Viaplay ljudproblem i android-tv, kan ej längre välja 2.0-ljud(stereo),allt kommer i 5.1(surround)

Permalänk
Medlem

Viaplay ljudproblem i android-tv, kan ej längre välja 2.0-ljud(stereo),allt kommer i 5.1(surround)

Hej,
jag har en androidtv och har fått problem med viaplay-appen efter den senaste uppdateringen som kom 14/9.
Problemet är att default ljudinställning är 5.1/surround. Innan uppdateringen kunde man manuellt välja mellan stereo/surround. Nu matas allt ljud ut i surround,vilket gör att det jag hör i mina tvhögtalare(stereo) är centerkanalen,vilket inte låter bra..
Det enda som kommer ut i stereo är tv-program som är inspelade i stereo,tex lyxfällan,pantbanken etc.

Har någon annan fått samma problem?
Går det att installera tillbaka förra versionen av viaplayappen på min tv?

Permalänk
Medlem

Nu har jag även fått ljudproblem med SVT-Playappen.
Känns som att det nog är tv:n som felar.

Permalänk
Skrivet av D1360:

Hej,
jag har en androidtv och har fått problem med viaplay-appen efter den senaste uppdateringen som kom 14/9.
Problemet är att default ljudinställning är 5.1/surround. Innan uppdateringen kunde man manuellt välja mellan stereo/surround. Nu matas allt ljud ut i surround,vilket gör att det jag hör i mina tvhögtalare(stereo) är centerkanalen,vilket inte låter bra..
Det enda som kommer ut i stereo är tv-program som är inspelade i stereo,tex lyxfällan,pantbanken etc.

Har någon annan fått samma problem?
Går det att installera tillbaka förra versionen av viaplayappen på min tv?

Nu var detta länge sen men hade kollat om det finns inställningar i din TV för 5,1 ljud tex virtuellt surround ljud eller vad det kan heta i din TV det finns ju vanliga tv-kanaler som också har 5.1 ljud . Noterbart en recension av ett trådlös ljudsystem från Sony och dä skulle-rutan på en Sony TV fungera som en centerhögtalare dock via en kabel var väl säkert en 3,5 mm kabel