Problem med att installera Windows 11/10 på ny dator

Permalänk
Medlem

Problem med att installera Windows 11/10 på ny dator

Hejsan har precis köpt och byggt ihop en ny dator till min bror och det går inte att installera Windows på den.
Går och hitta hårddisken och allt, ska inte vara något fel enligt bios.
När man väl installerar Windows så ska den ju starta om sig själv under processen och då så börjar den om helt nästa gång den startar igen. Alltså man får skriva in produktnyckel och välja hårddisken igen.
Hårddisken har då använt upp ca 20GB men den vägrar starta.
Här är all info på datorn. Enda som är gammalt är grafikkortet.
Det konstiga är att när man byggt ihop hela denna så funkar ändå gamla hårddisken med gamla Windows 10.
Corsair 4000D Airflow Vit
Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB
Gigabyte B760 Gaming X DDR4
Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LP
Intel Core i7 13700KF 3.4 GHz 54MB
Nvidia Geforce 1070 oklart exakt vilket.
Corsair RM750e 750W ATX 3.0
Kan det vara något med drivers till moderkortet? För den lyckas inte installera utan försöker igen när den startar om första gången.
Har gjort en ny USB Windows installationsfil så ej någon korrupt USB

Permalänk
Medlem

Skulle testa och göra en bootbar usb med Rufus om du inte har testat. Du kan stänga av alla krav som Windows 11 har om det är det som är problemet. Kan följa denna youtube guide https://www.youtube.com/watch?v=NSRCZEKDMK8

Permalänk
Medlem

Har ej testat med Rufus än. Vad gör det för skillnad? Den funkar ju och installera men sen när den startar om först agången en bit in i installationen så läser den bara in USB stickan igen och vill börja från början o går ej o gå vidare utan USB stickan i.
Men kan testa imorgon med Rufus

Permalänk
Medlem

Titta på videon så ser du snabbt vilken skillnad det är, den är bara 5-6 min lång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxtraX:

Har ej testat med Rufus än. Vad gör det för skillnad? Den funkar ju och installera men sen när den startar om först agången en bit in i installationen så läser den bara in USB stickan igen och vill börja från början o går ej o gå vidare utan USB stickan i.
Men kan testa imorgon med Rufus

Antagligen har du inte disken som bootdisk. Se till att du faktiskt installerar med UEFI-boot och inte legacy/csm

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Antagligen har du inte disken som bootdisk. Se till att du faktiskt installerar med UEFI-boot och inte legacy/csm

Kan ej välja den som bootdisk, utan hittar endast hårddisken i bios under NVme
För den har ej något installerat ännu eller?
CSM är disabled i Bios.
Hur vet man att man installerar med UEFI-boot? Antar att det är de man gör med Rufus till 100%?

Permalänk
Medlem
Skrivet av monoleg:

Titta på videon så ser du snabbt vilken skillnad det är, den är bara 5-6 min lång.

Får testa det imorgon (Y) Tack för hjälp hoppas det fungerar

Permalänk
Medlem

Har testat med Rufus nu är exakt samma fel startar om sig och vill börja om installationen . Ser ej hårddisken som bootable utan endast under NVme.
Jag har anslutit m2 disken på m2m tror jag de närmaste mot processorn . Det finns ju ett m2a och m2p uttag med , vet ej skillnaden på dessa ? Ska testa byta plats på m2an. Annars får man väl lämna in den på inet och de får installera Windows om det går om de ej hittar något hårdvarufel.
Någon som hr något annat tips innan man behöver åka 10 mil 😂?
Tack på förhand

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxtraX:

Har testat med Rufus nu är exakt samma fel startar om sig och vill börja om installationen . Ser ej hårddisken som bootable utan endast under NVme.
Jag har anslutit m2 disken på m2m tror jag de närmaste mot processorn . Det finns ju ett m2a och m2p uttag med , vet ej skillnaden på dessa ? Ska testa byta plats på m2an. Annars får man väl lämna in den på inet och de får installera Windows om det går om de ej hittar något hårdvarufel.
Tack på förhand

M2A verkar vara ansluten till CPU, så det skulle vara min rekommendation. Det är den närmast processorn

Visa signatur

5700x3D | RTX 3080 | 2 TB M.2 | 32 GB RAM

Permalänk
Medlem

Är Windows installerat i UEFI-läge så bör boot-alternativet vara Windows Boot Manager.

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxtraX:

Tack på förhand

Kolla om du kan få hjälp med installationen av någon vänlig själ i den här tråden. Med lite tur så kanske du slipper åka 10 mil till Inet för det.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1196197-gratis-hjalp-v...
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1196197-gratis-hjalp-v...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Du kan lägga upp bilder här i tråden på hur du gör när du försöker installera Windows 11 så blir det lättare att förstå vad som går fel och någon här kanske har en lösning problemet.

Gör så här, klicka på ikonen i den röda cirkeln, sen dra och släpp bilden i fönstret som öppnas:

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem

Första bilden är liksom den som man kommer till för och börja . Andra bilden är när jag har formaterat hårddisken och fått partitioner .
3e är när den installerar alla de blir grönbockade och klara . Sen kommer 4e bilden att den ska starta om för att slutföra .
5e bilden så startar den av och känna av USB igen . Och kommer till bild 1 igen. Om jag tar ut USB så kommer jag endast in i bios .

Denna kommer upp nu efter installation sedan börjar den om från 0 igen alltså välja hårddisk igen osv
Edit:

Permalänk
Medlem

Såhär ser boot options ut efter de stegen i förra meddelandet. Ser ingen m2 disk enda stället jag hittar den är via settings sen NVMe Config
Vad kan vara relevant och visa i bios ?

Permalänk
Medlem

Kopplar jag in den gamla hårddisken så ser jag Windows boot manager .. kan de vara något fel med m2 disken ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxtraX:

Kopplar jag in den gamla hårddisken så ser jag Windows boot manager .. kan de vara något fel med m2 disken ?<Uppladdad bildlänk>

Hade du CSM inaktiverat innan du bootade windows installationen?

Har du UEFI inställt på windows mode?

Har du Secureboot aktiverat?

Har du TPM aktivt?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Hade du CSM inaktiverat innan du bootade windows installationen?

Har du UEFI inställt på windows mode?

Har du Secureboot aktiverat?

Har du TPM aktivt?

Secure boot har jag testat på och av tpm är igång på auto och 2.0 har jag testat båda .
Uefi inställt på Windows mode vet jag inte hur eller vart man ändrar ?

Csm har alltid varit av , har testat med den på och valt uefi fungerar ej det heller …

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxtraX:

Secure boot har jag testat på och av tpm är igång på auto och 2.0 har jag testat båda .
Uefi inställt på Windows mode vet jag inte hur eller vart man ändrar ?

Csm har alltid varit av , har testat med den på och valt uefi fungerar ej det heller …

Nu kan jag inte Gigabytes BIOS, men det brukar finnas alternativ för att välja Windows eller other OS någonstans.

Vad kan du välja under windows 10 features som en av dina bilder visar som alternativ?

Testat att nollställa TPM nyckeln?

Hade själv lite strul med en dator med MSI moderkort där man behövde ändra några av ovan nämnda inställningar och sen starta om till BIOS igen för att kunna ändra de sista inställningarna.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Nu kan jag inte Gigabytes BIOS, men det brukar finnas alternativ för att välja Windows eller other OS någonstans.

Vad kan du välja under windows 10 features som en av dina bilder visar som alternativ?

Testat att nollställa TPM nyckeln?

Hade själv lite strul med en dator med MSI moderkort där man behövde ändra några av ovan nämnda inställningar och sen starta om till BIOS igen för att kunna ändra de sista inställningarna.

Gick igenom med supporten från inet och de verkwr tro att det är något defekt med hårddisk ska skicka in den för felsökning . De gick igenom flera steg innan . Återkommer om det var fel på hårddisken eller om jag inte hitta det som strula

Jag testa och installera på en gammal ssd och det fungera helt perfekt därutav är det säkert fel på hårddisken .
Tack för all hjälp i tråden !

Permalänk
Medlem

Bilden med massa text pekar på USB-minnet innan den laddar ur MSI drivrutinen. Något som får systemet att tro att bootloader på USB-minnet ska användas. Det är även en varning direkt efter där.

Skulle kunna vara så att USB-minnet eller disken, alternativt båda skulle behöva en blåsning av hela ytan för att fungera korrekt.

Vart ansluter du den gamla disken någonstans?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

Bilden med massa text pekar på USB-minnet innan den laddar ur MSI drivrutinen. Något som får systemet att tro att bootloader på USB-minnet ska användas. Det är även en varning direkt efter där.

Skulle kunna vara så att USB-minnet eller disken, alternativt båda skulle behöva en blåsning av hela ytan för att fungera korrekt.

Vart ansluter du den gamla disken någonstans?

Den gamla hårddisken ansluta i ett vanligt sata uttag. Har formaterat nya hårddisken massa gånger och har testat 4 olika USB med installations filen från Windows och original USB Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxtraX:

Den gamla hårddisken ansluta i ett vanligt sata uttag. Har formaterat nya hårddisken massa gånger och har testat 4 olika USB med installations filen från Windows och original USB Windows

I den här bilden ska du ta bort alla fyra partitioner du ser där sen klickar du bara på "Nästa" så skapar installationen nya partitioner automatiskt. Du ska bara ha den disk du ska installera på under installationen inga andra. De kopplar du in när installationen av Windows är klar.

USB-minnet kan du ta ut när första omstarten av installationen sker! (Den undre bilden här)

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Under boot option är det bara USB stickan det enda du kan välja på med nya disken installerad?
Du borde kunna ha ett ett alternativ som bara heter Windows boot manager också......

Sedan eftersom disken inte är helt tom så bör du på bilden med partioner klicka på partition 3 och välja ta bort, sen på 2 ta bort och sen 1 ta bort.
Därefter på uppdatera och sen nästa dvs INTE skapa eller formatera nått.

Vid första omstart rycker du ut USB stickan sen går du till bios direkt och går till boot option och ser till att första boot prio är Windows boot manager, spara och startar om...

Hoppsan var visst lite sen

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av sp1k3n:

I den här bilden ska du ta bort alla fyra partitioner du ser där sen klickar du bara på "Nästa" så skapar installationen nya partitioner automatiskt. Du ska bara ha den disk du ska installera på under installationen inga andra. De kopplar du in när installationen av Windows är klar.

USB-minnet kan du ta ut när första omstarten av installationen sker! (Den undre bilden här)

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Ye alltid tagit bort alla partitioner och tryck på ny så gör den 3 nya har tagit ut efteråt men den hittar ej hårddisken som den installerar på . Det fungerade exakt så som de ska på min gamla ssd . Så något fel på nya . Tyvärr så tog jag väl inte exakt alla bilder i alla steg så det blev 100% som jag gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Under boot option är det bara USB stickan det enda du kan välja på med nya disken installerad?
Du borde kunna ha ett ett alternativ som bara heter Windows boot manager också......

Sedan eftersom disken inte är helt tom så bör du på bilden med partioner klicka på partition 3 och välja ta bort, sen på 2 ta bort och sen 1 ta bort.
Därefter på uppdatera och sen nästa dvs INTE skapa eller formatera nått.

Vid första omstart rycker du ut USB stickan sen går du till bios direkt och går till boot option och ser till att första boot prio är Windows boot manager, spara och startar om...

Hoppsan var visst lite sen

Det är väl det enda jag ej testat , och trycka nästa utan att trycka på ”ny” men det fungera med den förra hårddisken och göra ”ny” först och sedan installera.

Det är endast USB som syns sen efteråt tyvärr inte hårddisken . Men körde jag på gamla hårddisken så heter den Windows boot manager när man börjat installera sådär . Bara den nya m2 som ej funkar .
Men har skickat in datorn nu så bör få svar från inet nästa vecka om de lyckades installera eller om de är ett hårdvarufel. Jag tycker mig ha försökt googlat allt och försökt alla sätt olika slots på m2 osv. Och allt funkar ju felfritt med gamla hårddisken .

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Om det är en M.2 / NVME SSD som är den nya systemdisken kan port behöva aktiveras/konfas i UEFI.

Ta ur USB-minnet direkt vid omstart.
Imo ser det ut som att något märkligt val gjorts nånstans, du borde inte få upp den sista gråa "UEFI:NTFS"-rutan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Om det är en M.2 / NVME SSD som är den nya systemdisken kan port behöva aktiveras/konfas i UEFI.

Ta ur USB-minnet direkt vid omstart.
Imo ser det ut som att något märkligt val gjorts nånstans, du borde inte få upp den sista gråa "UEFI:NTFS"-rutan?

Vet inte hur man ska aktivera portarna men det är en m2 ja . Enda jag vet är att datorn känner av dem , tyvärr för sent nu då jag skickat iväg den till inet . Hade aldrig något sådant problem med min m2 för 2-3 år sedan .
Den där sista gråa rutan kan ha varit när jag installera på gamla hårddisken och försökte med nya i samtidigt , lite oklart vad jag gjorde exakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baxtraX:

Ye alltid tagit bort alla partitioner och tryck på ny så gör den 3 nya har tagit ut efteråt men den hittar ej hårddisken som den installerar på . Det fungerade exakt så som de ska på min gamla ssd . Så något fel på nya .

Du ska nog prova med att inte trycka på ny, ta bort partitionerna klicka uppdatera och sen nästa bara, inget annat..

I boot option så på din bild var ju USB stickan vald både på boot 1 och 2 så inte konstigt den inte vill boota din nya disk.

Fel på disken är ju möjligt förstås..
Men tvivlar lite på det, och det bör bara vara Windows boot manager angivet, inte vilken disk då det förfarandet användes för i tiden när man körde med MBR, dvs man peka på vilket device man ville boota ifrån, vilket man normalt inte gör idag med moderna datorer.
Utan man anger istället boota ifrån där Windows boot manager finns...

Men ska väl nämnas att installera Windows kan vara lite knepigare numera än det var förr i tiden när man bara körde med MBR.
Betydligt mer saker att hålla koll på numera....

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Du ska nog prova med att inte trycka på ny, ta bort partitionerna klicka uppdatera och sen nästa bara, inget annat..

I boot option så på din bild var ju USB stickan vald både på boot 1 och 2 så inte konstigt den inte vill boota din nya disk.

Fel på disken är ju möjligt förstås..
Men tvivlar lite på det, och det bör bara vara Windows boot manager angivet, inte vilken disk då det förfarandet användes för i tiden när man körde med MBR, dvs man peka på vilket device man ville boota ifrån, vilket man normalt inte gör idag med moderna datorer.
Utan man anger istället boota ifrån där Windows boot manager finns...

Men ska väl nämnas att installera Windows kan vara lite knepigare numera än det var förr i tiden när man bara körde med MBR.
Betydligt mer saker att hålla koll på numera....

Fick svar från inet nu och de har bytt hårddisk. Och allt fungerar nu. Så fick helt enkelt en doa hårddisk. Aldrig hänt i hela mitt liv . Speciellt inte att den är trasig när man hittar den och kan allokera minnet osv … tack för hjälpen i tråden ändå men tur nog var det hårdvara och ej något klant ifrån mig 🙏