45 år senare – nu är det ursprungliga konsolkriget över

Permalänk
Melding Plague

45 år senare – nu är det ursprungliga konsolkriget över

1979 släppte Mattel spelkonsolen Intellivision och inledde en flera år lång duell med Atari. Nu har den senare köpt rättigheterna till konsolen.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

För en gångs skull får man känna sig ung för har ingen erfarenhet av detta konsolkrig.

Så mycket man läser numera om att folks första konsol var PS2 eller till och med Xbox 360 så man känner sig gammal som började med NES även om den redan var gammal när jag fick den 1994 och Playstation redan skulle släppas senare samma år i Japan.

Aldrig varit för kriga dock. Gillat alla märken. Fick en Sega Master System 1995 (Ville ha Mega Drive för Sonic men mamma tyckte den var för dyr) bara året efter NES så var tidig med att ha flera olika märken.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Jag hade glädjen av att ha bägge i sin tid. Intelivision var liksom poinjärer medans Atari gjorde revolution med sin handkontroll, vars design användes i flera år. Kontrollern till Intelivision gick ju sönder bara man såg på den.
Intelivision
Atari
Vectrex

Vilka tider det var!

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

För en gångs skull får man känna sig ung för har ingen erfarenhet av detta konsolkrig.

Samma här. Helt lost

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Vi hade en sådan här fast under märket Luxor
https://en.wikipedia.org/wiki/Fairchild_Channel_F
Red Baron mot Blue Max flygstrid var skoj.
https://www.mobygames.com/game/22898/videocart-4-spitfire/

Så det fanns nog en del olika modeller av "TV-spel" som vi kallade dem på den tiden.

Permalänk
Medlem

Själv var och är jag mer en datorkille och hade C64, C128 Amiga 500+ för att sen gå över till PC.

Min första konsoll var Dreamcast följt av orginal-Xbox och slutligen PS3.

Men konsoll har för mig varit till 95% att spela med vänner, har bara spelat igenom en handfull spel på konsoll själv.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Jag hade glädjen av att ha bägge i sin tid. Intelivision var liksom poinjärer medans Atari gjorde revolution med sin handkontroll, vars design användes i flera år. Kontrollern till Intelivision gick ju sönder bara man såg på den.
Intelivision
Atari
Vectrex

Vilka tider det var!

<Uppladdad bildlänk>

Vectrex var, och är fortfarande, supercool!
Den hade flera spel som fortfarande håller, kanske hjälpta av den abstrakta vektorgrafiken, och frånvaron av egentlig frame rate. Ren gameplay.

Permalänk
Medlem

Lyckan när man sparat ihop 800:- och fick resterande av kostnaden i julklapp 1984 (tror jag minns rätt - har för mig den kostade 1795:-) var obeskrivlig. Vet inte hur många timmar den användes, men det var många. Ett av favoritspelen var ju Biplane som följde med i spelet Tripple Action. Dog fights i gamla plan, det gick att åka ur bild på sidorna och komma in från andra hållet, blev många hårda strider med kompisarna.

Undra vad dagens ADHD-ungar skulle tycka om Burger Time?

Visa signatur

Det är inte lätt när det är svårt

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Jag hade glädjen av att ha bägge i sin tid. Intelivision var liksom poinjärer medans Atari gjorde revolution med sin handkontroll, vars design användes i flera år. Kontrollern till Intelivision gick ju sönder bara man såg på den.
Intelivision
Atari
Vectrex

Vilka tider det var!

<Uppladdad bildlänk>

Skrivet av EntropyQ3:

Vectrex var, och är fortfarande, supercool!
Den hade flera spel som fortfarande håller, kanske hjälpta av den abstrakta vektorgrafiken, och frånvaron av egentlig frame rate. Ren gameplay.

Vectrex ser riktigt fräsig ut, har alltid gillat tidiga vectorbaserade spel. Min flrsta kontakt med ett TV-spel tror jag var med ett Atari med fotopickadoll Så häftigt för en liten grabb... Srax där efter skaffade vi en Philips G7000 , kanske inte världens bästa (minns bara ett gungbrädespel med clowner där man ska ha sönder ballonger och det var superkul för en 7-8 åring kanske hade vi något snakeliknande spel också...

Permalänk
Medlem

Jag har en 2600 och Astroids!. Har tänkt att jag någon gång skall dra igång den och visa barnen hur ett riktigt videospel ser ut

Permalänk
Medlem

Har fortfarande Intellivision konsolen kvar. Kommer ihåg att farsan beställde nya handkontrollers till den. Men så fick vi ett Nintendo i julklapp samtidigt -87. Då hamnade Intellivision i byrålådan.

Undrar vad det var för ljudkrets i Intellivision, väldigt säreget ljud iirc.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Intellivision? Aldrig hört talas om, då är jag ändå 40+

Permalänk
Medlem

Intellivision blev första tv-spel istället för nintendo som alla coola kompisar hade. Blev mer en PC kille efter med Amiga och en 486a. Men det fanns många roliga spel till Intellivision. Minns att man fick ont i tummarna av plattan och knapparna på fjärrkontrollerna efter för många timmars spelande

Permalänk
Medlem

Vi hade Colecovision hos oss innan vi skaffade C64. Dom verkar ju ha kopierat en del design från Intellivisions konsol (med avseende på kontrollers osv). Minns att vi hade Mousetrap, Decathlon och något spel till som jag inte minns (kanske Zaxxon?). Man fick ju en hel del blåsor när man spelade Decathlon då man skulle ruska/vicka "joysticken" vänster och höger för att springa snabbt.

Permalänk
Medlem

Vår farbror lånade oss ett Intellivision någon gång i början av 80-talet. Föga förvånande gjorde intrycket av spelet Pong en livslång gamer av mig. Livsfarliga grejer!

Permalänk
Medlem

Det är inte riktiga Atari de har varit uppköpta en eller två gånger sedan dess.

Permalänk

Mee too

Skrivet av marcusOCZ:

Jag hade glädjen av att ha bägge i sin tid. Intelivision var liksom poinjärer medans Atari gjorde revolution med sin handkontroll, vars design användes i flera år. Kontrollern till Intelivision gick ju sönder bara man såg på den.
Intelivision
Atari
Vectrex

Vilka tider det var!

<Uppladdad bildlänk>

Har också både intellivision hemma, och även ett vectrex stående på en hedersplats.

Visa signatur

Seriöst allså...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är inte riktiga Atari de har varit uppköpta en eller två gånger sedan dess.

Ja, nuvarande Atari är vad som hette Infogrames förut, det är inte samma företag som ursprungliga Atari det rör sig om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bart:

Lyckan när man sparat ihop 800:- och fick resterande av kostnaden i julklapp 1984 (tror jag minns rätt - har för mig den kostade 1795:-) var obeskrivlig. Vet inte hur många timmar den användes, men det var många. Ett av favoritspelen var ju Biplane som följde med i spelet Tripple Action. Dog fights i gamla plan, det gick att åka ur bild på sidorna och komma in från andra hållet, blev många hårda strider med kompisarna.

Undra vad dagens ADHD-ungar skulle tycka om Burger Time?

Burger Time, Triple Action, Moto-Cross och Boxing var de spelen jag hade hemma.

Visa signatur

Kan vara lite slö att svara på PMs, försöker kolla dagligen dock.

OS: Win 10 x64 CPU: Intel i5 11400F MINNE: Corsair Vengeance 3000mhz 32gb RGB MODERKORT: MSI MAG B560 TOMAHAWK GPU: Sapphire RX 6700 XT HDDs: Corsair MP600 Core PSU: Cooler Master MWE 750W CHASSI: Phanteks 500A (Svart)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det är inte riktiga Atari de har varit uppköpta en eller två gånger sedan dess.

Det är en ganska rejält underdrift. Atari såldes tidigt till Warner som ägde Atari i ungefär ett decennium, men 1984-85 delades Atari upp i delar och såldes till olika köpare. Efter det har varumärket Atari växlat händer så många gånger och olika företag har ändrat namn till/från olika variationer av Atari att det är svårt att hålla koll på vem som egentligen äger vad längre.

Även Intellivisions historia är ganska komplicerad, och originalet blev likt Atari ett offer för videospelskraschen 1983. Så man kan nog säga att det ursprungliga konsolkriget egentligen tog slut redan då med både Atari och Intellivision som förlorare.

För den som är intresserad av Atari kan jag förresten rekommendera dokumentären Atari: Game Over, som handlar om Ataris uppgång och fall och vad som egentligen hände med alla E.T.-spel som enligt myt begravdes på en soptipp i Mexiko.

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Bart:

Lyckan när man sparat ihop 800:- och fick resterande av kostnaden i julklapp 1984 (tror jag minns rätt - har för mig den kostade 1795:-) var obeskrivlig. Vet inte hur många timmar den användes, men det var många. Ett av favoritspelen var ju Biplane som följde med i spelet Tripple Action. Dog fights i gamla plan, det gick att åka ur bild på sidorna och komma in från andra hållet, blev många hårda strider med kompisarna.

Undra vad dagens ADHD-ungar skulle tycka om Burger Time?

Spontant så känns det som 1795kr var en helt galen/omöjlig summa 1984 men det motsvar ”bara” ca 5200kr idag om man räknar på inflationen.

Perspektiven ändras väl med åren antar jag… (jag var 10 bast 1984).

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av haikopaiko:

Burger Time, Triple Action, Moto-Cross och Boxing var de spelen jag hade hemma.

Burger Time är första spelet jag kommer ihåg att jag spelade. Vet inte om det var till intelli eller colecovision.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Spelade He-Man och Dungeons & Dragons på pappas Intellivision när jag var liten. Tror konsolen ligger kvar hos mina föräldrar. Hade varit kul att se om den fortfarande går igång.

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem

Fick ett Intellivision i julklapp nån gång i början av 80-talet.
Kommer ihåg Biplane som jag länge var överlägsen i då jag bemästrade överstegringen. När en av polarna till slut slog mig, spelade jag det aldrig igen.
Bumb n Jump var också en favorit tills man hittade fusket att hoppa ur bild.
Tycker inte handkontrollerna var av dålig kvalité. Höll för mina episka rage quit.

Visa signatur

If buying isn't owning, then piracy isn't stealing.
To middle management any problem is someone else's problem.

Permalänk
Medlem

Minns att jag hade en Vectrex som ung parvel, tyvärr blev den stulen vid ett inbrott i sommarstugan där den stod. För "hemma" var det vic-20 som gällde som "uppgraderades" till en C-64. Komplett med bandare och floppy-drive (älskade de stora fyrkanterna he he) som morsan tyvärr "slängde" vid nån flytt.

Tror det var första gången man "programmerade" något, man satt i timmar och fick till en ram med en boll som studsade runt i den ha ha ha

Sedan vidare till en Amiga 600 som uppgraderas till en Amiga 1200 (vägrade pc-racet)... men fick till slut ge efter när morsan tog en Pentium 200mhz på avbetalning på lönen innan de slutade med att man kunde göra sådant.

Nostalgi....aaahhhhh... härlig känsla så här på kvällen en fredag

Favoriten var ändå en Megadrive med något extra man kunde sätta ovanpå för att spela kassetter från Japan/USA. NHL '94 (på den tiden var EA faktiskt bra) gick varm med vänner där man givetvis alltid spelade New York Rangers ^^ Och John Madden ^^

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

Jag hade glädjen av att ha bägge i sin tid. Intelivision var liksom poinjärer medans Atari gjorde revolution med sin handkontroll, vars design användes i flera år. Kontrollern till Intelivision gick ju sönder bara man såg på den.
Intelivision
Atari
Vectrex

Vilka tider det var!

<Uppladdad bildlänk>

Jepp vilka dagar. Första konsolen var just detta mästerverk - Intellivision jag ägde. Vectrex hyrde jag och polarna ofta till helgen via lokala VHS video uthyraren. Detta var så 80's det kunde bli

Permalänk
Medlem

Kommer inte i håg detta konsolkrig & jag var ändå 15 år för 45 år sedan.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persikan:

Har fortfarande Intellivision konsolen kvar. Kommer ihåg att farsan beställde nya handkontrollers till den. Men så fick vi ett Nintendo i julklapp samtidigt -87. Då hamnade Intellivision i byrålådan.

Undrar vad det var för ljudkrets i Intellivision, väldigt säreget ljud iirc.

Svar: AY-3-8914

Ljudkretsen utvecklades av General Instrument, användes främst i spelkonsoler och några få datorer. Tre ljudkanaler, ton- och brusgenerering + individuell volymkontroll.

Jämfört med andra ljudchip från samma era, som SID-chippet i Commodore 64, var det här enklare och billigare. SID-chippet erbjöd mer komplex ljudsyntes och bättre ljudkvalitet. AY-3-8914 vart ändå populärt pga sin kostnadseffektivitet och tillräckliga ljudkvalitet.

Fasen vd ballt att du har en kvar. 😃 Hade aldrig någon sådan men en polare som bodde i Stockholms skärgård hade. Jag hade en favorit, det var ett bilspel där man såg uppifrån. Oh vad ballt det var tyckte jag.

Visa signatur

A Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 4070TiS, 2xNVMe, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
B Fractal chassi, ROG B360 mATX, i5-8400, 16GB, 1080Ti, 2xSSD, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570

Permalänk
Medlem
Skrivet av mar3ld:

Svar: AY-3-8914

Ljudkretsen utvecklades av General Instrument, användes främst i spelkonsoler och några få datorer. Tre ljudkanaler, ton- och brusgenerering + individuell volymkontroll.

Jämfört med andra ljudchip från samma era, som SID-chippet i Commodore 64, var det här enklare och billigare. SID-chippet erbjöd mer komplex ljudsyntes och bättre ljudkvalitet. AY-3-8914 vart ändå populärt pga sin kostnadseffektivitet och tillräckliga ljudkvalitet.

Fasen vd ballt att du har en kvar. 😃 Hade aldrig någon sådan men en polare som bodde i Stockholms skärgård hade. Jag hade en favorit, det var ett bilspel där man såg uppifrån. Oh vad ballt det var tyckte jag.

Ahaa se där. Ja ljudkretsen är betydligt enklare än CID. Har inget bilspel, men ett flygspel, med samma vinkel som du beskrev det. Det var mest bara marken som rullade förbi. Så styrde man planet över skärmen. Som en sidescroller fast uppifrån.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super