SweClockers drop!

Windows 11 över 30 procent marknadsandel

Permalänk
Melding Plague

Windows 11 över 30 procent marknadsandel

För första gången sedan operativsystemet lanserades har nu över 30 procent av alla Windowsanvändare version 11.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Failing upwards... Dags att annonsera W12 snarast!

Visa signatur

7800X3D//4090
Debian // W10

Permalänk
Medlem

Gör mitt bästa för att motverka detta! Har nedgraderat på min laptop och ska snart nedgradera på min stationära!

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Failing upwards... Dags att annonsera W12 snarast!

Med tanke på att supporten för Win 10 går ut nästa år är det här ingen bra prestation av Win 11. Visar verkligen att kunderna inte är intresserade. Är inte säker på att Win 12 med en massa AI-trams är svaret.

Permalänk
Inaktiv

Älskar win 11, mycket stabilare och snabbare än 10an samt riktigt kul med nytt utseende mm

Jag tror problemet är att MS sa att 10an skulle vara sista versionen så många uppgraderade därför ihop om att sedan slippa lära sig ett nytt OP.

Lite läskigt att se hur rädda folk är för nytt

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

Märklig tolkning.

Nytt =/= Bättre

Folk vill bara att ett operativsystem ska fungera och vara användavänligt. Man vill inte ha all bloat med assistenter, online integration och AI, som Microsoft försöker kränga. Anser själv att Windows har aldrig varit bättre än det var med Windows 7, allt efteråt har bara varit sämre.

Visa signatur

| Corsair Obsidian 500D | Intel Xeon E5-1680 v2 3.9GHz med Corsair iCUE H115i Elite Capellix XT | Asus Rampage IV Black Edition | G.Skill Sniper 4x8GB 2133MHz CL10 | 2x EVGA GeForce GTX TITAN X 12GB, SLI | X-Fi Titanium Fatal1ty Pro | Samsung 870 EVO 2TB, Samsung 870 EVO 1TB, 2x Seagate Barracuda 2TB | Corsair AX860i | DELL P991 Trinitron | Windows XP/10 Dual-Boot |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Durkadur:

Med tanke på att supporten för Win 10 går ut nästa år är det här ingen bra prestation av Win 11. Visar verkligen att kunderna inte är intresserade. Är inte säker på att Win 12 med en massa AI-trams är svaret.

Inte med 10 LTSC, då har vi fortfarande 4-5 år till..

Skrivet av Alexraptor:

Märklig tolkning.

Nytt =/= Bättre

Folk vill bara att ett operativsystem ska fungera och vara användavänligt. Man vill inte ha all bloat med assistenter, online integration och AI, som Microsoft försöker kränga. Anser själv att Windows har aldrig varit bättre än det var med Windows 7, allt efteråt har bara varit sämre.

"Mer övervakning & lagring av din data" =/= Bättre (heller)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

Älskar win 11, mycket stabilare och snabbare än 10an samt riktigt kul med nytt utseende mm

Jag tror problemet är att MS sa att 10an skulle vara sista versionen så många uppgraderade därför ihop om att sedan slippa lära sig ett nytt OP.

Jag har en laptop och en stationär, ingendera kompatibel med W11. Ska jag gå och köpa nytt för att...? Har inga som helst bekymmer med W10 och har aldrig hört något argument att flytta till W11.

Visa signatur

Ryzen 5 9600X | ASUS ROG Strix B650E-F | Kingston Fury Beast RGB 32GB 5600MT/s
ASUS RTX 4070 Super 12GB Dual EVO | Jonsbo D41 Mesh Black
Phanteks AMP GH 750W Gold ATX 3.1
Kingston Fury Renegade NVME M.2 2TB | Thermalright Phantom Spirit 120 SE ARGB

Permalänk
Medlem

Funkar felfritt för min del, även lite piggare dator vid uppgradering då 11an hanterar m.2 diskar bättre.

Visa signatur

R7 5800X3D / RTX 4070 / 32GB Ram / 1 + 2 TB M.2 SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Skrivet av Vinolik:

Jag har en laptop och en stationär, ingendera kompatibel med W11. Ska jag gå och köpa nytt för att...? Har inga som helst bekymmer med W10 och har aldrig hört något argument att flytta till W11.

Är det bara TPM som saknas eller är det för gamla CPU:er också?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Durkadur:

Man kan väl dock inte förvänta sig att kunderna skall vara intresserade av uppgradering? De flesta vill väl bara att allt skall vara som vanligt, och företagskunder har absolut ingen lust att behöva utbilda personal och ändra fungerande system. Särskilt inte om det eventuellt ändå kommer en ännu nyare version snart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Man kan väl dock inte förvänta sig att kunderna skall vara intresserade av uppgradering? De flesta vill väl bara att allt skall vara som vanligt, och företagskunder har absolut ingen lust att behöva utbilda personal och ändra fungerande system. Särskilt inte om det eventuellt ändå kommer en ännu nyare version snart.

Instämmer. Problemet med W11 är att fördelarna inte överväger nackdelarna. Det erbjuder ingen banbrytande funktionalitet man inte kan vara utan.

"Nyare är bättre"-argumentet håller inte när priset är minskad effektivitet, frustration, och i förlängningen kostnader åtminstone under inlärningsperioden. Man måste kunna presentera något konkret som kunderna faktiskt behöver för att det ska stå på egna ben. Det har man inte lyckats med denna gång.

Har man inget sådant återstår bara att trycka ner det i halsen på kunderna genom att på olika sätt sluta supporta det äldre alternativet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Kommer MS ens kunna släppa taget om Windows 10 om Windows 11 om ett år har en marknadsandel under 40 procent? Det skulle innebära ett alldeles för stort säkerhetshot och något som i förlängningen skulle slå även mot Windows 11-användarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

https://youtube.com/watch?v=U_ZXmq5D7GE&pp=ygUMbGV2ZWwgMSB0ZW...

Handlar inte så mycket om att hara rädd för nya saker som stt Microsoft aktivt försämmrar windows. Operativsystemet designas inte längre för användaren utan för att få microsofts andra tjänster att se ut som de går bättre än vad de gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon343854:

Hej, min jobbdator är en ca tre år i5:a med 16 gig ram och en hyfsad SSD. W10 kändes väldigt rapp medan W11 är segt dom kola. Samma gäller på hela företaget.

Någonting i W11 är betdligt mera krävande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vinolik:

Du kan uppgradera "icke kompatibla" enheter. Det har jag gjort på 2 enheter utan problem. Använde rufus för att skapa en sån installation. Är det bara CPU:n som inte godkänns men datorn har TPM, så kan du göra en clean install utan att behöva modifiera installationsfilen då den inte kollar CPU:n

Skrivet av Ice Frontier:

Hej, min jobbdator är en ca tre år i5:a med 16 gig ram och en hyfsad SSD. W10 kändes väldigt rapp medan W11 är segt dom kola. Samma gäller på hela företaget.

Min dator från 2012 är snabbare med Windows 11 än 10. Något som ert företag gjort känner jag. Alla mina datorer som kör Windows 11 blev snabbare i 11 vs 10:an.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ice Frontier:

@Ice Frontier

Föreslår att ni kollar upp datorerna om de är sega.
Jag kör även win 11 på min gamla dator med i7 3770k som är betydligt äldre än 3 år och den är riktigt rapp.

Installerade via Rufus.

Mvh

Permalänk
Medlem

Vi har svårt att övertala våra kunder att uppgradera från XP(!) och Windows 7 Och anledningen är enkel - en uppgradering är enbart kostsam, dels i ny hårdvara, men även i ökad support då kunderna inte känner igen sig.

När det gäller våra kunder, så använder de främst vår programvara och en uppgradering från Windows 7 till 11 innebär endast att det tar längre tid att starta vårt program. Knappast ett bra försäljningsargument. Att det tillkommit nya funktioner i Windows 11 har de absolut noll intresse av eftersom de inte använder funktionerna.

Som redan påtalats, så är företag främst intresserade av att saker och ting fungerar och fungerar likadant som tidigare. Att ändra på något, även om det kanske är till det bättre, är inte populärt.

Personligen tycker jag Windows 11 ser bättre ut än 10:an och jag gillar att det går att centrera Aktivitetsfältet. Men utöver möjligheten att centrera Aktivitetsfältet, så har dess funktioner försämrats.

Visa signatur

MSI PRO Z790-P WIFI | Intel i9 13900K | 128 GB DDR5
GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus
3 x ASUS 27" | 1 x Philips 49"

Permalänk
Medlem

windows 11 duger tills 12 kommer.

Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Skrivet av Superfrog:

När det gäller våra kunder, så använder de främst vår programvara och en uppgradering från Windows 7 till 11 innebär endast att det tar längre tid att starta vårt program.

På samma eller ny hårdvara? Kör de Windows 7 på mekanisk disk eller SSD?

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

windows 11 duger tills 12 kommer.

Windows 12 kanske är "Windows 365", en always online prenumerationstjänst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Om inte kunderna är intresserade av ens produkt så gör man nånting fel. Tro fan att ingen är intresserad av att utbilda personal till ett nytt Windows. De flesta är inte intresserade av att använda dator överhuvudtaget. Hade mycket hellre sett ett år till av Win 10, sen bytt till Win 12 lagom till 26H1 eller 26H2.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Durkadur:

Om inte kunderna är intresserade av ens produkt så gör man nånting fel. Tro fan att ingen är intresserad av att utbilda personal till ett nytt Windows. De flesta är inte intresserade av att använda dator överhuvudtaget. Hade mycket hellre sett ett år till av Win 10, sen bytt till Win 12 lagom till 26H1 eller 26H2.

Många produkter är ju dock av den här typen. De flesta går väl inte och drömmer om den senaste spisen heller, men när det blir dags att köpa nytt blir det modernare än förra gången. Den traditionella metoden att byta operativsystem är att köpa ny dator (och numera behövs kanske inte det lika ofta heller).

Permalänk
Medlem
Skrivet av pekinganka:

På samma eller ny hårdvara? Kör de Windows 7 på mekanisk disk eller SSD?

Oavsett hårdvara och disk. Uppstartstiderna är långsammare på nyare Windows, när det gäller vårt program och de flesta andra kontorsprogram. Att använda själva programmet går nog lika snabbt oavsett operativsystem.

Jag har virtuella Windows XP-, och Windows 7-datorer på min Windows 11-burk, och att starta exempelvis vårt program, Visual Studio, Office-program etc. går c:a 3 gånger snabbare på de virtuella datorerna med XP och Windows 7 jämfört med tiden det tar på min burk, eller på virtuella datorer med Windows 10/11. Men det är inga jättetider i sekunder räknat, men Windows 10/11 är helt enkelt långsammare och ingen kan påstå att det är ett bra försäljningsargument

Visa signatur

GTX 4070 12 GB
Samsung 990 Pro 4 TB | WD Black SN850X 2 TB Gen 4 | 2 x 1 TB Samsung 970 EVO Plus

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Superfrog:

Jag har virtuella Windows XP-, och Windows 7-datorer på min Windows 11-burk, och att starta exempelvis vårt program, Visual Studio, Office-program etc. går c:a 3 gånger snabbare på de virtuella datorerna med XP och Windows 7 jämfört med tiden det tar på min burk, eller på virtuella datorer med Windows 10/11.

Gäller det även utan brandväggar, antivirusprogram och liknade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superfrog:

Oavsett hårdvara och disk. Uppstartstiderna är långsammare på nyare Windows, när det gäller vårt program och de flesta andra kontorsprogram. Att använda själva programmet går nog lika snabbt oavsett operativsystem.

Långsamma? Min BIOS är långsammare än vad det tar datorn att komma till låsskärmen från att Windows 11 börjats laddas in.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Långsamma? Min BIOS är långsammare än vad det tar datorn att komma till låsskärmen från att Windows 11 börjats laddas in.

Det tar längre tid att starta program i Windows 10/11 än i Windows XP/7. Hur lång tid det tar att starta datorn har jag ingen aning om, men det spelar ingen roll för majoriteten av våra kunder, som aldrig startar om sina datorer Det gäller förvisso även vårt program, så att det tar längre tid att starta är ju inget större issue egentligen, men att det tar längre tid när man väl gör det, är inget försäljningsargument

Visa signatur

GTX 4070 12 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Gäller det även utan brandväggar, antivirusprogram och liknade?

Brandväggen gör ingen skillnad, men om jag inte missminner mig, så kan jag uppnå nästan samma hastighet i Windows 10/11 om jag stänger av alla säkerhetsfunktioner jag kan hitta. Men om man ska behöva göra det, så kan man väl lika gärna köra Windows 7 som saknar dessa funktioner out-of-the-box

Startar jag upp ett program, stänger av det och startar upp det igen, så går andra uppstarten lika fort som under Windows XP/7 och det kill-gissar jag som att Windows kommer ihåg att den scannat programfilerna som exekveras och/eller att de ligger cachade i minnet.

Visa signatur

GTX 4070 12 GB

Permalänk
Medlem

Klart det går upp. Det finns ju inget alternativ om man ska ha Windows. 10:an slutar snart stödjas. Om jag installerade om nu skulle jag lägga in 11:an.

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Windows 12 kanske är "Windows 365", en always online prenumerationstjänst.

Jag har väntat på det i flera år och skulle bli väldigt förvånad om man inte valde den vägen. Microsoft har ju gjort det med Office, av precis samma anledning - det finns ingen anledning att köpa en ny version varje år. Detta gäller ju även Windows, även om ytterst få köper en licens separat, utan får den på köpet vid köp av ny dator.

Med Office, så innebär nya funktioner nästan alltid att man flyttat någon funktion, så något man till slut lärt sig var den finns, måste man lära om. Eller ändrat på det grafiska gränssnittet så att det ska se nytt ut. Jag hatar varje nya uppdatering som kommer till Office, även om jag i bästa fall inte märker någon som helst skillnad.

När det gäller Windows, så lär ju uppdateringarna främst bestå i nya spårningsfunktioner och åtgärder som säkerställer att ingen kan förbigå skiten

Visa signatur

GTX 4070 12 GB