Windows ”Visa skrivbordet” blir Copilot-knapp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

Spontant tänker jag att det kan vara ett bra verktyg för att organisera saker?

Jag tänker spontant på alla människor som bara sparar saker direkt på skrivbordet eller inte ändrar namnet på filer. I en ideal framtid med AI direkt i OS skulle denna då kunna hjälpa till att organisera saker i mappar, eller åtminstone ge förslag på sortering och namngivning av filer. Denna funktionen skulle då lära sig baserat på skannat dokumentinnehåll och användarens beteendemönster över tid.

Jag tror inte Copilot nödvändigtvis kommer kunna medföra mycket för den inbitna PC-användaren (likt entusiaster här på SweClockers), i alla fall på kort sikt. Däremot kan jag säkert klura ut ett dussintal användningsområden för gemene man, ni vet den där personen man får hjälpa att rensa datorn för de laddat ned saker till höger och vänster, eller pillat på saker de inte borde för någon video på YouTube gjorde det

Skrivet av LessHack:

Är väll där den behövs som mest. Hur ofta går man inte och söker genom google för dumma inställningar som är så gömda att de behövs guider för att hitta de.

Funkar den här som den borde ska man bara kunna säga, "gör min muspekare större" och woops så går den upp en storlek.
Mitt tangentbord glappar lite och dubbelklickar. "Kan du sänka känsligheten för tangenterna" woops så har den sänkt hastigheten på hur snabbt ett knapptryck uppfattas.

Åh nej, jag vill inte ha en inställning som jag aktiverade för ett par månader sedan för att ett spel buggade, men kommer inte ihåg vad jag ändrade "Kan jag få en lista på inställningar som ändrats på datorn den senaste månaden?" En lista kommer fram, var rätt mycket, men vet att inställningen hade något med nvidia att göra. "Visa Nvidia inställningar som ändrats senaste månaden?"

Eller söka filer som inte har perfekt namn. Har man många filer på datorn blir utforskarens sök funktion väldigt värdelös fort. Kan inte hitta filer även om jag söker rakt i mappen den är i bara för att den har _ mellan orden. Så om co-pilot kan förstärka det med blir det ju en jättevinst. Den kanske till och med kan lära sig att kolla efter saker med liknande betydelse. Vill hitta videon som heter "Pluto" inget resultat... Co-pilot men finns en video vid namn "Pluton" kan det var den? Eller som man börjar låta den analysera videos och bilder i datorn. "Hitta bilden där jag tar en selfie bredvid musse pigg" får då fram bilden med det fina söknamnet 34rby3.jpg.

Ni har båda rätt, har inte tänkt i sådana banor. Är kanske för att jag har koll på var muspekaren kan bli större (japp, har den större, prova ni med) och att jag döper namnen rätt oftast rätt. Men just bildsökning skulle vara rätt smidig att använda sig av. Så man enkelt kan hitta sin speciella bild.

Vi får se hur det fungerar och mest intressant är nog om det får bli lokal AI utan kontakt med MS på en vanlig CPU. Då kan det bli ON på den, annars blir det OFF. Räcker med att man loggar in i Windows och använder Onedrive.
Eller när jag tänker efter kanske de redan vet allt om mig, och det inte MS vet vet ju Google ändå

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Till alla som nu förfasar sig om att "Visa skrivbordet" försvinner: hur många visste att denna "knapp" ens existerande innan denna artikel? Hade själv ingen aning, för det är ju en "knapp" som i alla fall på min dator saknar någon form av bild.

Och om man nu ens brydde sig om denna funktion, hur många av er visste inte redan om win+d (och det verkar inte ändras, copilot verkar hamna på win+c som förval)???

Däremot är frågetecknen kring vad som framåt kommer skickas till Microsoft vettiga. Men givet Microsoft uttalande om att "AI-funktionella PC" bör framåt ha en NPU med minst 40 TOPS låter det ändå som man kommer ha möjligheten att köra saker lokalt. Det lär ju vara ett krav hos en hel del organisationer, så Microsoft har inte så mycket val om de vill att användarna ska ha möjlighet att köra funktionen.

Och ändå kallar du dig för "Datavetare" och inte känner till den knappen.
Själv använder jag knappen rätt så ofta har använt sen Windows 7.

Permalänk
Medlem

Alltså om det blir något liknande ChatGTP fast med en mycket bättre integration med framförallt inbyggda MS-program men också kanske övriga program så ser jag utvecklingen som något mycket positivt.

Permalänk
Medlem

Före win10 använde jag win+m för att minimera alla fönster, sen iom 10 så kan man ju alltså klicka nere i högra hörnet, så då vande jag av mig med win+m.
Vad jag tycker om att Microsoft byter ut något som jag använder väldigt ofta till något jag aldrig velat ha, tycker jag inte.

Nu är jag ju inte nära nån dator så jag kan inte kontrollera, men är det inte så att 'Redigera grupprincip' endast finns på versioner över home-edition?

Visa signatur

"Livet är som en soppa, med hårstrån i. -Men man måste ju äta." - Svante Grundberg och Björn Wallde.

"If you've ever suffered from insomnia, you'll know what a nightmare it can be." - Caron Keating.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Övergången till Linux närmar sig med stormsteg.

Installerade Win11 häromdagen för att jag tänkte "nu eller i vinter, vad spelar det för roll" - idag googlar jag på Linux och hur man migrerar smidigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagers:

Ni har båda rätt, har inte tänkt i sådana banor. Är kanske för att jag har koll på var muspekaren kan bli större (japp, har den större, prova ni med) och att jag döper namnen rätt oftast rätt. Men just bildsökning skulle vara rätt smidig att använda sig av. Så man enkelt kan hitta sin speciella bild.

Vi får se hur det fungerar och mest intressant är nog om det får bli lokal AI utan kontakt med MS på en vanlig CPU. Då kan det bli ON på den, annars blir det OFF. Räcker med att man loggar in i Windows och använder Onedrive.
Eller när jag tänker efter kanske de redan vet allt om mig, och det inte MS vet vet ju Google ändå

Ja, företagen vet nog allt de vill redan. Sen om de vill samla information om dig med ai, kan de nog gott och väll göra det med ai i bakgrunden även om du tackar nej till att använda det för privat bruk.

Jo muspekaren kan nog de flesta hitta tog bara lite enkla exempel, men för något krångligare som din dator verkar ibland lagga då den ska ladda något. Du vill öppna diagnos verktyget för minne i Windows.
Du vill veta om det finns och var. Blir Google där du ser att man måste specefikt söka efter "mdsched" för att hitta programmet som heter Windows memory diagnostic (hur dumt som helst). Med ai blir det hoppningsvis tillslut bara "Kan du hjälpa mig att identifiera varför min dator laggar till då den laddar ny data" Så kan de ta upp några tips som exempelvis att köra Windows memory diagnostic som den då kan öppna åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Ang. skrivbordet, så blir det bara mer och mer tydligt att Microsoft vill radera det helt från Windows på sikt.

När jag bytte helt till Linux runt lanseringen av Windows 10 så valde jag i3 som fönsterhanterare. Saknar defintivt inte skrivbordet eller för den delen någon startmeny.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Övergången till Linux närmar sig med stormsteg.

Vad hindrar dig? Tror du att det kommer bli bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Övergången till Linux närmar sig med stormsteg.

bra gör det nu så slipper vi höra om det

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av filbunke:

Vad hindrar dig? Tror du att det kommer bli bättre?

Ett par spel som inte fungerar optimalt, kör redan ubuntu på laptopen.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Hur fan kan man avböja denna förändring?
Jag använder den knappen många gånger dagligen!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av totte1015:

Hur fan kan man avböja denna förändring?
Jag använder den knappen många gånger dagligen!!

Om du läser nyheten så kan du hitta inställningen så du kan byta tillbaka så att knappen är Visa skrivbordet.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Till alla som nu förfasar sig om att "Visa skrivbordet" försvinner: hur många visste att denna "knapp" ens existerande innan denna artikel? Hade själv ingen aning, för det är ju en "knapp" som i alla fall på min dator saknar någon form av bild.

Och om man nu ens brydde sig om denna funktion, hur många av er visste inte redan om win+d (och det verkar inte ändras, copilot verkar hamna på win+c som förval)???

Använder bägge (knapp till höger + Win+d) väldigt ofta. Sitter man med musen så är det det ena, när man sitter med tangentbordet blir det andra. Sitter inte och hoppar emallan som en jojo och har inte tre händer, vilket hade varit önskvärt. Så bägge fyller sin funktion.

Om de fortsätter så här ett tag till så kommer jag också överväga att prova Linux. Om man ändå skall ändra och tweka så kan man lika gärna göra det i Linux som i Win. Dock undrar jag hur bra VR fungerar i Win, det är nog största problemmet för min del.

Permalänk
Medlem

Jasså den fula knappen man tar bort dag ett efter installationen eftersom man ändå har Win-D som gör samma sak. Inte för att jag använder den heller eftersom skrivbordet är helt tomt o totalt värdelöst att göra nåt öht med.

Permalänk
Sötast

Istället för en popup som naggar dig, så låter microsoft nagga dig själv genom att använda muskelminnet du byggt upp under 15-25 år.

Ditt eget fel att du trycker på copilot hela tiden ju! Du kan väl likabra testa? lite? snälla? /Microsoft

Permalänk
Medlem

Åh, jag önskar de kunde fixa en dedikerad knapp på tangentbordet istället...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte riktigt rationaliteten bakom det här beslutet.

Jag utgår från att genomsnittsanvändaren inte ens känner till att visa skrivbordet har en knapp, och inte konstigt det när man inte får några som helst indikationer på att hörnet gör något om man inte råkar ha muspekaren där i windows 11.
Kan dessutom vara lite halvbökigt att hitta knappen om man har en sekundär monitor till höger.

Vill inte Microsoft att så många som möjligt ska använda funktionen?
Känns som ett mer logiskt beslut att lägga copolit i taskbaren, förslagsvis brevid sökknappen. Inte direkt så att det är ont om plats om man har en någorlunda modern monitor (1080p eller högre).

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Antagligen har de statistik på att den inte används så mycket? Den är ju rätt liten och osynlig. Frågan om folk kommer använda den mer när den får ny funktion? Det händer att jag använder den för att visa skrivbordet, så den kommer vara saknad

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Yatagarasu:

Går att stänga av även direkt i inställningar för aktivitetsfältet, sedan vet jag inte när det lades till, full möjligt att det krävdes register-ändringar någon gång.

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av jnsson:

Jag kunde använda Cortana i Sverige, dock hade jag systemet på engelska men Cortana var på svenska och min region är inställd på Sverige
Precis som det skrivit tidigare så går den alldeles utmärkt att stänga av, heter följande på engelska
<Uppladdad bildlänk>

Verkar som både det jag googla fram och det ni skriver är korrekt. I Windows 11 fungerar det precis som ni skriver, startade upp min gamla Windows 10 laptop och kunde inte direkt se hur man kunde göra något annat än att stänga av "peek" funktionen som @ztenlund nämnde.

Så för Windows 11 användare borde detta vara ett totalt icke-problem då man kan fritt kan välja copilot/ingen-copilot samt visa-skrivbordet/inget-visa-skribordet.

Skrivet av Catcode:

Och ändå kallar du dig för "Datavetare" och inte känner till den knappen.
Själv använder jag knappen rätt så ofta har använt sen Windows 7.

Tja, man kan vända på det: lite svårt att se varför en van datoranvändare skulle ha någon användning av att se desktop. Vet precis hur man gör detta på MacOS, har i praktiken aldrig använt det. Har inget på skrivbordet, kan inte ens säga vilken bakgrundsbild mina datorer har, det lär vara den förvalda.

Sen är jag inte längre en speciellt van Windows-användare. Använder främst MacOS, följt av Linux och sen Windows. Hade inte ens någon egen Windows-dator mellan 2004 till 2014, så har egentligen aldrig använt Win7 och Vista.

Kollade med grabben (som enbart använder Windows) och frugan (som alltid kört Windows på jobbet och fram till 2020 även körde det privat), ingen av de två kände till den här funktionen. Inget direkt bevis för något, men inte så Microsoft varit väldigt bra att skylta med denna funktion...

Kan säga att tycker det finns en rad bra anledningar att börja köra Linux. Men har lite svårt att se just införandet av en copilot-knapp som något avgörande, framförallt inte om man kör Windows 11 där det verkar bli helt konfigurerbart.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Datavetare
Skrivet av SuperSverker:

Åh, jag önskar de kunde fixa en dedikerad knapp på tangentbordet istället...

Med risk för att du är sarkastisk och det rejält flög över mitt huvud, men Microsoft har redan kirrat det!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oliver91:

Övergången till Linux närmar sig med stormsteg.

2024 - Year of the Linux Desktop!

Skrivet av dan@work:

Före win10 använde jag win+m för att minimera alla fönster, sen iom 10 så kan man ju alltså klicka nere i högra hörnet, så då vande jag av mig med win+m.
Vad jag tycker om att Microsoft byter ut något som jag använder väldigt ofta till något jag aldrig velat ha, tycker jag inte.

Nu är jag ju inte nära nån dator så jag kan inte kontrollera, men är det inte så att 'Redigera grupprincip' endast finns på versioner över home-edition?

Visa skrivbordet-knappen och Windows+D introducerades i Windows 7. Jag föredrar Windows+D framför Windows+M. Nackdelen Windows+M (Minimera alla fönster) är att alla fönster förblir minimerade. Med Windows+D kan man trycka kombinationen en gång till så kommer alla fönster tillbaks precis som de var innan. Använder dock extremt sällan någon av kombinationerna eftersom allt man behöver finns i aktivitetsfältet och startmenyn.

Skrivet av Gurrrra:

Jasså den fula knappen man tar bort dag ett efter installationen eftersom man ändå har Win-D som gör samma sak. Inte för att jag använder den heller eftersom skrivbordet är helt tomt o totalt värdelöst att göra nåt öht med.

Håller med. I Windows XP och tidigare var skrivbordet praktiskt för program och spel man använder ofta, eftersom det tog tid att hitta saker i startmenyn. Numera startar man ju spel/program genom att bara trycka Windows-knappen och skriva 2-3 bokstäver, sen Enter, så skrivbordet fyller inte längre någon funktion förutom att visa en fin bakgrundsbild och en papperskorg... (väntar med spänning på när Microsoft tar bort papperskorgen från skrivbordet som standard...).

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Med risk för att du är sarkastisk och det rejält flög över mitt huvud, men Microsoft har redan kirrat det!

https://youtu.be/S1R08Qx6Fvs

Ibland ska man lita på magkänslan

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tja, man kan vända på det: lite svårt att se varför en van datoranvändare skulle ha någon användning av att se desktop. Vet precis hur man gör detta på MacOS, har i praktiken aldrig använt det. Har inget på skrivbordet, kan inte ens säga vilken bakgrundsbild mina datorer har, det lär vara den förvalda.

Sen är jag inte längre en speciellt van Windows-användare. Använder främst MacOS, följt av Linux och sen Windows. Hade inte ens någon egen Windows-dator mellan 2004 till 2014, så har egentligen aldrig använt Win7 och Vista.

Kollade med grabben (som enbart använder Windows) och frugan (som alltid kört Windows på jobbet och fram till 2020 även körde det privat), ingen av de två kände till den här funktionen. Inget direkt bevis för något, men inte så Microsoft varit väldigt bra att skylta med denna funktion...

Kan säga att tycker det finns en rad bra anledningar att börja köra Linux. Men har lite svårt att se just införandet av en copilot-knapp som något avgörande, framförallt inte om man kör Windows 11 där det verkar bli helt konfigurerbart.

Jag använder det inte för att se just desktop utan för att alla mina fönster ska förminska och sen vilja ett annat program (fönster), då jag har uppe rätt så mycket saker.

Finns även en icon med för det.

Har inga problem med att gå över till Linux dock så funkar inte alla program eller spel som jag använder, så blir tvingad att använda Windows 10 sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Catcode:

Jag använder det inte för att se just desktop utan för att alla mina fönster ska förminska och sen vilja ett annat program (fönster), då jag har uppe rätt så mycket saker.

Samma här! Döljer även alltid ikonerna på skrivbordet.

Tycker att ett OS ska vara "osynligt" för användarna, där macOS och GNU/Linux gör nära nog allt rätt.

Windows (julgranen) är däremot raka motsatsen, där OS:et i sig ofta är i vägen för mig som användare.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Till alla som nu förfasar sig om att "Visa skrivbordet" försvinner: hur många visste att denna "knapp" ens existerande innan denna artikel? Hade själv ingen aning, för det är ju en "knapp" som i alla fall på min dator saknar någon form av bild.

Och om man nu ens brydde sig om denna funktion, hur många av er visste inte redan om win+d (och det verkar inte ändras, copilot verkar hamna på win+c som förval)???

Däremot är frågetecknen kring vad som framåt kommer skickas till Microsoft vettiga. Men givet Microsoft uttalande om att "AI-funktionella PC" bör framåt ha en NPU med minst 40 TOPS låter det ändå som man kommer ha möjligheten att köra saker lokalt. Det lär ju vara ett krav hos en hel del organisationer, så Microsoft har inte så mycket val om de vill att användarna ska ha möjlighet att köra funktionen.

Använder den nog relativt ofta då jag är kronisk "öppna men aldrig stänga-användare" och blir till slut med en massa fönster fram och då kan det ibland va användbart. Men går ju att använda Win + D istället som egentligen är smidigare.

Men även i jobbet har jag haft nytta av det på så sätt när man ger stöd åt användarna och förrän de får fram remote connect clienten så får man ibland höra i andra ändan att "det går inte att klicka bort fönstret som är framme" så då är "Visa skrivbordet" en bra lösning.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

Jag har inget emot att Microsoft tillåter oss att ändra beteende i operativsystemet men bör man inte få valet att ändra beteende istället för att man måste "ändra tillbaka".

Informera användaren om att man nu kan ändra betende på denna knapp och låt användaren välja om man vill att det ska vara som det varit (vilket jag tycker bör vara standarduförende) och de som vill ändra till Copilot har möjligheten att göra så.

Känns aningen "forcerat" när man ändrar beteende på detta vis.

Personligen har jag alltid kört Win+D men det är ju jag det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Samma här! Döljer även alltid ikonerna på skrivbordet.

Tycker att ett OS ska vara "osynligt" för användarna, där macOS och GNU/Linux gör nära nog allt rätt.

Windows (julgranen) är däremot raka motsatsen, där OS:et i sig ofta är i vägen för mig som användare.

Fast allt efter Windows 7 så gick allt utför, använder själv mycket Linux till mina serverdator och mera. Så läge ingen har lyckas "hacka" DirectX så får man leva med att köra Windows.

Permalänk

Tråkigt. den knappen var användbar ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Patrik356b:

Tråkigt. den knappen var användbar ibland.

Som nyheten skriver, så går det att gå tillbaka den enkelt., Läs nyheten

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Mycket gnäll och lite läsa artikelns innehåll som vanligt. Skönt att gnälla av sig men kanske onödig grej att hetsa upp sig över då det är valfritt och kan åtgärdas. Sen om det blir ”tvång” framöver får vi se, Microsoft tycks jobba aktivt på att solka ner Windows med oönskade funktioner men vi behöver inte göra en höna av en fjäder varje gång.