Rykte: Flertalet nya ray tracing-funktioner för RDNA 4

Permalänk
Melding Plague

Rykte: Flertalet nya ray tracing-funktioner för RDNA 4

De ryktade förbättringarna i ray tracing-prestanda för AMD:s kommande RDNA 4 har nu blivit mer konkreta när ett gäng nya funktioner listas.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ser att jag måste köpa nytt salt nu med

Visa signatur

Laptop Workstation PC Specialist || Intel 10875H - 250mv & Liquid Metal || Nvidia RTX 2070 883mv @ 1935MHz & Liquid Metal ||64GB Ram || Samsung 970 EVO 2TB + 512GB OEM || 1TB & 512GB External SSD + 2.5TB NAS
Lyssna gärna på mitt band The Mulak Mind
Citera gärna om du vill ha svar!

Permalänk

Bra prioritering av AMD. Vill komma ifrån strömslukande monsterkort som kostar som en hel high end-rigg.

Permalänk
Medlem

Det är ju dags för en uppgradering för min del. Något som presterar som ett 7800XT för en rimligare peng. Det är väl inte för mycket begärt? Med AMD's namnlogik borde det rimligtvis vara en 8700, med eller utan X och XT? Ser gärna ett par steg tillbaka storleksmässigt på kommande kort. Det måste inte vara 4-slottare på 39 cm.

Permalänk
Medlem

Steg i rätt riktning, bra. Nästa punkt som måste attackeras är uppskalaren. Alla företag inklusive Sony tillverkar sin egen uppskalare nu och det finns ingen marknad för en halvdan uppskalare som fungerar på Nvidia-kort längre. Det var ett gott försök av AMD att döda DLSS men då måste det också vara kvalité på grejerna. Som det är nu när man ser ett FSR-bara spel känns det ju som second-tier direkt, det är ingen bra reklam för AMD.

AMD lämnar liksom walk-over för många av oss som vill ha dom bästa teknikerna, måste bli ändring på det. Som med raytracingen nu, mycket bra! Visa att Alan Wake 2 path-tracing realistiskst fungerar även på AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Steg i rätt riktning, bra. Nästa punkt som måste attackeras är uppskalaren. Alla företag inklusive Sony tillverkar sin egen uppskalare nu och det finns ingen marknad för en halvdan uppskalare som fungerar på Nvidia-kort längre. Det var ett gott försök av AMD att döda DLSS men då måste det också vara kvalité på grejerna. Som det är nu när man ser ett FSR-bara spel känns det ju som second-tier direkt, det är ingen bra reklam för AMD.

AMD lämnar liksom walk-over för många av oss som vill ha dom bästa teknikerna, måste bli ändring på det. Som med raytracingen nu, mycket bra! Visa att Alan Wake 2 path-tracing realistiskst fungerar även på AMD.

Ja, håller med. Men tror det dröjer till generationen efter denna innan vi får se det

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Skrivet av Celeritax:

Bra prioritering av AMD. Vill komma ifrån strömslukande monsterkort som kostar som en hel high end-rigg.

Har du glömt något som heter prestanda per watt? Och Nvidias är väldigt effektiva!

Permalänk
Medlem

Hoppas AMD lyckas komma med något vettigt för raytracing då Nvidia verkar skifta fokus till AI istället för gaming.

Permalänk
Medlem

Salt är alltid nyttigt när det gäller rykten, men AMD har talat om att det är RT som är fokus den här gången.

Skrivet av napahlm:

Det är ju dags för en uppgradering för min del. Något som presterar som ett 7800XT för en rimligare peng. Det är väl inte för mycket begärt? Med AMD's namnlogik borde det rimligtvis vara en 8700, med eller utan X och XT? Ser gärna ett par steg tillbaka storleksmässigt på kommande kort. Det måste inte vara 4-slottare på 39 cm.

Seasonic läckte för ett tag sen att det finns en 7700 utan XT på gång. 12GB VRAM och ner till 48CU är en rimlig gissning, vilket placerar den närmare 7800XT än 7600XT.

RDNA4 lär lanseras i januari som det ser ut nu, så det är en bit kvar. Svagare modeller kommer oftast ännu senare.

Skrivet av Lussarn:

Steg i rätt riktning, bra. Nästa punkt som måste attackeras är uppskalaren. Alla företag inklusive Sony tillverkar sin egen uppskalare nu och det finns ingen marknad för en halvdan uppskalare som fungerar på Nvidia-kort längre. Det var ett gott försök av AMD att döda DLSS men då måste det också vara kvalité på grejerna. Som det är nu när man ser ett FSR-bara spel känns det ju som second-tier direkt, det är ingen bra reklam för AMD.

Var nyheter i början av året om att AMD skall samarbeta med Qualcomm och Samsung om att uppdatera FSR, så man kan ju hoppas att det kommer något av det. AMDs problem är som alltid att de inte verkar ha nog med duktiga utvecklare för sådana här funktioner.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Synd att rt och ai börjar vara så prioriterat nuförtiden. Det gör säkert att grafikkortet ska bli onödigt dyrt.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Steg i rätt riktning, bra. Nästa punkt som måste attackeras är uppskalaren. Alla företag inklusive Sony tillverkar sin egen uppskalare nu och det finns ingen marknad för en halvdan uppskalare som fungerar på Nvidia-kort längre. Det var ett gott försök av AMD att döda DLSS men då måste det också vara kvalité på grejerna. Som det är nu när man ser ett FSR-bara spel känns det ju som second-tier direkt, det är ingen bra reklam för AMD.

AMD lämnar liksom walk-over för många av oss som vill ha dom bästa teknikerna, måste bli ändring på det. Som med raytracingen nu, mycket bra! Visa att Alan Wake 2 path-tracing realistiskst fungerar även på AMD.

Nvidia kom med näst bästa lösningen ca 2022 som heter "Streamline" och ska underlätta implementeringen av olika tekniker för devs. Vet ej hur brett det används idag och vilka andra krav som ställs i det finstilta men hoppas något liknande blir standard. https://developer.nvidia.com/rtx/streamline

Visa signatur

😑

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Steg i rätt riktning, bra. Nästa punkt som måste attackeras är uppskalaren. Alla företag inklusive Sony tillverkar sin egen uppskalare nu och det finns ingen marknad för en halvdan uppskalare som fungerar på Nvidia-kort längre. Det var ett gott försök av AMD att döda DLSS men då måste det också vara kvalité på grejerna. Som det är nu när man ser ett FSR-bara spel känns det ju som second-tier direkt, det är ingen bra reklam för AMD.

AMD lämnar liksom walk-over för många av oss som vill ha dom bästa teknikerna, måste bli ändring på det. Som med raytracingen nu, mycket bra! Visa att Alan Wake 2 path-tracing realistiskst fungerar även på AMD.

Jag har själv ett 3070ti så jag behöver inte köra FSR.
Men jag provade nya FSR 3.1 i Ghost of Tsushima och det var fantastiskt.
Jag hade faktiskt inget negativt alls att anmärka på det.

Hur upplever ni andra FSR 3.1?

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Celeritax:

Bra prioritering av AMD. Vill komma ifrån strömslukande monsterkort som kostar som en hel high end-rigg.

Det är inte en prioritering mellan effektivitet och highend. Tvärtom så går de hand i hand. Samma design som tillåter hög effektivitet tillåter highend-kort.
Har du inte tillräckligt hög effektivitet så får du ge upp highend. Så de prioriterar inte effektivitet. De inser begränsningar och bedömer att de inte kommer kunna göra några konkurrenskraftiga kort i highend-segmentet.

I lägre segment kan man alltid konkurrera med pris när prestanda/watt inte är på topp.

Permalänk
Medlem

Det absolut minst intresserade av är "raytracing performance" och "shaders" jag vill ha polygon performance. vart gick allt fel?

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av danedi:

Det absolut minst intresserade av är "raytracing performance" och "shaders" jag vill ha polygon performance. vart gick allt fel?

Jag håller med, stora fyrkanter i spel är inte så kul.

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag har själv ett 3070ti så jag behöver inte köra FSR.
Men jag provade nya FSR 3.1 i Ghost of Tsushima och det var fantastiskt.
Jag hade faktiskt inget negativt alls att anmärka på det.

Hur upplever ni andra FSR 3.1?

Ja AMD's frame-gen är snart att föredra framför DLSS, bara att hålla tummarna på att dom får till uppskalningen så är det bara en tidsfråga innan Nvidia backar och öppnar upp DLSS och att dom intrigeras till samma öppna standard! Precis som med G-sync och Mantle.

Får väll hoppas att det blir ett slut på Nvidias fasoner snart, ändå trevligt att dom öppnar upp cuda dock synd att det krävs miljardbelopp i böter för att det ska ske.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av danedi:

Det absolut minst intresserade av är "raytracing performance" och "shaders" jag vill ha polygon performance. vart gick allt fel?

Om du kunde spela spel utan shaders skulle du nog ändra åsikt och vilja ha tillbaka dem...
Eller kör du bara spel från före c:a 2001 då programmerbara shaders dök upp?

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem

Vad gissar/tror ni om prestandad i 1440p med navi 44 och 48 ? kommer det gå eller är det 1080p kort?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag har själv ett 3070ti så jag behöver inte köra FSR.
Men jag provade nya FSR 3.1 i Ghost of Tsushima och det var fantastiskt.
Jag hade faktiskt inget negativt alls att anmärka på det.

Hur upplever ni andra FSR 3.1?

Väldigt bra överlag, tycker t.om. FSR2 är acceptabelt, men inte så knusslig själv med att varje pixel ska vara perfekt...

Tycker det ser ut som om dagens teknologi smått bankar i taket när det gäller vertex/texture shading så ser det positivt att AMD (och troligen nvidia med 5xxx) tänker blåsa på mer på RT-sidan, ska bli kul o se vad 5080s och 8800s gör när de väl tittar fram.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Monster Battle Station(tm)#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB RAM >-< RTX 4070S >-< Crucial 2TB SSD |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

Jag har själv ett 3070ti så jag behöver inte köra FSR.
Men jag provade nya FSR 3.1 i Ghost of Tsushima och det var fantastiskt.
Jag hade faktiskt inget negativt alls att anmärka på det.

Hur upplever ni andra FSR 3.1?

I Ratchet & Clank gick dom från fullkomligt broken till halv-kass, det var ju ett stort steg men inte bra nog. Det är fortfarande sizzling, ghosting, problem med transparens, aliasing, upplösningen som skiner igenom, partiklar som försvinner, moiré patterns. Det är fortfarande FSR som vi sett så mycket förut, lite bättre men inte bra. 4K/DLSS-Performance ser fortfarande bättre ut än 4K/FSR3-Quality.

Det är bara att ta ett steg tillbaka, erkänna detta och lösa problemet. Och det är troligen väldigt mycket lättare om man inte behöver bryr sig om hur det ser ut på 3070ti...

Och det är ju inte så att man skall vara nöjd med DLSS heller, det skall också bli bättre, och kommer bli bättre, men 4k/DLSS-Performance ser för det mesta riktigt bra ut nu. Det är där ribban ligger för tillfället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lussarn:

I Ratchet & Clank gick dom från fullkomligt broken till halv-kass, det var ju ett stort steg men inte bra nog. Det är fortfarande sizzling, ghosting, problem med transparens, aliasing, upplösningen som skiner igenom, partiklar som försvinner, moiré patterns. Det är fortfarande FSR som vi sett så mycket förut, lite bättre men inte bra. 4K/DLSS-Performance ser fortfarande bättre ut än 4K/FSR3-Quality.

Det är bara att ta ett steg tillbaka, erkänna detta och lösa problemet. Och det är troligen väldigt mycket lättare om man inte behöver bryr sig om hur det ser ut på 3070ti...

Och det är ju inte så att man skall vara nöjd med DLSS heller, det skall också bli bättre, och kommer bli bättre, men 4k/DLSS-Performance ser för det mesta riktigt bra ut nu. Det är där ribban ligger för tillfället.

Spelar man i 4k och FSR-Quality så ser man knappt ingen skillnad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

I Ratchet & Clank gick dom från fullkomligt broken till halv-kass, det var ju ett stort steg men inte bra nog. Det är fortfarande sizzling, ghosting, problem med transparens, aliasing, upplösningen som skiner igenom, partiklar som försvinner, moiré patterns. Det är fortfarande FSR som vi sett så mycket förut, lite bättre men inte bra. 4K/DLSS-Performance ser fortfarande bättre ut än 4K/FSR3-Quality.

Det är bara att ta ett steg tillbaka, erkänna detta och lösa problemet. Och det är troligen väldigt mycket lättare om man inte behöver bryr sig om hur det ser ut på 3070ti...

Och det är ju inte så att man skall vara nöjd med DLSS heller, det skall också bli bättre, och kommer bli bättre, men 4k/DLSS-Performance ser för det mesta riktigt bra ut nu. Det är där ribban ligger för tillfället.

Varför ska man ens behöva DLSS som bara är en fake frame generator, varför inte göra starka kort på riktigt...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Megacrash:

Varför ska man ens behöva DLSS som bara är en fake frame generator, varför inte göra starka kort på riktigt...

Jaa. Att ingen tänkt på det tidigare.

Permalänk
Medlem

Ormet kruper

Flertalet = majoriteten av, de flesta.
Ett flertal = många, flera.