Youtubes nya ändring kan stoppa annonsblockering

Permalänk
Avstängd
Skrivet av THB:

Huvudet på spiken.
Antingen betalar man för Premium och slipper reklam, eller så betalar man inte och får stå ut med reklam.
Absurt att vissa tror att man skall få kunna använda en tjänst som YouTube helt gratis.

Det har gått bra ända tills EU hittade en inkomstkälla.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jarigan:

Rätt skönt hur många corporate stooges det finns som inte verkar ha något emot att slicka stövel när tillfälle ges.
Så länge de automatiskt samlar in info om en så har de fått betalt. Sen att de anser att de vill tjäna mer på sina tjänster är ju något de kan försöka så klart.

Reklamintäkterna kan jag tänka mig ska motsvara de extra intäkter bl.a. EU vill ha in. Så kommer det fler som vill ha mer pengar så kommer mängden reklam att öka. Tänk på det nästa gång du ska rösta om EU:s styrning.
Förr var det reklamfritt. Så reklamen är den skatt som vi betalar till EU idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abki:

Skulle kunna att ladda ner klippet och se på det sen.
Vi får tacka EU för alla annonser. De har lagt på extra skatt på många bolag som EU tycker är listigt. De får pengar och vi som nyttjar tjänsterna får antingen betala eller stå ut med reklam varannan minut. Men EU jublar över sina extra inkomster. Nu har valet redan varit och det är 5 år till nästa.

Äsch det har ju inget eller väldigt lite med EU att göra.
Alpabeth vill tjäna pengar och de kommer vrida ur skurtrasan så mycket det bara kan.

Jag kollar tex nästan aldrig på youtube kanaler som har massor med reklam.
Begränsade ja men då gör jag heller andra saker än ser på reklam.

Permalänk
Medlem

Tror inte det kommer hjälpa haha. Youtube vanced kringgår redan youtubernas egna inbäddade reklam, intron m.fl. Detta kommer vara enklare.

Möjligtvist svårare för ett webbläsartillägg, men då switchar man bara över till annan klient på datorn också (vanced, freetube etc.)

Permalänk

då blir det sista gången jag tittar på youtube. jag har inte tid med reklam. och plattformen är inte värd att betala för. kommer isåfall titta in andra appar som rumble eller liknande.

som att betala för spotify. köpa musik med dåligt ljud.

Visa signatur

Fractal Design R5 - Asus Maximus ix Code - Intel 7700K - Cryorig H7 - Samsung 960 Pro - Corsair RM750 V2- Asus ROG Strix 2060 - AOC Q3277PQU - NAD D3020 - Shure Aonic 50 - Dali Evidence 470 - Monitor Audio Bronze BR5 - Denon Rcd-M40 - XTZ 8.17 - Mionix Zibal 60 - Mionix Naos 3200 - Tangent Amptser BT 2 - Wharfedale Diamond 210 - Sen några fler datorer - Hörlurar - Och vettefan vad man har dragit på sig under åren. Dessa är iaf. dem primära jag använder mest.

Permalänk
Medlem

Lite sorgligt men kanske dags att överge youtube ändå. En riktig tidsslukare och användarupplevelsen blir bara sämre och sämre.

Permalänk
Medlem

Tittar så sällan på Youtube så jag bryr mig inte, ju mer reklam de pumpar in desto mindre tittar jag på det.

Enda gången Youtube är bra är när man söker en video på hur man ska göra något, resten är till 99% hjärndött material som man klarar sig utan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Huvudet på spiken.
Antingen betalar man för Premium och slipper reklam, eller så betalar man inte och får stå ut med reklam.
Absurt att vissa tror att man skall få kunna använda en tjänst som YouTube helt gratis.

Eller så tittar man på eller gör något annat och slipper då reklamen. Så hade det troligtvis blivit för många om det inte går att blocka reklamen.

Stora företag förblir aldrig stora för evigt. De hittar alltid ett sätt att förstöra för sig själva. Oftast är det brist på verklighetsuppfattning och hybris kombinerat med ett omättligt vinstintresse som gör att de sätter krokben på sig själva

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Huvudet på spiken.

Men du får ju fortfarande reklam i form av sponsorsnack inbakat i videos? Absurt att betala för en tjänst för att slippa reklam men som bara ger en mindre reklam.

Ends sättet att faktiskt slippa reklam är ju faktiskt genom att använda någon form av annonsblockerare, betalande kund eller ej.

Visa signatur

5800X3D @Kombo Strike 3 / 32GB DR RAM @3.8GHz,CL16 / 5080 FE @3.1GHz,36Gbps VRAM,975mV

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Saker som jag vill ha i premium.

Autoskip sponsorship
Välj alltid MINST 1080P när Wifi körs, 480P är bara lamt idag..
Gör inte telefonen asvarm efter nån timmes musiklyssnande.

Typ, jag vill ha Revanced, dock gör detta telefonen ännu hetare ännu snabbare än original YT-premium.

Betala för premium och använd revanced ändå?

Går ju inte att leva utan den och smart tube next så man kan sätta rätt upplösning som sparas, att subscription taben är default när man öppnar appen, gömma shorts, community posts och liknande dynga och såklart adblock och sponsorblock.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Knappast ett relevant problem även om det funkar. Antingen så står man då ut med reklamen eller så betalar man, då det rör sig om en mycket liten kostnad. Har man inte råd med det så bör man nog spendera sin tid med viktigare än Youtube.

Eller så kollar man helt enkelt inte, fast det är ju ingen nyhet att folk vill kunna se allt vad de vill utan att betala (oavsett form) så barnsliga argument lär fortsätta.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Baxtex:

Betala för premium och använd revanced ändå?

Går ju inte att leva utan den och smart tube next så man kan sätta rätt upplösning som sparas, att subscription taben är default när man öppnar appen, gömma shorts, community posts och liknande dynga och såklart adblock och sponsorblock.

Revanced grillar min telefon, den blir supervarm.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Av alla mina streaming tjänster så är det youtube som används mest i hemmet.
Har Netflix, Disne, HBO, Prime, Disney.
Frun ser mycket på dessa även grabben.

Men youtube är den jag använder varje dag.

Nu kör jag via vpn så får youtube family billigt.
Men skulle det inte fungera längre så skulle fått betala fullpriset.
Eftersom jag använder tuben på så många enheter och TV.
Orkar helt enkelt krångla med massa ad-blocks med skräp kvalitet.
Minst 1080p, helst 2k o 4k.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 8 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Knappast ett relevant problem även om det funkar. Antingen så står man då ut med reklamen eller så betalar man, då det rör sig om en mycket liten kostnad. Har man inte råd med det så bör man nog spendera sin tid med viktigare än Youtube.

Eller så kollar man helt enkelt inte, fast det är ju ingen nyhet att folk vill kunna se allt vad de vill utan att betala (oavsett form) så barnsliga argument lär fortsätta.

Nej. Jag ser reklamblockering som en sorts civil olydnad på nätet. Reklam som modell så som den fungerar på Internet är ett gift som skapar incitament till en myriad närmast dystopiska affärsmodeller, huvudlös datainsamling och som effektivt gör Internet oanvändbart utan reklamblockerare överlag.

När jag snurrade runt några standardsidor utan reklamblockerare på jobbet blev jag både förbannad och förvånad. Hur i helvete kan någon människa ens försöka navigera nätet utan att blockera reklam överlag? Varje sida påminner om trollhemsidor för tjugo år sedan: majoriteten av skärmen ockuperas av reklam, alla kanter, hyperlänkar inbäddad i texten och grafik inskjutet mellan paragraferna.

Till vilken nytta? För att utgivaren ska kunna tjäna pengar passivt. Varför skulle jag, slutanvändaren, ha något som helst intresse av att ställa upp på det? Ännu konstigare blir det när vissa försvarar Google, ett av världens största och mest kokobängo företag, och deras intresse av att tjäna pengar på sin perverterade reklamplattform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Nej. Jag ser reklamblockering som en sorts civil olydnad på nätet. Reklam som modell så som den fungerar på Internet är ett gift som skapar incitament till en myriad närmast dystopiska affärsmodeller, huvudlös datainsamling och som effektivt gör Internet oanvändbart utan reklamblockerare överlag.

När jag snurrade runt några standardsidor utan reklamblockerare på jobbet blev jag både förbannad och förvånad. Hur i helvete kan någon människa ens försöka navigera nätet utan att blockera reklam överlag? Varje sida påminner om trollhemsidor för tjugo år sedan: majoriteten av skärmen ockuperas av reklam, alla kanter, hyperlänkar inbäddad i texten och grafik inskjutet mellan paragraferna.

Till vilken nytta? För att utgivaren ska kunna tjäna pengar passivt. Varför skulle jag, slutanvändaren, ha något som helst intresse av att ställa upp på det? Ännu konstigare blir det när vissa försvarar Google, ett av världens största och mest kokobängo företag, och deras intresse av att tjäna pengar på sin perverterade reklamplattform.

Mitt jobb installerar till och med adblock som standard i allas webbläsare pga säkerhet...

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med att betala för Premium, jag tittar på en hel del Youtube och det är självklart att jag ska betala för mig om jag inte vill ha reklam. Däremot så hoppas jag att det inte påverkar ReVanced och Smart Tube eftersom nativeapparna för Youtube är bedrövliga och förstör upplevelsen helt.

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D + Dark Rock Pro 4 GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB SPU Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr.Borka:

Jag pratade ju ut aspekten om (och det är ett stort om) deras åtgärd fungerar, vilket är ett scenario där det blir meningslöst att prata om att blockera något eftersom det inte funkar.

I övrigt ser jag inga problem med att företag finansierar saker med annonser. Folk vill inte jobba gratis och företag är till för att tjäna pengar. Gillar man inte resultatet så får man undvika det och gör tillräckligt många det så måste företaget ändra sig, precis som det ska vara på en fungerande marknad.

Permalänk
Medlem

AI för att identifiera reklam i klippet och ta bort det?
Man kör en separat klient som drar ner de videos du vill se samt tar bort reklamen och sponsorsegment.
Så när du vill kolla är allt redo, ingen buffer och ingen reklam. Är så pass får som skulle göra det så YT skulle inte orka bry sig tror jag.
Personligen skulle jag vara mer intresserad av att få något sådant att fungera tekniskt än innehållet på YT.

Funkar inte det så är YT ändå inte speciellt värdefullt så det skulle inte vara en större förlust att läsa en god bok istället

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem

Tidigare när jag hade annonsblockerare brukade jag slå på annonser på YT kanaler jag vekligen gillar. Även klicka på annonserna och surfa runt lite på annonsens länade sida.

Sen upplevde jag att om jag precis stängde av adblock så var det massa annonser som hade buffrat upp och sen efter ett tag blev det mindre.

Nu har jag premium som jag delar med tre andra så det blir inte så dyrt 175:- för familejabobemang.

Permalänk
Medlem

Har själv premium.

Däremot tycker jag de ska göra så att man hoppar över "reklam" i klippen som är inklippta redan, som Youtubers sätter in! Att det blir en stämpel var deras reklam är, för betalar man för premium ska det inte vara någon reklam alls! Vill att det hoppas över automatiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av esafesa:

Har själv premium.

Däremot tycker jag de ska göra så att man hoppar över "reklam" i klippen som är inklippta redan, som Youtubers sätter in! Att det blir en stämpel var deras reklam är, för betalar man för premium ska det inte vara någon reklam alls! Vill att det hoppas över automatiskt.

Har också premium.

Jag tycker att man måste göra skillnad på vad som är youtubes reklam, för deras tjänst, och vad som är "youtuberns" reklam/sponsor, den har youtube inte något med att göra.

Skulle de baka in en funktion för att hoppa över denna snutten skulle det bara göra youtube ännu mer non-viable för små till mediumstora youtubers än vad det redan är pga all de-monetization pga copyright-claims och andra false positives på olämpligt material osv.

Många creators kör nu med chapters/timestamps, som alltså visas på sökmojängen, så du kan absolut skippa manuellt om du nu känner dig manad till det.

Gillar du inte att den du kollar på måste ha sponsorsegment för att kunna jobba med att göra videos så titta inte. du är inte berättigad till det, imho.
Det står klart och tydligt på thumbnails vilka videor som innehåller betalda(sponsrade) segment. så du behöver inte ens klicka in på dom alls

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem

Inklippt sponsorreklam får ni ta i kommentarsfältet med den Youtuber ni tittar på. Eller välja en annan kreatör i ren protest. Ni har uppenbarligen valt en dålig (om det inte är Frank Tedesco, för han gör en show av varenda sponsorkampanj )

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jarigan:

Rätt skönt hur många corporate stooges det finns som inte verkar ha något emot att slicka stövel när tillfälle ges.
Så länge de automatiskt samlar in info om en så har de fått betalt. Sen att de anser att de vill tjäna mer på sina tjänster är ju något de kan försöka så klart.

Skrivet av Mr.Borka:

Situationen är nästan tragikomisk. Google köpte Youtube för en sisådär 15 år sedan och har sedan fortsatt att utveckla och förbättra siten. So far, so good, inget kan väl bli sämre av att förbättras?

Problemet är att Google redan på den tiden var ett stort och dominant företag med flera olika intäktsströmmar. Genom att plöja ner pengar för att utveckla tjänsten och samtidigt fortsätta erbjuda den gratis har de på ett effektivt sätt hämmat och försvårat för konkurrens samt för alternativa siter att etablera sig. Det är svårt att konkurrera med gratis...

Agerandet har varit exceptionellt lyckat. Youtube är fortfarande den i särklass största siten för videoklipp uppladdade av användarna. Ingen seriös konkurrent i sikte. Och när fältet nu är rensat så väljer självklart Google att införa betalabonnemang, reklam och försvåra för adblockers.

Betänk följande hypotetiska situation: I ett land där sjukvård kostar pengar väljer ett mycket stort Företag att köpa det största etablerade sjukvårdsföretaget och erbjuda alla patienter gratis sjukvård. Wow, vad sjysst!

Alla övriga sjukhus slås naturligtvis ut, de har inte intäkter från andra källor än sjukvården de erbjuder. Det har självklart Företaget. De är etablerade inom en mängd olika sektorer och kan enkelt styra intäkter och vinster från en sektor till en annan. När konkurrenterna är borta väljer Företaget att börja ta betalt för sjukvården igen. Eftersom det är mycket dyrt att etablera nya sjukhus så kan Företaget åtnjuta sitt monopol och införa godtyckliga priser och villkor. Låter det fortfarande sjysst? Nej...

Utöver detta så verkar folk på allvar tro att om "kreatörer" inte får betalt så kommer det inte finnas något att titta på. Det är naturligtvis inkorrekt. Folk kommer fortsätta ladda upp videos där de visar upp saker de gjort i dataspel, diverse tutorials, föreläsningar, etc. Oavsett om de får betalt eller inte. Människor är sociala varelser och tycker om att dela med sig av sina upplevelser och hobbies. Många yngre förstår nog inte att internet faktiskt fungerade ungefär så här innan storföretag började mjölka och etablera dominans, utan de följer sina streamers och youtubers och tror att det inte skulle finnas något kul eller intressant att titta på om inte RandomStreamer89 fick betalt för att spela datorspel.

Vidare så handlar det också om vem som bestämmer vad Du gör med Din dator. Vad Du tittar på, på Din skärm. Kopplad till Din dator som Du äger. Du väljer vad som visas. Om Du vill tejpa en postit-lapp på precis den plats en reklamsnutt dyker upp så får Du göra det. Ingen kan förbjuda dig. Ingen kan förhindra att du sänker/stänger av ljudet när reklam visas. Du väljer detta själv. Att använda Adblocker är endast ett sätt att automatisera processen. Det finns inget omoraliskt eller förkastligt i att automatisera processen.

Storföretag är välkomna att lägga sina tjänster bakom Paywall och på så sätt försäkra sig om att de får betalt. Men ska de hämma konkurrens genom att erbjuda sina tjänster gratis så får de också finna sig i att användarna blockerar eventuell reklam.

Många av er kanske är oroliga över att Google ska köra ner reklamen i halsen på er genom att förhindra/försvåra för Adblockers. Det är onödigt. Idag finns det en stor skara hängivna människor som utvecklar blockeringsverktyg och känner precis likadant som jag i frågan. Dessa personer kommer fortsätta att utveckla Adblockers och det finns ingenting Google kan göra. De kommer alltid anpassa sig.

Som många påpekar är också AI på vår sida i den här fighten. Jag forskar själv inom AI för bildanalys och kan närmast garantera att ifall Google mot all förmodan lyckas få överhanden gentemot Adblockers så kommer det börja ploppa upp AI-modeller tränade för att sortera bort reklam som små svampar efter regn...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 9800X3D | Asus ROG Strix B650E-F | Kingston Fury DDR5 6000 MHz 64GB | Noctua NH-D15 | Asus RTX 4080 16 GB TUF Gaming | be quiet! Dark Power 12 1000W | be quiet! Dark Base 700 | 3x Western Digital M.2 SN850X 2TB | Samsung 870 QVO 2TB | Creative Sound Blaster X-Fi | Acer Predator XB323QKNV 32" | 2x Acer XB271HU 27" | Mionix Naos 7000 | Corsair Gaming K70 Rapidfire MX Speed | Sennheiser GAME One

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av GizmoTheGreen:

Har också premium.

Jag tycker att man måste göra skillnad på vad som är youtubes reklam, för deras tjänst, och vad som är "youtuberns" reklam/sponsor, den har youtube inte något med att göra.

Skulle de baka in en funktion för att hoppa över denna snutten skulle det bara göra youtube ännu mer non-viable för små till mediumstora youtubers än vad det redan är pga all de-monetization pga copyright-claims och andra false positives på olämpligt material osv.

Många creators kör nu med chapters/timestamps, som alltså visas på sökmojängen, så du kan absolut skippa manuellt om du nu känner dig manad till det.

Gillar du inte att den du kollar på måste ha sponsorsegment för att kunna jobba med att göra videos så titta inte. du är inte berättigad till det, imho.
Det står klart och tydligt på thumbnails vilka videor som innehåller betalda(sponsrade) segment. så du behöver inte ens klicka in på dom alls

För min del är det rätt ointressant hur olika parter hanterar sina delar finansietllt.
Säljs en tjänst som reklamfri så får leverantören se till att den är reklamfri också.
Motivet att betala för premium är för min del att slippa reklam.

Sedan tar youtube rätt bra betalt för premium också. Det kostar lika mycket som de andra streamingtjänsterna. Fast youtube tillverkar inte innehållet själva. För den slanten får de nog se till att finansiera innehållet också.
Hade premium kostat en bråkdel av andra streamingtjänster som typ 20 spänn i månaden - sure. Då håller jag med dig. Content creators behöver få sin del också på annat sätt.
Men så är det inte riktigt...

Ja nä jag är inte on board på den här delen av upplägget riktigt. Tar de betalt för en reklamfri tjänst så tycker jag inte det är orimligt att de också levererar detta.

Visa signatur

💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled
🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

För min del är det rätt ointressant hur olika parter hanterar sina delar finansietllt.
Säljs en tjänst som reklamfri så får leverantören se till att den är reklamfri också.

Sedan tar youtube rätt bra betalt för premium också. Det kostar lika mycket som de andra streamingtjänsterna. Fast youtube tillverkar inte innehållet själva. För den slanten får de nog se till att finansiera innehållet också.
Hade premium kostat en bråkdel av andra streamingtjänster som typ 20 spänn i månaden - sure. Då håller jag med dig. Content creators behöver få sin del också på annat sätt.

Ja nä jag är inte on board på den här delen av upplägget riktigt. Tar de betalt för en reklamfri tjänst så tycker jag inte det är orimligt att de också levererar detta.

ja, tjänsten är ju reklmafri då, men innehållet, som youtube inte står för, är inte. hur är detta svårt?
lite som om vi hade en plattform som fritt sprider indie-webcomics, du kan betala för att slippa reklam, men en comic som laddas upp av författaren med en reklamsida eller reklam mellan några paneler så att denna kan tjäna pengar på sitt verk igenom denna annars, för dom, fria tjänst, I den bemärkelse att dom inte behöver betala bandbredd osv, det gör ju läsaren igenom reklam eller premium-konto, kan ju inte tjänsten för den sakens skull skrubba bort. det vore fel.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Hedersmedlem

ja, tjänsten är ju reklmafri då, men innehållet, som youtube inte står för, är inte. hur är detta svårt?

Ja nä det är jättelätt.
Det kan formuleras såhär.
Är det reklam i innehållet så är det rimligen inte reklamfritt. Jag bryr mig inte vad aneldningen är.
Tar man så mycket betelt för att erbjuda samma tjänst reklamfritt så bör den rimligen vara reklamfri.

lite som om vi hade en plattform som fritt sprider indie-webcomics, du kan betala för att slippa reklam, men en comic som laddas upp av författaren med en reklamsida eller reklam mellan några paneler så att denna kan tjäna pengar på sitt verk igenom denna annars, för dom, fria tjänst, I den bemärkelse att dom inte behöver betala bandbredd osv, det gör ju läsaren igenom reklam eller premium-konto, kan ju inte tjänsten för den sakens skull skrubba bort. det vore fel.

Ja visst. Och skulle premium kosta typ 20 spänn så är jag med på tåget. Det räcker inte till mycket annat än att sätta upp infrastrukturen. Men nu tar google mer betalt än flera andra streamingtjänster. Märk väl att för mindre pengar får man faktiskt reklamfria tjänster där.

Hade netflix kostat 130 spänn i månaden innan man börjar betala för faktiskt content på plattformen, eller att de visar innehåll fyllt av reklam så hade jag varit rätt missnöjd med det också.

Priset är en relevant faktor här.
När de lagt sig så pass högt prismässigt för att erbjuda en reklamfri tjänst så kan iaf jag tycka att de faktiskt får se till att sköta den delen.

Youtube skulle kunna skrubba bort all extra reklam. Det vore rätt

Visa signatur

🎮 → Steamdeck

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Ja nä det är jättelätt.
Det kan formuleras såhär.
Är det reklam i innehållet så är det rimligen inte reklamfritt. Jag bryr mig inte vad aneldningen är.
Tar man så mycket betelt för att erbjuda samma tjänst reklamfritt så bör den rimligen vara reklamfri.

Ja visst. Och skulle premium kosta typ 20 spänn så är jag med på tåget. Det räcker inte till mycket annat än att sätta upp infrastrukturen. Men nu tar google mer betalt än flera andra streamingtjänster. Märk väl att för mindre pengar får man faktiskt reklamfria tjänster där.

Hade netflix kostat 130 spänn i månaden innan man börjar betala för faktiskt content på plattformen, eller att de visar innehåll fyllt av reklam så hade jag varit rätt missnöjd med det också.

Priset är en relevant faktor här.
När de lagt sig så pass högt prismässigt för att erbjuda en reklamfri tjänst så kan iaf jag tycka att de faktiskt får se till att sköta den delen.

Youtube skulle kunna skrubba bort all extra reklam. Det vore rätt

Det är inte alls rätt. Youtube har endast med sin egen raklam att göra, punkt.

om devs lägger in reklam i säg, cyberpunk2077 på billboardsen, så har inte heller Steam inte något med det att göra för att du köpte spelet där.

Personligen tycker jag att YT premium är prisvärt. 120kr för oändligt med videos + musik.

Men det beror ju såklart hur man konsumerar, jag kollar ju säkert 2 timmar material om dagen, mer om man räknar bakgrunds-uppspelning. Netflix kollade jag typ en film varannan månad, så sade upp det. och jag har aldrig gillat spotify, hade det bara gratis ett tag i deras begynnelse.

HAr man däremot netflix som man använder flitigt och spotify igenom sitt mobilabbonemang eller så och är nöjd med det, och bara kollar youtube nån video i veckan, kan jag absolut förstå att det inte för dig det är helt lugnt att sluta kolla alltså, vara sig det är youtube eller kreatörernas videos du är oense med.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Det är orimligt det du skriver. Bara kläderna som en Youtuber har på sig, räknas som reklam rent krasst. Ska YouTube tillhandahålla generiska kläder till att Youtubers också då? Hehe, alltså, Youtube ser till att du slipper reklam som dom står som avsändare på. Sen vad som sägs eller visas i videorna står Youtubers som avsändare på. Rikta din kritik till rätt plats. Går du till Trafikverket och beklagar dig över att din bil låter konstigt när du kör den?

Visa signatur

/car2ns

Permalänk

Konstigt nog fungerar adblockering bättre på tvn med smartyoutube än på datorn sista tiden.

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte alls rätt. Youtube har endast med sin egen raklam att göra, punkt.

Ja precis. Och det är ju det mågna här tycker är rätt surt. Att de säljer in en dyr "reklamfri" tjänst som de sedan inte tar ansvar för att så faktitkst är fallet.
Många i tråden önskar att youtube skulle sköta det här och reglera det hela vägen så att man faktiskt slipper reklam i en tjänst där man betalar för att slippa reklam.

om devs lägger in reklam i säg, cyberpunk2077 på billboardsen, så har inte heller Steam inte något med det att göra för att du köpte spelet där.

Det är väl lite från case till case hur mycket man reagerar på reklamen. Reklam på en billboard i cyberpunk pausar emellertid inte ens spelupplevelse med reklamdravel i en minut. Det är däremot vad som faktiskt händer i youtubevideos. Det blir i praktiken ett störande reklamavbrott i en tjänst man betalar för att slippa reklam.

Personligen tycker jag att YT premium är prisvärt. 120kr för oändligt med videos + musik.

Men det beror ju såklart hur man konsumerar, jag kollar ju säkert 2 timmar material om dagen, mer om man räknar bakgrunds-uppspelning. Netflix kollade jag typ en film varannan månad, så sade upp det. och jag har aldrig gillat spotify, hade det bara gratis ett tag i deras begynnelse.

HAr man däremot netflix som man använder flitigt och spotify igenom sitt mobilabbonemang eller så och är nöjd med det, och bara kollar youtube nån video i veckan, kan jag absolut förstå att det inte för dig det är helt lugnt att sluta kolla alltså, vara sig det är youtube eller kreatörernas videos du är oense med.

Ja nä men jag betalar för youtube premium. Och för netflix.
Men du får nog ta och förstå att det finns ett missnöje från flera kring youtubes reklamfyllda upplägg som de ändå tar bra betalt för. Där andra aktörer faktiskt kan erbjuda en tjänst som faktiskt är reklamfri för samma peng.
Det går bra att vara kritisk även för de varor och tjänster man köpt.

Och ja, jag med flera hade gärna sett att youtube skulle städa mer i deras betaltjänst helt enkelt.

Visa signatur

🎮 → Steamdeck