Permalänk
Medlem

Tv med PbP

Finns det gaming tv med PbP stöd? Behöver kunna ha igång 2st xbox samtidigt, funderar på att köpa 1 till 55 tum eller om PbP stöd finns på större modeller 75+.
Någon som vet om detta finns? Vet min nuvarande oled klarar av det med Live tv och en valfri Hdmi ingång.
Min lg oled är dock 6-7 år gammal.
Nån som kanske sitter med en nyare tv och kan testa.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kelrazh:

Finns det gaming tv med PbP stöd? Behöver kunna ha igång 2st xbox samtidigt, funderar på att köpa 1 till 55 tum eller om PbP stöd finns på större modeller 75+.
Någon som vet om detta finns? Vet min nuvarande oled klarar av det med Live tv och en valfri Hdmi ingång.
Min lg oled är dock 6-7 år gammal.
Nån som kanske sitter med en nyare tv och kan testa.

PbP är en funktion som inte utvecklas och heller inte efterfrågas i någon större utsträckning idag. PbP är rimligen inte ens på topphundralistan över prioriterade TV-funktioner utan mer något som finns kvar för att det redan finns där. Därmed är det frånvarande i ganska hög grad, i den mån det finns är PbP är en funktion som inte är framhävd utan dold. Som du beskriver ofta begränsat till att hålla exempelvis en HDMI-ingång och TV-mottagaren ihop men inte mer.

Sedan är det alltid en fråga om vad du vill uppnå som inte kan lösas på annat sätt.

Permalänk
Medlem

Sedan är det alltid en fråga om vad du vill uppnå som inte kan lösas på annat sätt.
[/quote]

Tanken är att kunna spela tillsammans med dottern brevid varandra, i vårat fall 2st xbox då intresset för att spela mer seriösa spel som inte klarar av splitscreen lägen.
Idag använder dottern tv.n och jag min ipad med xbox gamestrem. Men.. är inte optimalt med en gammal kropp (ögon) att spela på 11tum.
Alternativet är att köpa en till 55 tum och montera ovanför nuvarande tv med lite lut neråt. Vi har tv rummet i källaren så frugan har godkännt min ideé om dubbla tv
Men det optimala skulle varit 75+ med PbP.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Kelrazh:

Tanken är att kunna spela tillsammans med dottern brevid varandra, i vårat fall 2st xbox då intresset för att spela mer seriösa spel som inte klarar av splitscreen lägen.
Idag använder dottern tv.n och jag min ipad med xbox gamestrem. Men.. är inte optimalt med en gammal kropp (ögon) att spela på 11tum.
Alternativet är att köpa en till 55 tum och montera ovanför nuvarande tv med lite lut neråt. Vi har tv rummet i källaren så frugan har godkännt min ideé om dubbla tv
Men det optimala skulle varit 75+ med PbP.

Ett alternativ är att gå på jakt efter HDMI-muxar som kan foga ihop två HDMI-inputs till en utgående signal. Det är svårt att söka på sådan utrustning eftersom sökningar snabbt kommer till det mycket vanligare HDMI-switcharna som låter en växla mellan två eller fler källor. Du behöver en manick som kan sätta ihop två HDMI-strömmar samtidigt, i princip en extern PbP. Det blir dyrare och kan vara dyrare – samt osäkrare i exakt funktion – än att faktisk köra en separat skärm eller TV.

Permalänk
Medlem

Nåt liknande Black Magic ATEM mini skulle nog funka för detta ändamål. Men det kommer nog vara nån frame extra input delay med en videomixer då den behöver synka upp källorna och lite sånt.

Visa signatur

DAN Cases A4-SFX | AMD Ryzen 7 9800X3D | Thermalright AXP90-X47 Full Copper |
INNO3D GeForce RTX 4070 Ti SUPER 16GB Twin X2 | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS ROG Strix B650E-I Gaming WIFI | Samsung 960 EVO 1TB | Corsair SF-600

Permalänk
Medlem

Denna; https://www.webhallen.com/se/product/360839-Samsung-75-TQ75QN...
Har Samsungs Multi-view, till vilken grad det funkar vet jag ej, men kan vara värt att kolla upp. Samt så är den på rea för medlemmar

Edit: Hittade denna video, lät funka rätt så bra enligt dom!
https://www.youtube.com/watch?v=FPVpKATp184

Hittade länk till funktionen
Visa signatur

Ryzen 7800X3D | ASUS GeForce RTX 4070 12GB GDDR6 ProArt OC | Kingston 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | Corsair RM850x 850W v3 | Samsung 990 PRO M.2 NVMe SSD 4TB | Fractal Design North Svart TG

Permalänk
Medlem

Edit: Hittade denna video, lät funka rätt så bra enligt dom!
https://www.youtube.com/watch?v=FPVpKATp184
[/quote]

Men exakt detta jag letar efter, då blir det att försöka hitta en samsung modell som är likvärdig eller bättre än Lg oled c9.

Har varit riktigt nöjd med LG C9, ska kolla dom nya modellerna av PbP om det är updaterat så man kan ha 2 hdmi källor istället för Tv - Hdmi.

Tror det kan bli svårt att byta från Oled när man haft det en längre stund.

Permalänk
Medlem

Verkar vara riktigt bra rea just nu på elgiganten, ska kolla dessa 3 modeller.
Ett måste är ju PbP, samsung verkar ha en bra lösning.
Även om det bara är 1080p.
Hur bra är Samsungs Neo Quantum Dot-teknik vs Lg Oled?

https://www.elgiganten.se/product/tv-ljud-smart-hem/tv-tillbe...

Permalänk

Var tvungen att googla PBP och insåg just att detta koncept försvunnit.
Som någon sagt ovan är det ersatt med annat som i samsungs fall verkar heta Samsung MultiView Gaming Feature

Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Medlem

Var inne på elgiganten och pratade med en väldigt erfaren tv kille. Multiview med 2st Hdmi källor fanns på 2022 modellerna, 2023 high end samsung kan bara ha 1 hdmi källa sen är det casting via telefon/dator eller typ youtube som gäller. Så verkar inte vara ett alternativ med Multiview idag tyvär.

Permalänk
Medlem

Men nån här som kanske sitter med en samsung 2023 och kan prova.
Skulle vara uppskattat.

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag har en anteckning från 2023-releasen av LG:s OLED-modeller att PbP att två HDMI-källor ska vara möjligt, vilket var första gången för deras modeller. Inte de pushade på utan bara långt nere i fotnoterna över ändringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Jag har en anteckning från 2023-releasen av LG:s OLED-modeller att PbP att två HDMI-källor ska vara möjligt, vilket var första gången för deras modeller. Inte de pushade på utan bara långt nere i fotnoterna över ändringar.

Ska kolla upp det imorgon, återkommer imorgon.
Dock så sa killen på Elgiganten att Samsung 2022 kunde köra 2 hdmi källor men att det försvann med 2023. Han pratade om att deras onebox eller vad det kallas inte har full bandbredd till tv.n.

Permalänk
Rekordmedlem

En videomixer kan kanske lösa det externt på valfri tv ?
typ

https://www.amazon.com/RGBLink-RGBlink-Mini-Streaming-Switche...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har plågat elgiganten idag igen.
Lg 77 Oled b3 2023 använder Alpha 7 AI Processor Gen 6 och fixar inte 2st hdmi.
Lg 77 Oled c3 2023 använder Alpha 9 AI Processor Gen 6 och klarar av 2st Hdmi.
Tyvär är det inte rea nu på c3.an och jag missade att i helgen var den på rea... 36000 :- nu och i söndags gick den för 20 000... suck.. är som skönt när det går bra..

Har själv testat i butik att C3 2023 klarar av 2 st hdmi med delad skärm.

Permalänk
Medlem

Blev en lg 55 C3 till slut, kommer använda mina trogna 55 c9 ovanför den nya.
Är det nån som har frågor om hur PbP fungerar med C3 så kan jag hjälpa till att testa.
Men kommer inte köra PbP utan en konsol per tv.