Vinn nätagg från Seasonic

Microsoft raderar instruktion för byte till lokalt konto

Permalänk
Medlem
Skrivet av thesutex:

?

Serienummer sparas vel i molnet mot din hårdvara . Jag knappar aldrig in serienummer (efter första installera), aktiveras automatisk .

Bara lokala konton

Det handlar om när man installerar på en ny maskin. Den licensen jag har tillåter att man installerar om på nya modeller hur mycket man vill så länge bara en är aktiv åt gången. Denna är gammal (Win 7), och de flesta licenser folk köpte på den tiden tillät inte det (s.k. OEM-licenser), men min är OK, och MS har inga problem att aktivera den.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Sant, men med lite begränsningar kring hur det får användas vad jag minns...

Mitt minne sviker mig ibland, men jag har fått ett antal LTSC-licenser samt Retail-utgåvor den vägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Mitt minne sviker mig ibland, men jag har fått ett antal LTSC-licenser samt Retail-utgåvor den vägen

Jo, det följer med en massa olika licenser, det jag vill åt är just att de har mer begränsande licensvillkor än en riktig köpt licens (endast giltig för dev/test).

Kollar de någonsin detta? Åtminstone vad gäller privatpersoner låter det sjukt osannolikt att de skulle följa upp hur licenserna används.
Men om man nu bryr sig om att man ska ha en licens så sabbas ju det hela lite om den licens man kan få tag på ändå inte är giltig så som man vill använda mjukvaran.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Microsoft har dom senaste versionerna fokuserat mera och mera på att kontrollera/övervaka allt du gör.
Jag ger det en kanske två versioner till sen finns möjligheten till lokalt konto inte alls.

Visa signatur

CPU: 5800x3d
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bannad2021:

Det enda jag saknar är städ för bankid

Mobilt bankid funkar väl oavsett

Permalänk
Medlem

När det verkar som om inte ens kaptenen vet vart fartyget är på väg är det dags att mönstra av.

Permalänk
Skrivet av Dinkefing:

Jag vet att endast Enterprisevarianten slipper du skapa onlinekonto. Var kan man köpa den som privatperson?

Du kan köpa serie nyckel på nätet för några få kronor bara bara googla på köpa serienyckel windows enterprise

Permalänk
Medlem

Det är lite konstigt att det går alldeles utmärkt att bötfälla Apple för att de "försvårar konkurrensen" i AppStore och samtidigt inte göra något åt MS aggressiva försök att förvandla operativsystemet de en gång lanserade till vad fan det nu ska föreställa idag.
Jag har en stark åsikt om vad jag tycker är viktigast i alla fall.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Skrivet av Rickosaurus:

Det kommer att bli kris här nästa år när supporten för win10 går ut, jag vägrar att gå över till win11 så då återstår ju bara linux fast då vet jag inte om jag kan spela mina spel och ha mina program.

Många windows spel/program funkar faktiskt på linux med bl Lutris och steam (proton) https://itsfoss.com/steam-play/ ... Bara installera steam för linux sen går du in aktiverar Proton i inställningarna för att installera spel/program installerar du Lutris sen kör du exe filen i det de mesta funkar

Permalänk
Skrivet av Duckface21:

Du kan köpa serie nyckel på nätet för några få kronor bara bara googla på köpa serienyckel windows enterprise

Men det är ju stulna nycklar eller köpta med stulna kreditkort.

Permalänk
Medlem

Jag har de senaste gångerna hoppat över Microsoft konto genom att bara skriva in nothankyou@outlook.com eller nån liknande adress. Dem är blockad pga för många inloggningsförsök, så man får ett felmeddelande och erbjudandet att fortsätta med lokalt konto. Tipset dök upp i nån guide när jag fixade ett par nya datorer för ett drygt år sedan, och det fungerade bra även i höstas för en annan dator.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Jag har de senaste gångerna hoppat över Microsoft konto genom att bara skriva in nothankyou@outlook.com eller nån liknande adress. Dem är blockad pga för många inloggningsförsök, så man får ett felmeddelande och erbjudandet att fortsätta med lokalt konto. Tipset dök upp i nån guide när jag fixade ett par nya datorer för ett drygt år sedan, och det fungerade bra även i höstas för en annan dator.

Det fungerar inte längre. MS har"patchat" bort det.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Skrivet av jnsson:

Precis, tänkte precis skriva detta.
Jag fick köra skift-F10(?) och releases djup förmena kunna skapa lokalt konto

Permalänk
Medlem

Fick läsa om antal gånger, min hjärna läste "byte".... 8bitar

Visa signatur

ASUS M4A89GTD PRO/USB3 | AMD Phenom2 X6 1055T|GB GF GTX 460 | Corsair 4GB | SSD 40GB Intel X25-M | HD500GB Seagate ST3500418AS | |HD2TB Seagate ST2000DL003 | Corsair TX 650W PSU | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Måste vara frustrerande att jobba på Microsoft om man bara vill göra ett bra operativsystem med funktioner man vet att användarna vill ha, men man styrs hela tiden uppifrån att implementera en massa impopulära "funktioner".

Visa signatur

Phanteks XT Pro Silent | Phanteks PH-TC14PE | Seasonic Core GX V2 850W | Asus Prime X370 Pro | Ryzen 9 5950X | Corsair 32GB 3600 MT/s | ASRock RX 9070 XT Steel Legend 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Okej, då måste det vara relativt nytt. Kom på att jag ju även använde detta för ett par nyköp med förinstallerat win 11 home som skulle startas upp konton på så sent som någon månad sedan. Men det har ju känns som en allt för enkelt grej för dem att täppa till om de vill, bara begära att använda ett fungerande konto.

Visa signatur

Main rig: Z790-P / i5-13600K / 64GB RAM / RX 7900 XT / 42" LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av nikwid:

Okej, då måste det vara relativt nytt. Kom på att jag ju även använde detta för ett par nyköp med förinstallerat win 11 home som skulle startas upp konton på så sent som någon månad sedan. Men det har ju känns som en allt för enkelt grej för dem att täppa till om de vill, bara begära att använda ett fungerande konto.

Kom en nyhet om det för någon månad eller 2 sedan om det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

har man gammalt installations media och använder så lär det väl gå som vanligt

Visa signatur

inget av det understående stämmer /länge sedan det gjorde det

GA-MA790FXT-UD5P / AMD Phenom™ II X6 1100T BE 4.118GHz 1.45v / Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP SVART / Radeon HD7950 X 2 / Fractal Design Define XL / Be quiet dark power 10 850W

Permalänk
Medlem

Använde
start ms-cxh:localonly metoden senast jag installerade och den kändes väldigt smidig 👍

Visa signatur

PSU: Corsair HX1200i Case: Phanteks NV9
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 9800X3D RAM: Corsair Dominator 96GB
Motherboard: Asus TUF X870-Plus Wifi Cooler: Noctua NH-D15 G2