Playstation VR2 får en PC-adapter i augusti

Permalänk
Melding Plague

Playstation VR2 får en PC-adapter i augusti

Sonys VR-headset kommer att ha stöd för samtliga titlar i Steams VR-arsenal.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Men VARFÖR kommer det fattas funktioner? 🤔

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

"PSVR2 inte att ha stöd för HDR, ögonspårning eller haptisk feedback."

Skumt att de inte lyckats få det att funka. Låter inte som något som borde varit omöjligt. Haptic kanske måste läggas in i spel, men borde ju fortfarande vara upp till utvecklare att lägga in eller ej.
Ögon spårningen är ju mest tragisk då det lär försämrar kvalitén rejält. Tror inte många kommer tycka den är mer värd än en quest 2 eller 3.
Synd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LessHack:

"PSVR2 inte att ha stöd för HDR, ögonspårning eller haptisk feedback."

Skumt att de inte lyckats få det att funka. Låter inte som något som borde varit omöjligt. Haptic kanske måste läggas in i spel, men borde ju fortfarande vara upp till utvecklare att lägga in eller ej.
Ögon spårningen är ju mest tragisk då det lär försämrar kvalitén rejält. Tror inte många kommer tycka den är mer värd än en quest 2 eller 3.
Synd.

För att då måste du köpa en PS5… doh de gör ju det med flit pga pengar.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

Hmm googlade lite och verkar inte vara så att HDR är vanligt för VR headsets än.
Jag är ok med att missa ögonspårning och HDR etc.
Frågan är om man ska köpa nu i förväg...verkar vara rea på psvr2 just nu.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800X3D | In Win 301 | Asus 5070Ti Prime OC Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Övrigt: Simrace fantast.

Permalänk
Medlem

Varför skulle inte ögonspårning kunna funka? Konstiga val/begränsningar…

Permalänk
Medlem

Med tanke på listan på saknade funktioner så borde det väl ändå vara av tekniska skäl mer än något annat? Hur är stödet för de funktionerna i OpenVR?

Hursomhelst, är mycket intresserad av det här som ägare av både gaming-PC och PS5, ser fram emot recensionerna när adaptern släpps.

Visa signatur

Ryzen 5 5700X3D, 32GB RAM, Asus TUF RTX 3080 OC, Cooler Master NR200P, LG OLED55C1
i7-9700K, 32GB RAM, MSI RTX 2080 Gaming X Trio, Fractal Design Meshify 2 Compact, Xiaomi Curved Gaming Monitor 34

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Hmm googlade lite och verkar inte vara så att HDR är vanligt för VR headsets än.
Jag är ok med att missa ögonspårning och HDR etc.
Frågan är om man ska köpa nu i förväg...verkar vara rea på psvr2 just nu.

Ögonspårning kan spara väldigt mycket prestanda och är på så sätt en key feature. Förmodligen så får också Quest 4 ögonspårning och ifall PSVR2 inte stödjer det då så har Q4 en klar fördel när det gäller prestanda, speciellt för svagare datorer.

Men man får hoppas att det beror på begränsat utbud eftersom att eye tracking är dyrt i PC och på så sätt ovanligt. Då kanske det aktiveras framöver eller låses upp av tredjepart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

För att då måste du köpa en PS5… doh de gör ju det med flit pga pengar.

Ja men då är ju adopter nära på värdelös. Bara för att de med PSVR2 ska kunna använda den på pc så de inte förlora så mycket av att köpa den till pc.

Ingen som köper en VR kommer tänka hej, borde köpa en PS5 och sluta spela på pc, nu efter jag kört den med adopter för jag vill ha lite bättre features.

Bara dumt av de att inte väljer att konkurrera med nuvarande headsets. Utan eye tracking är fortfarande en quest 2 bättre.

Hoppningsvis är det dock något de fixar längre fram, så kan den nog bli lite mer poppis.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av SCORPIUS:

Men VARFÖR kommer det fattas funktioner? 🤔

Att HDR inte fungerar är med stor sannolikhet för att det är dåligt stöd för HDR generellt bland PC VR-hårdvara idag.
Haptisk feedback och hur den implementeras existerar mig veterligen inte i några PC VR-spel. Någon måste betala för implementationen och det är inte Sony som kommer att göra det.
Gällande ögonspårningen tror jag inte heller några spel på PC-sidan idag stödjer metoden Sony använder för såkallad FOV-baserad rendering.

Sony släpper inte den här produkten för att VR2 är något de tror på. Produkten är så död den kan bli. Inga nya spel för plattformen på konsol så det bästa de kan göra nu är att försöka frisera siffrorna med några fler försäljningar på PC-sidan. Projektet startades förmodligen av Jim Ryans föregångare i en annan tid och nu får de stå sitt kast.

Låter såklart tråkigt men jag ser inte att PSVR2 har en framtid eller att den får en uppföljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Att HDR inte fungerar är med stor sannolikhet för att det är dåligt stöd för HDR generellt bland PC VR-hårdvara idag.
Haptisk feedback och hur den implementeras existerar mig veterligen inte i några PC VR-spel. Någon måste betala för implementationen och det är inte Sony som kommer att göra det.
Gällande ögonspårningen tror jag inte heller några spel på PC-sidan idag stödjer metoden Sony använder för såkallad FOV-baserad rendering.

Sony släpper inte den här produkten för att VR2 är något de tror på. Produkten är så död den kan bli. Inga nya spel för plattformen på konsol så det bästa de kan göra nu är att försöka frisera siffrorna med några fler försäljningar på PC-sidan. Projektet startades förmodligen av Jim Ryans föregångare i en annan tid och nu får de stå sitt kast.

Låter såklart tråkigt men jag ser inte att PSVR2 har en framtid eller att den får en uppföljare.

Va? PC VR-hårdvara? Vad menar du fattas?

Det andra köper jag, delvis.
Om det ska släppas till pc så kan utvecklare så klart välja att lägga till det i sina spel.
Så att det inte stöds allas för att det just nu inte finns i spel köper jag inte.

Visa signatur

CPU: I9 10900KF -Kylare: Arctic Freezer 360 - Moderkort: ASRock Velozita Z590 PG.
GPU: RX 9070 XT Reaper @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3466 MHz Ballistix Elite. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Asus TUF 1000w Gold Atx 3.1. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
VR-fantast
Skrivet av CrispVanDahl:

Gällande ögonspårningen tror jag inte heller några spel på PC-sidan idag stödjer metoden Sony använder för såkallad FOV-baserad rendering.

OpenXR-standarden stödjer eye tracking, Tobii (vars teknologi finns i PSVR2) är en av många som varit med och tagit fram den:

Citat:

Tobii has been a member of the Khronos OpenXR working group for several years. At SIGGRAPH 2019, during the launch of 1.0 spec of OpenXR, we committed to delivering eye tracking as an extension

https://www.tobii.com/blog/openxr-announces-the-first-extensi...

Permalänk

Kommer absolut köpa adaptern! Klockrent för att kunna köra biblioteket på pc och ps5 med ett och samma headset! Bra där Sony!!!
600:- känns inte mycket tycker jag. Nu slipper jag köpa ett headset till PC:n!!

Permalänk
Medlem

Frågan är ... Varför gör Sony detta?

Jag förstår inte deras motivation alls.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Frågan är ... Varför gör Sony detta?

Jag förstår inte deras motivation alls.

Var ett av dom största klagomålen när headsetet utannonserades.
Inget PC stöd.
Nu har Sony "fixat" det ihopp om att sälja lite fler headsets antagligen

@CrispVanDahl påstående att PSVR2 är död följer bara ett felaktigt narrativ som pågott så gott som enda sen headsetet släpptes.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Var ett av dom största klagomålen när headsetet utannonserades.
Inget PC stöd.
Nu har Sony "fixat" det ihopp om att sälja lite fler headsets antagligen

@CrispVanDahl påstående att PSVR2 är död följer bara ett felaktigt narrativ som pågott så gott som enda sen headsetet släpptes.

Om det är så att de säljer konsollen med förlust för att tjäna på spelen så gissar jag att psvr2 kanske hade varit prisat högre om det släppts som stand alone. Egentligen. Men så är det kanske inte. Isf är motivationen att sälja fler eller tömma lager som aldrig tömdes.

Sony är kända för att vilja hålla hårt i sina spelare och hårdvara. Lite som Apple. I alla fall i min uppfattning, men jag kan så klart ha fel då jag inte brytt mig så mycket om Sony.

Eller så är det ett test för att se om de kan slå sig in på den breda vr-marknaden.

Eller som en motivation för ps5-ägare att köpa, bara för att man kan använda det till pc också om man vill. Så de får sålt sina vrspel på PS5. De kanske säljer trögt.

Kan vara lite olika saker, det ena mindre sannolikt än det andra.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Positiv grej helt klart, lite dyr adapter men konsol/vr är ju lyxvara så ser lite varför. Nu krävs bara lite 1st partyspel (1 hittills av nån mindre studio) för att öka anledningen att ha psvr2 över något av de andra headseten.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av SCORPIUS:

Va? PC VR-hårdvara? Vad menar du fattas?

Det andra köper jag, delvis.
Om det ska släppas till pc så kan utvecklare så klart välja att lägga till det i sina spel.
Så att det inte stöds allas för att det just nu inte finns i spel köper jag inte.

Jag menar att det inte finns ett jättestort stöd för HDR generellt i VR-världen på PC-sidan om jag inte är helt ute och cyklar. Jag antar att det är tekniskt möjligt för Sony att implementera stöd för det om efterfrågan är tillräckligt stor. Sorry om jag uttryckte mig oklart.

Skrivet av Halldin:

OpenXR-standarden stödjer eye tracking, Tobii (vars teknologi finns i PSVR2) är en av många som varit med och tagit fram den:

https://www.tobii.com/blog/openxr-announces-the-first-extensi...

Så är det helt klart och jag ser det inte som omöjligt att Sony kan öppna upp för funktionen om headsetet blir en hit på PC-sidan. Primärt är väl användningen på konsol av ögonspårning för att tillåta field of view-rendering. Jag vet inte hur utbredd den funktionen är i spel på PC.

Skrivet av Molotov:

Var ett av dom största klagomålen när headsetet utannonserades.
Inget PC stöd.
Nu har Sony "fixat" det ihopp om att sälja lite fler headsets antagligen

@CrispVanDahl påstående att PSVR2 är död följer bara ett felaktigt narrativ som pågott så gott som enda sen headsetet släpptes.

Det är ju så klart bara Sony som vet vad deras planer är för PSVR2 i framtiden. De har visat färre och färre spel för varje showcase och direct som har passerat. Senast var det två spel. Jag skulle nästan kunna sätta pengar på att den knappt nämns av Sony om ett år. Känns som en deja vu av PS vita.
Uppföljaren till en framgångsrik första produkt som inte går kanon från början för att sedan fasas ut bit för bit. Den kanske inte tekniskt komma att ”dö” men den kommer inte vara ett stort fokus och få lite stöd från Playstation Studios.
Men jag kan såklart ha helt fel.

Permalänk
Medlem

Angående HDR-stöd på PC så finns Auto-HDR och RTX-HDR som ger en effekt som är bättre än vanlig SDR. Bättre än inget och jag skulle kunna tro det är "enkelt" att implementera.

För övrigt vore det trevligt om Sony kunde förtydliga om dessa funktioner som saknas, saknas av tekniska skäl eller om det är möjligt att implementera i framtiden eller ej.

Permalänk
Medlem

Kan någon berätta varför detta är ett problem på PC? (Borde ju inte vara pga prestandan..)

"Liksom andra VR-headsets för PC kommer PSVR2 inte att ha stöd för HDR, ögonspårning eller haptisk feedback."

Permalänk
Medlem

Det har tagit år av arbete för både Microsoft och Linux-utvecklare att arbeta mot att få HDR att fungera korrekt. Flera spel-utvecklare har inte hunnit få till korrekt HDR-stöd i sina spel på ett flertal plattformar. Jag kan förstå varför utvecklare hos Sony inte hunnit eller kunnat lägga till stöd för HDR.

Valve har implementerat stöd för HDR i deras Linux-fönsterhanterare GameScope på Steam Deck så det verkar finnas en viss kunskap om HDR hos Valve om de valde att arbeta med att lägga till HDR-stöd i Steam VR.

Sony har sagt att de ska lansera andra AR/VR-headset som ska konkurrera med Apple Vision Pro och andra headset. Jag antar att Sony vill ha HDR-stöd i dessa nya headset. De kanske väljer att köpa arbetskraft från utvecklare som lägger till HDR-stöd i framtiden som en del av deras bredare satsning på AR/VR-headset till PC. Har Sony sagt om det här projektet med att lägga till stöd för PC för PS VR2 har någon koppling till deras arbete med att utveckla deras framtida VR/XR "Spatial Computing"-headset?

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem

"Däremot kommer VR-upplevelsen att skilja sig på datorer jämfört med.."

"Däremot" vad?

Visa signatur

NES.

Permalänk
Medlem

Tack för svaret!

Men jag tänker att så länge HDR är på i Windows kan man innuti spelen välja HDR ON i nästan alla moderna titlar, så på vilket sätt skulle det vara annorlunda för ett VR headset jämfört med en "vanlig" monitor/datorskärm? (i alla fall i dom lägen där det fungerar bra annars i respektive spel)

stavfel
Permalänk
Medlem

Jag vet inte vad som är HDR med PSVR2 men det är väldigt ljusstark jämfört med andra jah kört.
Man känner i ögonen tex att man tittar in i solen i spel.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Det är synd att Sony vid release av PC-adaptern inte kommer stödja de funktioner som många anser vara styrkan för just PSVR2-headsetet. Att "bara" ha 2k per öga, fresnel-linser och fixed fovevated rendering är inte direkt något som sticker ut på PCVR-marknaden. Med den specen känns det mer som ett headset som är jämförbart med typ Quest 2 som är mycket billigare och har standalone-funktioner.

Om de lagt in stöd för ögonspårningen hade det haft en funktion som gjort att det stack ut från mängden och headsetet hade kunnat vara något man kunde rekommendera som ett PC-headset med lite framtid i sig till hyfsat instegspris. Nu känns det mer som en adapter för de som redan har köpt ett PSVR2 till sina PS5:or så att de kan prova PCVR till ett lågt pris.

Visa signatur

Game 9800X3D|9070XT Workstation 5950X|7900XTX Vardagsrum 3900X|6900XT
VR Crystal Light|Quest 3|Pico 4|PSVR2|Reverb G2|Oculus Quest|Samsung Odyssey+

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Att HDR inte fungerar är med stor sannolikhet för att det är dåligt stöd för HDR generellt bland PC VR-hårdvara idag.
Haptisk feedback och hur den implementeras existerar mig veterligen inte i några PC VR-spel. Någon måste betala för implementationen och det är inte Sony som kommer att göra det.
Gällande ögonspårningen tror jag inte heller några spel på PC-sidan idag stödjer metoden Sony använder för såkallad FOV-baserad rendering.

Sony släpper inte den här produkten för att VR2 är något de tror på. Produkten är så död den kan bli. Inga nya spel för plattformen på konsol så det bästa de kan göra nu är att försöka frisera siffrorna med några fler försäljningar på PC-sidan. Projektet startades förmodligen av Jim Ryans föregångare i en annan tid och nu får de stå sitt kast.

Låter såklart tråkigt men jag ser inte att PSVR2 har en framtid eller att den får en uppföljare.

Enligt Sony så kommer FOVeated rendering att fungera.
Däremot inte eye tracking, vilket låter lite kontroversiellt, men jag antar att det gäller funktionen där du kan titta på menyer eller göra menyval genom eye tracking.

FOVeated rendering behöver inte aktivt stödjas av spelutvecklaren, däremot av utvecklaren av headsetet.
Så har jag det på mitt headset, där det fungerar utmärkt.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Varjo Aero + FBT

Permalänk
Medlem

"However, other high-fidelity and sensory immersion features of PS VR2 are supported, including 4K visuals (2000 x 2040 per eye), 110-degree field of view, finger touch detection, and see-through view, as well as foveated rendering (without eye tracking) and 3D Audio in supported games."

Så står det i artikeln för den som orkar läsa. Vissa features kommer inte att fungera, men andra kommer att göra det.
Bland annat FOVeated rendering kommer att finnas, däremot inte eye tracking, vilket jag antar betyder att vissa funktioner som fungerar på PS5, som att göra menyval med eye tracking, inte kommer att finnas.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Varjo Aero + FBT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cypress_86:

Kommer absolut köpa adaptern! Klockrent för att kunna köra biblioteket på pc och ps5 med ett och samma headset! Bra där Sony!!!
600:- känns inte mycket tycker jag. Nu slipper jag köpa ett headset till PC:n!!

!!!!!

Visa signatur

/car2ns