Hjälp med prisvärd skärm för professionell foto/videoredigering
Såg att det var kampanjpris på Asus Proart-skärmar just nu. Jag har själv ingen erfarenhet av just dessa men de påstås iaf vara "optimerade för fotoredigering, videoskapande och animering".
Ingen av skärmarna är på professionell nivå utan kan ses som adekvata gaming- och kontorsskärmar. Man kan åstadkomma mycket med dessa om man lär sig färglära och använder kalibreringsutrustning. Men man kan inte köpa dem rakt av och räkna med att det automatiskt är rätt.
Ifall HDR är viktigt behöver du läsa av tester som kontrollerar hur tonemapping/EOTF ser ut så att du inte har en skärm som klipper nivåer eller gör andra fel. "Stöd för" HDR har i princip alla skärmar idag, men väldigt få gör rätt på ett sätt så det är användbart för HDR, särskilt när det kommer till produktionsbeslut. Där är annars en TV via en clean videofeed något som kan vara värt att överväga som budgetalternativ mot en yrkesskärm.
"bra skärpa" hos en modern skärm är en sådan där (i alla för mig) lite märklig frågeställning som ofta kommer. Ungefär som att fråga efter en bil som använder alla fyra hjulen. Låt mig förklara:
Skärmar med fast pixelmatris, dvs allt som inte är CRT är precis så "skarpt" som det bara kan bli. Skärmen kan inte vara oskarp så länge bilden återges 1:1 pixel för pixel. Tycker man att något är oskarpt är det något som är fel, till exempel att själva bilden man betraktar faktiskt inte är inom normen för "skarp" plus alla också tekniska förklaringar likt att man skalar bilden eller att något annat i kedjan är utanför normen. Detta inkluderar användarens förväntan av "skärpa" baserat på att man tidigare har haft skärm som adderade kantskärpa/konturförstärkning till bilden där alla år med en felinställd skärm gör att användaren faktiskt lärt sig fel och därför tycker nya skärmar ser "oskarpa ut". Finns några sådana trådar om både skärmar och TV-apparater.
Det som kan påverka intrycket inom begreppet "skärpa" är ovanliga subpixelmatriser, likt VA-paneler med segmenterade subpixlar och OLED med RWGB-struktur (WOLED) eller den triangelbaserade QD-OLED-strukturen. Dess inverkan på bilden minskar ju högre upplösning man kör men kan på ett skrivbord fortfarande vara synligt även med 4K.
Såg att det var kampanjpris på Asus Proart-skärmar just nu. Jag har själv ingen erfarenhet av just dessa men de påstås iaf vara "optimerade för fotoredigering, videoskapande och animering".
Tack! Jag går i tankarna på att beställa ASUS ProArt PA279CRV https://www.scandinavianphoto.se/asus/proart-pa279crv-1059529 därifrån
Ingen av skärmarna är på professionell nivå utan kan ses som adekvata gaming- och kontorsskärmar. Man kan åstadkomma mycket med dessa om man lär sig färglära och använder kalibreringsutrustning. Men man kan inte köpa dem rakt av och räkna med att det automatiskt är rätt.
Ifall HDR är viktigt behöver du läsa av tester som kontrollerar hur tonemapping/EOTF ser ut så att du inte har en skärm som klipper nivåer eller gör andra fel. "Stöd för" HDR har i princip alla skärmar idag, men väldigt få gör rätt på ett sätt så det är användbart för HDR, särskilt när det kommer till produktionsbeslut. Där är annars en TV via en clean videofeed något som kan vara värt att överväga som budgetalternativ mot en yrkesskärm.
"bra skärpa" hos en modern skärm är en sådan där (i alla för mig) lite märklig frågeställning som ofta kommer. Ungefär som att fråga efter en bil som använder alla fyra hjulen. Låt mig förklara:
Skärmar med fast pixelmatris, dvs allt som inte är CRT är precis så "skarpt" som det bara kan bli. Skärmen kan inte vara oskarp så länge bilden återges 1:1 pixel för pixel. Tycker man att något är oskarpt är det något som är fel, till exempel att själva bilden man betraktar faktiskt inte är inom normen för "skarp" plus alla också tekniska förklaringar likt att man skalar bilden eller att något annat i kedjan är utanför normen. Detta inkluderar användarens förväntan av "skärpa" baserat på att man tidigare har haft skärm som adderade kantskärpa/konturförstärkning till bilden där alla år med en felinställd skärm gör att användaren faktiskt lärt sig fel och därför tycker nya skärmar ser "oskarpa ut". Finns några sådana trådar om både skärmar och TV-apparater.
Det som kan påverka intrycket inom begreppet "skärpa" är ovanliga subpixelmatriser, likt VA-paneler med segmenterade subpixlar och OLED med RWGB-struktur (WOLED) eller den triangelbaserade QD-OLED-strukturen. Dess inverkan på bilden minskar ju högre upplösning man kör men kan på ett skrivbord fortfarande vara synligt även med 4K.
Jo jag vet att den strama budgeten gör det hela väldigt tajt att få till något rimligt för professionellt bruk. Det jag har landat i är att man får en skärm som "nästan" uppfyller kraven. T.ex. ASUS ProArt PA279CRV som jag kollar på nu med VESA DisplayHDR 400 certifiering är ju mer en fingervisning av att den "knappt" klarar att visa bilder med någon form av rätt stöd. Jag vill ju helst ha VESA DisplayHDR 1000 men ser att dessa skärmar ligger på +10 000 kr.
Just nu får jag nöja mig med lite halvdant stöd för god ljusstyrka och färgåtergivning, även om de två komponenterna inte ger hela bilden, utan bara är ett av de många riktmärken som finns att titta på.
Det enda som oroar mig hos ASUS ProArt PA279CRV är att experterna hos https://www.rtings.com/monitor/reviews/asus/proart-display-pa279crv anser att skärmen har riktigt dålig contrast ratio. De tycker att den är så dålig att man inte kan använda skärmen i ett mörkt rum. Kan jag lösa problemet genom att ha en stark taklampa? Är det så enkelt @Laxpudding ?
Jag tänker att om jag lyser upp rummet tillräckligt så tror jag det ska vara OK
För den som är intresserad av VESA-certifikaten, här är tabellen:
Minimum Peak Luminance (MPL) - Brightnessin in cd/m2
Typical Dimming Technology (TDT)
Range of Color: Color Gamut - WCG* = Wide Color Gamut
Maximum Black Level Luminance (MBLL) - Brightness in cd/m2
Maximum Backlight Adjustment Latency (MBAL) - Number of Video Frames
DisplayHDR 400 MPL: 400 nits, Range of Color: sRGB, TDT: Screen-level, MBLL: 0.4 nits, MBAL: 8
DisplayHDR 500 MPL: 500 nits, Range of Color: WCG*, TDT: Zone-level, MBLL: 0.1 nits, MBAL: 8
DisplayHDR 600 MPL: 600 nits, Range of Color: WCG*, TDT: Zone-level, MBLL: 0.1 nits, MBAL: 8
DisplayHDR 1000 MPL: 1000 nits, Range of Color: WCG*, TDT: Zone-level, MBLL: 0.05 nits, MBAL: 8
True Black DisplayHDR 400 MPL: 400 nits, Range of Color: WCG*, TDT: Pixel-level, MBLL: 0.0005 nits, MBAL: 2
True Black DisplayHDR 500 MPL: 500 nits, Range of Color: WCG*, TDT: Pixel-level, MBLL: 0.0005 nits, MBAL: 2
True Black DisplayHDR 600 MPL: 600 nits, Range of Color: WCG*, TDT: Pixel-level, MBLL: 0.0005 nits, MBAL: 2
Från https://displayhdr.org/performance-criteria-cts1-1/
Här kan man se att DisplayHDR 400 endast kräver sRGB med 400 nits, vilket är minimum för HDR-material om jag förstått det hela rätt. Medan DisplayHDR 1000 har en extra stor color gamut och når till 1000 nits. Dessa skärmar är också lite dyrare.
Tack! Jag går i tankarna på att beställa ASUS ProArt PA279CRV https://www.scandinavianphoto.se/asus/proart-pa279crv-1059529 därifrån
Jo jag vet att den strama budgeten gör det hela väldigt tajt att få till något rimligt för professionellt bruk. Det jag har landat i är att man får en skärm som "nästan" uppfyller kraven. T.ex. ASUS ProArt PA279CRV som jag kollar på nu med VESA DisplayHDR 400 certifiering är ju mer en fingervisning av att den "knappt" klarar att visa bilder med någon form av rätt stöd. Jag vill ju helst ha VESA DisplayHDR 1000 men ser att dessa skärmar ligger på +10 000 kr.
Just nu får jag nöja mig med lite halvdant stöd för god ljusstyrka och färgåtergivning, även om de två komponenterna inte ger hela bilden, utan bara är ett av de många riktmärken som finns att titta på.
Det enda som oroar mig hos ASUS ProArt PA279CRV är att experterna hos https://www.rtings.com/monitor/reviews/asus/proart-display-pa279crv anser att skärmen har riktigt dålig contrast ratio. De tycker att den är så dålig att man inte kan använda skärmen i ett mörkt rum. Kan jag lösa problemet genom att ha en stark taklampa? Är det så enkelt @Laxpudding ?
Jag tänker att om jag lyser upp rummet tillräckligt så tror jag det ska vara OK
För den som är intresserad av VESA-certifikaten, här är tabellen:
Minimum Peak Luminance (MPL) - Brightnessin in cd/m2
Typical Dimming Technology (TDT)
Range of Color: Color Gamut - WCG* = Wide Color Gamut
Maximum Black Level Luminance (MBLL) - Brightness in cd/m2
Maximum Backlight Adjustment Latency (MBAL) - Number of Video Frames
DisplayHDR 400 MPL: 400 nits, Range of Color: sRGB, TDT: Screen-level, MBLL: 0.4 nits, MBAL: 8
DisplayHDR 500 MPL: 500 nits, Range of Color: WCG*, TDT: Zone-level, MBLL: 0.1 nits, MBAL: 8
DisplayHDR 600 MPL: 600 nits, Range of Color: WCG*, TDT: Zone-level, MBLL: 0.1 nits, MBAL: 8
DisplayHDR 1000 MPL: 1000 nits, Range of Color: WCG*, TDT: Zone-level, MBLL: 0.05 nits, MBAL: 8
True Black DisplayHDR 400 MPL: 400 nits, Range of Color: WCG*, TDT: Pixel-level, MBLL: 0.0005 nits, MBAL: 2
True Black DisplayHDR 500 MPL: 500 nits, Range of Color: WCG*, TDT: Pixel-level, MBLL: 0.0005 nits, MBAL: 2
True Black DisplayHDR 600 MPL: 600 nits, Range of Color: WCG*, TDT: Pixel-level, MBLL: 0.0005 nits, MBAL: 2
Från https://displayhdr.org/performance-criteria-cts1-1/
Här kan man se att DisplayHDR 400 endast kräver sRGB med 400 nits, vilket är minimum för HDR-material om jag förstått det hela rätt. Medan DisplayHDR 1000 har en extra stor color gamut och når till 1000 nits. Dessa skärmar är också lite dyrare.
Proart-skärmen har inte dålig kontrast utan ett rätt typiskt kontrastförhållande för den typen av IPS-paneler om 900:1. Du lär inte vilja ha local dimmingen på i vilket fall när du arbetar eftersom man aldrig vet om det man ser på skärmen är en effekt av local dimmingen eller bildmaterialet man arbetar med.
Du löser inte "problemet" (som inte är ett problem) med att tända lampor i taket. Mer ljus påverkar hur du uppfattar bilden och ljuset från skärmen vilket kan bli problem när du börjar skapa/redigera innehåll. I ett ljust rum blir du sämre på att uppfatta skuggtoner och risken är då att du skapar innehåll som är för ljusa skuggtoner och blek bild. Idealet är ett rum med konstanta nivåer av ljus anpassat för ändamålet och den produktion som sker. Sedan kan man förstås laborera med lamport och annat, likt local dimming, när man slutat jobba för dagen och ska börja spela.
Angående DisplatHDR-specarna är det endast inom vilka tekniska parametrar specen ligger. Det säger inget om kvaliteten på HDR-bilden hos den inviduella skärmen. Tyvärr verkar rtings ha dåligt med EOTF/Tonemapping-tester på sina bildskärmstester. De är bättre på detta med TV-testerna.
Proart-skärmen har inte dålig kontrast utan ett rätt typiskt kontrastförhållande för den typen av IPS-paneler om 900:1. Du lär inte vilja ha local dimmingen på i vilket fall när du arbetar eftersom man aldrig vet om det man ser på skärmen är en effekt av local dimmingen eller bildmaterialet man arbetar med.
Du löser inte "problemet" (som inte är ett problem) med att tända lampor i taket. Mer ljus påverkar hur du uppfattar bilden och ljuset från skärmen vilket kan bli problem när du börjar skapa/redigera innehåll. I ett ljust rum blir du sämre på att uppfatta skuggtoner och risken är då att du skapar innehåll som är för ljusa skuggtoner och blek bild. Idealet är ett rum med konstanta nivåer av ljus anpassat för ändamålet och den produktion som sker. Sedan kan man förstås laborera med lamport och annat, likt local dimming, när man slutat jobba för dagen och ska börja spela.
Angående DisplatHDR-specarna är det endast inom vilka tekniska parametrar specen ligger. Det säger inget om kvaliteten på HDR-bilden hos den inviduella skärmen. Tyvärr verkar rtings ha dåligt med EOTF/Tonemapping-tester på sina bildskärmstester. De är bättre på detta med TV-testerna.
Då är det alltså inte så farligt att ligga kring 1000:1. Ok ska se till att inte pilla för mycket med lampor. Något jag insåg som kan vara värt att tänka på är att här i Sverige så påverkar även tiden på dygnet ljuset en hel del, givet att rummet lyses upp av solen. Speciellt på vinterhalvåret kan en bildskärm diff:a ganska rejält om den kör med samma inställningar över hela dagen. Som du säger får man försöka ha så konstant ljus som möjligt. Beställer ASUSen!
Skillnaden dagtid mellan soligt och mulet väder kan vara faktor 100x, från 100 000 lux ned till 1 000 lux. Man tänker inte på det som så stor skillnad eftersom pupillen gör sitt. Men det påverkar direkt hur man uppfattar bilden.
Svårast är växlande molnighet då det kan varierar på sekunder mellan dessa extrema ljusskillnader. Så har man behovet att arbeta med ljuset och färger på skärm behöver man skärma av dagsljuset. Man får förbereda sig på ett liv bakom gardiner.
- Igår Testpilot: MSI Raider GE78 HX 14VHG – kraftfull speldator för gaming på språng 10
- 12 / 6 Jabra lanserar nya flaggskeppshörlurar – och överger konsumentmarknaden 26
- 12 / 6 SFW! Stiliga Fractal Design Mood för kompakta kraftpaket 13
- 12 / 6 AMD: Ryzen 7000X3D är snabbare än Ryzen 9000 i spel 22
- 12 / 6 En rad kod gav Meteor Lake 72 procent högre prestanda 41
- Idag Microsoft: Därför ska du inte använda lokalt konto 41
- Igår Aktivister stämmer Valve för osund konkurrens 57
- Igår Ny sajt läcker kommande spel från Epic Games Store 15
- 12 / 6 Gratis är gott! Del 1: De bästa gratisalternativen till Photoshop 76
- 9 / 6 Openrecall – fri version av kritiserade Windows-funktionen 24
- Idag Microsoft stoppar kritiserade lanseringen av Recall – inte redo 24
- Idag Visselblåsare påstår att Microsoft kände till säkerhetsbrist som ledde till Solarwinds-hacket 14
- Igår Quiz: Vad kan du om kontakter och sånt? 165
- Igår SJ lovar färre överbelastningar med nya betalsystemet 37
- Igår Youtubes nya ändring kan stoppa annonsblockering 114
- Visselblåsare påstår att Microsoft kände till säkerhetsbrist som ledde till Solarwinds-hacket15
- Veckans fråga: Hur mycket primärminne har du i datorn?78
- Youtubes nya ändring kan stoppa annonsblockering115
- Laga trasig TV skärm?0
- Plats för lite gubbgnäll10089
- Sur, Ledsen, Galen?! Skriv av er här!21571
- CPU för CS2 + Streaming5
- Mobilt bredband till sommarstugan, räcker 5mbit/s?35
- Skärm blinkar efter den varit avstängd0
- Minnesträning vid varje uppstart?7
- Säljes Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 5600 MHz CL36
- Säljes Moddat/Uppgraderat Ender 3
- Säljes ASUS ROG Gamingskärm SWIFT PG278 165hz 1ms
- Säljes Star Wars Outlaws
- Säljes Fractal Design Define Nano S (svart, ITX)
- Säljes 2 st Grafikkort säljes - Tar gärna bud
- Köpes Rtx 2080, Chassi, PSU, SSD
- Säljes Baldur's Gate 3 Deluxe Edition Steam nyckel
- Säljes Gaming laptop (4070, i7, 16g ddr5) 15,6 114hz
- Säljes Louqe Ghost S1 - EVGA 2070S - Ergotron HX - DDR5 - Söker 2060-2070 FE
- Microsoft stoppar kritiserade lanseringen av Recall – inte redo26
- Visselblåsare påstår att Microsoft kände till säkerhetsbrist som ledde till Solarwinds-hacket14
- Microsoft: Därför ska du inte använda lokalt konto41
- Aktivister stämmer Valve för osund konkurrens57
- Testpilot: MSI Raider GE78 HX 14VHG – kraftfull speldator för gaming på språng10
- Quiz: Vad kan du om kontakter och sånt?165
- SJ lovar färre överbelastningar med nya betalsystemet37
- Youtubes nya ändring kan stoppa annonsblockering115
- Allvarlig säkerhetsbrist i Windows – kan infekteras över Wifi12
- Ny sajt läcker kommande spel från Epic Games Store15