Missa inte Amazon Prime Day i Dagens fynd

Discord ändrar design – vill få tillbaka spelfokuset

Permalänk
Melding Plague

Discord ändrar design – vill få tillbaka spelfokuset

Ändringarna ska göra Discord till en mer nischad plats för att chatta om gaming.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ändringarna ska bland annat göra det enklare att komma åt dina vänner för att chatta i applikationen. Till exempel ändrades mobilapplikationen nyligen och visar nu servrar och direktmeddelanden på en gemensam plats.

... som det var innan de bestämde sig för att ändra, något som huvudet äntligen vant sig med. Vet inte hur många gånger jag lyckas trycka på aviseringar istället för att gå till meddelanden nu... suck

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB
LG C2 42" 4K@120Hz AOC Q27G2U 1440P@144Hz

Permalänk
Medlem

Har varit en gamechanger här hemma att köra discord på Xboxet och crossplay:a spel med polare på PC. Uppskattar verkligen utvecklingen att alla spelar med alla!

Permalänk
Skribent

För egen del lär det inte påverka särskilt mycket, tycker inte någon uppdatering varit sämre eller bättre i svepande drag när det kommer till att sitta på en liten server med vänner och spela.

Däremot är jag nyfiken på hur det kommer te sig för community-servers; Tänker spontant på köp-och-sälj-funktionen som finns, något som nyttjats flitigt i nischade grupper som för mekaniska tangentbord o.s.v. Eller saker som att skapa events, eller bara agera som ett offentligt forum för ett företag, likt hur många spelutvecklare idag har sin närvaro på Discord som plattform.

Det ska bli spännande att se vilka funktioner som stryker med, och vilka fokusområden som får tillväxt. I förlängning hur detta kommer påverka hur både företag och kunder interagerar med varandra. Jag hoppas inte dem menar att de ska fokusera på de där skitspelen som finns inbyggt i Discord numera.. det är att slösa utvecklingstid i allra högsta grad kan jag anse. Utan jag hoppas de menar att det ska bli enklare att söka igenom chathistorik, enklare att strömma innehåll och för den delen att det strömmade innehållet får en högre kvalité.

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yatagarasu:

För egen del lär det inte påverka särskilt mycket, tycker inte någon uppdatering varit sämre eller bättre i svepande drag när det kommer till att sitta på en liten server med vänner och spela.

Däremot är jag nyfiken på hur det kommer te sig för community-servers; Tänker spontant på köp-och-sälj-funktionen som finns, något som nyttjats flitigt i nischade grupper som för mekaniska tangentbord o.s.v. Eller saker som att skapa events, eller bara agera som ett offentligt forum för ett företag, likt hur många spelutvecklare idag har sin närvaro på Discord som plattform.

Det ska bli spännande att se vilka funktioner som stryker med, och vilka fokusområden som får tillväxt. I förlängning hur detta kommer påverka hur både företag och kunder interagerar med varandra. Jag hoppas inte dem menar att de ska fokusera på de där skitspelen som finns inbyggt i Discord numera.. det är att slösa utvecklingstid i allra högsta grad kan jag anse. Utan jag hoppas de menar att det ska bli enklare att söka igenom chathistorik, enklare att strömma innehåll och för den delen att det strömmade innehållet får en högre kvalité.

Det är definitivt community-aspekten av Discord jag använt mest, saker som samlar folk, olika ämnesbaserade diskussionskanaler, roller liknande föreningar som har olika rättigheter och ansvar

I min bok skulle dessa funktioner helt kunna ta bort facebook-grupper och annat mög som nu används för massa saker

Permalänk
Medlem

Det jag hoppas på är native klient och att den kan installeras där program ska vara och inte i %appdata% i windows eller i /home/%username% i linux.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem

De kan ju börja med att fixa något som har varit broken sen 2018. Att kunna dela sin skärm med ljud på deras officiella Linux klient. Speciellt när man har Nitro som inkomstkälla...

Permalänk
Medlem

Skulle vilja ha en officiell app för Meta Quest.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steefzar:

De kan ju börja med att fixa något som har varit broken sen 2018. Att kunna dela sin skärm med ljud på deras officiella Linux klient. Speciellt när man har Nitro som inkomstkälla...

Sjukt det där, fick byta till Vesktop för att kunna dela skärm som det är menat. Liksom om man inte lägger resurser på sin egna klient kunde de väl iallafall givit oss Linux-folk lite zen och tagit bort hotet om att få sitt konto bannat för att man använder tredjepartsklient?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Sjukt det där, fick byta till Vesktop för att kunna dela skärm som det är menat. Liksom om man inte lägger resurser på sin egna klient kunde de väl iallafall givit oss Linux-folk lite zen och tagit bort hotet om att få sitt konto bannat för att man använder tredjepartsklient?

Jag gissar att Discord blir sura på att tredjepartsklienten kan streama i vilken upplösning, och i vilken framerate man vill?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Så länge de inte ändrar på funktionen "Sitta i en kanal och prata" så bryr jag mig inte särskilt mycket, har ingen användning för allt det andra lull lull som finns.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem
Skrivet av JasBC:

Ja men eller hur!
Jag kör också Vesktop. Problemet ligger i att Discord kör så jävla gammal version av Electron. WebRTC är tillgängligt i nyare versioner av Electron vilket ger stöd för både Wayland och X11. Jag avslutade faktiskt min Nitro häromdagen av just denna anledningen. Har till och med gått så långt i tankarna att hosta en egen Matrix server istället 🤦

Permalänk
Medlem
Skrivet av Steefzar:

Instämmer. Tycker det är väldigt konstigt att dom inte tagit tag i det problemet än.

Permalänk

Att Discord skulle lyssna på sina användare är något jag verkligen inte tror på. Går fortfarande inte att ändra tidsformatering eller ens en simpel 24h toggle utan det är istället låst till språk. Deras officiella "lösning" är att byta språk till "English, UK", men ingen lösning för några andra språk.
https://support.discord.com/hc/en-us/community/posts/36003008...

Visa signatur

[CPU] Ryzen 5 5600 [RAM] 16GB DDR4 @ 3600MT/s [MB] MAG B550 Tomahawk [GPU] GeFore RTX 3060