Permalänk
Medlem

Recension av moderkort

Jag tycker att när ni recenserar moderkort bör ni även ta upp hur snabbt de startar operativsystemet. Min dator är riktigt slö på att starta upp och vid omstart tar det för evigt. Jag har ett MSI X670-moderkort men jag hade ett från Gigabyte tidigare. Det var betydligt dyrare och startade upp betydligt snabbare med samma dator i övrigt. Det har dock inte bara med priset på moderkortet att göra, även om det verkar spela in. Jag har ocskå en Dell som är några år gammal. Den startar till Windows 11 på 5-10 sekunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag tycker att när ni recenserar moderkort bör ni även ta upp hur snabbt de startar operativsystemet. Min dator är riktigt slö på att starta upp och vid omstart tar det för evigt. Jag har ett MSI X670-moderkort men jag hade ett från Gigabyte tidigare. Det var betydligt dyrare och startade upp betydligt snabbare med samma dator i övrigt. Det har dock inte bara med priset på moderkortet att göra, även om det verkar spela in. Jag har ocskå en Dell som är några år gammal. Den startar till Windows 11 på 5-10 sekunder.

Ja, jag har också märkt att vissa BIOS är väldigt långsamma. Min bärbara HP dator från 2012 tar typ 1-2 sekunder innan Windows börjar laddas medans min bärbara Dell som är från 2019 tar typ 10-15 sekunder minst innan den börjar ladda Windows

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av jnsson:

Ja, jag har också märkt att vissa BIOS är väldigt långsamma. Min bärbara HP dator från 2012 tar typ 1-2 sekunder innan Windows börjar laddas medans min bärbara Dell som är från 2019 tar typ 10-15 sekunder minst innan den börjar ladda Windows

10-15 sekunder? Det är ju jättesnabbt, jämfört med att boota en server, se video nedan. Varning för hög ljudvolym.

Videon nedan är typ 11 år gammal men den är ändå representativ för hur snabbt även en modern server bootar och hur det brukar låta. (VIdeon visar inte ens hela förloppet, det tar någon minut till innan OS:et börjar ladda.)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Niolator:

Jag tycker att när ni recenserar moderkort bör ni även ta upp hur snabbt de startar operativsystemet. Min dator är riktigt slö på att starta upp och vid omstart tar det för evigt. Jag har ett MSI X670-moderkort men jag hade ett från Gigabyte tidigare. Det var betydligt dyrare och startade upp betydligt snabbare med samma dator i övrigt. Det har dock inte bara med priset på moderkortet att göra, även om det verkar spela in. Jag har ocskå en Dell som är några år gammal. Den startar till Windows 11 på 5-10 sekunder.

Skrivet av jnsson:

Ja, jag har också märkt att vissa BIOS är väldigt långsamma. Min bärbara HP dator från 2012 tar typ 1-2 sekunder innan Windows börjar laddas medans min bärbara Dell som är från 2019 tar typ 10-15 sekunder minst innan den börjar ladda Windows

Nu är ju det ett tag sen sist jag recenserade några moderkort på siten men dessvärre är BIOS-tiden starkt kopplat till vad som är anslutet till maskinen och i vilken konstellation grejerna är inkopplade. Det blir snabbt missvisande då en annan användare med samma moderkort men med andra enheter inkopplade kan få en vilt skild upplevelse.

Självfallet går detta kanske att kontrollera, givet man jämför system på samma plattform, och inte plockar in någon CPU som har annan iGPU-lösning/saknar iGPU eller kanske har färre PCIe-banor att leta efter. Samma gäller vilken BIOS-version som är inflashat i moderkortet vilket kan skilja sig. Och då ska vi inte heller prata om mikrokodsuppdateringar för CPU:er i BIOS som kan påverka drastiskt hur processorn får interagera i systemet.

Helt enkelt, det är svårt att säga något pålitligt som kommer vara samma upplevelse för en annan användare.
Med det sagt, jag säger inte att det är en dum idé att testa men det kommer med rätt många asterisker så risken är att det inte är till så stor nytta eller relevant för användare.

Sedan finns det ju dock klassiska fall som Asrock som envisades med stjärnor som blinkade i 0.4 Hz i UEFI-gränssnittet och gjorde hela upplevelsen till en lag-fest. 😅

Så något finns det säkert att säga om hur smidigt moderkortet beter sig!

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

10-15 sekunder? Det är ju jättesnabbt, jämfört med att boota en server, se video nedan. Varning för hög ljudvolym.

Videon nedan är typ 11 år gammal men den är ändå representativ för hur snabbt även en modern server bootar och hur det brukar låta. (VIdeon visar inte ens hela förloppet, det tar någon minut till innan OS:et börjar ladda.)

https://www.youtube.com/watch?v=8FnI26R0hLI

10-15 sekunder är väldigt lång tid på en bärbar dator, detta är innan Windows börjar laddas.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Kan man inte göra så enkelt som man under testet upplever att detta moderkort tar en evighet på sig att bota så skriver man det?
Att mäta exakta tider så påverkar det som sagt om vilken hårdvara man har.

Permalänk
Medlem

MSI X670 är AMD AM5 Ryzen 7000-serien eller hur. Har du uppdaterat BIOS? Fungerar minnena som dom ska? (Du har stickorna i rätt slots enligt manualen?) (Så den inte gör om minnesträningen vid varje kallstart!) Vilka minnen har du och kör du XMP? Pratar vi BIOS-inititerings-tid eller Windows-startup tid? Du kan ju ha problem med drivrutiner i Windows också, eller nätverksproblem (lång tid att få IP från din router t.ex.)

Fundera lite, testa lite noggrannare och ge oss mer information så kan vi kanske kapa ner starttiden till en halv evighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

MSI X670 är AMD AM5 Ryzen 7000-serien eller hur. Har du uppdaterat BIOS? Fungerar minnena som dom ska? (Du har stickorna i rätt slots enligt manualen?) (Så den inte gör om minnesträningen vid varje kallstart!) Vilka minnen har du och kör du XMP? Pratar vi BIOS-inititerings-tid eller Windows-startup tid? Du kan ju ha problem med drivrutiner i Windows också, eller nätverksproblem (lång tid att få IP från din router t.ex.)

Fundera lite, testa lite noggrannare och ge oss mer information så kan vi kanske kapa ner starttiden till en halv evighet.

Jag har alltid den senaste bios:en, jag försöker dock undvika betaversioner. Jag slår alltid på XMP när jag uppdaterat bios och sätter alltid i minnena moderkortet enligt instruktion. Som jag skrev gick det betydligt snabbare med samma mjuk- och hårdvara på Gigabytemoderkortet. Det moderkortet var också långsamt ibörjan men efter att Gigabyte släppte en ny bios där en av ändringarna var att boottiden skulle bli bättre blev det betydligt snabbare. Någon bios där de uttalat justeringar av boottid har inte MSI släppt till mitt nuvarande moderkort och det har inte skett någon förbättring i någon av biosarna det släppt.

Permalänk
Medlem

Jag ser inte syftet. Vad spelar det för roll om det tar 10 eller 45 sekunder för datorn att POST:a? Givet att starttiden är någorlunda normal och inte någon minut kommer det inte påverka vilken produkt jag köper.

Permalänk

Håller med ovan. Min tar nog nån minut innan den äns börjar boota windows varje gång.

Å sen typ 2-3 min till för att boota in i windows från min m.2 nvme ssd beroende på när man ska stoppa klockan.

Men med program på autostart osv är det i runda slängar 4 minuter från man trycker på knappen.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Jag ser inte syftet. Vad spelar det för roll om det tar 10 eller 45 sekunder för datorn att POST:a? Givet att starttiden är någorlunda normal och inte någon minut kommer det inte påverka vilken produkt jag köper.

Om det tar 45 sekunder så är det absolut avgörande och JAG kommer inte köpa en sådan o-optimerad skitprodukt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Jag ser inte syftet. Vad spelar det för roll om det tar 10 eller 45 sekunder för datorn att POST:a? Givet att starttiden är någorlunda normal och inte någon minut kommer det inte påverka vilken produkt jag köper.

Om man har på datorn 24/7 är det så klart inte ett problem. Sedan är det väl egentligen inte ett problem, mer ett störningsmoment.

stavfel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Om det tar 45 sekunder så är det absolut avgörande och JAG kommer inte köpa en sådan o-optimerad skitprodukt.

Alla har olika prioriteringar och kommer köpa prylar därefter. Jag säger inte att du har fel, och jag försöker inte få dig att tycka som mig, men jag är verkligen nyfiken varför 45 sekunder inte funkar för dig? Personligen stänger jag av min dator varje dag, och jag tror det tar ungefär 1 minut från att jag trycker på startknappen tills att jag kan skriva in lösenordet för min krypterade SSD med Ubuntu på.

Återigen, jag menar inte att du har fel men jag vill förstå varför du tycker som du gör :).

Permalänk
Skrivet av friskybob:

Alla har olika prioriteringar och kommer köpa prylar därefter. Jag säger inte att du har fel, och jag försöker inte få dig att tycka som mig, men jag är verkligen nyfiken varför 45 sekunder inte funkar för dig? Personligen stänger jag av min dator varje dag, och jag tror det tar ungefär 1 minut från att jag trycker på startknappen tills att jag kan skriva in lösenordet för min krypterade SSD med Ubuntu på.

Återigen, jag menar inte att du har fel men jag vill förstå varför du tycker som du gör :).

Håller nog med här ser inte något problem i lång uppstartstid.

Hinner jag gå å pissa, ta en cigg å hälla upp en kopp kaffe medan den startar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag kommer från det andra lägret där man inte behöver stänga ner eller vänta på skit.
Kan jag kapa 1 minut av min tid eller framtida utgifter (ej applicerbart på just detta) så planerar jag i förväg och gör det.

Att en dator tar en minut på sig att komma igång tyder på skit bakom spakarna av den som byggt prylarna.
Jag kan köpa att den gör det första gången man startar eller om den förlorar strömmen men att den skulle gå igenom och testa saker eller inte cacha det den kom fram till förra gången är fan bara ren lathet av utvecklaren.

Speciellt när de börjat ta betalt som om moderkorten är guldplätterade runt om!

Permalänk
Medlem

Man skulle kunna tro att det går superfort idag med dagens snabba NVME enheter och snabba processorer men min AM5 tar längre tid än min Coffee Lake och då är den inte supersnabb heller. Känns väldigt slumpmässigt vad som är fort.

Känns snarare som det börjat ta längre tid senaste åren än att det blir bättre. Windows 98 på gammal IDE hårddisk startar snabbare än vissa moderna datorer.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Skrivet av dagas:

Man skulle kunna tro att det går superfort idag med dagens snabba NVME enheter och snabba processorer men min AM5 tar längre tid än min Coffee Lake och då är den inte supersnabb heller. Känns väldigt slumpmässigt vad som är fort.

Känns snarare som det börjat ta längre tid senaste åren än att det blir bättre. Windows 98 på gammal IDE hårddisk startar snabbare än vissa moderna datorer.

Jo men samtidigt har ju os storleken öka med typ 100ggr storleken eller nått sen 90talet.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Håller med ovan. Min tar nog nån minut innan den äns börjar boota windows varje gång.

Å sen typ 2-3 min till för att boota in i windows från min m.2 nvme ssd beroende på när man ska stoppa klockan.

Men med program på autostart osv är det i runda slängar 4 minuter från man trycker på knappen.

Det låter ju helt absurt att det tar uppåt 4 minuter för att komma in i Windows.

Från att jag har tryckt på startknappen tar det 20 sekunder innan jag är inne i Windows. Då har jag dessutom hybrid shutdown avstängt vilket ska göra att det tar längre tid.

Permalänk
Skrivet av Alastor Moody:

Det låter ju helt absurt att det tar uppåt 4 minuter för att komma in i Windows.

Från att jag har tryckt på startknappen tar det 20 sekunder innan jag är inne i Windows. Då har jag dessutom hybrid shutdown avstängt vilket ska göra att det tar längre tid.

Tycker de känns rätt lagom.

Tryck på start, gå och pissa, ta en cigg, häll upp kaffet så ä den klar där 10-15 min senare när man gjort det.

Ser ingen anledning till att det ska behöva gå fortare mest en fråga om planering.

Sitter jag och glor på skärmen klart som fan de känns långt men i mitt fall så är den färdig långt före mig oftast.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Om man har låång bot tid beror det nästan alltid på startup program och Windows Defender, man kan förakjuta uppstart av program så de inte tuggar ovanpå nödvändiga. Har man live widows på startmenyn får det prio.

Permalänk
Skrivet av Black(1)cat:

Om man har låång bot tid beror det nästan alltid på startup program och Windows Defender, man kan förakjuta uppstart av program så de inte tuggar ovanpå nödvändiga. Har man live widows på startmenyn får det prio.

Tror mest det i mitt fall är mina 15 blandade hdd/ssd jag har anslutet till sata/usb för de går fortare om jag stänger av usbdiskarna men samtidigt tappar jag halva steam och gog spelbiblioteket.

Och minskar boottiden med kanske 30 sec på sin höjd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Niolator:

Jag tycker att när ni recenserar moderkort bör ni även ta upp hur snabbt de startar operativsystemet. Min dator är riktigt slö på att starta upp och vid omstart tar det för evigt. Jag har ett MSI X670-moderkort men jag hade ett från Gigabyte tidigare. Det var betydligt dyrare och startade upp betydligt snabbare med samma dator i övrigt. Det har dock inte bara med priset på moderkortet att göra, även om det verkar spela in. Jag har ocskå en Dell som är några år gammal. Den startar till Windows 11 på 5-10 sekunder.

Hade samma "problem" på min dator men googlade runt lite och i mitt fall skulle man sätta på Memory Context Restore (kan heta lite olika i olika BIOS). Gick från en minut till runt 20 sekunder från att jag klickar på Power knappen tills jag ser Win loginskärmen.

Vad har du för moderkort? På mitt moderkort i sign satte jag på Memory Context Restore samt Power Down som finns i AI Tweaker menu – DRAM Timing Control och inte den som finns i Advanced menu - AMD CBS - UMC Common options - DDR Memory features

Det funkar i 9,5 fall av 10. Då och då fastnar boot i 15 extra sekunder på gul DRAM LED men det är sällan.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Samsung Odyssey G8 OLED | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Håller med ovan. Min tar nog nån minut innan den äns börjar boota windows varje gång.

Å sen typ 2-3 min till för att boota in i windows från min m.2 nvme ssd beroende på när man ska stoppa klockan.

Men med program på autostart osv är det i runda slängar 4 minuter från man trycker på knappen.

Skrivet av Alastor Moody:

Det låter ju helt absurt att det tar uppåt 4 minuter för att komma in i Windows.

Från att jag har tryckt på startknappen tar det 20 sekunder innan jag är inne i Windows. Då har jag dessutom hybrid shutdown avstängt vilket ska göra att det tar längre tid.

Mjo, det låter rätt skumt.

Att BIOS/UEFI segar sig med något är ju en sak, men att Windows tar så pass lång tid på sig, startat från en NVMe-enhet, låter ju som att något är knas.

Blev tvungen att testa själv (från tryck på knappen):
16s: Windows börjar starta
27s: Windows inloggningsskärm
32s: Windows skrivbord, användbart men lägg på en 5-10 sekunder så är allt som ska autostartas igång

Är det superoptimerat? Nej, definitivt inte, en gammal övervintrad Windowsinstallation som inte är särskilt tweakad och som har Defender aktivt osv. Men det är i mitt tycke en rimlig tid för Windows 10/11, iaf om man inte aktivt jagat uppstartstid.

2-3 minuter för Windows i sig, bootat från NVMe, då måste väl något vara fel ändå?
Får man fråga vad det är för SSD? @Rouge of Darkness

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Detta har väl med den gängse utvecklingen av våra datorer. Med snabbare processorer så passar de på att använda prestandan till en massa finesser som till slut tar mer tid än det gjorde med simpla singel-core maskiner. Vi har dessa trender:
1. BIOS har gått från en monolit i EPROM till UEFI-moduler som laddas upp från SSD, vilket tar tid. UEFI och SSD kom som hand i handske.
2. Operativsystemen (Win+Linux) har modulariserats för att dra nytta av flera cores, att starta en ny process är en ganska dyr operation tidsmässigt. Förr snurrade linuxkärnan i minnet med en handfull processer (getty, syslog, cron, sshd, nfsd), idag räknar jag ca 190 stycken stödprocesser! Bra för prestandan, men inte för startuptiden.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Mjo, det låter rätt skumt.

Att BIOS/UEFI segar sig med något är ju en sak, men att Windows tar så pass lång tid på sig, startat från en NVMe-enhet, låter ju som att något är knas.

Blev tvungen att testa själv (från tryck på knappen):
16s: Windows börjar starta
27s: Windows inloggningsskärm
32s: Windows skrivbord, användbart men lägg på en 5-10 sekunder så är allt som ska autostartas igång

Är det superoptimerat? Nej, definitivt inte, en gammal övervintrad Windowsinstallation som inte är särskilt tweakad och som har Defender aktivt osv. Men det är i mitt tycke en rimlig tid för Windows 10/11, iaf om man inte aktivt jagat uppstartstid.

2-3 minuter för Windows i sig, bootat från NVMe, då måste väl något vara fel ändå?
Får man fråga vad det är för SSD? @Rouge of Darkness

Nån kingston tror typ den heter kc3000 å den ä la nått år gammal max och rapporterar fortfarande 100% ok

Färskt formaterat och installerat windows 11 dessutom då min gamla installation från 2014 lämna in totalt efter en failad windowsuppdatering men typ samma tid innan som efter.

Tror iaf ja stängt av det mesta hibernate, superfetch, indexing, diverse telematry.

Kanske 10 är program på autostart. Typ discord, msi after urner, fancontrol, hwinfo64. Steam, bitdefender, å nått mer kanske ja minns inte.

Å som sagt tveksamt problemet iom att det går fortare om jag börjar koppla bort lagringsenheter. Inte för att det är ett problem att de tar lång tid lider inte av stress.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows