Permalänk
Medlem

högtalare till altanen

Tja, nu när altanen är färdigbyggd, de flesta möbler är på plats, spabad är beställt, så saknas det lite ljud där ute.
Just nu använder jag mig av en gammal Sonos Play:1 (gen1) och jag fullkomligt hatar att behöva sköta allt via Sonos appen.

Altanen är rätt så lång, först tänkte jag att jag ska montera en högtalare i varje ände för stereo, men avstånden gör nog inte så det blir bra ändå, så funderar på att köpa något batteridrivet så man kan flytta runt ljudet baserat på vart man hamnar.

Funktioner som är prio:
Kunna "casta" från android/ios (dvs wifi)
Kunna ansluta med blåtand (om jag råkar bjuda över en gäst)
Bonusfunktion, parkoppla två stycken högtalare för stereo

Har ni några tips?

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Köpte precis två st Sonos Move 2 för att använda under sommaren och är väldigt nöjd med ljudkvaliteten! Är också väldigt smidigt att koppla om dem till nytt Wifi (alt kan du döpa om hotspot på din telefon så namnet matchar hemmanätverket då du är på vift). Fungerar med BT också, men då tyvärr bara en högtalare (men med hotspot trixet ovan är det inget problem). Köpte dem med 20% rabatt.

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem

budget?

Permalänk
Medlem

Med risk för att vara helt fel ute kan jag slå ett slag för Harman Kardons Onyx-högtalare, som ibland kostar 1000 kr hos olika återförsäljare. Jag har en altan på 50 kvm och den duger väl för ändamålet i min mening. Lite trevlig bakgrundsmusik när man har gäster. Men om ändamålet är ett rejv eller att imponera på audiofiler låter jag någon annan svara.

Jag tror att man kan parkoppla dessa så den uppfyller i alla fall kraven du listar i såfall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Köpte precis två st Sonos Move 2 för att använda under sommaren och är väldigt nöjd med ljudkvaliteten! Är också väldigt smidigt att koppla om dem till nytt Wifi (alt kan du döpa om hotspot på din telefon så namnet matchar hemmanätverket då du är på vift). Fungerar med BT också, men då tyvärr bara en högtalare (men med hotspot trixet ovan är det inget problem). Köpte dem med 20% rabatt.

Och med nya generationen, fungerar det bra att casta då så jag slipper in i den ofantligt kassa Sonos appen bara för att spela upp musik eller podd?

Skrivet av klockish:

Rimligt ljud/funktion för rimlig peng, glasklart va?
Håller mig gärna under 8k då det mest handlar om bakgrundsmusik.

Skrivet av Haglund:

Med risk för att vara helt fel ute kan jag slå ett slag för Harman Kardons Onyx-högtalare, som ibland kostar 1000 kr hos olika återförsäljare. Jag har en altan på 50 kvm och den duger väl för ändamålet i min mening. Lite trevlig bakgrundsmusik när man har gäster. Men om ändamålet är ett rejv eller att imponera på audiofiler låter jag någon annan svara.

Jag tror att man kan parkoppla dessa så den uppfyller i alla fall kraven du listar i såfall.

Inget rejvande, inget audiofilande, bakgrundsmusik medans som nu när jag sitter å jobbar. Eller bakgrund när jag slappar i kommande spabad, eller bakgrund under middag/häng när vänner är över.
För att sedan kunna vrida upp liiiiite när det är dags för altan/trädgårdsarbete. Ska spana in Onys.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sneglade lite på JBL Charge 5 Wifi då den verkar uppfylla allt för ett rimligt pris, under 6k för ett par, går att casta, går att ansluta med Blåtand, men har ingen erfarenhet av JBL

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av issue:

Och med nya generationen, fungerar det bra att casta då så jag slipper in i den ofantligt kassa Sonos appen bara för att spela upp musik eller podd?

Hmm verkar tyvärr som om du måste använda sonos appen (dock tycker jag den fungerat rätt bra trots att alla klagar) om du inte har airplay alt kan man köpa en Wiim Pro eller liknande. Hittade också följande:

"So I've figured out a workaround. I have a Move 2, which lets me bluetooth connect to it. Once I've done that, I just open the sonos app and add the other speakers to it."

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toss3:

Hmm verkar tyvärr som om du måste använda sonos appen (dock tycker jag den fungerat rätt bra trots att alla klagar) om du inte har airplay alt kan man köpa en Wiim Pro eller liknande. Hittade också följande:

"So I've figured out a workaround. I have a Move 2, which lets me bluetooth connect to it. Once I've done that, I just open the sonos app and add the other speakers to it."

Nu är det framförallt Sonos appen tillsammans med apple music som strular, kanske är apples musics fel, vad vet jag. men som nu, jag söker fram ett band jag vill lyssna på, via sonos appen, jag väljer dock inte ett specifikt album, men jag väljer bandet, väljer play.. då blir det en jävla radiostation baserat på det bandet med massa annan musik jag inte vill lyssna på...
sen är det mycket smidigare att i min pod-app bara casta det jag vill lyssna på än att gå in i sonos app, sen gå vidare till podspelaren, sen leta upp vad jag vill lyssna på.
airplay har jag, för stunden, är inte "trogen" utan nästa mobil kan lika gärna bli en android igen.

Visa signatur

Permalänk

slår ett slag för ett par riktiga högtalare med en stereoförstärkare. sen kan du ha t.ex. en raspberry pi som enhet som utför tjänserna att kunna "casta" till samt BT uppspelning om du inte hittar någon förstärkare som har funktionerna inbyggda.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Kikat på Bluesound?
Funkar via wifi. Går bra att casta och dessutom är BluOS-appen inte skitkass om man har flera tjänster man vill integrera i en.

Visa signatur

Dator: 7800x3d | RTX 4090 | 32gb ram | 1tb ssd
Ljud: M&K | Antlion Kimura Duo | Airpods Pro |
Bild: Sony X95L 85” | Alienware AW2723DF
Media: Zidoo Z30 Pro 8K | Apple TV | PS5