitech breddar sortimentet gamingtillbehör och lanserar nya Pro X 60, med nya hybridbrytare och mindre storlek.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser ut som alla andra 60% tangentbord men med Logitech prispåslag 👍

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Snusfri

60% är för folk med bäbishänder.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som använder numpad rätt ofta (i princip varje gång jag ska skriva siffror?)

Kanske är värt att skaffa en trådlös dedikerad numpad så att man kan ta fram om man ska ha en seriös Excel session typ, så kanske de här 60%-arna få en chans på skrivbordet!

En annan grej som verkar saknas på detta som jag har på mitt nuvarande logitech är att man kan koppla det till mer än en dator och växla sömlöst genom dedikerade knappar. Men det är säkert inte prioriterat för ett gamingtangentbord, trots allt

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Är det bara jag som använder numpad rätt ofta (i princip varje gång jag ska skriva siffror?)

Kanske är värt att skaffa en trådlös dedikerad numpad så att man kan ta fram om man ska ha en seriös Excel session typ, så kanske de här 60%-arna få en chans på skrivbordet!

En annan grej som verkar saknas på detta som jag har på mitt nuvarande logitech är att man kan koppla det till mer än en dator och växla sömlöst genom dedikerade knappar. Men det är säkert inte prioriterat för ett gamingtangentbord, trots allt

Problemet jag ser är att numpad alltid sitter på fel sida. Såg nyligen att Keychron Q12 har numpad på vänster sida <3

Permalänk
Medlem

Nu svär jag nog i kyrkan

Förstår inte trenden med att minska på antal tangenter så man mer och mer måste hålla inne olika kombinationer. Att man kör TKL kan jag förstå men att minska ännu mer. Det är ju inte så att man inte får plats med tangentbordet på skrivbordet.

Vill se mer delade eller mer ergonomiska tangentbord i mainstream. Allas handleder skulle tjäna på bättre ergonomi. Inte mindre och höga tangentbord.

Delat vinklat tangentbord med musen framför eller i mitten skulle nog många må bra av.

Självklart vinklar Logitech detta som något nytt, men som @lambdan skriver. De har kopierat de andra.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

"utforskar"
Medvetet ironisk ton i rubriken, hoppas jag.
2300 pix, för ett Logitech tbord..

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Njure:

Är det bara jag som använder numpad rätt ofta (i princip varje gång jag ska skriva siffror?)

Kanske är värt att skaffa en trådlös dedikerad numpad så att man kan ta fram om man ska ha en seriös Excel session typ, så kanske de här 60%-arna få en chans på skrivbordet!

En annan grej som verkar saknas på detta som jag har på mitt nuvarande logitech är att man kan koppla det till mer än en dator och växla sömlöst genom dedikerade knappar. Men det är säkert inte prioriterat för ett gamingtangentbord, trots allt

Att skifta mellan flera enheter vore nice. Gillar verkligen de dedikerade knapparna på Logis MX-tangentbord. På Pro X 60 är det ju dock typ möjligt genom att koppla tangentbordet till Dongle + bluetooth och skifta mellan dessa.

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur det är lockande med så begränsat knappsats (och ommöblerad!) jag klarar inte mindre än TKL, jag har ont om plats på skrivbordet så extra space för musen är najs.

men när man börjar flytta på Piltangenterna eller insdelhomeendpguppgdwn då blir det kalabalik. och F-raden. dom ska vara där dom ska va! jag klarar heller inte billiga tangentbord som har nån sorts hybrid layout mellan ISO fast med ANSI enter... ISO ENTER SKA DET VA.

Mitt muskelminne justerar bara inte. så många gånger jag ska åt * eller ' och slår enter istället på ett sånt... USCH

</gubbgnäll> (jag är 34)

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Man måste vara galen om man betalar 2300kr utan hotswap eller QMK

Permalänk
Medlem

2024 USB-C närmar sig 10 årsdagen och fortfarande ingen USB-C lightspeed receiver. dra åt helvete Logitech. mycket PC industrins fel också. folk sitter med sina USB-A datorer. PC folk asså...

Permalänk
Medlem

Förstår mig inte på gamingtangentbord som saknar F-raden. Självklart vill man kapa så mycket som möjligt på bredden för ergonomins skull men behöver man verkligen kapa en enda rad på höjden som är mycket användbar i spel och helt nödvändig för t ex Starcraft?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falistar:

"utforskar"
Medvetet ironisk ton i rubriken, hoppas jag.
2300 pix, för ett Logitech tbord..

Ja, de får verkligen kämpa för att förklara hur jag tar den över en 1500kr ducky...

Permalänk
Medlem

Nu har jag haft och har nog fortfarande kvar iallafall ett 60% tangentbord i ena laptopväskan. För avskalade för min del och har oftast plats med fullstort vilket jag föredrar.

Modeller utan numpad går oftast rätt fint med men nog saknar jag den när jag ska peta in siffror eller göra enklare uträkningar. Finfina spel tangentbord dock.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo

Never fade away...

Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Wooting är billigare, lustigt nog. Men folk köper för märkets skull ändå skulle jag anta, vad är charmen många ser med Logitech?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Förstår mig inte på gamingtangentbord som saknar F-raden. Självklart vill man kapa så mycket som möjligt på bredden för ergonomins skull men behöver man verkligen kapa en enda rad på höjden som är mycket användbar i spel och helt nödvändig för t ex Starcraft?

Jag förstår inte det heller. Jag köpte ett Asus Falchion på rea nyligen och jag bli galen på att behöva använda en funktionsknapp för att kunna använda en F-tangent. Extra illa i det fallet för att någon tjackpundare satt macroinspelning på vänster alt så om man vill alt-f4 ut ur ett spel eller program så måste man trycka alt-meta-f4 i exakt den ordningen annars börjar man spela in ett macro och behöver trycka ett antal extra knappar för att komma ur den skiten.

Ett TKL är ju för att man ska få mer plats för att ha musen närmre kroppen. Det finns för mig ingen uppenbar nackdel med att ha en rad ovanför för F-knappar.

För övrigt så tycker jag att Logitech redan verkar hittat den optimala TKL layouten i sitt minimechanical wireless (https://www.inet.se/produkt/6602041/logitech-mx-mechanical-mi...). Skulle köpa det alla dagar i veckan framför detta nya Pro X 60. 60-an är väl snyggare men synd att den inte är lika användbar till spel eller arbete.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweDragon:

Jag förstår inte det heller. Jag köpte ett Asus Falchion på rea nyligen och jag bli galen på att behöva använda en funktionsknapp för att kunna använda en F-tangent. Extra illa i det fallet för att någon tjackpundare satt macroinspelning på vänster alt så om man vill alt-f4 ut ur ett spel eller program så måste man trycka alt-meta-f4 i exakt den ordningen annars börjar man spela in ett macro och behöver trycka ett antal extra knappar för att komma ur den skiten.

Ett TKL är ju för att man ska få mer plats för att ha musen närmre kroppen. Det finns för mig ingen uppenbar nackdel med att ha en rad ovanför för F-knappar.

För övrigt så tycker jag att Logitech redan verkar hittat den optimala TKL layouten i sitt minimechanical wireless (https://www.inet.se/produkt/6602041/logitech-mx-mechanical-mi...). Skulle köpa det alla dagar i veckan framför detta nya Pro X 60. 60-an är väl snyggare men synd att den inte är lika användbar till spel eller arbete.

Yes, layouten på det tangentbordet är optimalt för gaming imo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Är det bara jag som använder numpad rätt ofta (i princip varje gång jag ska skriva siffror?)

Nej, använder det alltid när jag ska skriva siffror, förutom siffror i lösenord. Då är man redan på andra sidan ändå.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemongen:

Förstår mig inte på gamingtangentbord som saknar F-raden. Självklart vill man kapa så mycket som möjligt på bredden för ergonomins skull men behöver man verkligen kapa en enda rad på höjden som är mycket användbar i spel och helt nödvändig för t ex Starcraft?

Precis min åsikt. 😁

Permalänk
Medlem

Förstår inte hur man kan använda sin dator utan F-rad och piltangenter. Jag provade använda ett 60%-tangentbord ett tag och det var hemskt

Visa signatur

Intel Core i5 13600K | RTX 4070 Ti | Kingston FURY Beast 32GB DDR5 6000MHz | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 2TB | Kingston A2000 SSD 1TB | Gigabyte Z790 Gaming X AX | Samsung 65" 4k 120Hz | LG 27" 27GP850 | 24" XL2411T | Be Quiet! Dark Power 12 1000W | Akko 3084B 75% | Logitech G Pro X Superlight

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Nu svär jag nog i kyrkan

Förstår inte trenden med att minska på antal tangenter så man mer och mer måste hålla inne olika kombinationer. Att man kör TKL kan jag förstå men att minska ännu mer. Det är ju inte så att man inte får plats med tangentbordet på skrivbordet.

Vill se mer delade eller mer ergonomiska tangentbord i mainstream. Allas handleder skulle tjäna på bättre ergonomi. Inte mindre och höga tangentbord.

Delat vinklat tangentbord med musen framför eller i mitten skulle nog många må bra av.

Självklart vinklar Logitech detta som något nytt, men som @lambdan skriver. De har kopierat de andra.

Problemet är att jag uppenbarligen spelar konstigt eftersom med ett fullstort tangentbord slår jag i musen i tangentbordet hela tiden. Med ett TKL slår jag i ett par gånger i veckan. Med ett 60% har det ännu inte hänt på 7-8 år!

Trodde jag skulle vara ovan med att klicka in fn-knappen (caps lock) för att komma åt genvägar men jag är betydligt snabbare på mitt 60% än vad jag är med ett större. Nu sitter ju alla knappar där jag alltid har händerna istället för längre ut på sidorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PajN:

Problemet jag ser är att numpad alltid sitter på fel sida. Såg nyligen att Keychron Q12 har numpad på vänster sida <3

Det har jag inte ens tänkt på! Jag tror dock att mitt muskelminne är helt kopplat till högerhanden i dett syfte

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem

60% tangentbord är det som gäller för mig, men så spelar jag bara på min PC och gör inget annat med den.

Permalänk
Skrivet av THB:

60% är för folk med bäbishänder.

Hur tänker du nu? Avstånd och storlek på tangenterna är exakt desamma som på ett 100% fullsize. 🤔

Permalänk
Skrivet av Syglarn:

Wooting är billigare, lustigt nog. Men folk köper för märkets skull ändå skulle jag anta, vad är charmen många ser med Logitech?

Deras trådlösa lightning connection är topnotch, förutom det finns det inga fördelar. Eller tydligen är dedikerade media/volym viktigt att ha.. 🤷

Permalänk
Medlem

Kör ett 67 och vande mig förvånansvärt snabbt med att varken ha F-rad eller numpad. Då jag caddar mycket blir det en helt del siffror men i mångt och mycket handlar det mest om att träna om muskelminnet.

Som många skrivit verkar dock prislappen från Logitech hög. Speciellt om en jämfört med vad en får och vad konkurrenterna erbjuder.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mo0rbid:

Förstår inte hur man kan använda sin dator utan F-rad och piltangenter. Jag provade använda ett 60%-tangentbord ett tag och det var hemskt

Samma här, provade ett billigt 60% innan jag pungade ut 4000kr för ett Wooting 60HE+ men det gick inte med layouten, visst det finns piltangenter om man håller ner Fn knappen bla bla men orkar inte och kändes för bökigt. Skulle kunna klara mig utan F1-12 men går inte utan piltangenter.

Bokade ett Wooting 80HE istället som har en bättre layout för min smak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forsgren:

Problemet är att jag uppenbarligen spelar konstigt eftersom med ett fullstort tangentbord slår jag i musen i tangentbordet hela tiden. Med ett TKL slår jag i ett par gånger i veckan. Med ett 60% har det ännu inte hänt på 7-8 år!

Trodde jag skulle vara ovan med att klicka in fn-knappen (caps lock) för att komma åt genvägar men jag är betydligt snabbare på mitt 60% än vad jag är med ett större. Nu sitter ju alla knappar där jag alltid har händerna istället för längre ut på sidorna.

Kan vara just i sådana fall där man spelar mycket FPS-spel som det kan vara fördel med så litet.
Annars tror jag många skulle kunna spela bra på delat också. De flesta hotkeys är väl mappade till vänster sida från början?

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk

Jag är fine att dom tar betalt för bra saker, tyvärr har dock deras tangentbord som kostat endel var mer av en besvikelse och inte reflekterat kvalité med kostnad i jämförelse med deras möss som faktiskt är värd priset.

Vadå 2,3k för ett 60% som inte ens är custom/hotswap på? Sure, trådlöst men.. det är inte direkt ett prio på gamingtangentbord.

Förstår inte Logitech ibland.

Visa signatur

Chassi: Lian Li PC-O11 Dynamic EVO Vit | Moderkort: ASUS ROG Strix B450-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X | Kylare: Arctic Liquid Freezer II 360 AIO | GPU: Palit Gaming RTX 3090 | RAM: G.Skill Trident Z RGB 3600Mhz 2x8GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Kan vara just i sådana fall där man spelar mycket FPS-spel som det kan vara fördel med så litet.
Annars tror jag många skulle kunna spela bra på delat också. De flesta hotkeys är väl mappade till vänster sida från början?

Jo, precis! Det är bara i fps jag egentligen märkt av en markant förbättring. Jo, som du säger är ju egentligen halva tangentbordet oanvänt under själva spelandet.