Lightstrip synkad med skärmen, hur fungerar det?

Permalänk

Lightstrip synkad med skärmen, hur fungerar det?

Hur funkar dessa egentligen? Har sett att vissa har sådana, där LEDljuset helt enkelt ändras till det som är på skärmen för tillfället. Jag fick för mig att det nog kan vara kul att ha, kanske ökar inlevelsen lite, alltså att omgivningen runt skärmen blir lite mer utsmetad (eller vad man ska säga) pg.a att den dränks lite i hur det ser ut på skärmen. Vad är era åsikter? Skräp?

Skulle gärna testa nån billig, om det ens finns. Är dessa ens kompatibla med alla spel, antar man har nån app i bakgrunden bara som skickar ut färginfo..?

Säkert en sån där trend som dog. Jag har noll koll

Rubrik justerad. // MOD
Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"

Permalänk
Keeper of the Bamse

Dom modeller jag har sett kommer med en liten HDMI-låda som agerar mellanhand, så "tolkas" signalen där, och skickar ut ljus i slingorna. Skapar problem ibland med Dolby Vision och sånt, men ska du bara ha till spel så varför inte? Det kanske skapar input/output lag om du tar något billigt skräp också, tänk på det

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook M3 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem

Många har en kamera som du fäster ovanför skärmen som hela tiden filmar skärmen och ändrar färgerna baserat på det.
https://eu.govee.com/collections/tv-home-theater

Jag hade en liknande till TVn (utan kamera, det var en HDMI-switch som läste av signalen) för några år sedan och det fungerade bra. Men inte tillräckligt bra för att jag skulle bry mig om att flytta över när jag bytte TV.

Det finns också Philips Hue men det kostar mycket mer men då behöver man inte ha någon kamera.

Finns kanske något annat billigt skräp från Aliexpress men det skulle jag aldrig köpa - inte en chans att det ens är tillräckligt bra. Då blir du bara besviken och kommer tro att hela grejen är värdelös.

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk

Tack för svaren, ska kollas upp

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D / Gigabyte B650 Aorus Pro AX / Kingston 32GB DDR5 6400MHz CL32 FURY Renegade / RTX 3090 / Cooler Master Tempest GP27Q Gaming 27"