Tips för mediacenter av gammal dator

Permalänk
Medlem

Tips för mediacenter av gammal dator

Behöver inte direkt instruktioner om hur man installerar, men skulle behöva tips om vad jag söker baserat på mina behov.

Jag har en gammal PC som jag vill använda till min TV för att kunna gå in på streaming-sajter för film, men finns det också alternativ för att samtidigt ha en NAS-server?
Helst skulle det vara bra med gratis program, såklart.
Vill kunna se NAS (headless) från min primära PC, men också använda den direkt från TV med trådlös mus och tangentbord.

Eller har ni kanske ett smartare tips på vad jag kan göra här?

Kortfattat vill jag ha ett enkelt och snabbt sätt att se film via TV men samtidigt ha nytta av gamla hårddiskar.

Permalänk
Officiell jultomte

Plex server kanske där du hostar ditt egna filmbibliotek utöver streaming-sajter? Då får du lite användning av utrymmet. Men det kanske inte är vad du söker.

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Medlem
Skrivet av Moseby:

Plex server kanske där du hostar ditt egna filmbibliotek utöver streaming-sajter? Då får du lite användning av utrymmet. Men det kanske inte är vad du söker.

Detta betyder att jag skall ladda ner filmer på hårdisken? I detta fall vill jag streama/surfa i första hand men ha filmer kan ju vara bra vid sidan om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paimon:

Detta betyder att jag skall ladda ner filmer på hårdisken? I detta fall vill jag streama/surfa i första hand men ha filmer kan ju vara bra vid sidan om.

Kör Plex för egna filmer/filer, ha kvar den som vanligt för att surfa/streama direkt med pc och mus...

Och sedan dela ut hårddiskarna i nätverket som advanced settings på dem?
Högerklicka på HDD
Egenskaper
Delning -> Avancerad Delning
Ge den ett namn i nätverket och om du skall både kunna läsa/skriva till dem från en annan dator under behörigheter.

Då delar du ju hårddisken i nätverket och du kan komma åt dem från din andra/main dator

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Kör Plex för egna filmer/filer, ha kvar den som vanligt för att surfa/streama direkt med pc och mus...

Och sedan dela ut hårddiskarna i nätverket som advanced settings på dem?
Högerklicka på HDD
Egenskaper
Delning -> Avancerad Delning
Ge den ett namn i nätverket och om du skall både kunna läsa/skriva till dem från en annan dator under behörigheter.

Då delar du ju hårddisken i nätverket och du kan komma åt dem från din andra/main dator

Vad har Linux+Plex för fördelar annars?

Permalänk
Medlem
Skrivet av paimon:

Vad har Linux+Plex för fördelar annars?

Kan inte svara på Linux då jag, möjligt felaktigt, förutsatte att du körde windows

Fördel med Plex är att om man köper det så kan man streama materialet vart man än befinner sig, t ex ett lokalt musikbibliotek, eller filmer/serier. Men även gratis-versionen fungerar i ett hemmanätverk med lokala filer som kan spelas upp på samtliga enheter som har Plex installerat.

Men delar du dina hårddiskar i nätverket kan du använda dem utan externa program och samtidigt använda datorn hur du vill med mus + keyboard för diverse streaming-tjänster/surfa på tv'n etc, Plex är då bara lite extra om du kör egna, lokala filer du vill kunna streama

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Kan inte svara på Linux då jag, möjligt felaktigt, förutsatte att du körde windows

Fördel med Plex är att om man köper det så kan man streama materialet vart man än befinner sig, t ex ett lokalt musikbibliotek, eller filmer/serier. Men även gratis-versionen fungerar i ett hemmanätverk med lokala filer som kan spelas upp på samtliga enheter som har Plex installerat.

Men delar du dina hårddiskar i nätverket kan du använda dem utan externa program och samtidigt använda datorn hur du vill med mus + keyboard för diverse streaming-tjänster/surfa på tv'n etc, Plex är då bara lite extra om du kör egna, lokala filer du vill kunna streama

Jag glömde nog skriva det i början men jag är öppnen för alternativ inom både linux och windows. Det är intressant att höra vilka det finns.
Dock är jag osäker vilka fördelar det finns för dem över varandra just i detta fall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av paimon:

Jag glömde nog skriva det i början men jag är öppnen för alternativ inom både linux och windows. Det är intressant att höra vilka det finns.
Dock är jag osäker vilka fördelar det finns för dem över varandra just i detta fall.

Det kan jag dessvärre inte vara behjälplig med då min kunskap om Linux är obefintlig

Visa signatur

Official Necrophor Site

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Bygga central lagring (NAS) är ju kalasbra, passa även på att installera några emulatorer så kan ni spela konsollspel på den också, perfekt en fredagskväll. Linux kan anses vara stabilare och lättare att driva

Plex är kalastrevligt om man vill se media var man än är i världen, har relativt stort musikbibliotek, kommer åt alla mina filmer/ser/bilder.

Permalänk
Snusfri

Proxmox.
Sedan ett VM med TrueNAS och ett VM med Jellyfin Server.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 9 Pro XL

Permalänk
Medlem

Tack för svar, jag skall kolla in alla dess alternativ!

Permalänk
Medlem

Kodi eller Plex på Windows/Linux:

Installera Kodi eller Plex på en Windows eller Linux installation.
Använd inbyggda funktioner för att dela hårddiskar och mappar över nätverket.