Vilken film såg du senast?

Permalänk
Medlem

Beverly Hills cop 4

Hade rätt låga förväntningar med tanke på hur usel 3’an var.

Visst, denna hade ett par menlösa stunder, men generellt höll den betydligt bättre än 3’an.

Permalänk

Bram Stoker's Dracula (1992), även om boken är bra mycket bättre än filmen så är den värd sina 7+ på imdb. Frånvaron av överdrivna effekter är ett stort plus tycker jag.
Gillar när filmer eller böcker utspelas på 1700-1800 tal och gärna med lite övernaturliga inslag.

Visa signatur

Tålamod och disciplin!

Permalänk
Medlem

Beverly Hills Cop Axel Foley, senaste
Nästan ok actionfilm...

Permalänk
Medlem

"Blutiger Freitag" (Blodig fredag) är en tysk kriminalfilm från 1972. Filmen utmärker sig med sin råa och våldsamma skildring av kriminalitet. Handlingen kretsar kring en brutal bankrånare som tillsammans med sina medbrottslingar, tar flera gisslan under en misslyckad bankkupp. Filmens intensitet och realistiska skildring av våld och desperation skapar en stark känsla av obehag.

Harmstorfs tolkning av den skoningslöse rånaren är skrämmande, vilket gör honom till en central figur i filmen. Regissören använder en dokumentärliknande stil för att förstärka realismen, vilket bidrar till filmens intensiva och autentiska känsla. Den grafiska skildringen av våld och moraliskt förfall kan vara svår att hantera för vissa tittare.

Sammanfattningsvis är "Blutiger Freitag" en intensiv och gripande kriminalfilm som erbjuder en skarp och realistisk skildring av våld och kriminalitet.

Permalänk
Medlem

Civil War.

Vilken dynga.

Permalänk
Medlem

Civil War (2024)

Var okej. Knappast en slump att den släpps i den tid vi nu lever i, med den grad av partiskhet och populism vi ser (inte minst i USA). Tänker att den nog upplevs drastiskt annorlunda av amerikaner än för oss i resten av världen.

Lite platt. Gillade sista tredjedelen betydligt mer än de två första tredjedelarna.

6/10

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Omen, från 1976. Minns den som bra...och den håller rätt bra än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Civil War (2024)

Var okej. Knappast en slump att den släpps i den tid vi nu lever i, med den grad av partiskhet och populism vi ser (inte minst i USA). Tänker att den nog upplevs drastiskt annorlunda av amerikaner än för oss i resten av världen.

Lite platt. Gillade sista tredjedelen betydligt mer än de två första tredjedelarna.

6/10

Jag tyckte att den var riktigt bra, såg den på IMAX, bra ljud och bild...

Permalänk
Medlem

Beverly Hills Cop: Axel F
5/10
Netflix

Finns inte mycket att säga om denna utom att den går att sammanfatta med; "Meh".

Netflix tar den "lätta vägen" och spelar på nostalgi-kortet... men filmen "har gjorts tusen gånger innan" och hur mycket jag än har gillat Eddie Murphy i det förgångna bär han inte upp denna på egen hand. Och med ett gäng andra gamla gubbar som gör Cameos lyckas den inte bli mer än just meh. Mycket smink och cgi för att få Eddie att se yngre ut medan resten av casten verkligen ser slitna ut nu för tiden, märks ganska tydligt i action-sekvenserna.

Plus för det klassiska Axel F spåret (låten), det fick det absolut att dra lite i nostalgitarmen.
Minus för att hans klassiska "leende med skratt" inte fanns med alls.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Civil War.
2/5

Jag tyckte det var alldeles för lite information varför det blev inbördes krig?
Varför valde presidenten stänga ner FBI?
Varför krigade vissa grupper mor varandra?

Enda gången man fick svar.
"Han skjuter på oss, så vi skjuter han"
OK. Förstår. Men ingen annan information än det.

En annan scen.
Varför har dem dödat alla människors?.
För dem var inte "äkta" amerikaner?

Så mycket fler frågor än svar hade jag.

Blev mer irriterade av filmen, än njutning för min del.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus | Ryzen 7700 / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @7200 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | ASUS Scope II 96 | Razer Viper V3 Pro | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1265L V2 - 16GB - 4x8TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Civil War.
2/5

Jag tyckte det var alldeles för lite information varför det blev inbördes krig?
Varför valde presidenten stänga ner FBI?
Varför krigade vissa grupper mor varandra?

Enda gången man fick svar.
"Han skjuter på oss, så vi skjuter han"
OK. Förstår. Men ingen annan information än det.

En annan scen.
Varför har dem dödat alla människors?.
För dem var inte "äkta" amerikaner?

Så mycket fler frågor än svar hade jag.

Blev mer irriterade av filmen, än njutning för min del.

Som jag tolkar det är det inte film med avsikt att berätta en story (typ Lord of the rings m.fl) utan mer en reflektion över vad de djupa klyftorna i usa kan leda till och vad krig gör med människor. Grymhet föder grymhet på alla sidor. Tror avsikten mer är att vara ett sorts "wake the fuck up, idioter" än npgot annat.

Hursom, genom att inte visa hur kriget startade så duckar alex garland jämförelser med dagens aktörer så att filmen får stå på egna ben istället för att folk ska tolka in maga i allt... Mina 2 cents.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | LG C4 4k oled | Oculus Quest 3

Permalänk
Medlem

Kingdom Of The Planet Of The Apes
6.5/10

Väldigt snyggt gjord och det märks att den hade en ganska hög budget, eller att man spenderade pengarna på rätt ställen då Superkändisar lyser med sin frånvaro. Men likväl har man hämtat in en hel del bra från skiktet under.

Utspelar sig 300 år efter trilogin och det är inte en "main plot that will effect the world or it's outcome" utan mer en story som utspelar sig i detta "universum". Och det är väl kanske just där det brister, för det är en extremt generic story som har gjorts en miljard gånger i olika skepnader... var och varannan fantasy och sci-fi har denna story... och den har även gjorts med alla tänkbara "settings"... allt från grottmänniskor till native americans.

Dock upplagt för en ny trilogi, skulle inte förvåna mig om någon blir en form av "Rise Of The Humans" eller något liknande, dvs egentligen samma story som innan fast man nu vänder på det eller någon form av "reclaim" story arc för människorna... där tredje delen sammanfattar allt med att människor och apor lever sida vid sida bla bla bla bla... yepp, så generic var storyn i första filmen att det blir lätt att förutsäga hur resterande filmer blir OM de blir av.

Men gillar man detta universum är den tillräckligt snyggt och välgjord för att man inte behöver bli besviken över att få se denna story i ännu en ny skepnad. Själv tyckte jag den blev lite för lång i sista tredjedelen och tankarna började sväva iväg, vilket drog av 0.5 poäng.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Ghostbusters: Frozen Empire
Helt okej om man bara vill ha något lätt att titta på.
Betyg 3/5 👻

Permalänk
Medlem

First Omen (2024)

Bättre än jag trodde...

Permalänk
Medlem

Pig - Väldigt bra och stämningsfylld film. Man tror att Nicholas cage när som helst ska börja kniva folk som snott hans gris men istället handlar filmen om helt andra saker som saknad, relationer och vad som är viktigt egentligen. Helt klart sevärd. 9/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Pig - Väldigt bra och stämningsfylld film. Man tror att Nicholas cage när som helst ska börja kniva folk som snott hans gris men istället handlar filmen om helt andra saker som saknad, relationer och vad som är viktigt egentligen. Helt klart sevärd. 9/10

Trodde den skulle få ngn Oscar, men inte då. En väldigt bra film där Cage gör en bra insats.

Permalänk
Medlem

The Fall Guy
(4/5) en film i min smak...

Permalänk
Medlem

Sideways (2004) (IMDB)

Paul Giamatti spelar en medelålders bästa vän till en hunk-snubbe som ska gifta sig. De spenderar en knapp vecka ihop ála svensexa, men lite mer classy (vinprovning i Kalifornien). Det hela urartar.

Kan inte påstå att den var vidare minnesvärd på något sätt, förutom att man ju är svag för Giamatti (jag tror han föddes som medelålders gubbe?). Den var lite gullig och jag fnissade till vid något tillfälle. Vill ni ha en lättsam rulle att glo på en grå sommardag så go ahead.

5/10

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Beverly Hills Cop: Axel F
5/10
Netflix

Finns inte mycket att säga om denna utom att den går att sammanfatta med; "Meh".

Netflix tar den "lätta vägen" och spelar på nostalgi-kortet... men filmen "har gjorts tusen gånger innan" och hur mycket jag än har gillat Eddie Murphy i det förgångna bär han inte upp denna på egen hand. Och med ett gäng andra gamla gubbar som gör Cameos lyckas den inte bli mer än just meh. Mycket smink och cgi för att få Eddie att se yngre ut medan resten av casten verkligen ser slitna ut nu för tiden, märks ganska tydligt i action-sekvenserna.

Plus för det klassiska Axel F spåret (låten), det fick det absolut att dra lite i nostalgitarmen.
Minus för att hans klassiska "leende med skratt" inte fanns med alls.

Jag håller i stort med men ger den ändå 6/10 för att det var en feelgood-rulle som inte sög. Vad jag menar är att den lätt kunde varit mycket sämre än den faktiskt var.

Permalänk
Medlem

The warriors - Detta är en gammal kultklassiker som många gillar. Tyvärr är den egentligen rätt kass. Grundstoryn är ju bra men skådespeleriet rätt dåligt, manus obegripligt och fighterna rätt veka med dagens mått mätt. 5/10

Visa signatur

Since man cannot live without miracles, he will provide himself with a miracle of his own making. He will believe in any kind of deity, even though he may otherwise be a heretic, an atheist and a rebel.

Permalänk
Skrivet av killawife:

The warriors - Detta är en gammal kultklassiker som många gillar. Tyvärr är den egentligen rätt kass. Grundstoryn är ju bra men skådespeleriet rätt dåligt, manus obegripligt och fighterna rätt veka med dagens mått mätt. 5/10

Kan bara hålla med. Fick ett nostalgiryck och tänkte att det kunde vara kul att se den. Kommer ihåg att jag tyckte den var bra när jag såg den på bio. Det var inte en bra ide. Om du drabbas av liknande tankar och vill se lite nostalgi från runt 1980, välj en annan film. Blade Runner, Blues Brothers eller Indiana Jones.

Permalänk
Hedersmedlem

Oppenheimer (2023)

Såg filmen på bio förra året och såg om den idag. Fortfarande bra, skådespelet, effekterna, budskapen. Hur ämnet fortfarande är relevant idag. Det enda jag skulle säga är att som en upplevelse är den som bäst på bio. Men ändå solid på en schysst TV.

5/5

Permalänk
Medlem

https://www.imdb.com/title/tt7160372/

The Zone of Interest

Obehagligt är bara förnamnet.

4/5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Sideways (2004) (IMDB)

Paul Giamatti spelar en medelålders bästa vän till en hunk-snubbe som ska gifta sig. De spenderar en knapp vecka ihop ála svensexa, men lite mer classy (vinprovning i Kalifornien). Det hela urartar.

Kan inte påstå att den var vidare minnesvärd på något sätt, förutom att man ju är svag för Giamatti (jag tror han föddes som medelålders gubbe?). Den var lite gullig och jag fnissade till vid något tillfälle. Vill ni ha en lättsam rulle att glo på en grå sommardag så go ahead.

5/10

Oj, det är en av mina absoluta favoritfilmer! Snart blir det min senast sedda film.

Visa signatur

Besök Instagram för en mix av halvtaskiga bilder på pizza, biceps, och transfetter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fetakniven:

Oj, det är en av mina absoluta favoritfilmer! Snart blir det min senast sedda film.

Vad är det du tycker gör den så bra?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

The convert - En präst åker till nya zealand under 1800-talet och blir inblandad i konflikterna mellan Maori-stammar där. Välgjord och bra, om än lite ojämnt tempo. 7/10

3:10 to Yuma - Western med Christian Bale och Russel Crowe. Crowe är rånare och Bale får 200 dollar om han kan leverera honom till tåget till yuma. Det skjuts och hålls på. Helt ok. 7/10

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Vikings.Valhalla.S03 säsong 3, ingen film men vem bryr sig

ganska skön serie ändå, inte så mycket overkligt trams med dvärgar å sånt skit

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

Vikings.Valhalla.S03 säsong 3, ingen film men vem bryr sig

ganska skön serie ändå, inte så mycket overkligt trams med dvärgar å sånt skit

This one is aimed to you: https://www.sweclockers.com/forum/trad/1558862-vilken-serie-s... 🙂

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

The black phone - Skräckis från 2021. En pojke blir tillfångatagen av en mördare men får tips om hur han ska fly av dödingar via en telefon. Bra men rätt mycket är skumt i denna och ingen förklaring om varför mördaren gör vad han gör ges, vilket är lite trist. Det är dock VÄLDIGT mycket mobbing i den. 6/10

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Office Space (1999)

Såg den för trettiosjunde gången. En så fantastisk film 😁
"You know the nazis hade pieces of flare, that they made the Jews wear..." 😂

Visa signatur

---