RTX 3080 fläktar, plötsligt konstant på 3000rpm

Permalänk
Medlem

RTX 3080 fläktar, plötsligt konstant på 3000rpm

Har alltid haft problem med att fläktarna gått haywire på mitt grafikkort. I början throttlade kortet sina fläktar, men lyckades lösa det med hjälp av egna kurvor i FanControl.
Nu var jag på semester och kom hem, startade datorn och plötsligt ligger 2/3 av GPU fläktarna på 3000rpm och de reagerar inte längre på varken MSI Afterburner eller Fancontrol. Fick upp något meddelande i Fan Control

"Failed to initialize: Expected 77 sensords, found 75"

Därefter:

A discrepancy was detected between the control "NVIDIA GeForce RTX 3080" and its target value. It doesnt respond properly to the manually set value.

Man kan ju då köra en "Force apply" men detta funkar inte heller.

Har uppdaterat drivrutiner på kortet samt uppdaterat till senaste Fan Control men inget funkar. Den ligger där och ylar på 3000rpm på idle.

Tankar?

Permalänk
Hedersmedlem

Hur beter sig den tredje fläkten? Står den stilla? Snurrar som förväntat (inte max)?

Första att testa är väl att köra DDU i felsäkert läge och installera om drivrutinerna, utifall att det blivit något knas där.
Annars kan jag tänka mig att det är något strul på en av fläktarna, antingen att den står stilla, eller att kortet tror att den står stilla. Intressant att det saknas 2 sensorer dock, undrar om det är varvräknarna till de två som snurrar max.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Hur beter sig den tredje fläkten? Står den stilla? Snurrar som förväntat (inte max)?

Första att testa är väl att köra DDU i felsäkert läge och installera om drivrutinerna, utifall att det blivit något knas där.
Annars kan jag tänka mig att det är något strul på en av fläktarna, antingen att den står stilla, eller att kortet tror att den står stilla. Intressant att det saknas 2 sensorer dock, undrar om det är varvräknarna till de två som snurrar max.

De två yttre fläktarna verkar vara sammakopplade i Fan Control som "Control 1". De båda går i 3000rpm. Den i mitten verkar vara "Control 2" och står helt still. Denna kan jag force apply en manuell procentsats på men den reagerar inte längre på de manuella kurvorna jag matar den i Fan Control.

Jag gjorde precis en nyinstallation av drivisarna till kortet, men fortfarande samma grej. Kanske får testa göra nyinstallation av fan control också med närmare eftertanke (så den gör en clean scan)..

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwoblem:

De två yttre fläktarna verkar vara sammakopplade i Fan Control som "Control 1". De båda går i 3000rpm. Den i mitten verkar vara "Control 2" och står helt still. Denna kan jag force apply en manuell procentsats på men den reagerar inte längre på de manuella kurvorna jag matar den i Fan Control.

Jag gjorde precis en nyinstallation av drivisarna till kortet, men fortfarande samma grej. Kanske får testa göra nyinstallation av fan control också med närmare eftertanke (så den gör en clean scan)..

Testa om du kan snurra igång fläkten. När en fläkt fallerar brukar resterande fläktar gå upp i 100% för att kompensera så kortet inte riskerar att bli för varmt på gpu's. oavsett om den går igång eller inte så är det dags för RMA om du har kvar garanti. Har du ingen garanti kandet finnas reservdelsfläktar att köpa men du kan också ta en vanlig 120mm och dra fast med buntband.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonii:

Testa om du kan snurra igång fläkten. När en fläkt fallerar brukar resterande fläktar gå upp i 100% för att kompensera så kortet inte riskerar att bli för varmt på gpu's. oavsett om den går igång eller inte så är det dags för RMA om du har kvar garanti. Har du ingen garanti kandet finnas reservdelsfläktar att köpa men du kan också ta en vanlig 120mm och dra fast med buntband.

Den funkar som tur var. jag gjorde nyinstallation av Fan Control och när programvaran gör sin kalibrering funkar allt som det skall:

Därefter återgår de två yttre fläktarna till gå på 100% oavsett vilken value de är inställda på.

Mittenfläkten går oftast i 0RPM eftersom den följer fläktkurvan och känner att den inte behöver vara igång.
Men precis vid uppstart av datorn ser man att mittenfläkten gör det den skall, men de andra två bara kör sin grej på 100%

Otroligt provocerande problem att ha. Jäkla liv från datorn...

Permalänk
Medlem
Skrivet av pwoblem:

Den funkar som tur var. jag gjorde nyinstallation av Fan Control och när programvaran gör sin kalibrering funkar allt som det skall:
<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Därefter återgår de två yttre fläktarna till gå på 100% oavsett vilken value de är inställda på.

Mittenfläkten går oftast i 0RPM eftersom den följer fläktkurvan och känner att den inte behöver vara igång.
Men precis vid uppstart av datorn ser man att mittenfläkten gör det den skall, men de andra två bara kör sin grej på 100%
<Uppladdad bildlänk>

Otroligt provocerande problem att ha. Jäkla liv från datorn...

Då är det väl risk att något annat felar på kortet om alla fläktar snurrar men 2 går i 100% oavsett. Här slutar min praktiska erfarenhet av liknande problem tyvärr

Permalänk
Medlem

Här brister min kunskap om grafikkort en del, men vad är det som kan göra att GPU Clock samt Memory Clock kan spika på det där viset? Samma sak med GPU Voltage. Vad betyder dessa över huvudtaget?
Här är datorn helt i idle och jag bara sitter och kikar på graferna. Normalized Total Power hoppar också upp hela tiden helt utan anledning.. Något är tokigt här..

Permalänk
Medlem

Sedan 30 minuter har jag hittat någon form av lösning ifall att någon annan stöter på problem.

Jag raderade Afterburner, Fan Control samt ASUS GPU Tweak, stängde av datorn.
Plockade ut grafikkortet och blåste rent, satte tillbaka grafikkortet, startade datorn och fläktarna levde fortsatt sitt egna liv. Installerade då Fan Control på nytt och gjorde en ny fläktkurva där jag märkte att om fläktkurvan är inställd på en value under 60% så reagerar inte fläktarna på den inputen utan lever sitt egna liv. Sätter man en idle value på 60% så låter det inte så mycket, men detta verkar kontrollera fläktarna så de ligger på runt 1200rpm!

Har dock inte löst problemet utan endast symptomen. Inväntar nu svar från ÅF samt ASUS vad som kan vara fel på mitt kort och vad jag kan göra för att fixa det en gång för alla.

Permalänk
Skrivet av pwoblem:

Sedan 30 minuter har jag hittat någon form av lösning ifall att någon annan stöter på problem.

Jag raderade Afterburner, Fan Control samt ASUS GPU Tweak, stängde av datorn.
Plockade ut grafikkortet och blåste rent, satte tillbaka grafikkortet, startade datorn och fläktarna levde fortsatt sitt egna liv. Installerade då Fan Control på nytt och gjorde en ny fläktkurva där jag märkte att om fläktkurvan är inställd på en value under 60% så reagerar inte fläktarna på den inputen utan lever sitt egna liv. Sätter man en idle value på 60% så låter det inte så mycket, men detta verkar kontrollera fläktarna så de ligger på runt 1200rpm!

<Uppladdad bildlänk>

Har dock inte löst problemet utan endast symptomen. Inväntar nu svar från ÅF samt ASUS vad som kan vara fel på mitt kort och vad jag kan göra för att fixa det en gång för alla.

det du beskriver är typ symptom 1 på en halvtrasig fläkt.

se skulle tippa att fläkten med rpm sensorn på control 1 går trögt därför den inte vill snurra under 60% för den orkar helt enkelt inte dra runt rotorn när du går lägre.

skulle säga att en av fläktarna på kortet har ett lagerras och troligen kommer dö helt innom snar framtid.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

det du beskriver är typ symptom 1 på en halvtrasig fläkt.

se skulle tippa att fläkten med rpm sensorn på control 1 går trögt därför den inte vill snurra under 60% för den orkar helt enkelt inte dra runt rotorn när du går lägre.

skulle säga att en av fläktarna på kortet har ett lagerras och troligen kommer dö helt innom snar framtid.

Makes sense!
Men detta har ju varit så ända sedan 2021 när grafikkortet var helt sprillans nytt. Sedan har jag bara haft flax och med typ fancontrol lyckats få ner ljudnivån med lite kurvor.
Låter märkligt, får hoppas ÅF är schyssta och hjälper mig!