Bästa stället för yngre att börja lära sig koda?

Permalänk
Medlem

Bästa stället för yngre att börja lära sig koda?

Fick precis en fråga av mellan grabben som är 10 om han fick ladda ner Visual studio för att försöka lära sig koda (sätt detta komma men trodde inte det redan skulle komma)

Men vart är rätt ställe att börja på för någon som är så pass ung? programmering för min del är inte en stark sida, har inte rört sånt sen jag gick i gymnasiet för 15 år sen.

Så vilket program är enklast att börja med? som samtidigt har bra guider tillgängliga gratis på youtube eller liknande.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Roblox?

Visa signatur

press nu1mlock

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om han inte är helt bäng så löser han det själv, det har alla andra som lärde sig koda i den åldern gjort.

Det ingår i konceptet att lära sig att lära sig saker att hitta de sätt man lär sig bäst på. Det är inte så troligt att det blir bättre av att någon annan försöker hjälpa till.

Det kommer så klart att gå lite trögt tills han är bra på engelska, men processen kommer göra honom bra på engelska, så det är övergående.

Ge honom en dator och tid och se magin hända.

Permalänk
Medlem

Finns böcker och guider för nybörjare och yngre personer som de kan börja titta i för att sen experimentera själva. Youtube funkar bra annars

Permalänk
Hedersmedlem

Håller med KAD, han är ung men är han okej på engelska och har en del logiskt tänkande så tror jag riktig programmering kan funka.
Jag gjorde ett väldigt simpelt ASCII-baserat spel, typ röra sig omkring på en 2D-karta där man inte kan gå igenom väggar och ska plocka upp saker (med viss hjälp att ladda "kartans" binärdata från disk, men det mesta själv) som jag har kvar; fildatumen säger att jag var typ 12.5 år när jag gjorde klart det, och det var väl knappast inte heller det första jag kodade. Kan definitivt tänka mig att ett par år tidigare är rimligt för att börja med enklare kodning i ett riktigt språk.
Python är väl kanske rimligt isåfall i mina ögon.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
NAS: 6700K/16GB/Debian+ZFS | Backup (offsite): 9600K/16GB/Debian+ZFS

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Fick precis en fråga av mellan grabben som är 10 om han fick ladda ner Visual studio för att försöka lära sig koda (sätt detta komma men trodde inte det redan skulle komma)

Men vart är rätt ställe att börja på för någon som är så pass ung? programmering för min del är inte en stark sida, har inte rört sånt sen jag gick i gymnasiet för 15 år sen.

Så vilket program är enklast att börja med? som samtidigt har bra guider tillgängliga gratis på youtube eller liknande.

Inte något heltäckande förslag, men mitt råd är att *komplettera* annat material med att i princip så tidigt som möjligt lära sig hur debuggern i det IDE man jobbar med fungerar.

Om han jobbar i Visual Studio så kan detta vara en första inblick: https://learn.microsoft.com/en-us/visualstudio/debugger/debug...

Detta är *enormt* nyttigt både för att kunna se vad som händer (hjälper inlärningen!) och att i princip från den punkten och för all framtid bli bättre på att lösa sina egna programmeringsproblem. Så att göra detta *tidigt* istället för den annars ganska vanliga inställningen "det låter avancerat, det får vänta tills jag är typ expert" är mitt tips.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Code combat kanske är något för han. Är ju rätt så pedagogiskt och jag hade då tyckt det var extra kul i den åldern (tyckte det var kul trots jag var typ 25 år då jag upptäckte det). Du får välja ett språk du vill lära dig och börjar med att lära din karaktär att röra sig, som sen blir att du ska attackera fiende och sen fortsätter det till mer "avancerat "att lära sig parera i en fighht etc etc.

Permalänk

Har inte testat själv, men har hört bra saker om Microsoft MakeCode:

https://www.microsoft.com/sv-se/makecode