Sony tar bort ”8K” från Playstation-kartonger i smyg

Permalänk
Medlem
Skrivet av xfade:

4K Ought to be Enough for Anybody.

Tycker inte direkt man kan jämföra med RAM-minne. "Prestandan" hos det mänskliga ögat är oförändrad över tid, det är ju inte så ögats kapacitet fördubblas var 24:e månad...

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB | WD Blue SN550 NVMe SSD 1TB

Permalänk
Medlem

Såg en 55 tums 8k tv en gång på en mässa då dom var nya. Gissa vad. Jag såg ingen skillnad mot en vanlig 4k tv. Storleken måste väl ändå vara gigantisk för att det skall se rätt ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Ja, det blir väl i viss mån en sådan kyckling/ägg-fråga; säljs 8K bara i mindre volym till folk som är insatta och vet vad de köpt därför att det är för dyrt, eller är 8K dyrt därför att det inte produceras i större skala?

För OM man skulle försöka sälja 8K till "alla" så blir väl standardinställningarna plötsligt ett riktigt problem igen.

Sedan finns det väl inte mycket material att visa, och kanske tveksam nytta i många lägen för en TV för gemene man, men sådant har väl aldrig hindrat att man försöker sälja prylar ändå.

"8K"-märkningen på PS5 verkar ju ha handlat just om en förväntan att det skulle ha blivit det nya normala för länge sedan, och det lät väl så rent allmänt ett tag.

Jag får också känslan av att kryphålet som gör det möjligt att sälja 8K i EU just nu i teorin skulle stramas åt om det visat sig att kartonginställningen i princip aldrig används i praktiken och om 8K-apparater faktiskt säljer i ansenliga volymer. Dock så tror jag inte ansenliga volymer kommer vara något att förvänta sig på åratal, om någonsin. Under den tidsperioden kan vi optimistiskt sett kanske räkna med att microled blir billigare (som är mycket mer energieffektivt än dagens teknik och ej behöver backlight om jag förstår det rätt, men är snordyr just nu).

Permalänk
Medlem

Tror ni det står 8K på PlayStation 6 kartongerna i framtiden då? Annars kan den ju ses som sämre än ps5 orginal. 😉

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pepsin:

Tycker inte direkt man kan jämföra med RAM-minne. "Prestandan" hos det mänskliga ögat är oförändrad över tid, det är ju inte så ögats kapacitet fördubblas var 24:e månad...

Det mänskliga ögat försärmas över tid.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

tror majoriteten fortfarande är 2k mest pga av att bion:a inte har uppgraderat till UHD/4k DCI projektorer.

IMAX klarar iaf upp till 12K men vetifan vad för res nya filmer spelas upp i de får någon annan googla 😎

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Konsolpleb 🕹

Tycker det är märkligt att Sony och Mircrosoft inte bara tillåter en att ställa in 8K output. Oavsett om det finns content eller inte.

Vad jag förstod av Sony så handlade 8K output om tron att det skulle komma till streamingtjänster. (Parafraserar Sony: When apps and content are made available we will enable 8K output)

Men förutom Megogo som bara finns i forna sovjet-stater och The Explorers (naturfilmer, går bara att se genom Roku) så är det ju i princip bara Youtube som är en källa för 8K (Vimeo har också stöd men är ännu mer begränsat sett till innehåll).

Så ok, vi behöver inte 8K för det finns för lite 8K material. Men ni har sålt en grunka med löftet om 8K - så låt oss då ställa in det som output. Även om det så bara är för att kolla några demos på youtube och kanske skulle de kunna patcha the touryst.

Eller fixa så att själva OSet renderas i 8K. En del simplare småspel skulle säkert också kunna funka i 8K. Men så länge det inte ens går att ställa in som output så kommer ju ingen utvecklare bemöda sig.

Att bara ta bort loggan från kartongen löser ju inget 😅

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem

När man sedan ca 10 år haft mobil med 2560x1440 i upplösning och ppi på över 570 (galaxy s6) så undrar man varför inte fler sedan länge gått över till 4K på datorskärm. (speciellt för icke-spel såklart). Markant förbättring. Dock är 4K på min 24" skärm i lägsta laget. Går man upp till 32-40" eller liknande måste man nog upp och nicka på 8K om man vill vara nöjd. Imac 27" 5K är en av de bättre macarna om man vill ha en bekväm skärm men det verkar inte ha tagit sig rejält, 5K alltså.

För TV-serier och film? Då tycker jag personligen att 4K räcker tills vidare, det finns andra större problem. Att mycket fortfarande görs i 24fps exempelvis.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Sonoma, Win 10+11, Linux Mint
***gamla grejor duger***
Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 10; Macbook Pro 2015 16GB RAM 512GB SSD Radeon Mojave

Permalänk
Medlem
Skrivet av 925a:

tror majoriteten fortfarande är 2k mest pga av att bion:a inte har uppgraderat till UHD/4k DCI projektorer.

Ah! 😒

Permalänk
Rekordmedlem

Det enda felet med 8k som hindrar dess utbredning är priset.
Det verkar ju vara få som ens ger 20 000 för en tv så innan de kan sälja bra 8k modeller så pass billigt lär det inte hända nått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Väldigt smart, det moderna buzzwordet är ju inte "8K" längre utan "AI Ready".

Permalänk
Medlem

Vi skaffade Samsungs 75"are i 8K förra året. QN900B-serien, helt fantastisk bild! Den skalar även upp 1080p material såpass bra att det nästan ser ut som 8K. Rejäl uppgradering från vår 65" 4K-tv vi hade innan.
Ja 8K drar mycket ström, vår ligger på strax över 500W när vi spelar upp HDR-material, men TVn har en peak ljusstyrka på 4000 nits också, vilket är 3-dubbelt så mycket som vissa OLEDs.
Sitter man väldigt långt från TVn så spelar det kanske mindre roll, men tycker 4K funkar upp till 65" vid "normalt" avstånd sen bör man nog inte vara rädd för att kolla in 8K på 75" och uppåt.

Vår modell gick för ca 35 000 via Samsungs Benifyportal förra året.

Got to pay to play

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Lifooz:

Vet du om energi-spar försämrar bildkvalitéten som Saddex påstår?
Jag kör energi-spar på min TV, men det enda jag märkt av är att den höjer/sänker ljusstyrkan beroende på omgivningsljuset!

Energisparläget är oftast vad det kallas. Bildkvaliteten är i sig inte automatiskt sämre av att det dras mindre energi. Sedan kan förstås energisparläget gör att man får lägre ljusstyrka än man önskar och dess automatik och eventuell bildprocessning kan leda till oväntade förändringar av bilden. Samt förstås: Bildlägen som kallas "Eco" etc. är ofta rätt usla ur ett färg- och bildtekniskt perspektiv med överdrifter, fel vitbalans, godtyckliga förändringar etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

Vad är det för upplösning när man går på bio nu för tiden?

Generellt är det 2K eller 4K, men går du på mer påkostade filmer är det bättre. IMAX t.ex. eller analog 70 mm (väldigt ovanligt, men jag såg Oppenheimer på Rigoletto och det var nog bästa bilden jag sett).

Edit: Christoffer Nolan klipper fortfarande sina filmer analogt, därför de görs på traditionellt vis. Tror det var ca 30 salonger i världen som kunde visa Oppenheimer såsom Nolan ville, d.v.s. analog 70 mm true IMAX.
https://fsfsweden.se/oppenheimer-imax-70mm-screening-at-only-...

Permalänk
Medlem

Chansen finns ju att det kommer stå 8K på PS5 Pro i stället som en differentierande faktor.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shadee:

Generellt är det 2K eller 4K, men går du på mer påkostade filmer är det bättre. IMAX t.ex. eller analog 70 mm (väldigt ovanligt, men jag såg Oppenheimer på Rigoletto och det var nog bästa bilden jag sett).

Edit: Christoffer Nolan klipper fortfarande sina filmer analogt, därför de görs på traditionellt vis. Tror det var ca 30 salonger i världen som kunde visa Oppenheimer såsom Nolan ville, d.v.s. analog 70 mm true IMAX.
https://fsfsweden.se/oppenheimer-imax-70mm-screening-at-only-...

Tack! 😃

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fatmajk:

De kanske ska försöka fixa och optimera 4K i spel innan de ger sig på nästa steg som dessutom ingen kan använda sig av idag. Finns ingen med 8K TV där ute idag.

Du vet att det finns mer än spela man kan göra med skärmar?

Skrivet av Lonian:

Såg en 55 tums 8k tv en gång på en mässa då dom var nya. Gissa vad. Jag såg ingen skillnad mot en vanlig 4k tv. Storleken måste väl ändå vara gigantisk för att det skall se rätt ut.

Det där beror ju på folks individuella synkapacitet samt källmaterialet. Jag brukar sitta runt 1,5m ifrån min 55" 4K OLED o kan se pixelering tillräckligt tydligt i Windows för att 8K skulle vara en uppgradering.
Dessutom snålas det ju med AA typ överallt (förutom i filmer), alltså grafik i OS program osv (i extremfall kan jag se det på min 4K laptop-skärm på flera meters avstånd) o skulle det dras på med ett tillräckligt bra filter för att få bort precis all aliasing det så skulle nog dom flesta se ett tydligare behov med högre upplösning på skärmarna eftersom det egentligen är det _enda_ rätta sättet att få bra skärpa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pepsin:

Säg inte det, människan är helt sjukt på att anpassa sig.

Tänk när folk sa att ingen normal människa kan uppfatta skillnaden mellan 30FPS och 60FPS..

Idag är det 240fps och 500fps.

4K och 8K, sedan 16k.. alla detaljer vår hjärna kommer att anpassa sig till, spännande tider.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanne:

Seriöst tycker jag att min Full HD tv jag köpte 2012 fortfarande duger gott. Jag ser ingen skillnad när jag tittar på andra tv-apparater.

Jag är old school och kommer ha den här tvn tills den dör.

Det beror på att även den som har en 4k-tv alltid tittar på en full-hd-bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Tänk när folk sa att ingen normal människa kan uppfatta skillnaden mellan 30FPS och 60FPS..

När sa man det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Chansen finns ju att det kommer stå 8K på PS5 Pro i stället som en differentierande faktor.

Så är det ju såklart, samt en sticker med AI på även.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win11Pro | R7-5800X | PA 120SE | ROG STRIX B550-F GAMING | CMN32GX4M2Z4600C18 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | HP Z27n |► Realme GT Master |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Squallie:

När sa man det?

Xbox360 PS3-eran.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Säg inte det, människan är helt sjukt på att anpassa sig.

Idag är det 240fps och 500fps.

4K och 8K, sedan 16k.. alla detaljer vår hjärna kommer att anpassa sig till, spännande tider.

Bara för nånting påstås så betyder det inte att det är så. Människan har alltid kunnat uppfatta framerates lååångt över 60fps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Xbox360 PS3-eran.

Vet inte riktigt om jag håller med om den "utvecklingen".
Det finns väl några som inte kunde (brydde sig om) se skillnaden på den tiden och det finns några som inte kan det idag heller. (men det har ju alltid varit enkelt att se)

Och vi jagade 100hz+ i quake-spelen vid millenieskiftet, och andra säkert tidigare än så, så det är inte heller något nytt direkt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gurrrra:

Bara för nånting påstås så betyder det inte att det är så. Människan har alltid kunnat uppfatta framerates lååångt över 60fps.

Inte enligt vissa ''experter''

Tydligen var man en supermänniska om man kunde uppfatta skillnaden, det var en stor debatt på den tiden.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Tydligen var man en supermänniska om man kunde uppfatta skillnaden, det var en stor debatt på den tiden.

Alla vet ju att det var konsolkrigare som sa så för att försöka försvara sitt inköp av konsol med spel som kördes i max 30fps.

Nu försvarar samma personer "fidelity mode" istället. Resten av världen vet att verkligheten ser annorlunda ut.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Pågenbröd:

Att dåtidens diskussion baserades på misinformation gör inte den diskussionen mindre misinformerad idag.

Högre upplösning, högre frekvens, ny bildteknik och så vidare har alltid omgetts av missförstånd och blandas med återanvända faktoider från förr som appliceras på det nya. Hjärnan är väldigt lat och läser man 10 misinformerade inlägg i stilen "8K behövs inte för SVT kör fortfarande inte ens Full HD" drar hjärnan slutsatsen att "ingen behöver 8K". Att ta reda på information och fakta om hur det verkligen fungerar är så oerhört mycket kostsammare och ansträngande för hjärnan. Mycket enklare att bara upprepa vad andra säger. Det är ju det som gör oss sociala varelser, vi speglar vad andra säger snarare än att tänka själva.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Att dåtidens diskussion baserades på misinformation gör inte den diskussionen mindre misinformerad idag.

Högre upplösning, högre frekvens, ny bildteknik och så vidare har alltid omgetts av missförstånd och blandas med återanvända faktoider från förr som appliceras på det nya. Hjärnan är väldigt lat och läser man 10 misinformerade inlägg i stilen "8K behövs inte för SVT kör fortfarande inte ens Full HD" drar hjärnan slutsatsen att "ingen behöver 8K". Att ta reda på information och fakta om hur det verkligen fungerar är så oerhört mycket kostsammare och ansträngande för hjärnan. Mycket enklare att bara upprepa vad andra säger. Det är ju det som gör oss sociala varelser, vi speglar vad andra säger snarare än att tänka själva.

Exakt. Jag är för utveckling. Jag välkomnar 8K, 6G 500FPS medmera.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Har du länk?

Permalänk
Medlem

Med allt tunnare TV som produceras så krymper även högtalarna och folk har upptäckt att man åtminstone ska ha en soundbar för bättre ljud. Då ser budgeten annorlunda ut och man satsar inte lika fullt på senaste tekniken.