Lite höga GPU temp, för trångt chassi ?

Permalänk
Medlem

Lite höga GPU temp, för trångt chassi ?

De senaste 3-4 veckorna har datorn stängt av sig själv några gånger. Precis som om man dragit strömkontakten.

Det är inte vanligt, jag har bra kylning och det är korrekt och bra monterat, men jag blir ändå lite orolig för det kan givetvis vara så att värmen från GPU inte har någon bra väg ut.

Chassi: https://www.fractal-design.com/products/cases/define/define-m...
GPU: https://www.asus.com/motherboards-components/graphics-cards/d...
CPU: https://www.amd.com/en/products/processors/desktops/ryzen/500...
CPU Kylning: https://noctua.at/en/nh-d15-chromax-black
PSU: https://www.corsair.com/us/en/p/psu/cp-9020196-na/rm-series-r...

Det sker oftast vid spel, så jag har dragit ner på inställningarna på de spel jag kör just nu, Elden Ring och Homeworld3, och det hjälper.

Sedan dess övervakar jag temperaturen och även om den är allmänt ok så tycker jag inte det känns tryggt med 90+ grader på GPU. Konkret på VR VDDC, vilket kanske kan köra varmare allmänt sett, men gränsen skall tydligen ligga på 110C. Tänker ändå att om man tangerar 95 så borde man kanske göra något åt det.

Har inte pillat på något ännu, kan byta termo pasta osv om det föreslås, men det jag hakar upp mig på är att GPU fläktarna har ung 40 mm utrymme att blåsa ut varmluft på och det känns trångt. Dessutom blåser det åt fel håll, rakt ner i PSU. Detta är ju en vanlig konstruktion så allt är väl som det skall vara, men frågan är om jag gör rätt i att vara orolig och fundera på att göra något åt det. Som ett större chassi, kanske.

Tankar?

Visa signatur

Proud AMD customer since 1998!

Permalänk
Medlem

Jag gissar på att ditt problem med att datorn stänger av sig själv inte har något med dina temperaturer att göra.
Om du ändå vill testa teorin kan du ju när du spelar maxa GPU-fläktarna (med typ MSI afterburner), då borde du ligga på långt under dina nuvarande temperaturer och stänger datorn ändå av sig vet du att det inte beror på temperaturen. Om det mot förmodan beror på temperatur kan du addera lite chassifläktar om du endast kör med de två som ingår som standard

Permalänk
Medlem

Du kan ladda ner t.ex Libre hardware monitor och visa temp på System (moderkort), CPU, GPU, SSD (om det är m.2) och sådana saker. Då kan man ofta se om t.ex System och SSD är rätt höga så kommer inte luften ut. Om du bara har en inblås fram och en utblås bak skulle jag sätta in en till toppen också och en insug till framtill. Den lådan är ju inte så bra med stängd front.
Lägg ut de aktuella tempen i widgeten i LibreHM såhär t.ex:

Visa signatur

Custom SweC - Optimerar utseendet på Sweclockers. 14 Mars: Nu i version 0.5.2 med nya funktioner!
Installera Custom SweC UserCSS
Glöm inte att Geeks har en egen Discord-server: discord.geeks.se

Permalänk

generellt om datorn bara dör utan felmedelande typ som att strömen brutits brukar det vara att något av skydden i nätagget löser ut.

kan va nätagget som går för varmt och löser ev övertempskydd om det har ett sådant.

kan ju även vara så att någon komponent det är fel på och löser överströmskyddet på typ 5V eller 12V linan.

visst gpu är varm men har för mig de där korten generellt brukar ligga runt dina temperaturer vid tyngre gpulast.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Fläktar:

Förtydligande av luftflöde:

(Fläktarna syns tydligare med RGB påslagen)

Röda pilar är alltså avvikande luftflöde ner mot PSU. Återigen, vanlig konstruktion. Blå nyanser är det flöde jag skapat inne i chassit med CPU fläktar och de 5 andra jag har.

@Rouge of Darkness
Är benägen att hålla med, Vad jag läst så borde överhettning av GPU leda till nerklockning och sänkning av uttagen prestanda, innan den dödar burken eller får skador på komponenter..

Utmaningen är att ta reda på om PSU verkligen blir överhettad. Har mätt med infra termometer, men inte lyckats få det till mer än 55 grader däromkring, precis vid PSU då, men där är plåt ivägen med så inte lätt att veta exakt var man skall peka. Har även kollat hos Corsair och det finns ingen sensor i den modellen som man kan mäta mot, om jag begriper rätt.
Datorn går igång igen inom någon minut efter den slocknat, dock inte bums. Behöver inte göra något, så är det någon form av överhettningsskudd så är det alltså automatiskt.

Har övervakning på alla sensorer via HWiNFO64 och sparar det i en csv så får köra lite påfrestande saker i några timmar för att se om det triggar något. Samt maxa fläktar, skall kolla hur de står i BIOS. Asus Moderkort, så man kan reglera en del sånt där.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Fläktar:

https://i.imgur.com/74BVMOu.png?1

Förtydligande av luftflöde:

https://i.imgur.com/bEXinhL.png
(Fläktarna syns tydligare med RGB påslagen)

Röda pilar är alltså avvikande luftflöde ner mot PSU. Återigen, vanlig konstruktion. Blå nyanser är det flöde jag skapat inne i chassit med CPU fläktar och de 5 andra jag har.

@Rouge of Darkness
Är benägen att hålla med, Vad jag läst så borde överhettning av GPU leda till nerklockning och sänkning av uttagen prestanda, innan den dödar burken eller får skador på komponenter..

Utmaningen är att ta reda på om PSU verkligen blir överhettad. Har mätt med infra termometer, men inte lyckats få det till mer än 55 grader däromkring, precis vid PSU då, men där är plåt ivägen med så inte lätt att veta exakt var man skall peka. Har även kollat hos Corsair och det finns ingen sensor i den modellen som man kan mäta mot, om jag begriper rätt.
Datorn går igång igen inom någon minut efter den slocknat, dock inte bums. Behöver inte göra något, så är det någon form av överhettningsskudd så är det alltså automatiskt.

Har övervakning på alla sensorer via HWiNFO64 och sparar det i en csv så får köra lite påfrestande saker i några timmar för att se om det triggar något. Samt maxa fläktar, skall kolla hur de står i BIOS. Asus Moderkort, så man kan reglera en del sånt där.

Om du vänder dom övre fläktarna för att blåsa utåt istället bör du få bättre temperatur. Varm luft stiger.

Bra tester har du här:
https://www.youtube.com/watch?v=iCn-XL-HyXg

Permalänk
Medlem

Har ett liknande kort (MSI 6750 xt) och det blir varmt. Enligt HWmonitor är jag ofta runt 90-94 grader på hot spot (om jag inte stryper fps utan låter den löpa fritt). Har förstått att det generellt är ett varmt (och strömtörstigt kort) och enligt många sidor på nätet är den tempen inget konstigt.

Låter kanske som det är något annat som strular?

Permalänk
Skrivet av Homdax:

säker på att fläktarna på grafikkortet verkligen blåser nedåt?

normalt sett brukar de blåsa uppåt in i kylflänsen

nä den borde inte bli för varm då ditt system bör inte använda mer än typ hälften av de 850W det ska kunna leverera.

så lutar mer åt att överlastskyddet löser men samma där inget som borde trippa så isf som orsakar en kortsutning lite slumpmässigt vid last.

och ja skydden i nätaggen är oftast automagiska så de återställer sig självt efter en stund.

så är väl börja att strippa bort onödiga delar som inte behövs för drift tills de slutar.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Verkligen konstigt, men varför är cpu fläkten på den vänstra sidan, ska den inte vara på den högra istället ? Och dom 2 däruppe ska blåsa utåt inte inåt testa vänd dom och se om det hjälper ? Kortet ska inte bli så pass varmt i ett sådant chassi med så många fläktar det är ju galet.

Sen om du kör utan vsync i spel med jättehög fps då belastas grafikkortet väldigt mycket då kanske det är normala temps i ditt fal, jag hade testat cappa fpsen lite se om tempsen sjunker något bara för att utesluta om det är det..

Permalänk
Medlem

Sist jag hade liknande symptom på datorn va det för att fläktarna till PSU höll på/gav upp.

För att utesluta kylningen till PSU så ta en vanlig fläkt och sätt så den blåser in frisk luft till PSU. Så gjorde jag under tiden jag väntade på nya PSU skulle komma.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk

Fläktarna på kortet suger garanterat luften under kortet och trycker genom flänsarna på sidan, din PSU verkar också ta luften underifrån?

Du har inte ett annat nätagg att pröva?

Permalänk
Medlem

Var på väg att citera er på olika punkter, men det blir för många citat

@Amerald, ja så är det ju men GPU kortet i sig blockerar ju flödet uppåt. Det är ju en stor skiva som sitter i nedre delen av chassit. Uppåt finnns det ungefär 30mm sedan är det glas i vägen (alltså mot chassits glaslock). På sidorna ännu mindre. Om jag vänder topp fläktarna så de suger ut luft istället för att pumpa in mot CPU tror jag inte det påverkar GPU på grund av just den blockeringen.

Ramlade på denna https://www.youtube.com/watch?v=4VboG_e_QsM kolla från c:a 5:50..

Bra förklaring på hur GPU fläktar fungerar, så de skall alltså blåsa in mot GPU, vilket innebär att de blåser inte ut (eller i mitt fall ner) mot PSU vilket jag först befarade. https://www.youtube.com/watch?v=xMy5yBNYLF8
GPU tar alltså luften mest från baksidan och kanske underifrån, blåser in den över kresarna och luften fortsätter in i chassit där den blåser ut mot chassits lock och baksida.

Mina röda pilar är alltså FEL. Skall vara åt andra hållet. Eller från IO gallret då GPU av denna typ suger mycket utifrån PCI platsernas galler.

Kikade även på denna, och även om det kändes överkurs, så gav det några värdefulla hints: https://www.youtube.com/watch?v=Ba6w3QdnWBw

@DaCapo_X Kan nog bekräfta, har sett likanande info.

Den här killen gör en massa builds med efterföljande luftflödes tester. https://www.youtube.com/@Mr_Matt_Lee Försökte hitta någon med liknande chassin, dvs mindre och med PSU i botten. Exempelvis detta. https://www.youtube.com/watch?v=4u32UUo7aSo

Kikade på några builds med mitt chassi, tex denna, https://www.youtube.com/watch?v=esdXt09kHf8 .

Detta var mycket intressant: https://youtu.be/esdXt09kHf8?t=789 . Verkar som om han hade liknande problem med GPU temperatur.

Jag har inte hunnit testa ännu, men after att ha glutta runt på alla shiny vid's så drar jag den första slutsatsen och det är att fläktarna uppe skall vändas. De skall blåsa ut.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Innan du ändrar massa med fläktarna borde du ta reda på om det faktiskt är temperaturerna som är problemet. Kraschar datorn när du endast stresstestar CPU, t.ex. med Cinebench? Kraschar den med Furmark?

Kraschar det fortfarande om du undervoltar?

Vad har du för PSU? Är den tillräcklig? Kan det vara den som blir för varm? Tar den in friskluft och eget utblås?

Permalänk
Medlem

Nu tror inte jag att temperaturen är det som orsakar dina problem (dvs att datorn stänger av sig). Men det kan vara bra att känna till att om du vänder dina fläktar i taket till utblås kommer det bli mycket mer damm i datorn (orsakat av det vi lite slarvigt brukar kalla ett "undertryck")

Permalänk
Medlem

För att utesluta att det är avsaknad av ventilation så ta av sidan på chassit och rikta en bordsfläkt på max hastighet in i chassit.
Pressa sedan kortet som du brukar. Har du då fortfarande problem så är det garanterat inte ventilationen iaf.

(det är klart inte hållbart att köra så permanent mest för att se vad komponenterna gör om de har tillgång till massvis med sval luft)

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Nuvarande stationär: 7800X3D, 128Gb ram, 4Tb nvme, 3x8Tb sata-ssd, 4070 Ti S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Saddl3r:

Innan du ändrar massa med fläktarna borde du ta reda på om det faktiskt är temperaturerna som är problemet. Kraschar datorn när du endast stresstestar CPU, t.ex. med Cinebench? Kraschar den med Furmark?

Kraschar det fortfarande om du undervoltar?

Vad har du för PSU? Är den tillräcklig? Kan det vara den som blir för varm? Tar den in friskluft och eget utblås?

PSU är länkad ovan. Drar igång stress test lite senare.

Undervoltar? Vore bra om jag slapp pilla på sånt, har exakt noll erfarenhet av att pilla på den typen av grejor och det enda jag ändrat och överklockat i BIOS är mitt RAM som kör 4000.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kört alla Furmark benchmark tester:

GPU hotspot aldrig över 85C.
VR VDDC aldrig över 94C.

hmmm

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kan vara en idé att köra såväl minnes- som stabilitetstest på CPUn. Låter mer som det är där problemet ligger om temperaturerna är okej.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Kört två en timmes OCCT tester https://www.ocbase.com , rekas av AMD's personal på deras forum.

Inga fel.

Skall nu vända på fläktarna som jag nämnt tidigare och köra test igen.

Överlag är givetvis temperaturen ok, det är alltså ETT värde som oroar mig och det ser ni i ruta 3 i överst grafiken, GPU VR VDDC, som landar på 99C. Det värdet är alltså inte det så kallad "hotspot" värden för GPU, som är max 95C under test.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du flyttar ner dom främre fläktarna så borde du få in lite mer luft under grafikkortet också. (ser ut som att det finns lite plats på bilden)

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

Om du flyttar ner dom främre fläktarna så borde du få in lite mer luft under grafikkortet också. (ser ut som att det finns lite plats på bilden)

Det finns plats för 3x 120 mm eller 2x 140 mm så troligen om jag klämmer ihop det lite. Nu sitter det 2x120, men borde kanske vara 2x140.

Lyckades i varje fall vända på toppfläktarna utan att demontera en massa annat. Ibland är det bra med lite långa sladdar.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Drog in Asus programvara för fläktkontroll, då det är ett Asus moderkort, (jag vet att Asus programvara inte är någon direkt stjärna) men det verkar som om den bara hittar 2 av chassi fläktarna. Jag får nog kolla kabeldragningen. Alla snurrar. Jag kan ha använt nån grenkontakt och då får de kopplade fläktarna samma signal.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

Drog in Asus programvara för fläktkontroll, då det är ett Asus moderkort, (jag vet att Asus programvara inte är någon direkt stjärna) men det verkar som om den bara hittar 2 av chassi fläktarna. Jag får nog kolla kabeldragningen. Alla snurrar. Jag kan ha använt nån grenkontakt och då får de kopplade fläktarna samma signal.

Till å börja med så ta genast bort asus mjukvaran, det är rent skräp som bara slöar ner dit dator! Vill du kunna kontrollera och ställa in fläktarna så gör du det antingen i bios eller så laddar du ner fancontrol
https://getfancontrol.com/

Sen tvivlar jag på att hur du än gör med fläktarna så kommer det inte göra någon större skillnad, stora problemet är att chassit har en värdelös front, så prova vända på fläktarna i taket så dom blåser ut om du inte redan gjort det, sen slita loss front panelen så ska du nog se att gpu tempen blir betyderligt lägre.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

@norrby89

Som jag skrivit ovan så är topp fläktarna vända.

Som jag också skrev ovan så vet jag redan att Asus programvara är skräp.

Jag känner till fancontrol, men som jag också skrev ovan måste jag kolla hur jag kopplat, för inte ens fancontrol kan få koll på fläktarna individuellt om de sitter skarvade med varandra. Vilket inte behöver spela någon roll, så länge jag kopplat ihop rätt fläktar med varandra. Till exempel båda på fronten tillsammans samt båda i "taket" tillsammans. Då är det ok. Men just nu ser jag bara två chassi fläktar som kan regleras, både i BIOS och i valfri programvara, så mot bakgrund av att där sitter 5 stycken, varav 4 i två "par", så saknas det en. Utöver CPU fläkten då givetvis.

Vad gäller fronten så är det ju så att jag inte helt enkelt kan kassera den. Den släpper ju in luft längs sidorna och sedan är det bara ett glest galler.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homdax:

@norrby89

Som jag skrivit ovan så är topp fläktarna vända.

Som jag också skrev ovan så vet jag redan att Asus programvara är skräp.

Jag känner till fancontrol, men som jag också skrev ovan måste jag kolla hur jag kopplat, för inte ens fancontrol kan få koll på fläktarna individuellt om de sitter skarvade med varandra. Vilket inte behöver spela någon roll, så länge jag kopplat ihop rätt fläktar med varandra. Till exempel båda på fronten tillsammans samt båda i "taket" tillsammans. Då är det ok. Men just nu ser jag bara två chassi fläktar som kan regleras, både i BIOS och i valfri programvara, så mot bakgrund av att där sitter 5 stycken, varav 4 i två "par", så saknas det en. Utöver CPU fläkten då givetvis.

Vad gäller fronten så är det ju så att jag inte helt enkelt kan kassera den. Den släpper ju in luft längs sidorna och sedan är det bara ett glest galler.

Är du säker att något av paren inte inkluderar även den bakre fläkten?

Well då är det nog bara att leva med värmen eller nytt chassi, och det jag menar är att du enkelt kan testa detta genom att lossa fronten. Polare fick ner sin gpu temp med nästan 20c när han plockade bort sin front på sitt kolink chassi med liknande front.
Alternativet är att byta ut fläktarna mot modeller med högre statiskt tryck men tre såna fläktar kan gå på lika mycket som ett nytt chassi så kanske inte riktigt den bästa lösningen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hyperbol:

Varför ska han flytta ner dom ?

Permalänk
Medlem

Efter att ha vänt toppfläktarna så de suger ut luft från chassit, så har jag gjort flera nya tester, varav den längsta med tidigare nämnda OCCT, och det har uppenbarligen hjälpt.
Max temp på GPU VR VDDC är nu 88C, och det ligger i nivå med max temp på GPU hotspot som är 85C. En reduktion med 10 grader på den högst uppmätta temperaturen.

Nu återstår att testa med spel, tex Elden Ring, och köra upp dess inställningar till max.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Låter logiskt. Tidigare hade du luftflöden som motverkade varandra och helt enkelt stängde in värmen snarare än släppte ut den.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alphahanne:

Låter logiskt. Tidigare hade du luftflöden som motverkade varandra och helt enkelt stängde in värmen snarare än släppte ut den.

Jo, det gjorde onekligen bättre resultat än jag trodde, men du får nog ursäkta om jag tyckte att GPU blockerar luftflödet tvärs över chassits nedre halva, och jag överskattade tydligen den faktorn.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av PatrickP:

Nu tror inte jag att temperaturen är det som orsakar dina problem (dvs att datorn stänger av sig). Men det kan vara bra att känna till att om du vänder dina fläktar i taket till utblås kommer det bli mycket mer damm i datorn (orsakat av det vi lite slarvigt brukar kalla ett "undertryck")

+1 på det.
Enklast löser man det genom att även vända den bakre fläkten, så den trycker in luft i lådan.
Fram o bak luft in med tre fläktar.
Uppe två utblås. Borde generera övertryck i lådan.

Skrivet av Homdax:

...Som jag också skrev ovan så vet jag redan att Asus programvara är skräp...

Jag har lidit av ASUS sunkiga software i mer än fem år, pga inte orkat ta tag i problemet. (Inte tillräckligt stort problem. )
För en månad sedan förvärrades problemet, fläktarna i mitt kyltorn började gå på max, varvade ner någon sekund efter ett par minuter, bara för att dra järnet igen. Så väl värt att kasta ut skiten ur datorn ASAP!
Laddade ner FanControl, tog 15 minuter + kolla på ett 5min youtube klip så var kurvorna klara för hela mitt system.
(Att jag inte gjort det tidigare )
Jag var så nöjd att jag lobbade över ett par hundra till skaparen av FanControl redan nästa dag. (Programmet är gratis, det var frivilligt.)
Annars kan jag rekommendera sätta kurvor som garanterar övertryck ändå, om man inte vill suga in luft från baksidan.

Visa signatur

Gått i träda. Åter om något år!