Helgsnack: Varför valde du din processor?

Permalänk
Medlem

Ville ha en snabb och stabil dator och valde att gå på Intel I9 14900K
Tog höjd för eventuella värme problem och monterade en contact frame
och Arctics 420 AIO.

Kör även lite undervolt och har idag en stabil och snabb dator som klarar
av dom behov jag har i program och spel.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem

Dator för programmering (framförallt C++ när jag sitter hemma)

Mjukvara utvecklas för att köras i Windows, Linux/Unix (och på Mac) och datorn är optimerad för att vara snabb för kompilatorerna GCC, CLang och Microsofts C++ kompilator.

AMD Ryzen 9 7900X. C++ kompilatorer är duktiga på att parallellisera kompilering och det vart rabatt på den 12 kärniga (hade nog valt en 16 kärnig idag).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jefe:

Ville ha en snabb och stabil dator och valde att gå på Intel I9 14900K
Tog höjd för eventuella värme problem och monterade en contact frame
och Arctics 420 AIO.

Kör även lite undervolt och har idag en stabil och snabb dator som klarar
av dom behov jag har i program och spel.

Ironiskt, Intel är inte stabila

Jag valde 5800x3D för att få stabilare lägsta FPS över min 5600X.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av klk:

Mjukvara utvecklas för att köras i Windows, Linux/Unix (och på Mac) och datorn är optimerad för att vara snabb för kompilatorerna GCC, CLang och Microsofts C++ kompilator.

AMD Ryzen 9 7900X. C++ kompilatorer är duktiga på att parallellisera kompilering och det vart rabatt på den 12 kärniga (hade nog valt en 16 kärnig idag).

Hur menar du "optimerad"? Hårdvara eller mjukvara / inställningar? Båda?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Ironiskt, Intel är inte stabila

Jag valde 5800x3D för att få stabilare lägsta FPS över min 5600X.

Var inte intresserad av AMD då dom har microstutter, kompabilitets problem med
med minnen och verkar trögstartade innan minnesinlärningen är färdig.

Min dator har varit stabil sen dag ett utan några helst problem så några
problem med instabilitet har jag inte råkat ut för.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Inaktiv

Kag har en 8700K vilket var toppmodellen på sin tid och delid-vänligt. Använder datorn enbart till att jobba och surfa på så finns inga planer på att skaffa nytt.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av klk:

Då optimerar vi för samma sak

Bara en FYI för andra som optimerar för detta. Just kompilering är ett "avvikande fall" för hur bra det presterar på "Apple Silicon" vs Intel/AMD.

För de som inte kan/vill använda MacOS kan det vara kul att veta att den generation Windows/ARM64 laptops som släpps på nu på tisdag också presterar riktigt bra just för kompilering.

Denna superkompakta dator från Samsung

Klicka för mer information
Visa mer

Presterar ca 20 % bättre i Clang i ST och ungefär likvärdigt i MT som en desktop 7900X

Visa mer

Står man ut med MacOS (eller att köra Windows via VM) så ökar fördelen en hel del med M3 Max. ~35 % ST och ~40 % MT

Visa mer

Och gäller inte bara C/C++ med Clang, ser samma beteende med .NET 8. M3 Max är snabbare än 13900KS trots att den förra kör Windows 11 ovanpå MacOS via Parallels desktop.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Jefe:

Var inte intresserad av AMD då dom har microstutter, kompabilitets problem med
med minnen och verkar trögstartade innan minnesinlärningen är färdig.

Min dator har varit stabil sen dag ett utan några helst problem så några
problem med instabilitet har jag inte råkat ut för.

Äh, bara bs från salta Intel-fanboys.

Men det sistnämnda kanske stämmer, inget som jag har märkt av dock, men hört om det.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Skaffade 3700X initialt för den var bäst i pris/prestanda när jag byggde. Köpte sedan 5900X när jag ville uppgradera och den var på kampanj så något billigare. Hade jag vetat 5800X3D skulle komma hade jag väntat på en sådan dock.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Hedersmedlem

Valde en laptop år 2020 med specifikt en i5 (10th gen) för jag tänkte att den var tillräckligt bra för mina vardagliga behov (Microsoft 365, och Brawlhalla hahah) och den har tjänat mig hyfsat väl sedan dess!

Permalänk

Har fortfarande en 10400F i den stationära bruken, anledningen till att det blev den var att jag ville ha ett 3000-serie grafikkort under covid och då var det att köpa en pre-built med det som erbjöds.

Permalänk
Chassi-Jesus 📦

”Vanliga” stationära datorn har en Core i7 8700K – köptes dels för att det var ett roligt delid-projekt men också för att det var en väldigt vettig processor för sin tid. Funkar bra än idag!

Vardagsrumsdatorn som bara används för spel har en Ryzen 7 5800X3D – ville ha den snabbaste spelprocessorn som gick att klämma in på AM4-moderkortet som sitter i den burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klumpeduns:

Min anledning är tråkig, jag vann en 11700K + moderkort på en stream från Inet. Dock när jag fick hem sakerna så vad moderkortet inte flashat så det hade bara stöd för gen 10. Så jag fick lämna in det på Inet och betala felsökningsavgiften så att de uppgraderade bios för mig.

EXAKT det här som gör att jag ALDRIG köper en pryl ifrån Inet.se! Du skulle ju givetvis fått det flashat gratis och en ursäkt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ztigmata:

EXAKT det här som gör att jag ALDRIG köper en pryl ifrån Inet.se! Du skulle ju givetvis fått det flashat gratis och en ursäkt!

Det låg ganska länge hemma hos mig innan jag byggde ihop det, så eftersom det hade gått så lång tid så kändes det inte rätt att be Inet att fixa det kostnadsfritt. Samt att det var en vinst från dem så det sved inte så mycket att ge dem 499kr.

Visa signatur

A flexible hammers allow for more kinetic energy.

Permalänk

Köpte mig senast en bättre begagnad Intel i5-12400F.

Enda orsaken var att jag var sugen på att överklocka.

Efter lite pill hade jag 4122 points eller 98% av alla CPU på CPU Mark Single Treaded, inte illa för runt 800:- ink frakt

Målet har varit 5 GHz på alla 6 cores, inte riktigt där ännu men nästan...

Permalänk
Medlem

Uppgraderade från Ryzen 5 3600 till Ryzen 7 5800X (var innan 5800X3D släppts) som jag hittade en bra deal på. Mer för att om jag nu ska uppgradera så kändes det dumt att inte skaffa lite fler kärnor än för att jag faktiskt behövde dem.

Visa signatur

PC: Ryzen 7 5800X | ASUS ROG Strix B550-F Gaming Wi-Fi | 32GB DDR4 | Sapphire NITRO+ RX 6900 XT SE | 27" LG UltraGear 27GL83A-B | openSUSE Tumbleweed / Win 10 Pro
Laptop: Lenovo Legion Y520 | Core i5-7300HQ | 16GB DDR4 | Geforce GTX 1060 Max Q | Fedora Linux